hanski. Posted April 16, 2006 Posted April 16, 2006 onkos kukaan sovittanut tollasia kuplan alle??? todella kevyet vanteet...mutta mahtaako offsetti sopia yhtään....??? niin ja jako mulla on toi 4x100.... http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=57037 Quote
Guest KooTee Posted April 16, 2006 Posted April 16, 2006 Mihin autoon tulis? Mulla on -73 (stantardi) kuplassa 17x7 vanteet 40 ET:llä ja sopii just eikä melkee vakiolokareiden sisään. http://tta-trading.com/kupla/slides/32.html (sopivat vielä sittenkin kun keula on alle katsastuskorkeuden...:) ) Quote
hanski. Posted April 16, 2006 Author Posted April 16, 2006 niin sulla on laikat edessä ja rummut takana, eikös? ja mitään levityspaloja sulla ei ole välissä? Quote
Guest KooTee Posted April 16, 2006 Posted April 16, 2006 jep, levyt edessä ja rummut takana. Ihan vakio mitoissa kaikki. Quote
hanski. Posted April 16, 2006 Author Posted April 16, 2006 lainattu teksti naapuripalstalta...täältä kun saa nopeammin ja parempia vastuksia... Tulipa tässä mieleen, että ainakaan aiemmin ei saanu asennella yli 2" halkaisijaltaan suurempia vanteita ilman erityislupia tai dokumentteja sopivuudesta vanteen toimittajan puolesta (kuplaan varmaan lähes mahdotonta saada kun kukaan ei edes valmista isoja vanteita kuplan jaolla). Eli tällöin 17" ois lain mukainen maksimi.. ellei tässä ole sitten ehtiny pykälät viimesestä muuttumaan tietääkö kukaan tästä mitään???? Quote
Hebster52 Posted April 16, 2006 Posted April 16, 2006 Pykälissä taitaa lukea että kun vanteen halkaisia kasvaa yli yhden tuuman rekisteriotteessa mainutusta koosta niin pitää tehdä muutoskatsastus. 10 § Vanteiden ja renkaiden muutokset 1. Autoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina auton alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla auton akselimassoille ja teholle sopivat. 2. Auto on muutoskatsastettava, jos: a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm; tai b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm. 3. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen nähden. Jos renkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava. 4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin ei saa asentaa sovituskappaleita. 5. Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus. Quote
jukkis Posted April 16, 2006 Posted April 16, 2006 Mikä muuten on alunperin levein kumi kuplassa? Vai onko kaikissa tuo 5.60 tuuma mikä mulla otteessa? Quote
Guest Posted April 16, 2006 Posted April 16, 2006 lainattu teksti naapuripalstalta...täältä kun saa nopeammin ja parempia vastuksia... Tulipa tässä mieleen, että ainakaan aiemmin ei saanu asennella yli 2" halkaisijaltaan suurempia vanteita ilman erityislupia tai dokumentteja sopivuudesta vanteen toimittajan puolesta (kuplaan varmaan lähes mahdotonta saada kun kukaan ei edes valmista isoja vanteita kuplan jaolla). Eli tällöin 17" ois lain mukainen maksimi.. ellei tässä ole sitten ehtiny pykälät viimesestä muuttumaan tietääkö kukaan tästä mitään???? Näyttäis mun kirjottamalta tekstiltä :) Sen verran toi keskustelu tais jatkuu et todettiinkin pykälien muuttuneen. Tarkistin itsekin uudet