PetriH Posted February 10, 2006 Share Posted February 10, 2006 Eli, pallon 1600 vakiokone pitäisi kunnostaa,on tällähetkellä paloina. Ennen en ole kuplan/bussin koneiden alakertaa kasannut/korjannut, ainoastaan purkanut muutaman. Nyt olisi tarkoitus opetella,kun noita autoja on kertynyt jo muutama ja koneremontteja on vielä edessä.. Mitähän kaikkea kannattaa tehdä,että kone tulee varmasti kuntoon,ettei tarvi heti uudestaan pemottaa auki. Ajattelin että vaihdan ainakin kaikki laakerit,stefat ja tiivisteet sekä männänrenkaat tulee uudet . Kannet on 2-reikäkannet, n 5000km ajetut ja pytyt+männät käytetyt 1600 koneen vakiot. Kannattaako lohko,kampiakseli ja nokka viedä esim koneistamolle tarkastettavaksi mahdollisten suurten kulumien tarkistuttamiseksi,pytyt ilmeisesti kannattaa ainakin hoonata. Mitä muuta kannataa hommata? Moottoripukki kannattaa olla ja joitain erikoistyökaluja ilmeisesti tarvitaan. Nyt minulla on öljypumpun ja hihnapyörien ulosvetäjät.. No muutama kuva koneen osista täällä: http://koti.mbnet.fi/svp/tmp/kone Vastauksia odotellen.. Quote Link to comment
-MITO- Posted February 10, 2006 Share Posted February 10, 2006 Lohko kannattaa ekaks käydä pesettämässä jonkun korjaamon pesukoneessa, löytyy mahdolliset särötkin. Quote Link to comment
Racing Posted February 10, 2006 Share Posted February 10, 2006 Tarvitaan momenttiavain 3/8" ja 3/4 jolla saat vauhtiksen kiinni. Lisäksi mittakello päittäisvälyksen säätöön+vw koneen oma männänrengaspanta on myös hyvä olla,tosin aloittelija kokoaa mielummin männät putkiin ja pakettina kiinni.+perustyökalut. Lohko aarporaukseen 99% tapauksista. Jos kone käyntikunnos ja kaulat siistit niin kampi kiillotukseen kauloista. Veivin yläpäät vaihtoon Kaikki laakerit ja nostajat. Öljypumppu. Jos hyvän haluaa vauhtipyörän kytkinpinnan oikaisu+koko paketin tasapainotus. Renkaat+hoonaus (tai sitten koko uus putkimäntäsetti) miettiä kannattaako vanhoja laittaa kun uudet saa abaut 130e ja hoonaus ja renkaat maksaa ainakin puolet tuosta jos teetät. Kansien pyttypintojen oikaisu jos uponneet,uudet ohjarit ja ainakin pakoventtiilit aina (käytä laatuosia Trw tms.) Suojaputkisarja Tulpat (pykälän kylmemmät suosista jos kesäajoon pakuun laitat) +Tiivisteet,tulpat perusosat. Kansiakin kannattaa miettiä kannattaako vanhoja laittaa kun laskee mitä maksaa remppaus suhteessa vanhoihin jotkä lähes aina rikki ja sillai. Quote Link to comment
Guest Posted February 10, 2006 Share Posted February 10, 2006 niin ja osaavat sanoa et tarviiko esim laakerilinja porata(runko)itellä juuri lohko koneistamossa aarporauksessa.no ehti tuos kyösti ensin. kansien laittoo myös kysyin niin ite tulin siihen päätökseen et uudet kannet melkeenpä halvemmat,kun vanhoihin oli pitäny uusia ainakin pakoseetit+venat ja uudet ohjurit! ELÄMÄ ON!!! Quote Link to comment
Racing Posted February 10, 2006 Share Posted February 10, 2006 Ja vielä yksi tärkeä juttu Hanki jostain Wasastjernan musta a4 kokoinen kirja kuplan moottorin kokoamisopas aivan tautisen hyvä apu aloittelevalle remppaajalla kun teet konetta ajatuksella ja kirja apuna pöydällä ei pääse tulemaan niitä mokia niin helposti. Itse olen joskus aikojen alussa näitä hommia tuon kirjan kanssa ja voin sanoa että on loistava apu. ja moottoripukkia ei mielestäni tarvita pöydällä on aina onnistunut. Nostajien asennusjouset on kans hyvät olla tai sitten laittaa vaseliiniä niihin asennettaessa niin ei tipu niin herkästi. Mikäs sen mukavempaa kun avata juuri puoliskat kasaan ja liimat välis olevaa lohkoa kun yksi nostaja tippuu öljypohjaan... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted February 10, 2006 Share Posted February 10, 2006 Sit voi myös niputtaa pelkästää uusilla lagereilla ja männärenkailla. Voi kestää vaikka kuinka pitkään, mutta voi olla ettei kestä. Välillä suorastaa ihmetyttää kun kattoo joittenkin touhua. Koneet menee kasaan suurinpiirtein hiekan päällä, eikä mitään öljyjä väliin mihinkään kohtaan. Silti ne vaan jollain ihmeen kaupalla pysyy kasassa. Quote Link to comment
PetriH Posted February 10, 2006 Author Share Posted February 10, 2006 No niin, tulipas nopeasti ohjeita. Joo tuon lohkon käyn ensimmäiseksi pesettämässä. Ens viikolla pitää käydä kysymässä noiden koneistusten hintoja. Mitä Vaasan lähialueen koneistamoa suosittelette? Hieman tarkennusta Kyöstin viestiin, veivien yläpään vaihdolla tarkoittanet niitä puslia jonka läpi männäntappi menee? Niin kannet on melko uudet, brassi kamaa muistaakseni, ajettu muutama tuhat kilometriä. kuva:http://koti.mbnet.fi/svp/tmp/kone/IMG_0674.JPG Pyttyjä pitää vielä miettiä.. että miten menettelen... Quote Link to comment
