Jump to content

Kone kuntoon


Recommended Posts

Eli, pallon 1600 vakiokone pitäisi kunnostaa,on tällähetkellä paloina. Ennen en ole kuplan/bussin koneiden alakertaa kasannut/korjannut, ainoastaan purkanut muutaman.

Nyt olisi tarkoitus opetella,kun noita autoja on kertynyt jo muutama ja koneremontteja on vielä edessä..

 

Mitähän kaikkea kannattaa tehdä,että kone tulee varmasti kuntoon,ettei tarvi heti uudestaan pemottaa auki.

 

Ajattelin että vaihdan ainakin kaikki laakerit,stefat ja tiivisteet sekä männänrenkaat tulee uudet . Kannet on 2-reikäkannet, n 5000km ajetut ja pytyt+männät käytetyt 1600 koneen vakiot.

Kannattaako lohko,kampiakseli ja nokka viedä esim koneistamolle tarkastettavaksi mahdollisten suurten kulumien tarkistuttamiseksi,pytyt ilmeisesti kannattaa ainakin hoonata.

Mitä muuta kannataa hommata? Moottoripukki kannattaa olla ja joitain erikoistyökaluja ilmeisesti tarvitaan. Nyt minulla on öljypumpun ja hihnapyörien ulosvetäjät..

No muutama kuva koneen osista täällä:

http://koti.mbnet.fi/svp/tmp/kone

 

Vastauksia odotellen..

Link to comment

Tarvitaan momenttiavain 3/8" ja 3/4 jolla saat vauhtiksen kiinni. Lisäksi mittakello päittäisvälyksen säätöön+vw koneen oma männänrengaspanta on myös hyvä olla,tosin aloittelija kokoaa mielummin männät putkiin ja pakettina kiinni.+perustyökalut.

 

Lohko aarporaukseen 99% tapauksista.

Jos kone käyntikunnos ja kaulat siistit niin kampi kiillotukseen kauloista.

Veivin yläpäät vaihtoon

Kaikki laakerit ja nostajat.

Öljypumppu.

Jos hyvän haluaa vauhtipyörän kytkinpinnan oikaisu+koko paketin tasapainotus.

Renkaat+hoonaus (tai sitten koko uus putkimäntäsetti) miettiä kannattaako vanhoja laittaa kun uudet saa abaut 130e ja hoonaus ja renkaat maksaa ainakin puolet tuosta jos teetät.

Kansien pyttypintojen oikaisu jos uponneet,uudet ohjarit ja ainakin pakoventtiilit aina (käytä laatuosia Trw tms.)

Suojaputkisarja

Tulpat (pykälän kylmemmät suosista jos kesäajoon pakuun laitat)

+Tiivisteet,tulpat perusosat.

 

Kansiakin kannattaa miettiä kannattaako vanhoja laittaa kun laskee mitä maksaa remppaus suhteessa vanhoihin jotkä lähes aina rikki ja sillai.

Link to comment

niin ja osaavat sanoa et tarviiko esim laakerilinja porata(runko)itellä juuri lohko koneistamossa aarporauksessa.no ehti tuos kyösti ensin.

kansien laittoo myös kysyin niin ite tulin siihen päätökseen et uudet kannet melkeenpä halvemmat,kun vanhoihin oli pitäny uusia ainakin pakoseetit+venat ja uudet ohjurit! ELÄMÄ ON!!!

Link to comment

Ja vielä yksi tärkeä juttu Hanki jostain Wasastjernan musta a4 kokoinen kirja kuplan moottorin kokoamisopas aivan tautisen hyvä apu aloittelevalle remppaajalla kun teet konetta ajatuksella ja kirja apuna pöydällä ei pääse tulemaan niitä mokia niin helposti. Itse olen joskus aikojen alussa näitä hommia tuon kirjan kanssa ja voin sanoa että on loistava apu. ja moottoripukkia ei mielestäni tarvita pöydällä on aina onnistunut.

 

Nostajien asennusjouset on kans hyvät olla tai sitten laittaa vaseliiniä niihin asennettaessa niin ei tipu niin herkästi. Mikäs sen mukavempaa kun avata juuri puoliskat kasaan ja liimat välis olevaa lohkoa kun yksi nostaja tippuu öljypohjaan...

Link to comment
Guest Mika Raussi

Sit voi myös niputtaa pelkästää uusilla lagereilla ja männärenkailla. Voi kestää vaikka kuinka pitkään, mutta voi olla ettei kestä. Välillä suorastaa ihmetyttää kun kattoo joittenkin touhua. Koneet menee kasaan suurinpiirtein hiekan päällä, eikä mitään öljyjä väliin mihinkään kohtaan. Silti ne vaan jollain ihmeen kaupalla pysyy kasassa.

