Guest Keiteleen Kone Posted March 9, 2006 Share Posted March 9, 2006 Kun käytetään irrallista liukuvaa keskiholkkia keinuvipuakselissa tapahtuu näin : Toisen imuventtiilin esim. sulkeutuessa keinuvipu painaa irtoholkkia jolloin viereisen imuventtiilin avautuessa holkki vastustaa keinuvivun liikkumista koska siihen kohdistuu holkin paine. Kiinteällä keskiosalla olevassa akselissa tällaista painetta ei muodostu. Samanlainen kitka muodostuu esim. keskenään liian tiukkojen tupla venttiilinjousien välille, joskus näkee sellaisia tuplajousia joista sisäjouset eivät tule ulos ulkojousista muuten kuin katkomalla ne poikki useasta kohdasta. Kukaan ei kiellä käyttämästä irtoholkilla olevia keinuvipuakseleita, mutta itse en sellaisia kyllä asenna. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 10, 2006 Share Posted March 10, 2006 Samalla paineellahan ne kiikut painaa kiinteällä keskiosalla varustetun olaketta vasten. Missä kohtaa tässä nyt sit tulee se suuri ylimääränen kitka? Mie en ihan täysin ymmärtäny. Quote Link to comment
jocke biese Posted March 10, 2006 Share Posted March 10, 2006 Juu eli miten mä sen ymmärsin ja pähkäilin pienessä päässäni: Kun toinen imuventtiili aukeaa kohdistuu paine holkkia vasten joka taas jarruuttaa viereisen imuventtiilin kiinni menemistä. Aukeava imuventtiili kyllä työntyy väkisin oikealla ajallaan auki koska sitä liikuttaa nokka, tönärit, keinuvipu ym.. mutta kiinni menevä imuventtiili voi teoriassa ääritapauksissa vähän jumittaa tästä koska se menee kiinni jousikuormalla. Se miksi kiinteällä holkilla ei näin tapahdu on koska jotta em. tilanne pääsis tapahtumaan pitäis koko vippa-akselin liikkua ja sillon kyllä yhden imuventtiilin kiinni menemisen mahdollinen hidastuminen on kyllä ongelmista pienin. Itse veikkaan että tää ei ehkä oo mikään maatamullistava ongelma mutta jossain kierroskoneessa jossa on huonot/löysät venttiilijouset (mitä ei ehkä pitäs olla) ja liian kirekksi vedetty akselipakka niin voi tietty jonkun ongelman itselleen saada. -J- Saa korjata jos nyt ihan perseelleen meni Quote Link to comment
Guest Posted March 10, 2006 Share Posted March 10, 2006 oha toi ihan järkeenkäypää. Millaisista voimista sitten on kyse, niin sitä en lähe arvailemaan. Kulumista varmaan tapahtuu joka tapauksessa turhaan. Ja tiukat välykset aiheuttaa lämpenemistäkin. Löysät jouset on erittäinkin haluttu TAVOITEtila, usein joutuu vaan käytännön syistä laittamaan jäykät. Jos venttiilikoneiston liikkuvat osat saa korvattua kevyemmillä tai kevennettyä muuten, niin mitä enemmän painoa saa pois sen löysemmät jouset voi olla. Mitä löysemmät jouset, sitä vähemmän heppoja pitää tuhlata niiden paineluun ja liikemomentteja vastaan taisteluun. Jouset tulisi olla vain juuri niin jäykät kun tarvitsee, ei ylijäykät. Löysillä jousilla säästyy paljolta kulumiselta esimerkiksi parin sekunnin miettimisen tuloksena: - nokan laippalaakeri - nokan pinnat - nostajat - seetipinnat - ohjurit - venojen lukkourat - säätöruuvit - keinuvipuakselit - keinuvivut Kenellä sitten on varaa keraaminostajiin, HD alutankoihin, titaanivenoihin ja lautasiin + lukkoihin, jne jne Jan Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted March 10, 2006 Share Posted March 10, 2006 irralliseen holkkiin voi tehdä reiän, ja panna jengalla stoppariruuvin jos alkaa tuommonen itkettämään, sellaisia oon muutamia nähnyt... Miun ajatusmaailman mukaan sama paine painaa johonkin suuntaan, on se kiinteä holkki tai irrallinen. Irrallisessa voima välittyy seuraavaan imukiikkuun, kiinteässä voima jumittaa vaan sitä yhtä kiikkua... miehän voin kyllä olla täysin tyhmä tän asian suhteen. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted March 10, 2006 Share Posted March 10, 2006 Jos holkki on kiinteä, ei sivuttaisvoimat välity keinuvivulta toiselle ja molemmissa pysyy "oma" välyksensä. Liikkuva keskiholkki lisää toisen puolen välyksen tuplaan ja toisen nollaan, ja samalla kohdistaa esim. aukeavan venttiilin 2 keinuvivun sivuttaisvoiman kiinnimenevän venttiilin 3 keinuvipuun. Tällöin välykset kasvavat keinun 2 vasemmalla puolella tuplaten (oikealla puolen keskiholkkia vasten eli 0), ja keinussa 3 molemmilla puolilla 0. Puavo @ dwl Quote Link to comment