säännöt ja siellä ei enää ole tota 2" rajotusta jos muutoskatsastaa pyöriä. Ainoastaan leveys saa sen 102mm suurentua max ja halkasija saa suurentua sen 51mm mitä tossa ylhäällä näkyki jo. Kuplassa toi halkasija isommilla vanteilla ei liene ainakaan pykälien puolesta ongelma sillä kuplan renkaan säde on jo vakiona aika suuri. Eli vanne periaatteessa nykypykälien mukaan saa olla mitä tahansa mille vaan ulkomitoiltaan speksit täyttävät kumit sopivat turvallisesti. Quote
Guest Posted April 16, 2006 Posted April 16, 2006 Mikä muuten on alunperin levein kumi kuplassa? Vai onko kaikissa tuo 5.60 tuuma mikä mulla otteessa? Muaki kiinnostais, oon aina kuvitellu et 155 ois ollu levein. Ois hyvä tietää ennenku meen sovittelemaan 255:sia takapäähän :) Quote
metake Posted April 16, 2006 Posted April 16, 2006 Mikä muuten on alunperin levein kumi kuplassa? Vai onko kaikissa tuo 5.60 tuuma mikä mulla otteessa? Muaki kiinnostais, oon aina kuvitellu et 155 ois ollu levein. Ois hyvä tietää ennenku meen sovittelemaan 255:sia takapäähän :) Eipä se auta mitä muissa kuplissa on, muutos katsatuksessa verrataan sen sun auton alkuperäiseen kokoon :( Quote
Guest Posted April 16, 2006 Posted April 16, 2006 Eipä se auta mitä muissa kuplissa on, muutos katsatuksessa verrataan sen sun auton alkuperäiseen kokoon :( Niinpä tietenkin :) Tarkistin ja mullaki lukee otteessa toi 5.60-15. Pitäs varmaan kysästä et muuttaakohan ne ton suoraan senteiks vai vastaavaks renkaan euromitaks.. meinaan 5.6*2.54=142.24 + 102 = 244.24 eli vielä vajaa 245:sillekki :P toisaalta 145 rengastukseeen 100mm ni menis vielä. No hyvä etten lähteny vielä sovittelemaan 255:sia :D Quote
metake Posted April 16, 2006 Posted April 16, 2006 Muuttaakohan ne ton suoraan senteiks vai vastaavaks renkaan euromitaks.. meinaan 5.6*2.54=142.24 + 102 = 244.24 eli vielä vajaa 245:sillekki :P No hyvä etten lähteny vielä sovittelemaan :D Äkkiä selaten löysin 5.60:lle vertailurenkaaksi 145:n, mutta kannattais varmaan varmistaa konttorilta. Quote
Guest Posted April 16, 2006 Posted April 16, 2006 Paree juu kysästä. Menis aika pilkun viilaamiseks jos ei sallis. Quote
Racing Posted April 16, 2006 Posted April 16, 2006 No ainakin 185/65x15 on hyväksytty ilman muutoskatsastuksia,joten 155 taitaa vertailurengas olla,päätäni en silti pantiksi pistä :-) 1303S Big mallissa on vissiin ollut 175/70 vaihtoehtona. Quote
Guest Posted April 16, 2006 Posted April 16, 2006 Jotenki mullekki jääny toi 155 mieleen mut pitää varmaan konttorilta kysyä riittääks jos vie jonku dokumentin. Tyyriitä kumosia just noi 245 isolla rofiililla, tarjontaa niin vähän. Renkas-onlinen ainoo vaihtoehto 245/50-17 viispuolsataa pari. 255 koossa reilu parisataa ekee. Quote
metake Posted April 16, 2006 Posted April 16, 2006 Mulla on -73 1303 S:ssä kokona 5.60 ja lisätiedoissa "ERIK.EHDOT: VAIHTOEHTOISET RENKAAT 185/65R15" Muutoskatsastus kohdassa on päivämäärä 18.05.1989, mutta en tiedä mitä on muutoskatsastettu, nuo renkaatko? Yleensä kyllä olen nähnyt silloin huomautuksia kohdassa rengaskoon kohdalla merkinnän: "MUUTOSKATSASTUKSESSA HYVÄKSYTTY RENGASKOKO..." Quote
