Jump to content

Kupla ei starttaa


Guest Otto97

Recommended Posts

Guest Otto97

Terve,

-72 typ1 1300

 

Viime syksystä auto jäi ajosta seisomaan. Keväällä ei startti inahdakkaan.

Hinaamalla lähtee käyntiin ja pysyy käynnissä.

Ongelmaa etsitty ja osia vaihdettu, mutta ei inahda ei.

Vaihdettu / Korjattu:

Startti ja solenoidi,

Maadoitukset rungosta ja akulta.

Akussa virtaa

Virtalukonpohja.

 

Nyt alkaa kesä loppumaan kesken eikä mitään tapahdu. Jännite tulee startille.

 

olisiko tarjolla ajatuksia miten vielä etenisin että saisin mahdollisesti nauttia kesästä tienpäälläkin..

 

Otto

Link to comment
Guest Otto97

Startille tulee sekä isovirta että herätevirta. Ei edes yritä pyörittää.

Startille tulee isolle puolelle kaksi johtoa? akun johto ja sitten joku muu?  lisäksi se herätevirta? siihen viereen abikolla.

Edited by Otto97
Link to comment

Jos startti on autossa kiinni ja hyppylangalla laittaa "isosta" johdosta sähköä siihen solenoidin abikoon, niin starttaako normaalisti?

 

Jos ei vika luultavimmin siinä isossa johdossa/sen liitkosissa. Voi olla solenoidikin, mutta koittaa vaikka starttikaapelilla tuoda akulta sähkön starttiin ja kokeilee kääntää avainta.

 

Jos hyppylangalla starttaa normaalisti etsisin vikaa jostain virtalukon ja solenoidin väliltä.

 

Lisätään nyt perään vielä yksi vaihtoehto. Jos surisee mutta ei pyöritä konetta, ei solenoidi syystä tai toisesta vedä ratasta vauhtipyörälle.voi olla että vauhtipyörästä puuttuu hampaita, startin rattaasta puuttuu hampaat tai ratas ei vaan tule ulos startatessa niinkuin pitäisi -> startti purkuun ja ihmettelemään miksi ei...

Edited by peruskallio
Link to comment

Vaihdettu / Korjattu:

Startti ja solenoidi,

Maadoitukset rungosta ja akulta.

Akussa virtaa

Virtalukonpohja.

Siis kerro nyt että mitä on vaihdettu uuteen.

 

Itsellä tuli tälläinenkin mieleen että jos solenoidi naksuu mutta ei starttaa niin siellä voi olla startin pusla laatikonkin päästä sökö.

Link to comment
Guest Otto97

Vaihdettu uuteen on siis: Startti, solenoidi ja maadoitukset. Iso virta tulee akulta suoraan startille, Myös se abikoliittimellä solenoidiin kiinni tuleva (heräte) antaa virtaa/jännitettä kun kääntää avaimesta starttiasentoon.

 

Otin startin irti ja kokeilin eikä mitään tapahdu. Otin startille ison virran suoraan akulta ja maadoitin startin akun miinusnapaan. ei mitään. Akussa mitattuna reilut 12v. ja ladattu täyteen. Jotain varmaan teen väärin tai en ymmärrä koska homma ei edisty / tilanne ei muutu. Viime syksynä kaikki toimi ok. Tänä keväänä ei kertaakaan..

 

Kiitos jo tähän astisista mietinnöistä.

Link to comment

Kuplan starttia ei valitettavasti voi testata irallisena. Irallisena startin akseli ei ole tuettu millään lailla toisesta (rattaan puoleisesta) päästä. Vaihdelaatikon kuoressa on startin pusla, jonne starttiakselin toine pää menee. Jos et ole vielä vaihtanut tuota puslaa, se kannattaisi tehdä. Kulunut pusla on aika yleinen ongelma.

Link to comment
Guest Otto97

Kuplan starttia ei valitettavasti voi testata irallisena. Irallisena startin akseli ei ole tuettu millään lailla toisesta (rattaan puoleisesta) päästä. Vaihdelaatikon kuoressa on startin pusla, jonne starttiakselin toine pää menee. Jos et ole vielä vaihtanut tuota puslaa, se kannattaisi tehdä. Kulunut pusla on aika yleinen ongelma.

 

Täytyypä seuraavaksi tehdä noin, tuo on vielä tekemättä. Katsotaan josko auttaisit, toivottavasti. Kerron kuinka kävi kunhan ehdin kokeilemaan. Kiitos!

Link to comment
  • 2 weeks later...

Vanha pusla poissa. Miten ihmeessä uuden saa tungettua paikalleen?!?

post-77-0-70915700-1437683372_thumb.jpg

Mulla on tämmönen hieno työkalu 12v startin puslalle. M10 pulttiin mutteri silleen että päähän jää puslan mittainen tyhjä. Pään ympärille sitten pari kierrosta teippiä että se kasvaa lähemmä 11mm mittaa. Suojaa samalla puslaa kierteeltä. Pusla pujotetaan sitten teipattuun päähän. Pultin toiseen päähän voi sitten naputtaa vasaralla kunnes mutteri ottaa kiinni, pusla on sitten paikallaan.

Pat. Hak.

 

EDIT: Muista sitten öljytä pusla ennen asennusta. Pusla laitetaan sormien väliin täytettynä moottoriöljyllä ja puristetaan. Öljy sitten tihkuu hieman läpi (pusla on huokoista ainetta). Sitten enimmät öljyt pois sisältä ja paikalleen.

Edited by multanen
  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...