Guest py_ry Posted August 21, 2016 Share Posted August 21, 2016 Koitin haulla etsiä mutta ei oikein löytynyt.. Ongelmana on kun kytkinpolkimessa on tyhjää noin puolet ja vähän ylikin, kytkin ottaa aivan pohjasta ja tuntuu että sais mennä enempiki mutta poljin pohjaa.. Polkimet vaihdettu edellisen omistajan toimesta. jostain luin että polkimen takaa pystyy säätään mutta mistä sieltä? Siipimutteriin en ole vielä koskenut. Kytkinlevynä 200mm 4lapainen sintteri levy.. Mikä neuvoksi? Levyn laitoin tasainen pinta vauhtipyörää vasten. Oikein vaiko väärin päin? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted August 21, 2016 Share Posted August 21, 2016 Säätö juurikin vain ja ainoastaan siipimutterista. Lätty oikeinpäin paikallaan. Quote Link to comment
hpa Posted August 21, 2016 Share Posted August 21, 2016 Kiristä vaijeria vähän kerrallaan ettei kytkin pohjaa. Quote Link to comment
Guest py_ry Posted August 21, 2016 Share Posted August 21, 2016 Kiitokset nopeasta vastauksesta! Quote Link to comment
Guest py_ry Posted August 22, 2016 Share Posted August 22, 2016 Milläs sen siipimutterin vois saada pyörimään? käsin ei pyöri eikä pihdeillä kun ne ei oikein mahdu sinne.. Siipimutteria kun pyörittää niin vaijeri pyörii mukana.. Uusi vaijeri? Quote Link to comment
peruskallio Posted August 22, 2016 Share Posted August 22, 2016 (edited) Ota siitä kierreosan juuresta kiinni vaikkapa lukkopihdeillä. Ainakin omassa vaijerissa se on vähän kantikas valmiiksi prässäyksen jäljiltä. Älä unohda niitä pihtejä sinne niinkuin minä viimeksi tein, pysyivät kyllä ruotsinreissun kyydissä. Lämpö jos saa annettua on yleensä ratkaisu kaikkeen... Edited August 22, 2016 by peruskallio Quote Link to comment
Tanhis Posted August 22, 2016 Share Posted August 22, 2016 Uusi vaijeri on halpa ja säästää hermoja huomattavasti kun ei tarvitse huonosti liikkuvaa mutteria auton alla ähistä. Itse vedän vaijerin poikki siipimutteri ruuvipenkin välissä talteen jos ei pyöri helposti. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 Lukkopihdit ja jotain ruosteen irrotusöljyä niin siipimutterin saanee liikkumaan. Siipimutterille on oma työkalukin, jota osakauppiaat myyvät. Kytkinvaijerin vaihto kuplaan on melko työläs operaatio sekin. Quote Link to comment
Tanhis Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 (edited) Juu ei sekään nyt mikään pujota vanha irti ja uusi tilalle 10min homma ole. Mutta jos ajatellaan asia näin että siipimutteri jämähtänyt täysin kiinni ja auto pukkien päällä maassa. Koetat liuoittaa sitä ja avata lukkopihdeillä niin helposti sellainen 20 min menee ihan vain homman aloittamiseen. Sitten ymmärrät hyvin pian että tämähän on ihan turkasen piukassa ja ei aukea ilman lämpöä. Haet lämmityskamat ja rupeat äheltämään auton alla hullunkurisessa asennossa lämpöä siipimutterille pihdit kiinni ja siipimutterin siipi poikki. Kiroat ja väännät vahingossa myös vaijeria solmulle ja rispaannutat vaijerin ja loppupeleissä saat mutterin juuri ja juuri liikkumaan voimalla koska kierteet ovat ruostuneet niin ei se liiku helposti jokatapauksessa. Ja tähän hommaan olet nyt käyttänyt reilusti yli tunnin aikaa ja siellä on vieläkin se paska vaijeri paikallaan ja huonosti liikkuva vaijeri. Kun taas jos suoraan asennoidut vaijerin vaihtoon niin auto ylös vaijeri rälläkällä poikki polkimet irti vanha vaijeri ulos vanha vaijerin pää ruuvipenkin väliin ja siipimutteri talteen. Uusi vaijeri koloonsa rasvan kanssa pujotus polkimien koukkuun ja teippi päälle polkimet paikalleen ja siipimutteri paikalleen rasvan kanssa ja homma valmis. Uusi vaijeri paikallaan johon voi luottaa erilailla kuin vanha ja ei tarvitse äheltää siellä auton alla niinpaljon. Ja tottakai sen nyt kannattaa koettaa liikkuuko se siipimutteri pienellä väkivallalla mutta jos ei niin sitten kannattaa tehdä yllämainittu. Edited August 23, 2016 by Tanhis Quote Link to comment
Guest py_ry Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 Sain siipimutterin pyörimään kun annoin siihen lämpöä, pyöri melko kivuttomasti.. Uusi vaijeri kuitenki tilattu ja vaihdetaan talven aikana. Kiitokset neuvoista! Quote Link to comment
Geronimo Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 (edited) Eikä tuo vaijerinvaihto mitään rakettitiedettä ole, niinku Tanhis sanoi: vaijeri poikki, polkimet irti (2 mutteria), rasvaa vaijeri hyvin ja ehkä vaikein homma on löytää se reikä mihin vaijerin tökkäät. Ujutat vaijeria lootaa kohti, se yleensä tökkää perällä koriin, otat vaikka sen suojaputken missä on mutka irti ja haet kohdan mistä se tulee läpi, suojaputkeen vaijeri ja putki paikolleen. Polkimet kiinni, varmista vaikka sillä teipillä tai metallilangalla että pysyy paikoillaan. Vaijeri perästä kiinni ja säätö. Varmista että se mutka on siinä suojaputkessa heti korin jälkeen niin ei sitte täristä kytkin. Toinen päänvaivaa aiheutava asia on se polkimien jousi, välillä menee hermot että saa sen paikoilleen. Jotenki tälleen... Edited August 24, 2016 by Geronimo Quote Link to comment
Guest py_ry Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Täytynee vaihtaa tuo vaijerikin kun posti sen tuo.. on hivenen kuluneen näköinen vaijeri päälle päin, poljin kyllä liikkuu hyvin, ei töki. Tästähän sain siihen jo hyvät niksit ja neuvot! Kiitokset! Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.