Jump to content

Irrallisella keskiholkilla oleva keinuvipuakseli


Guest Keiteleen Kone

Recommended Posts

Guest Keiteleen Kone

Kun käytetään irrallista liukuvaa keskiholkkia keinuvipuakselissa tapahtuu näin :

Toisen imuventtiilin esim. sulkeutuessa keinuvipu painaa irtoholkkia jolloin viereisen imuventtiilin avautuessa holkki vastustaa keinuvivun liikkumista koska siihen kohdistuu holkin paine.

Kiinteällä keskiosalla olevassa akselissa tällaista painetta ei muodostu.

 

Samanlainen kitka muodostuu esim. keskenään liian tiukkojen tupla venttiilinjousien välille, joskus näkee sellaisia tuplajousia joista sisäjouset eivät tule ulos ulkojousista muuten kuin katkomalla ne poikki useasta kohdasta.

 

Kukaan ei kiellä käyttämästä irtoholkilla olevia keinuvipuakseleita, mutta itse en sellaisia kyllä asenna.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Samalla paineellahan ne kiikut painaa kiinteällä keskiosalla varustetun olaketta vasten. Missä kohtaa tässä nyt sit tulee se suuri ylimääränen kitka? Mie en ihan täysin ymmärtäny.

Link to comment

Juu eli miten mä sen ymmärsin ja pähkäilin pienessä päässäni:

 

Kun toinen imuventtiili aukeaa kohdistuu paine holkkia vasten joka taas jarruuttaa viereisen imuventtiilin kiinni menemistä. Aukeava imuventtiili kyllä työntyy väkisin oikealla ajallaan auki koska sitä liikuttaa nokka, tönärit, keinuvipu ym.. mutta kiinni menevä imuventtiili voi teoriassa ääritapauksissa vähän jumittaa tästä koska se menee kiinni jousikuormalla.

 

Se miksi kiinteällä holkilla ei näin tapahdu on koska jotta em. tilanne pääsis tapahtumaan pitäis koko vippa-akselin liikkua ja sillon kyllä yhden imuventtiilin kiinni menemisen mahdollinen hidastuminen on kyllä ongelmista pienin.

 

Itse veikkaan että tää ei ehkä oo mikään maatamullistava ongelma mutta jossain kierroskoneessa jossa on huonot/löysät venttiilijouset (mitä ei ehkä pitäs olla) ja liian kirekksi vedetty akselipakka niin voi tietty jonkun ongelman itselleen saada.

 

-J-

 

Saa korjata jos nyt ihan perseelleen meni

Link to comment

oha toi ihan järkeenkäypää. Millaisista voimista sitten on kyse, niin sitä en lähe arvailemaan. Kulumista varmaan tapahtuu joka tapauksessa turhaan. Ja tiukat välykset aiheuttaa lämpenemistäkin.

 

Löysät jouset on erittäinkin haluttu TAVOITEtila, usein joutuu vaan käytännön syistä laittamaan jäykät. Jos venttiilikoneiston liikkuvat osat saa korvattua kevyemmillä tai kevennettyä muuten, niin mitä enemmän painoa saa pois sen löysemmät jouset voi olla. Mitä löysemmät jouset, sitä vähemmän heppoja pitää tuhlata niiden paineluun ja liikemomentteja vastaan taisteluun. Jouset tulisi olla vain juuri niin jäykät kun tarvitsee, ei ylijäykät. Löysillä jousilla säästyy paljolta kulumiselta esimerkiksi parin sekunnin miettimisen tuloksena:

- nokan laippalaakeri

- nokan pinnat

- nostajat

- seetipinnat

- ohjurit

- venojen lukkourat

- säätöruuvit

- keinuvipuakselit

- keinuvivut

 

 

Kenellä sitten on varaa keraaminostajiin, HD alutankoihin, titaanivenoihin ja lautasiin + lukkoihin, jne jne

 

Jan

Link to comment
Guest Toheltaja

irralliseen holkkiin voi tehdä reiän, ja panna jengalla stoppariruuvin jos alkaa tuommonen itkettämään, sellaisia oon muutamia nähnyt... Miun ajatusmaailman mukaan sama paine painaa johonkin suuntaan, on se kiinteä holkki tai irrallinen. Irrallisessa voima välittyy seuraavaan imukiikkuun, kiinteässä voima jumittaa vaan sitä yhtä kiikkua...

 

miehän voin kyllä olla täysin tyhmä tän asian suhteen.

Link to comment

Jos holkki on kiinteä, ei sivuttaisvoimat välity keinuvivulta toiselle ja molemmissa pysyy "oma" välyksensä.