Racing Posted April 16, 2006 Posted April 16, 2006 Mulla on -73 1303 S:ssä kokona 5.60 ja lisätiedoissa "ERIK.EHDOT: VAIHTOEHTOISET RENKAAT 185/65R15" Muutoskatsastus kohdassa on päivämäärä 18.05.1989, mutta en tiedä mitä on muutoskatsastettu, nuo renkaatko? Yleensä kyllä olen nähnyt silloin huomautuksia kohdassa rengaskoon kohdalla merkinnän: "MUUTOSKATSASTUKSESSA HYVÄKSYTTY RENGASKOKO..." Mullakin lukee yhdessä kuplassa otteessa että VAIHTOEHTOINEN RENGASKOKO 185/65R15,Laitettu aikanaan rekisteröintikatsastuksessa,eikä ollut silloin muutoskatsastuspäivää otteessa. Quote
metake Posted April 16, 2006 Posted April 16, 2006 Eli siis mä voisin muutoskatsastaa tuohon 285-leveet renkaat? Pitäisköhän vaihtaa leveemmät takalokarit :D Quote
Racing Posted April 16, 2006 Posted April 16, 2006 Tarkoitin että laitettu uudelleenrekisteröintikatsastuksessa joskus, ei siis ensirekisteröinnissä :-) Quote
Guest ritariässä Posted April 16, 2006 Posted April 16, 2006 175/70 levein rengas mitä vwn linjoilta voinut tilata kuplaansa ja tää on koskenut muitakin kuin special editioneja. Quote
jukkis Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 Mulle sanottiin et jos on näyttää joku lappu missä näkyy kyseisen auton mallisarjan levein rengas ni siihen tuo 102mm päälle. Quote
Hebster52 Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 Minä olen ymmärtänyt tuon silleen että se on muunnelma tuuman mitoista ts. 102mm = 4 tuumaa. Joten sen mukaan sitten leveimmät vanteet saa olla 4 tuumaa vakioita leveämmät.. Ja niihin vanteisiin sitten optimaalin levyiset kumit...? Mulla on Hebsterissä 3,5 tuumaa leveämmät takavanteet kuin vakiot... Quote
jukkis Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 Viimeviikolla kävin konttorilta kysymässä asiaa ja se katto otteesta et alunperin on 5,60tumaan kumi ja sitä saa leventää sen 4tumaa, tulee joku vähän alle 245mm. Jos löytyy joku dokumentti et kyseistä automallia on saanu leveemmällä gummilla ni sit voi verrata siihen. Miten kevyet vanteet muuten nuo OZ superkikkareet on minkä sopivuudesta hanski kysyi? Quote
hanski. Posted April 17, 2006 Author Posted April 17, 2006 OZ-vanne sisältää erikoista titaniumilla rikastettua alumiinia, joka merkitsee erityisen hyvää kestävyyttä ja alhaista painoa. Superleggeraa voi todella sanoa "kevytmetalli"-vanteeksi, koska 15"-vanteen paino on noin 5kg (normaali 7x15-vanne painaa noin 8kg), 17" painaa n.7kg ja 18" n.8kg. Kokovalikoimasta löytyy koot 15-18 tuumaan. ja se on musta todella vähän... Quote
-MITO- Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 Eikös Superlekkera oo jo out, siitähän o tullu kevyempi Ultraleggera ;) Quote
hanski. Posted April 17, 2006 Author Posted April 17, 2006 taitaa olla, mutta noikin jo mulle kyllä kelpais... Quote
Guest Mika Raussi Posted April 17, 2006 Posted April 17, 2006 Tää on ihmeellinen aina tää titaniumi. Miullekin kellomyyjä selitti miten tää kello on tehty oikeen titaniumista. Vai puhutaankohan suomessa sittenkin titaanista? (Ti) Tää kello on kyl selkeesti jotain rosterin ja titaanin seosta, kun ei oo niin tummaa ku titaani normaalisti. Quote
