Guest siiksa Posted April 15, 2006 Share Posted April 15, 2006 miksi puhallin vastaa kopan takaseinään? Onko "rupeleita" olemassa useampaa mallia? Laturi on vaihtovirta ja koppa on se vanha pieni ilman puhallusreikiä. Quote Link to comment
Racing Posted April 15, 2006 Share Posted April 15, 2006 Puhaltimia on leveämpi ja kapeampi malli. Muuttuu 70 ja 71 uudempi on leveämpi malli sellaisessa moottorissa jossa on ulkoinen doghouse öljynjäähdytin kopan kuskinpuolen nurkassa. Jos sulla on jälkituotanto "36hp" koppa niin puhallin pitää olla tuo. Mutta jos on vw:n oma koppa vanhempi kun .-70 niin kuuluu olla kapeampi puhallin. tämä koskee 1300-1600 moottoreita. 1200 mallissa on kapeampi vielä 70 luvullakin. Puhaltimia on varmaan enemmänkin malleja mutta nämä yleisimmät kaksi kokoa. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted April 16, 2006 Share Posted April 16, 2006 Puhaltimen kiinnityspeltejä (laturin ja ropelin välissä) on myös ainakin kahta eri sorttia, jotka tulevat eri "offsetillä" tasa- ja vaihtovirtaselle laturille, ts. eri määrän puhallinkopan etuseinästä ulospäin. Puavo @ dwl Quote Link to comment
Guest siiksa Posted April 16, 2006 Share Posted April 16, 2006 olisko kellään sitä kapeampaa puhallinta. Quote Link to comment
Guest siiksa Posted April 16, 2006 Share Posted April 16, 2006 paljonko maksaa. olis puute myös 200mm asetelmasta joka sopii -74 laatikkoon. Quote Link to comment
Racing Posted April 16, 2006 Share Posted April 16, 2006 siiksalle yksityisviesti laitettu. Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted October 21, 2006 Share Posted October 21, 2006 Puhaltimen kiinnityspeltejä (laturin ja ropelin välissä) on myös ainakin kahta eri sorttia, jotka tulevat eri "offsetillä" tasa- ja vaihtovirtaselle laturille, ts. eri määrän puhallinkopan etuseinästä ulospäin. Puavo @ dwl Osaatko kertoa enemmän noista pelleistä tai osaisko kertoa joku muu? Itsellä näkyy olevan tallissa neljä puhallinkoppaa, joissa kaikissa samanlainen pelti, vaikka erilaisia koppia ja yhdessä vv-laturi. Tietekin osat on sekoittuneet aikojen saatossa mut mikä on tasa- ja vaihtovirtasen etupellin ero? Pystyiskö joku myös mittaamaan eron dh-puhallinpyörrän ja kapeamman (vanhemman) pyörän välillä, eli mikä on siis siipien leveys kummassakin? Ja onko halkaisija eri tai imuaukkoon tulevan huulloksen muoto? Pientä osatunnistusta yritän tehdä omasta kokoelmasta... EDIT: mick:llä oli taannoin kuva noista pyöristä vierekkäin mut poistettu täältä, oliskohan se vielä jossain tallessa? Quote Link to comment
Sakke Posted October 22, 2006 Share Posted October 22, 2006 Ei noissa uudemmissa mun tietääkseni eroa ole,ainoostaan sitten ku puhutaan 6v/12v.Siis niistä pelleistä. Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted October 22, 2006 Share Posted October 22, 2006 Voin vastata itse itselleni kun tuli tänään purettua näkösälle kaks puhallinpyörää eli vanhemman mallisen siivet on ulkokehältä n. 30 mm leveät ja uudemman mallisen 35 mm. Puhallinkopassa puhallinpyörän paikassa on juuri samankokoinen leveysero. Pyörän koko leveydet on aikalailla samat mut vanhemman mallisessa on sit vaan pidempi huullos imuaukolle. Jos peltejä olis erilaisia, sopis tuonne dh-koppaan periaatteessa vähän leveämpikin puhallin kun nyt osan tilasta ottaa laturin kiinnityspellin sisäpuolella oleva "kotelo", jonka kautta puhku tuuppaa ilmaa laturin läpi. Jos tuon "kotelon" sisäseinä olis kopan ulkopinnan tasalla ja kiinnityspellin ulkopinta siis selvästi puhallinkopan seinästä koholla, vois puhallinpyörä olla sentin leveämpi. Onko tällaista mallia mahdollisesti ollut vai onko pyöriä vain nuo kaks ja peltejä 12 volttiselle vain yks malli? Tietenkin tää on vaan ajatuksella leikittelyä, koska vaikuttaishan tuo laturin hihnapyörän paikkaan ynnä muuhun, mut kaikkeahan näihin vehkeisiin on keksitty... Onhan olemassa myös ns. jenkkimallin puhallinkoppa, jossa on imupuolella joku erikoinen rengas. Ritariässä joskus kauppasi moista ja kehui muistaakseni koneen lämpöjen tippuvan 10 astetta parantuneen puhalluksen myötä. Jos pitää kutinsa niin kas kun ei oo kaikissa malleissa ollut moisia. Quote Link to comment
metake Posted October 22, 2006 Share Posted October 22, 2006 Onhan olemassa myös ns. jenkkimallin puhallinkoppa, jossa on imupuolella joku erikoinen rengas. Ritariässä joskus kauppasi moista ja kehui muistaakseni koneen lämpöjen tippuvan 10 astetta parantuneen puhalluksen myötä. Jos pitää kutinsa niin kas kun ei oo kaikissa malleissa ollut moisia. Ai tuollaineko? Eikös niissä kaikissa ole tuo rengas, ainakin mulla on... Quote Link to comment
mikan Posted October 22, 2006 Share Posted October 22, 2006 Jep, sellainen puhallinkoppa on jossa imupuolella on erillinen rengas/suppilo. Jos oikein muistan 6 vuoden takaa, niin sellainen tuli laitettua mun turbo-kuplaan. t. Mika Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted October 22, 2006 Share Posted October 22, 2006 juu, toi lisärengas tuli muistaakseni vm 75-> koppiin ja kait ollut tarjolla myös pakujen koneissa jne... toi 10 asteen lämpötilavähennys on suoraan kopsattu jake rabyn sivuilta muinnoin ja pidän sitä tietoa varsin luotettavana. Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted October 23, 2006 Share Posted October 23, 2006 juu, toi lisärengas tuli muistaakseni vm 75-> koppiin ja kait ollut tarjolla myös pakujen koneissa jne... Okei, uutta oppia tästä asiasta. En tosiaakaan itse oo koskaan ennen nähnyt ees kuvaa tuollaisesta mallista kun itse hypistelemäni on olleet kaikki vanhempia. Onko nuo niittaamalla/pistehitsillä kiinni nuo renkaan klipsit, koppahan sinänsä kai on sama kuin vanhemmatkin? Quote Link to comment
metake Posted October 23, 2006 Share Posted October 23, 2006 Onko nuo niittaamalla/pistehitsillä kiinni nuo renkaan klipsit, koppahan sinänsä kai on sama kuin vanhemmatkin? Pistehitsillä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.