 

Liikkuva keskiholkki lisää toisen puolen välyksen tuplaan ja toisen nollaan, ja samalla kohdistaa esim. aukeavan venttiilin 2 keinuvivun sivuttaisvoiman kiinnimenevän venttiilin 3 keinuvipuun.

 

Tällöin välykset kasvavat keinun 2 vasemmalla puolella tuplaten (oikealla puolen keskiholkkia vasten eli 0), ja keinussa 3 molemmilla puolilla 0.

 

Puavo @ dwl

Link to comment

Itsellä menossa jo toinen satsi Empin kiinteitä aksiloita. Ei pelkästään hinnan takia vaan tykästyin niihin enempi kuin noihin klassisempiin holkkimalleihin.

Juse

Link to comment
Guest Mika Raussi

Eiks nostajan ja kiikun linja ole niin, että se painaa sitä kiikkua pukkia vasten, eikä keskelle? Siis imupuolella? Vai meneekö tää aftermarket viriosilla uusiks tääkin asia?

Link to comment
Guest ritariässä

kestää varmasti, mut onko oikein shimmattuna kiinteellä keskiosalla oleva paljonkin hiljaisempi ääniltään kuin toi liikkuva ja entäs säästääkö tehoissa hepan vai pari pienempien kitkojen muodossa, mut ei tästä tän enempä.

Link to comment

Saattaapi on hyvinkin niin, että ongelmia on tulossa. Tosin irtoholkki, paikallisella sorvarilla teetetty, on pelittäny mulla yhdessä koneessa about 40 tkm.

 

Eisevväliä vaikka hajoiski jo, musta ihan riittävä konsepti pikkasen viritettyyn koneeseen ja joka tapauksessa parempi kuin orkkis.

 

Tuplajousilla asia voipi olla eri.

Link to comment

Ahdettu tuplajousivehje holkeilla ja tosin vasta muutama tuhat kilsaa takana. Hyvin ne vipat siellä heiluu edelleen. Joskus teidän jutut menee kyllä pilkun piippaamiseksi ja turhaksi nysväämiseksi. Ei tässä sentään mitään f1-moottoreita olla rakentamassa.

 

t. Mika

Link to comment
Guest Mika Raussi
Joskus teidän jutut menee kyllä pilkun piippaamiseksi ja turhaksi nysväämiseksi.

Niin siinä tuppaa käymään.

 

Himottais rakentaa T-1 kone kohtuulliseen lohkoon aarporaamatta ja hiomatta kampuraa ja nostajat ja nokka tietty käytettyjä, mutta kohtuullisessa kunnossa jne. Vakiojousilla tottakai ja vaikka jotkut ysikakkoset tietysti käytetyt putket. Kaasaripuoleen, pakosarjaan ja semmoseen joutus kyl investoimaan, mutta jos joku toinen vaikka vastaavia osia omaava lähtis projektiin mukaan ja löytys se paljon ajava testikuski, sekä auto, niin vois kokeilla millon hajoaa vai hajoaako sittenkään.

Link to comment

Merkitystä alkaa olemaan sitten jos haluaa huolettomia "isältä pojalle" kilometrejä, mutta monilla meistä ei kone pysy kasassa kuin kesän tai kaksi, kun taas on aika muuttaa pakettia ja hakea lisää tehoja.. :) Silloin ei pikkujutuilla ole niin väliä. Mutta sitten kun tosissaan tehdään sitä "viimeistä kehitysversiota" niin sitten on vain tyhmää jättää pilkun nussiminen tekemättä. Usein se ei edes maksa mitään. Palkintona on luotettavampi kone jota ei tartte rempata vuosittain.

 

Jan

Link to comment
Merkitystä alkaa olemaan sitten jos haluaa huolettomia "isältä pojalle" kilometrejä, mutta monilla meistä ei kone pysy kasassa kuin kesän tai kaksi, kun taas on aika muuttaa pakettia ja hakea lisää tehoja.. :) Silloin ei pikkujutuilla ole niin väliä. Mutta sitten kun tosissaan tehdään sitä "viimeistä kehitysversiota" niin sitten on vain tyhmää jättää pilkun nussiminen tekemättä. Usein se ei edes maksa mitään. Palkintona on luotettavampi kone jota ei tartte rempata vuosittain.

 

Jan

 

Isältä pojalta... joten vakio 1600 full-flow:lla sitten vaan pellin alle kaikille lapsellisille.

 

t. Mika & 2 poikaa :-)

Link to comment

Kyllä bokserin saa kestämään ilman kalliita hipo-osiakin, kun rakentaa järkevästi, eikä ota viimeistä viittä heppaa irti. Rajansa kun kaikella ja sen kun muistaa niin ei hätää.

 

Järjettömällä käytöllä saa rikki vaikka rautakangen, että siihen ei auta vaikka holkit olis tehty NASAlla.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...