Jump to content

Garminin akku


Recommended Posts

Alkoi navissa akku oleen vähän heikossa hapessa, joten tilasin intervepin ihmeellisestä maailmasta uuden akun, navin tyyppinumeron perusteella. Noh, tänään sit aloin vaihtaa akkua ja huomasin yllättäen että eihän se uusi nyt samanlainen ollut... Ihme!!

 

Alkuperäinen akku on litium-ioni-akku ja markkinat tarjoaa samalla osanumerolla litiumpolymeeriakkua. Tietäjille kysymys: Kumpi parempi? Kumpiko pitäisi ostaa?

 

Orkkis on just tälläinen:

 

http://www.semsons.com/36faga12bafo.html

 

Tälläistä osanro tarjoaa markkinoilla:

 

http://www.subtel.fi/akku-garmin-dezl-560lt-1250mah-912505.htm

 

Ja tässä se joka tuli ja jota mielestäni en voi hyväksyä:

 

http://www.subtel.fi/akku-garmin-nuevi-2595lmt-912507.htm

 

Kommentteja, ehdotuksia?

Link to comment
Guest Bonzer

Eipä niillä juuri eroja ole navigaattorin sisällä. Ostaa vaan samanlaisen kun on alunperin ollu ni ei tuu ongelmii ainakaan latauksen kanssa. Luultavasti toi tilaamasikin toimii kyllä siinä.

Edited by Bonzer
Link to comment

Todennäköisesti toimii, mutta ehdottomasti kannattaa varmistaa että laitteessasi oleva ohjelmisto tukee tätä akkumallia. Noissahan on räjähdysvaara jos akkua ladataan väärin. Yleensä latausalgoritmi on ohjelmistokohtainen ja uusin ohjelmisto tukee kaikkia virallisia akkuja. Netistä voi googlettaa miten käy jos lataa väärin...

 

Ylläoleva on asia pähkinänkuoressa, tuo on oikeasti monimutkaisempi juttu.

Link to comment

Jos ei ole piraattiakku vaan jonkun tunnetun valmistajan niin siellä akussa on sulake ja paineventtiili. Eli alkuperäinen tai vastaava ei räjähdä.

 

Kuinka iso akku tuollaisessa ja mikä sen latausaika on? Sanoisin laitteessa olevan lineaarilataus eli LDO syöttämässä sähköä akulle, eli ylivirralla lataus aika hankalaa.

Link to comment

Laite on Garmin 2595LMT. Mä en noitten lataamisista ja ohjelmistoista ymmärrä hölkäsenpöläystä....

 

En tiedä noista piraatti tai orkkisakuista, kaikissa lukee mateinchina... Kapasiteetti on 1250mAh, latausaika autossa tunti tai pari, ei oo tullut seurattua sen tarkemmin. Laturi tuuppaa 5V, 1A. Josta tulikin mieleen, että tämä on mun vanhan navin laturi. Orkkislaturi tuuppas 2A, mutta se vikaantui joskus ja kun sillä latas, niin laite sammutti itse itsensä ja latauskin loppui.

Link to comment

Kun on Garmin mainittu, niin onko jollakulla kokemuksia on noiden softien lataamisesta mitään hyötyä? Tuo oma karmea on alkanut sekoilla siinä määrin, että sillä ei navigoinissa tee enää mitään. Huumoriarvo tossa vehkeessä alkaa tosin olla on ihan hyvä. Ei viittis turhaan päivittää karttoja ja maksaa siitä on sen toosan softa on p,a,s,k,a.

Link to comment

Garminiin saa kartat.hylly.org sitelta ilmaiseksi. Hieman puuhastelua ja vaati ainakin mulla softan päivityksen.

 

Itse en uskaltaisi ladata mitään litium akkua noin vain vaikka olisi tunnetun valmistajan akku, ylijännite ei varmasti ole ongelma vaan se algoritmi jolla ladataan. Algoritmi se LDO piirissäkin latausta ohjaa, massatuotantolaitteisiin minusta sopimaton komponentti.

Link to comment

Itsellä kolme Garminia laatikossa ja ainoa jota enää tulee käytettyä on prätkän Zumo. Se softa o Kuraa munkin mielestä, ei viitsi ees alottaa lista on pitkä. Autossa joku VWn oma janei sekään häikäis. Hereä kokeilin ekan kerran nyt Viron reissulla ja voin suositella. Offline kartat ja hienosti toimiva navigointi suomeksi ei ihme että Nokia myy sen seuraavaksi ylihinnalla eteenpäin...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...