Jump to content

Kansi/tulppa asiaa


Guest Kaiponen

Recommended Posts

Guest Kaiponen

Moro. Mitäs mieltä rakentelijat on siitä että kun kansista hitsataan tulpanreikä umpeen ja laitetaan pienempi tulppa niin aluks ajattelin pistää 10mm halkasijalla olevan tulpan mutta tulppia taitaa olla jopa 8mm halkasijalla. Onkos tossa mitään vaaraa verrattuna 10mm tulppaan jos sattuu jostain löytyy pitkää 8mm tulppaa? Vakiohalkasijalla oleva tulppa ei tuu nyt kuuloonkaan kun imuventtiilin halkasijaks tulee 42mm ja pako 35,5mm, jää liian vähän tilaa tulpan ja seetin väliin ja menee siitä heti halki. Aattelin samalla pikkasen siirtää tulpan paikkaa että sais vähän lisää tilaa just tohon imuseetin ja tulpan väliin niin tuleekos tässä nyt jotain päänraapimisia että muuttaako se oleellisesti palotapahtumaa tms.?

 

Toinen kysymys olis että onko jollain tietoo mitä kaikkee skeidaa kuplan kansiin on pistetty alumiinin sekaan, helpottais saada tieto niin tietää millä langalla lähtee hitsaamaan?

 

Kiitoksia etukäteen jo vastauksista

Link to comment

Amerikan palstalla ehdoteltiin 4343 alumiinia hitsaukseen: AL, 6.8~8.2 wt.% Si.

Eli alumiinia ja piitä.

Joku uumoili että kansien materiaali olisi "356" eli: "Aluminum alloy A356.0 and 356.0 are a 7% Si, 0.3% Mg alloy with 0.2 Fe (max) and 0.10 Zn (max)."

 

Ehdoteltiin että kannet kuumennetaan 230 C, hitsataan ja jäähdytetään hitaasti.

Vaikuttaa hieman siltä että ne jotka kansia osaa hitsata eivät ole hirmu innostuneita opastamaan kaikkia muita.

 

Veikkaisin että palotapahtumaan ei pieni tulpan siirto vaikuta mittään, varmaan enemmän vaikuttaa palotilan muodon ja kanavienkin muokkaukset.

Link to comment

Njet njet. Ei ne magnesiumia ole, eikä noita ameriikan palstan mutuiluja kannata uskoa. Parempi tietää kuin olla tietävinään: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/7434-suuri-materiaalitestaus-vw-boxer-osista/?hl=materiaalitestaus Löytyy ihan kotimaista faktatietoa! Noilla tiedoilla kun katsoo hitsauslisäaineita, niin ei voi mennä väärään. Taitaa parhaat lisäaineet olla luokkaa AlSi12, ettei ala halkeilemaan.

Link to comment

Njet njet. Ei ne magnesiumia ole, eikä noita ameriikan palstan mutuiluja kannata uskoa.

Kyllä se vaan olis hyvä olla jotain tietoa (vaikka toisen käden) sellaiselta joka on joskus oikeasti hitsannut VW kansia. Jos ihan puhtaasti teorialla mennään niin se vasta mutuilua onkin. On tälläkin palstalla varmaan joku joka on hitsannut kansia? Astu esiin :)

 

Tuossa linkissä esim. nimimerkki "Ham Inc" kertoo jotain kansien hitsauksesta (lipo 20v kokemus) :

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=95019&start=0

Hän kirjoittaa käyttävänsä "4340" seosta (viimeinen numero lienee oikeasti 3-7, luultavasti just tuo 4343?).

Link to comment

Kyllä se vaan olis hyvä olla jotain tietoa (vaikka toisen käden) sellaiselta joka on joskus oikeasti hitsannut VW kansia. Jos ihan puhtaasti teorialla mennään niin se vasta mutuilua onkin. On tälläkin palstalla varmaan joku joka on hitsannut kansia? Astu esiin :)

 

Tuossa linkissä esim. nimimerkki "Ham Inc" kertoo jotain kansien hitsauksesta (lipo 20v kokemus) :

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=95019&start=0

Hän kirjoittaa käyttävänsä "4340" seosta (viimeinen numero lienee oikeasti 3-7, luultavasti just tuo 4343?).