Link to comment

No niin, tulipas nopeasti ohjeita. Joo tuon lohkon käyn ensimmäiseksi pesettämässä. Ens viikolla pitää käydä kysymässä noiden koneistusten hintoja. Mitä Vaasan lähialueen koneistamoa suosittelette?

 

Hieman tarkennusta Kyöstin viestiin, veivien yläpään vaihdolla tarkoittanet niitä puslia jonka läpi männäntappi menee?

 

Niin kannet on melko uudet, brassi kamaa muistaakseni, ajettu muutama tuhat kilometriä. kuva:http://koti.mbnet.fi/svp/tmp/kone/IMG_0674.JPG

 

Pyttyjä pitää vielä miettiä.. että miten menettelen...

Link to comment
No niin, tulipas nopeasti ohjeita. Joo tuon lohkon käyn ensimmäiseksi pesettämässä. Ens viikolla pitää käydä kysymässä noiden koneistusten hintoja. Mitä Vaasan lähialueen koneistamoa suosittelette?

 

En tiedä,mutta vie ainakin mielummin sinne vaasaan kun esim. tänne seinäjoelle....Tasapainotus onnistuu täällä koneistamossa jos tarvetta on

 

 

Hieman tarkennusta Kyöstin viestiin, veivien yläpään vaihdolla tarkoittanet niitä puslia jonka läpi männäntappi menee?

 

Jep niitä juuri.

 

Niin kannet on melko uudet, brassi kamaa muistaakseni, ajettu muutama tuhat kilometriä. kuva:http://koti.mbnet.fi/svp/tmp/kone/IMG_0674.JPG

 

No sitten menee jos tosi vähän ajettu varmaan putsaamisella ja venttiilien hiomisella tahnalla. kannattaa kuitenkin tarkastaa ohjarit tässä vaiheessa ja että tulpankierteet ei ole säröllä.

Näyttää olevan HD keinuvipuakselitkin.

 

Pyttyjä pitää vielä miettiä.. että miten menettelen...

Link to comment

Joskus kun tein ekan volkkarimoottorin niin mulla oli reilu kaksi moottoria osina. Niistä sitten valkkasin parhaat palat ja pistin syrjään ja sitten jämäpaloista kasasin (uusilla laakereilla) ekan koneen. Silleen sai hieman näppituntumaa koko hommaan eikä olisi ollut suuri menetys jos olisi leikannut kiinni jonkun mokan takia. Hyvin se pelitti muutaman vuoden kunnes laitoin sen varaosakasaan kun se toinen moottori saatiin valmiiksi.

 

Jos moottori on muuten vakio niin laittaisin vain uudet laakerit ja männänrenkaat ja sit kasaan vaan. Mikään osa ei kuvissa ainakaan näytä käyttökelvottomalta.

Link to comment
  • 11 months later...

No niin koneprojekti on nyt siinä kunnossa että osat tulleet koneistamosta. Lohko aarporatttiin, kampiakselin kaulat hiottiin ja kiertokangen kaulat kiilloitettiin,kaulojen yläpään puslat vaihdettiin ja vauhtipyörän kytkinpinta suoristettiin.

 

Nyt kasaus olisi tässävaiheessa:

 

kuva1

kuva2

kuva3

kuva4

 

ja seuraava kysymys kuuluukin; miten saan sen lukkorenkaan (näkyy kuvassa 3, vasen alareuna) kampiakseliin vauriottamatta laakeripintaa,jonkinnäköisillä "levittäjä"pihdeillä?

 

Paikallinen autortarvikeliike myi eioota,sellaisia pieniä sokkapihtejä olisi ollut,mutta taitaa olla liian heiveröisiä.

Link to comment

Ite tekaisin ohuesta pellistä hiukan kartiomaisen "kauluksen" tuota hommaa helpottamaan.

 

Ainakin harjoitteluasennus sujui ihan hyvin tuon avulla, lopullinen asennus on tosin vielä jossain tulevaisuudessa... Tuon kauluksen kanssa ei ole niin väliksi jos vaikka kiinanpihdit lipsahtaa.

Link to comment
seuraava kysymys kuuluukin; miten saan sen lukkorenkaan (näkyy kuvassa 3, vasen alareuna) kampiakseliin vauriottamatta laakeripintaa,jonkinnäköisillä "levittäjä"pihdeillä?

 

Paikallinen autortarvikeliike myi eioota,sellaisia pieniä sokkapihtejä olisi ollut,mutta taitaa olla liian heiveröisiä.

 

Kyllä, levittävillä lukkorengaspihdeillä, löytyy hyvin varustetuista työkaluliikkeistä. Ite taisin ostaa Bahcot Prismasta... Miten muuten sait sen pois?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...