Jump to content

puhallin ei mahdu paikalle


Guest siiksa

Recommended Posts

Guest siiksa
Posted

miksi puhallin vastaa kopan takaseinään? Onko "rupeleita" olemassa useampaa mallia? Laturi on vaihtovirta ja koppa on se vanha pieni ilman puhallusreikiä.

Posted

Puhaltimia on leveämpi ja kapeampi malli. Muuttuu 70 ja 71 uudempi on leveämpi malli sellaisessa moottorissa jossa on ulkoinen doghouse öljynjäähdytin kopan kuskinpuolen nurkassa. Jos sulla on jälkituotanto "36hp" koppa niin puhallin pitää olla tuo. Mutta jos on vw:n oma koppa vanhempi kun .-70 niin kuuluu olla kapeampi puhallin. tämä koskee 1300-1600 moottoreita. 1200 mallissa on kapeampi vielä 70 luvullakin. Puhaltimia on varmaan enemmänkin malleja mutta nämä yleisimmät kaksi kokoa.

Posted

Puhaltimen kiinnityspeltejä (laturin ja ropelin välissä) on myös ainakin kahta eri sorttia, jotka tulevat eri "offsetillä" tasa- ja vaihtovirtaselle laturille, ts. eri määrän puhallinkopan etuseinästä ulospäin.

 

Puavo @ dwl

Guest siiksa
Posted

paljonko maksaa. olis puute myös 200mm asetelmasta joka sopii -74 laatikkoon.

  • 6 months later...
Posted
Puhaltimen kiinnityspeltejä (laturin ja ropelin välissä) on myös ainakin kahta eri sorttia, jotka tulevat eri "offsetillä" tasa- ja vaihtovirtaselle laturille, ts. eri määrän puhallinkopan etuseinästä ulospäin.

 

Puavo @ dwl

 

Osaatko kertoa enemmän noista pelleistä tai osaisko kertoa joku muu? Itsellä näkyy olevan tallissa neljä puhallinkoppaa, joissa kaikissa samanlainen pelti, vaikka erilaisia koppia ja yhdessä vv-laturi. Tietekin osat on sekoittuneet aikojen saatossa mut mikä on tasa- ja vaihtovirtasen etupellin ero?

 

Pystyiskö joku myös mittaamaan eron dh-puhallinpyörrän ja kapeamman (vanhemman) pyörän välillä, eli mikä on siis siipien leveys kummassakin? Ja onko halkaisija eri tai imuaukkoon tulevan huulloksen muoto?

 

Pientä osatunnistusta yritän tehdä omasta kokoelmasta...

 

EDIT: mick:llä oli taannoin kuva noista pyöristä vierekkäin mut poistettu täältä, oliskohan se vielä jossain tallessa?

Posted

Voin vastata itse itselleni kun tuli tänään purettua näkösälle kaks puhallinpyörää eli vanhemman mallisen siivet on ulkokehältä n. 30 mm leveät ja uudemman mallisen 35 mm. Puhallinkopassa puhallinpyörän paikassa on juuri samankokoinen leveysero. Pyörän koko leveydet on aikalailla samat mut vanhemman mallisessa on sit vaan pidempi huullos imuaukolle.

 

Jos peltejä olis erilaisia, sopis tuonne dh-koppaan periaatteessa vähän leveämpikin puhallin kun nyt osan tilasta ottaa laturin kiinnityspellin sisäpuolella oleva "kotelo", jonka kautta puhku tuuppaa ilmaa laturin läpi. Jos tuon "kotelon" sisäseinä olis kopan ulkopinnan tasalla ja kiinnityspellin ulkopinta siis selvästi puhallinkopan seinästä koholla, vois puhallinpyörä olla sentin leveämpi. Onko tällaista mallia mahdollisesti ollut vai onko pyöriä vain nuo kaks ja peltejä 12 volttiselle vain yks malli? Tietenkin tää on vaan ajatuksella leikittelyä, koska vaikuttaishan tuo laturin hihnapyörän paikkaan ynnä muuhun, mut kaikkeahan näihin vehkeisiin on keksitty...

 

Onhan olemassa myös ns. jenkkimallin puhallinkoppa, jossa on imupuolella joku erikoinen rengas. Ritariässä joskus kauppasi moista ja kehui muistaakseni koneen lämpöjen tippuvan 10 astetta parantuneen puhalluksen myötä. Jos pitää kutinsa niin kas kun ei oo kaikissa malleissa ollut moisia.

Posted
Onhan olemassa myös ns. jenkkimallin puhallinkoppa, jossa on imupuolella joku erikoinen rengas. Ritariässä joskus kauppasi moista ja kehui muistaakseni koneen lämpöjen tippuvan 10 astetta parantuneen puhalluksen myötä. Jos pitää kutinsa niin kas kun ei oo kaikissa malleissa ollut moisia.

 

Ai tuollaineko? Eikös niissä kaikissa ole tuo rengas, ainakin mulla on...

post-948-13888358625151_thumb.jpg

Posted

Jep, sellainen puhallinkoppa on jossa imupuolella on erillinen rengas/suppilo. Jos oikein muistan 6 vuoden takaa, niin sellainen tuli laitettua mun turbo-kuplaan.

 

t. Mika

Guest ritariässä
Posted

juu, toi lisärengas tuli muistaakseni vm 75-> koppiin ja kait ollut tarjolla myös pakujen koneissa jne... toi 10 asteen lämpötilavähennys on suoraan kopsattu jake rabyn sivuilta muinnoin ja pidän sitä tietoa varsin luotettavana.

Posted
juu, toi lisärengas tuli muistaakseni vm 75-> koppiin ja kait ollut tarjolla myös pakujen koneissa jne...

 

Okei, uutta oppia tästä asiasta. En tosiaakaan itse oo koskaan ennen nähnyt ees kuvaa tuollaisesta mallista kun itse hypistelemäni on olleet kaikki vanhempia. Onko nuo niittaamalla/pistehitsillä kiinni nuo renkaan klipsit, koppahan sinänsä kai on sama kuin vanhemmatkin?

Posted
Onko nuo niittaamalla/pistehitsillä kiinni nuo renkaan klipsit, koppahan sinänsä kai on sama kuin vanhemmatkin?

 

Pistehitsillä.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...