Guest jpp Posted January 30, 2006 Share Posted January 30, 2006 Sellaista olisin tiedustellut että kuinka paljon ilmajäähdytteisen koneen viilennystä auttaa takaluukun raottaminen. tai mikä olisi sellainen helppo tapa saada virikoneen lämpöjä pienemmiksi. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted January 30, 2006 Share Posted January 30, 2006 millanen virikone sulla on ja millanen jäähytysratkaisu? Quote Link to comment
Guest jpp Posted January 30, 2006 Share Posted January 30, 2006 1800 kone, tuplat, kannet laitettu, vauhtipyörää kevennetty ja jotain muuta pientä. noin 130hp. lämmöt nousee todella nopeasti jos on vähänkin kuumempi ilma. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted January 30, 2006 Share Posted January 30, 2006 niin niin ,mut paljon puristusta, mikä nokka, mitkä maksimiennakot, mitkä seokset, millainen jäähdytys nyt, pellit paikalllaan jne.... noi tärkeempi kuin onko vauhtis kevennetty tai paljon maksimiheppoja! miten korkeelle lämmöt nousee ja millä ja mistä mittaat? missä kopassa kone, mitkä välitykset, missä vauhdissa=millä kierroksilla lämpöö tulee liikkaa. käykö pelkät öljyt kuumana, vai meneekö kannetkin yli 400 fahrenheitin yli tasaisessa maantieajossa jne... Quote Link to comment
Guest jpp Posted January 30, 2006 Share Posted January 30, 2006 en ole kerennyt hirveästi vielä perehtyä kyseiseen autoon mutta yleisesti kyselen että mitä jäähdytys vaihtoehtoja olisi. kyseessä on siis kupla oisko joku vm74. siinä on tällä hetkellä joku litranen öljynlauhdutin. että en osaa sanoa että lämpeeneekö siinä pelkät oljyt vai mikä siellä oikeen kuumenee. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted January 30, 2006 Share Posted January 30, 2006 elikkäs et siis oo edes varma käykö kone liian kuumana?! vakiolla doghousella pääsee yllättävän pitkälle varsinkin jos kaikki ja nimenomaan kaikki pellit on paikallaan ehjien tiivisteiden kera!!! Quote Link to comment
-Puide- Posted January 30, 2006 Share Posted January 30, 2006 Olipa hasselhoff tyly... =D Sörtsiä kehiin täällä on aika paljon samasta aiheesta keskusteluja... Quote Link to comment
mikan Posted January 30, 2006 Share Posted January 30, 2006 Onko termostaatti ja läpät paikoillaan (toimiiko)? Vakiota pienempi hihnapyörä? Jäähdyttimen propelli ja puhallinkoppa "parit" keskenään? Öljyjen lämmöt mitattu luotettavalla mittarilla? t. Mika Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted January 30, 2006 Share Posted January 30, 2006 en mä ollu tyly. mutulla tost ei tuu mitään ja esitin vaan raakoja faktoja. ei sen ihmeempää! Quote Link to comment
-tipi- Posted January 30, 2006 Share Posted January 30, 2006 Tuskin ainakaan se luukun kiinni pitäminen niitä oletettuja lämpöongelmia aiheuttaa... Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted January 30, 2006 Share Posted January 30, 2006 tietty hyvä tietää onko koneluukussa ritilöitä vai ei. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted January 30, 2006 Share Posted January 30, 2006 Hinpun offtopikkia: Vakioritilöiden kautta ei välttämättä sitten isossa padassa happi riitä ellei ole luukku raollaan. Itte törmäsin tähän viime vuonna VW Openissa, kun keksin että ilman luukkua tuli 0.7sek parempi aika. Se tosin selittyi sillä, että joku aikaisemmista omistajista oli vetässy jesarilla kaksi reunimmaista ritilää umpeen, veikkaisin että tarkoituksena oli ollut suojella kaasareita vesisateelta tai jotain. Mutta ahdistamaan kävi. Sekään ei nostanut lämpöjä lähes-vakiojäähdytyksellä mutta 5000rpm:n jälkeen alkoi meno kummasti hyytyä. Ei-offtopikkia, eli monesti mainitut yleiset vinkit kuplan motin jäähdytykseen: a) vakiojäähdytin paikalleen, ja vakio puhallinkoppa b) kaikki konetilan pellit paikalleen, tiivisteet myös c) doghouse parempi kun aikaisempi tai 30-hp-koppa (isompi jäähdytin, isompi ropeli) d) lisäöljypohja viilentää vähän e) sitten vasta ulkoisia öljynjäähdytyksiä ...miulla tippu maksimilämmöt matka-ajossa helteellä 100 -> 95 kun laitoin luukun raolleen yläreunasta. Sama pata, sama anturi, sama paikka anturilla, sama mittari, samat öljyt ym. joten melko luotettavasta tuloksesta lie kyse. Kaasareita ja sytkääkään en tainnut siinä välissä säätää. Puavo @ dwl Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 30, 2006 Share Posted January 30, 2006 Edellisessä kuplassa vaikutti luukun raottaminen sen, että luukku kiinni nous lämmöt päälle sataan ja luukku auki jäi alle yheksänkymmenen. Enkä mitään siinä ajon aikana kaheksankympin vaudissa pystynykään muuttamaan. Quote Link to comment
Racing Posted January 30, 2006 Share Posted January 30, 2006 Jos kone ei kierrä ilmanpuutteen takia niin ootteko ajatellut kun käytätte niitä päältä umpinaisia ilmanputsareita mistä se voisi johtua...Pipercross tyyppiset isot putsarin rulaa. Kyllähän se luukun raottaminen auttaa asiaan pakkohan sen on auttaa. Ulkonäkökysymys vaan 60 lukulaiseen pitkään luukkuun sovitusvika vielä sopii mutta ei kyllä 70 lukulaiseen. Ja hauska jättä luukku raollaan yöksi esim. jossain keskustan lähellä yöksi parkkiin... Quote Link to comment
Marko Posted January 30, 2006 Share Posted January 30, 2006 Voihan se putsari olla umpikotelo kunhan se on oikeanlainen. http://www.csp-shop.de/cgi-bin/shop2/sh ... stems&pn=0 Quote Link to comment
Guest Posted January 30, 2006 Share Posted January 30, 2006 Huomasin omassa ex kuplassa myös ~15 asteen öljynlämpöjen putoamisen "cool-airkitin" lisättyäni! Oli tosin umpinainen luukku. Quote Link to comment
Racing Posted January 30, 2006 Share Posted January 30, 2006 AConly Kyllä tiedän mitä sulla on mielessä...ja olen tainnut nähdäkkin,mutta nuo mitä kaasarisarjojen kanssa tulee niin putsarit on päältä umpinaisia ja suodattimissa isot virtausvastukset,sitten kun tuonne työntää vielä imutorvet menee nekin ihan hukkaan kun ei hengitä niin ei hengitä. Eikä imutorvien päihin laitetut sukatkaan ole yhtä hyvät kun ilmavat isot putsarit jotka on päältä kunnolla virtaavat,pyörteilyt menee hukkaan. Ainoa haitta on näissä että jos vettä sattuu pääsemään niin se menee osittain suoraan kaasariin,mutta eipä ole ongelmaksi muodostunut. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.