-MITO- Posted February 10, 2006 Share Posted February 10, 2006 Tohon on kerätty hintoja ja täydennä kun saat paikallisia hintoja http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/1890-moottorikoneistushintoja/ Quote Link to comment
Racing Posted February 11, 2006 Share Posted February 11, 2006 No niin, tulipas nopeasti ohjeita. Joo tuon lohkon käyn ensimmäiseksi pesettämässä. Ens viikolla pitää käydä kysymässä noiden koneistusten hintoja. Mitä Vaasan lähialueen koneistamoa suosittelette? En tiedä,mutta vie ainakin mielummin sinne vaasaan kun esim. tänne seinäjoelle....Tasapainotus onnistuu täällä koneistamossa jos tarvetta on Hieman tarkennusta Kyöstin viestiin, veivien yläpään vaihdolla tarkoittanet niitä puslia jonka läpi männäntappi menee? Jep niitä juuri. Niin kannet on melko uudet, brassi kamaa muistaakseni, ajettu muutama tuhat kilometriä. kuva:http://koti.mbnet.fi/svp/tmp/kone/IMG_0674.JPG No sitten menee jos tosi vähän ajettu varmaan putsaamisella ja venttiilien hiomisella tahnalla. kannattaa kuitenkin tarkastaa ohjarit tässä vaiheessa ja että tulpankierteet ei ole säröllä. Näyttää olevan HD keinuvipuakselitkin. Pyttyjä pitää vielä miettiä.. että miten menettelen... Quote Link to comment
Per Jernström Posted February 13, 2006 Share Posted February 13, 2006 Joskus kun tein ekan volkkarimoottorin niin mulla oli reilu kaksi moottoria osina. Niistä sitten valkkasin parhaat palat ja pistin syrjään ja sitten jämäpaloista kasasin (uusilla laakereilla) ekan koneen. Silleen sai hieman näppituntumaa koko hommaan eikä olisi ollut suuri menetys jos olisi leikannut kiinni jonkun mokan takia. Hyvin se pelitti muutaman vuoden kunnes laitoin sen varaosakasaan kun se toinen moottori saatiin valmiiksi. Jos moottori on muuten vakio niin laittaisin vain uudet laakerit ja männänrenkaat ja sit kasaan vaan. Mikään osa ei kuvissa ainakaan näytä käyttökelvottomalta. Quote Link to comment
PetriH Posted February 2, 2007 Author Share Posted February 2, 2007 No niin koneprojekti on nyt siinä kunnossa että osat tulleet koneistamosta. Lohko aarporatttiin, kampiakselin kaulat hiottiin ja kiertokangen kaulat kiilloitettiin,kaulojen yläpään puslat vaihdettiin ja vauhtipyörän kytkinpinta suoristettiin. Nyt kasaus olisi tässävaiheessa: kuva1 kuva2 kuva3 kuva4 ja seuraava kysymys kuuluukin; miten saan sen lukkorenkaan (näkyy kuvassa 3, vasen alareuna) kampiakseliin vauriottamatta laakeripintaa,jonkinnäköisillä "levittäjä"pihdeillä? Paikallinen autortarvikeliike myi eioota,sellaisia pieniä sokkapihtejä olisi ollut,mutta taitaa olla liian heiveröisiä. Quote Link to comment
Guest JuMuS Posted February 2, 2007 Share Posted February 2, 2007 Ite tekaisin ohuesta pellistä hiukan kartiomaisen "kauluksen" tuota hommaa helpottamaan. Ainakin harjoitteluasennus sujui ihan hyvin tuon avulla, lopullinen asennus on tosin vielä jossain tulevaisuudessa... Tuon kauluksen kanssa ei ole niin väliksi jos vaikka kiinanpihdit lipsahtaa. Quote Link to comment
-tipi- Posted February 2, 2007 Share Posted February 2, 2007 seuraava kysymys kuuluukin; miten saan sen lukkorenkaan (näkyy kuvassa 3, vasen alareuna) kampiakseliin vauriottamatta laakeripintaa,jonkinnäköisillä "levittäjä"pihdeillä? Paikallinen autortarvikeliike myi eioota,sellaisia pieniä sokkapihtejä olisi ollut,mutta taitaa olla liian heiveröisiä. Kyllä, levittävillä lukkorengaspihdeillä, löytyy hyvin varustetuista työkaluliikkeistä. Ite taisin ostaa Bahcot Prismasta... Miten muuten sait sen pois? Quote Link to comment
PetriH Posted February 2, 2007 Author Share Posted February 2, 2007 Miten muuten sait sen pois? En ottanut sitä itse pois,vaan se otettiin koneistamolla. Pitääpä ens viikolla käydä kattomassa pihtejä kunnon liikkeistä.. Quote Link to comment
Guest jarsat Posted February 3, 2007 Share Posted February 3, 2007 Wasastjernan kirja mistähän löytyisi itsekin tarvitsisin? Quote Link to comment
metake Posted February 3, 2007 Share Posted February 3, 2007 Wasastjernan kirja mistähän löytyisi itsekin tarvitsisin? Moposport Quote Link to comment
Guest jarsat Posted February 3, 2007 Share Posted February 3, 2007 okei. täytyypi kysellä. kiitos :) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.