Noh, ei näitä juttuja kannata aina niin vakavasti ottaa. Paino sanalla mutuilu. AlSi7/A356 mietiskely menee tässä vähän tuurilla sinne päin, sillä taitaa muutamat hitsauslisäainevalmistajat suositella melkein samoja aineita näille kaikille. Totta kai ne jotka ovat asian kanssa työskennelleet vuosikymmeniä tietävät asiasta jotain. En vain itse tajua tätä yleistä (ainakin lahden toisella puolen) "teoria on vain teoriaa, kokemus on aina parempaa". Voihan periaatteessa asian tehdä sata kertaa väärin, ei se viisaammaksi tee.

 

Tässä tapauksessa luottaisin enemmän seosaineanalyysiin ja sen perusteella lisäainevalmistajan suosituksiin. Heillä taitaa olla sitä kokemusta hieman enemmän kuin yhdelläkään volkkariharrastajalla tai yksittäisellä hitsaajalla? Ei tässä ainakaan minun mielestäni ole tekemistä minkään "teorian" kanssa. Disclaimer: Tämänkään viestin tarkoitus ei ole aiheuttaa kroonisia palkokasvien juuttumistiloja hengityselimistöön.

Link to comment

Hokasin että Tom Wilsonin "How to Rebuild Your Volkswagen Aircooled engine"-kirjassa mainitaan jotain kansien hitsauksesta (tää kirjahan lienee melkein jokaisella). Lisäaineesta ei puhuta mutta tässäkin esilämmitys 30 minuuttia 205-260 C astetta.

Link to comment

Kyllä se vaan olis hyvä olla jotain tietoa (vaikka toisen käden) sellaiselta joka on joskus oikeasti hitsannut VW kansia. Jos ihan puhtaasti teorialla mennään niin se vasta mutuilua onkin. On tälläkin palstalla varmaan joku joka on hitsannut kansia? Astu esiin :)

 

Tuossa linkissä esim. nimimerkki "Ham Inc" kertoo jotain kansien hitsauksesta (lipo 20v kokemus) :

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=95019&start=0

Hän kirjoittaa käyttävänsä "4340" seosta (viimeinen numero lienee oikeasti 3-7, luultavasti just tuo 4343?).

 

Kato prkl, mähän olin kirjoittanu tohon topicciin 10 vuotta sitte... ;-)  Empä muistanu yhtää..

 

No kuitenkin, ei tuo alun hitsaus mitään rakettitiedettä ole. Jos tuon kannen hitsauksessa haluaa hifistellä, niin voi teettää materiaalianalyysin ja sitten hommata jostain sopivaa lisäainetta, jos löytyy. Tai sitte vaan hitsata AlMg5 lisäaineella. Tulpanreikä vingulla puhtaaksi, vähä viisteitä ja tig laulamaan. Ja seetit kannattaa ottaa heti valmiiksi pois, ne kun menee pilalle kuitenkin.

 

Tai sitte voi ostaa samalla rahalla uudet kannet valmiina sopivilla tulpilla, venttiileillä, jne...

Link to comment

No kuitenkin, ei tuo alun hitsaus mitään rakettitiedettä ole. Jos tuon kannen hitsauksessa haluaa hifistellä, niin voi teettää materiaalianalyysin ja sitten hommata jostain sopivaa lisäainetta, jos löytyy. Tai sitte vaan hitsata AlMg5 lisäaineella.

No sinähän olet melkein päinvastaista mieltä kuin tämä nimimerkki "Ham Inc", hänen mielestään palotilojen hitsaus on melko vaikeaa. Lisäaineesta mainitsi erikseen että älä käytä palotiloihin 5356... missä just on magnesiumia 5%.

Että on sitä tässä topikissa nimimerkki Kaiposelle jo ainakin kolmenlaista neuvoa, kaikkia kun kokeilee niin joku menee varmasti lähelle :)

Link to comment

Uskallan väittää, että paljon on Suomessa kuplan kansia hitsattu migillä missä nyt vain on "jotain alumiinilankaa" :-) Tulokset sitten ovat varmasti jotain muuta kuin Mikon jäljiltä, mutta vaihtelevia ovat käyttötarkoituksetkin...