Guest Posted April 18, 2006 Posted April 18, 2006 Mulla on 245 takana... eli mihin lopputulokseen tää keskustelu pääty... meinaan että mulla olis lasikuitiloksuissa varaa leventää... eli voiko.. Olis kivat laittaa näöks... vaikka taitaa noittenki pito riittää melkein vakiolle ;) Quote
Guest Posted April 18, 2006 Posted April 18, 2006 Menee OT mut varmaan noi leveet nakit kivoja keveyssä kuplassa vesikelillä sit ku nousee plaaniin :) Onks kellään 1300 kuplan orggis suomimanuaalia missä lukis noi rengaskoot? Toi pitäs olla täälläkin jossain hyllyssä mut ei mitään havaintoa missä. Toi varmasti riittäis inssille jos manuskassa lukis suurimmat gummit. Quote
nalleolut Posted April 19, 2006 Posted April 19, 2006 normivanne urheiluvanteet vannekoko 4 1/2jx15 5 1/2jx15 keskiösyvyys 41 26 ristikudostossu 5.60-15 6.00-15 vyörengas 155 sr15 175/70 sr15 Quote
hanski. Posted August 21, 2006 Author Posted August 21, 2006 dodii!! vihdoinkin löytyi sopivan leveet ja offsetiltä oikeat vanteet kuplan alle!!! takapäähän tulee 10" x 17" ja offset 20. jarrulaikkoihin on jo koneistettu 4x100 jako...eli jarrulaikat menee uusiksi, bmw vanteet kun ovat 5 pulttiset... bemarin jako taitaa olla aika lähellä 5 x 114...viisaammat korjatkoon!!! hot cars ainakin joskus myi jarrulaikkoja ilman reikiä...mahtaako tollasta bemarin jakoa saada sopimaan ??? takana hot carsin levyt. Quote
Guest Toheltaja Posted August 21, 2006 Posted August 21, 2006 kaik bemun vanteet mitä miul o tullu vastaan o ollu 120x5... kuten kuvassakin, mihin koneistettiin porsaan 130x5 jako väliin. Noissa sun vanteissahan se lukee tossa keskiölätkän kiinnityskierteen kohdallakin :) Quote
hanski. Posted August 21, 2006 Author Posted August 21, 2006 niin...onko mahdollista tehdä 120 x 5 jako kuplan jarrulaikkoihin...?? kukaan tehnyt? riittääkö vielä ainevahvuus...? onko tollaset bemarin BORBET vanteet jotenkin harvinaiset?? on yhden tutun likan autosta ja väitti noiden olevan harvinaisia...tiedä sitten... kaupan teko vielä kesken noista vanteista...saa kuulemma tarjota... Quote
Guest fgronlun Posted August 21, 2006 Posted August 21, 2006 noita borbetteja on yhdessä sun toisessa bmw:ssä 5p on paljon mutta 4*100 borbetit ovat hieman kiven alla. Uusia ei enää saa mutta nuo saa hyvin suoristettua jos ovat kierot. Quote
Guest tomp_pa82 Posted August 21, 2006 Posted August 21, 2006 sanotaan että itse etsin 16" 4*100jaolla Borbetin A malleja 2vuotta ja päädyin tilaamaan saksan ebaysta 750€ tosin uudet. mut noita 17" 5*120jaolla tuntuu löytyvän huomattavasti enemmän.... ja kunnosta riippuen hinnat 200-700€ Quote
hanski. Posted August 21, 2006 Author Posted August 21, 2006 mikä ois "järkevä" hinta tarjous...renkaille ei voi mitään arvoa laskea...sileet kun ovat.... mitä tasapainojen perusteella noita katselin...ja silmämääräisesti tutkin...oikein hyviltä vaikuttavat... Quote
Guest tomp_pa82 Posted August 21, 2006 Posted August 21, 2006 jos tarvisin itse, ilman kumeja tarjoisin n300€ Quote
hanski. Posted August 21, 2006 Author Posted August 21, 2006 sitten kun vielä selviäis että saako kuplan omiin jarrulaikkoihin tollasen jaon tehtyä..siis riittääkö ainevahvuus...?? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.