Jump to content

jäähdytys


Guest jpp

Recommended Posts

Posted

Sellaista olisin tiedustellut että kuinka paljon ilmajäähdytteisen koneen viilennystä auttaa takaluukun raottaminen. tai mikä olisi sellainen helppo tapa saada virikoneen lämpöjä pienemmiksi.

Guest ritariässä
Posted

millanen virikone sulla on ja millanen jäähytysratkaisu?

Posted

1800 kone, tuplat, kannet laitettu, vauhtipyörää kevennetty ja jotain muuta pientä. noin 130hp. lämmöt nousee todella nopeasti jos on vähänkin kuumempi ilma.

Guest ritariässä
Posted

niin niin ,mut paljon puristusta, mikä nokka, mitkä maksimiennakot, mitkä seokset, millainen jäähdytys nyt, pellit paikalllaan jne....

 

noi tärkeempi kuin onko vauhtis kevennetty tai paljon maksimiheppoja!

 

miten korkeelle lämmöt nousee ja millä ja mistä mittaat?

 

missä kopassa kone, mitkä välitykset, missä vauhdissa=millä kierroksilla lämpöö tulee liikkaa. käykö pelkät öljyt kuumana, vai meneekö kannetkin yli 400 fahrenheitin yli tasaisessa maantieajossa jne...

Posted

en ole kerennyt hirveästi vielä perehtyä kyseiseen autoon mutta yleisesti kyselen että mitä jäähdytys vaihtoehtoja olisi. kyseessä on siis kupla oisko joku vm74. siinä on tällä hetkellä joku litranen öljynlauhdutin. että en osaa sanoa että lämpeeneekö siinä pelkät oljyt vai mikä siellä oikeen kuumenee.

Guest ritariässä
Posted

elikkäs et siis oo edes varma käykö kone liian kuumana?!

 

vakiolla doghousella pääsee yllättävän pitkälle varsinkin jos kaikki ja nimenomaan kaikki pellit on paikallaan ehjien tiivisteiden kera!!!

Posted

Onko termostaatti ja läpät paikoillaan (toimiiko)? Vakiota pienempi hihnapyörä? Jäähdyttimen propelli ja puhallinkoppa "parit" keskenään? Öljyjen lämmöt mitattu luotettavalla mittarilla?

 

t. Mika

Guest ritariässä
Posted

en mä ollu tyly. mutulla tost ei tuu mitään ja esitin vaan raakoja faktoja. ei sen ihmeempää!

Guest ritariässä
Posted

tietty hyvä tietää onko koneluukussa ritilöitä vai ei.

Posted

Hinpun offtopikkia: Vakioritilöiden kautta ei välttämättä sitten isossa padassa happi riitä ellei ole luukku raollaan.

 

Itte törmäsin tähän viime vuonna VW Openissa, kun keksin että ilman luukkua tuli 0.7sek parempi aika. Se tosin selittyi sillä, että joku aikaisemmista omistajista oli vetässy jesarilla kaksi reunimmaista ritilää umpeen, veikkaisin että tarkoituksena oli ollut suojella kaasareita vesisateelta tai jotain. Mutta ahdistamaan kävi.

 

Sekään ei nostanut lämpöjä lähes-vakiojäähdytyksellä mutta 5000rpm:n jälkeen alkoi meno kummasti hyytyä.

 

Ei-offtopikkia, eli monesti mainitut yleiset vinkit kuplan motin jäähdytykseen:

 

a) vakiojäähdytin paikalleen, ja vakio puhallinkoppa

b) kaikki konetilan pellit paikalleen, tiivisteet myös

c) doghouse parempi kun aikaisempi tai 30-hp-koppa (isompi jäähdytin, isompi ropeli)

d) lisäöljypohja viilentää vähän

e) sitten vasta ulkoisia öljynjäähdytyksiä

 

...miulla tippu maksimilämmöt matka-ajossa helteellä 100 -> 95 kun laitoin luukun raolleen yläreunasta. Sama pata, sama anturi, sama paikka anturilla, sama mittari, samat öljyt ym. joten melko luotettavasta tuloksesta lie kyse. Kaasareita ja sytkääkään en tainnut siinä välissä säätää.

 

Puavo @ dwl

Guest Mika Raussi
Posted

Edellisessä kuplassa vaikutti luukun raottaminen sen, että luukku kiinni nous lämmöt päälle sataan ja luukku auki jäi alle yheksänkymmenen. Enkä mitään siinä ajon aikana kaheksankympin vaudissa pystynykään muuttamaan.

Posted

Jos kone ei kierrä ilmanpuutteen takia niin ootteko ajatellut kun käytätte niitä päältä umpinaisia ilmanputsareita mistä se voisi johtua...Pipercross tyyppiset isot putsarin rulaa. Kyllähän se luukun raottaminen auttaa asiaan pakkohan sen on auttaa. Ulkonäkökysymys vaan 60 lukulaiseen pitkään luukkuun sovitusvika vielä sopii mutta ei kyllä 70 lukulaiseen. Ja hauska jättä luukku raollaan yöksi esim. jossain keskustan lähellä yöksi parkkiin...

Posted

Huomasin omassa ex kuplassa myös ~15 asteen öljynlämpöjen putoamisen "cool-airkitin" lisättyäni! Oli tosin umpinainen luukku.

Posted

AConly Kyllä tiedän mitä sulla on mielessä...ja olen tainnut nähdäkkin,mutta nuo mitä kaasarisarjojen kanssa tulee niin putsarit on päältä umpinaisia ja suodattimissa isot virtausvastukset,sitten kun tuonne työntää vielä imutorvet menee nekin ihan hukkaan kun ei hengitä niin ei hengitä.

Eikä imutorvien päihin laitetut sukatkaan ole yhtä hyvät kun ilmavat isot putsarit jotka on päältä kunnolla virtaavat,pyörteilyt menee hukkaan.

Ainoa haitta on näissä että jos vettä sattuu pääsemään niin se menee osittain suoraan kaasariin,mutta eipä ole ongelmaksi muodostunut.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...