Link to comment

5356 lisäaineella kaikki alueet palotiloissa jotka joutuvat mekaanisen rasituksen kohteeksi, täyttöihin ja toisssijaisiin käy 4043.

Näitä tai vastaavia "kotimaisia" olen pyytänyt kansihitsaria käyttämään kun olen jotain teettänyt. Ajatuksia herättävä linkki alumiinin

hitsauksesta, näyttäisi onnistuvan muutenkin kuin AC/DC- koneella 

http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=14196&hilit=aluminum+dc+welding

 

Itse en osaa alumiinia hitsata, osaajat laittakoon mielipiteitään luettuaan tuon hitsausta koskevan linkin,

5356 lisäaineella korjatusta kannesta voin sanoa että korjattu alue tuntuu kovemmalta kuin perusaine, ainakin suoraan

hitsauksen jälkeen ilman lämpökäsittelyjä.

Link to comment

Paska kuva kännykällä 10*30mm alupalasta, jota lämmitin tigillä 180A kolmesta kohtaa, reunoilla olevat pisteet AC:lla ja keskellä oleva sotku DC:llä.

 

37562.jpg

 

Eli olennaisinta AC:n käytössä, alumiinia hitsattaessa, on sen puhdistava ja oksidia rikkova vaikutus. DC:llä alumiini kyllä sulaa, mutta tuo oksidikerros lilluu sulan alun päällä ja lisäaineen laittaminen on todella hankalaa. Oksidikerroksenkin kait saa sulamaan, mutta kun alun sulapiste on n. 600 astetta, niin oksidilla se oli jotain 1000+ tai ?? En muista, mutta sinänsä mulle ihan sama. En kyllä ymmärrä, miksi joku Erkki Erikoishitsaaja haluaa hitsata alua DC:llä...

 

Toinen huomio tuosta jenkkilinkistä on se, että mainittuna oli lähinnä 200-250A koneita. Ne on sen verran pienitehoisia (paksuille materiaaleille), että joutuvat hakemaan lisää tunkeumaa ja tehoa heliumkaasusta. Sillä on tunkeumaa lisäävä vaikutus. Yhdellä kaverilla oli vissiin 350A Miller ja se pärjäsikin jo argonilla. Heliumin tarkempaa hintaa Suomessa en tiedä, mutta käsitykseni mukaan selkeästi kalliimpaa kuin argon, joten tuotannolliseen työhön se sopinee heikommin. Tai empä tiiä kun en oo heliumia tarvinnut, vaan oon argonilla pärjännyt, kun mun tigit on 350A ja 500A.

 

Täältä tähän!! ;-D

Link to comment

5356 lisäaineella kaikki alueet palotiloissa jotka joutuvat mekaanisen rasituksen kohteeksi, täyttöihin ja toisssijaisiin käy 4043.

Näitä tai vastaavia "kotimaisia" olen pyytänyt kansihitsaria käyttämään kun olen jotain teettänyt. Ajatuksia herättävä linkki alumiinin

hitsauksesta, näyttäisi onnistuvan muutenkin kuin AC/DC- koneella 

http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=14196&hilit=aluminum+dc+welding

Onkos nuo vesikansimiehiä? Luulis että VW kannet on hieman erikoistapaus. Kuumana käyvät ainakin.

Link to comment

Onkos nuo vesikansimiehiä? Luulis että VW kannet on hieman erikoistapaus. Kuumana käyvät ainakin.

Pääasiassa varmaan vesikansia, kyseessä kuitenkin useimmiten kisakansi jonka korjaaminen uuden tekemiseen

verrattuna edullisempaa. Korjaushitsausprosessista löytyy tuolta foorumilta enemmänkin tietoa, mm. jännitysten

poistoon liittyen sekä hitsattujen alueiden tiivistämisestä takomis/vasarointimenetelmällä ennen koneistusta.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...