Guest juse Posted March 12, 2006 Share Posted March 12, 2006 Itsellä menossa jo toinen satsi Empin kiinteitä aksiloita. Ei pelkästään hinnan takia vaan tykästyin niihin enempi kuin noihin klassisempiin holkkimalleihin. Juse Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted March 12, 2006 Share Posted March 12, 2006 titaanivenoille hyvä vaihtoehto laittaa alle 8mm varrella olevat venat. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 13, 2006 Share Posted March 13, 2006 Eiks nostajan ja kiikun linja ole niin, että se painaa sitä kiikkua pukkia vasten, eikä keskelle? Siis imupuolella? Vai meneekö tää aftermarket viriosilla uusiks tääkin asia? Quote Link to comment
Per Jernström Posted March 13, 2006 Share Posted March 13, 2006 Mietin tuota sivuttaisliikettä. Tuleeko työntötangot suoraan vai kulmassa akselilinjaan nähden? Siis jos on kulmassa niin keinut työntyy sivulle, mutta jos on 90astetta niin keinun ei pitäisi siirtyä merkittävästi sivuun työntötangon vaikutuksesta. Quote Link to comment
Racing Posted March 13, 2006 Share Posted March 13, 2006 Oli miten oli,Scatin akselit välitetyillä keinuilla höystettynä ja tuplajousilla on kestänyt ilman mitään ongelmia. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted March 13, 2006 Share Posted March 13, 2006 kestää varmasti, mut onko oikein shimmattuna kiinteellä keskiosalla oleva paljonkin hiljaisempi ääniltään kuin toi liikkuva ja entäs säästääkö tehoissa hepan vai pari pienempien kitkojen muodossa, mut ei tästä tän enempä. Quote Link to comment
Lasse Posted March 14, 2006 Share Posted March 14, 2006 Saattaapi on hyvinkin niin, että ongelmia on tulossa. Tosin irtoholkki, paikallisella sorvarilla teetetty, on pelittäny mulla yhdessä koneessa about 40 tkm. Eisevväliä vaikka hajoiski jo, musta ihan riittävä konsepti pikkasen viritettyyn koneeseen ja joka tapauksessa parempi kuin orkkis. Tuplajousilla asia voipi olla eri. Quote Link to comment
mikan Posted March 14, 2006 Share Posted March 14, 2006 Ahdettu tuplajousivehje holkeilla ja tosin vasta muutama tuhat kilsaa takana. Hyvin ne vipat siellä heiluu edelleen. Joskus teidän jutut menee kyllä pilkun piippaamiseksi ja turhaksi nysväämiseksi. Ei tässä sentään mitään f1-moottoreita olla rakentamassa. t. Mika Quote Link to comment
jocke biese Posted March 14, 2006 Share Posted March 14, 2006 Ei tässä sentään mitään f1-moottoreita olla rakentamassa. t. Mika No juu ei, nehän on aina rikki ja varikolla vähän väliä :) -J- Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 14, 2006 Share Posted March 14, 2006 Joskus teidän jutut menee kyllä pilkun piippaamiseksi ja turhaksi nysväämiseksi. Niin siinä tuppaa käymään. Himottais rakentaa T-1 kone kohtuulliseen lohkoon aarporaamatta ja hiomatta kampuraa ja nostajat ja nokka tietty käytettyjä, mutta kohtuullisessa kunnossa jne. Vakiojousilla tottakai ja vaikka jotkut ysikakkoset tietysti käytetyt putket. Kaasaripuoleen, pakosarjaan ja semmoseen joutus kyl investoimaan, mutta jos joku toinen vaikka vastaavia osia omaava lähtis projektiin mukaan ja löytys se paljon ajava testikuski, sekä auto, niin vois kokeilla millon hajoaa vai hajoaako sittenkään. Quote Link to comment
Guest Posted March 14, 2006 Share Posted March 14, 2006 Merkitystä alkaa olemaan sitten jos haluaa huolettomia "isältä pojalle" kilometrejä, mutta monilla meistä ei kone pysy kasassa kuin kesän tai kaksi, kun taas on aika muuttaa pakettia ja hakea lisää tehoja.. :) Silloin ei pikkujutuilla ole niin väliä. Mutta sitten kun tosissaan tehdään sitä "viimeistä kehitysversiota" niin sitten on vain tyhmää jättää pilkun nussiminen tekemättä. Usein se ei edes maksa mitään. Palkintona on luotettavampi kone jota ei tartte rempata vuosittain. Jan Quote Link to comment
mikan Posted March 14, 2006 Share Posted March 14, 2006 Merkitystä alkaa olemaan sitten jos haluaa huolettomia "isältä pojalle" kilometrejä, mutta monilla meistä ei kone pysy kasassa kuin kesän tai kaksi, kun taas on aika muuttaa pakettia ja hakea lisää tehoja.. :) Silloin ei pikkujutuilla ole niin väliä. Mutta sitten kun tosissaan tehdään sitä "viimeistä kehitysversiota" niin sitten on vain tyhmää jättää pilkun nussiminen tekemättä. Usein se ei edes maksa mitään. Palkintona on luotettavampi kone jota ei tartte rempata vuosittain. Jan Isältä pojalta... joten vakio 1600 full-flow:lla sitten vaan pellin alle kaikille lapsellisille. t. Mika & 2 poikaa :-) Quote Link to comment
Lasse Posted March 16, 2006 Share Posted March 16, 2006 Kyllä bokserin saa kestämään ilman kalliita hipo-osiakin, kun rakentaa järkevästi, eikä ota viimeistä viittä heppaa irti. Rajansa kun kaikella ja sen kun muistaa niin ei hätää. Järjettömällä käytöllä saa rikki vaikka rautakangen, että siihen ei auta vaikka holkit olis tehty NASAlla. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.