Jump to content

Hessisch Oldendorf 23.-25.06. ja EBI 30.06.-02.07.2017


Recommended Posts

Aukaistaan tämä ketju, kun yllättävän monilla suunnitelmat ovat pitkällä.

 

Hessisch Oldendorf Hannoverin eteläpuolella Saksassa on paras vanhimpiin volkkareihin keskittyvä tapahtuma.

http://www.uraltkaefer.de

 

European Bug-In Chimayssä Belgiassa on ihan kärkipään yleistapahtuma.

http://www.europeanbugin.com

 

Pohojosen pojat eivät paljon suunnitelmistaan Volkkaripalstalla kuuluttele, mutta tällä tietämällä sieltä päin Suomea olisi noin kolme bussia ja mahdollisesti kaksi tyyppi 3 Variantia lähdössä. Hyvän reissun tehneillä Nordkappin kävijöillä oli myös selkeää puhetta tästä reissusta. Väliviikolle on myös hyvää ohjelmaa; Porsche ja Mercedes museot Stuttgartissa ja vierailu Kesäkauden Päättäjäisistä tutun saksalaisperheen luona Saksassa Baselin lähellä. Monet ilmeisesti käyttävät Helsinki - Travemünde autolauttaa. Ajaminen Ruotsin läpi vie kyllä vähemmän aikaa. Reissuun menee vähintään kaksi viikkoa (lähtö iltalaivalla Turusta tiistaina ja kahden viikon päästä tiistaina aamulaivalla Turkuun). Saa kyllä menemään kolmekin viikkoa.

 

Nyt sitten suunnittelemaan...

  • Like 3
Link to comment
  • 3 months later...

No mäpäs laitan lusikkaa tähän reissuun ku en ole vielä kerennyt/jaksanut suunnitella, mutta nyt jo joutuu..

 

Eli täältä pohjooseesta on lähdöstä sekailen seurakunta, kummiskin kohtuu aktiivisia näillä reissuilla EBIin.. EBI kakkosesta lähtien rampattu siellä.

Tässä Tuomon kanssa on tuumattu tätä siirtymistä Saksan maalle..

Kaks vaihtoehtoa:

1. Turku-Tukholma lossi siitä ajo Tanska Saksan lossille, jos oikein nauttii lossimatkailuksta Ruottista Tanskaan päässe myös, ei ole pakko ajaa sillan yli.. 

Lähtiöitä tällä vuorolla hetkellä tasan yks iron perse eli Tuomo. Tärät tehdään Saksan maalle jonnekin kuten niin aikaisemmin.

2. Eteleän Hetelmien kotikaupungista suoraan Travemundeen Finnlinesillä, ja tämä on ujojen pohjosten poikien valinta, siellä saa ihan rauhassa jutella tuopin kanssa toisin ku tru-tholma välillä.

 

Rupeen varaan kohta lippuja tyyliin "ilmoitus mulle ja lippu sulle, lasku seuraa perässä" 

Mitä enemmän saa kerralla varattua, se vaikuttaa hintaan ku osaa tingata.

Hyttivaihtoehdot saatte ite selvitellä, ite meen lattia paikalla, Sopiva känni laivassa ku ajamista ihan hyvin edessä niin otetaan löysät heti pois...

Edited by Urbantoy
Link to comment

Vanhoilla ilmajäähy volkkareilla matkan teossa on tunnelmaa - sen takia Ruotsin läpi ajo ennemmin kuin oluttuopin ääressä autolautalla. Tukholmasta tulee mukaan Reissubussin entinen osaomistaja. Ja hienoja maisemiakin Ruotsista löytyy. Tarkka reittini Ruotsista Saksaan on Trelleborg > Sassnitz; aika halpa lauttayhteys.

Jos ei halua Palstalla julkistaa menemisiään, mutta kuitenkin yhteistahdistaa reissuansa muiden harrastajien kanssa, niin voi lähettää YV:tä Urbantoylle tai mulle.

  • Like 2
Link to comment

Noin se varmaan menee hintojen puolesta kuten Tuomo mainitsi.. Mutta ku täällä pohjoosesta lähetään, niin meillä on jo noin 600km mittarissa ku päästään etelän hetelmien hoodeille.. Eli alkuveryttely ajamisen suhteen on hoidettu ja tummelit ranteista hävinny. Sen takia ollaan päädytty Finnlinesin kannalle. Kieltämättä Finnlinesin hinnat on mitä on.

Link to comment

Pikkusen hammottelua tulevan reissun reitistä, tämä karttalinkii alkaa Travemundesta ja päättyy sinne.. Eteleän hetelmät ei varmaan ole kiinnostunut miten jänkäjoonaat pääsee etelään, ja ne jotka valitsee lossiretken Ruotsin kautta niin tietää mitä reittiä mennään niin osataan joku pikkuristeys sopia matkanvarrelle missä letkaa jatketaan. Eli reitti Travemundesta eteenpäin:

Ekaks Hessisch Oldendorf Hannoverin kulmilla, siitä Autostadt Wolfsburgissa, siitä Porsche ja Mersu museot Stuttgard. Siitä Möhwaldeille pistään Sirkus Vinlantia pikku kylään pystyyn (Schallbach muistaakseni se oli tai jotain) . Seuraavana sitten onkin Chimay ja EBI7 ennen kotimatkaa kohti Travemundea. Tuosta näkee reitin suurinpiirtein:

 

https://www.google.fi/maps/dir/Travem%C3%BCnde,+L%C3%BCbeck,+Saksa/Hessisch+Oldendorf,+Saksa/Autostadt,+Stadtbr%C3%BCcke,+Wolfsburg,+Saksa/Stuttgart,+Saksa/Schallbach,+Saksa/Chimay,+Belgia/Travem%C3%BCnde,+L%C3%BCbeck,+Saksa/@50.7060116,3.1005092,6z/data=!3m1!4b1!4m44!4m43!1m5!1m1!1s0x47ad8ac164224bcf:0x35fa54a19dd080ad!2m2!1d10.8535751!2d53.9600008!1m5!1m1!1s0x47ba87dd8d664abd:0x9b8a96c9b17db763!2m2!1d9.2459403!2d52.1715493!1m5!1m1!1s0x47af93b7b89bfacf:0x4dcdf07f4d237ff8!2m2!1d10.7947389!2d52.4334644!1m5!1m1!1s0x4799db34c1ad8fd3:0x79d5c11c7791cfe4!2m2!1d9.1829321!2d48.7758459!1m5!1m1!1s0x4791bac5ef323cf9:0x41f6bb7a5df9c20!2m2!1d7.6263449!2d47.6556423!1m5!1m1!1s0x47c205ba65f6f361:0xbf7fb84c56b9cd57!2m2!1d4.31472!2d50.04756!1m5!1m1!1s0x47ad8ac164224bcf:0x35fa54a19dd080ad!2m2!1d10.8535751!2d53.9600008!3e0

 

Eli noissa paikoissa on tarkoitus käydä reissun edetessä, voi jotain muutakin tulla vastaan mutta ne selviää matkan edetessä tai tässä suunnitellessa:

 

http://www.oldbeetle.de/index.html#treffen  Hannover

http://www.autostadt.de/de/start  Wolfsburg

http://www.porsche.com/museum/en/  Stuttgard

https://www.mercedes-benz.com/en/mercedes-benz/classic/museum/   Stuttgard

Schallbach linkki hukassa, mutta Petteri varmaan antaa oikean osoitteen mihin Sirkus Vinlantia rantautuu

http://www.europeanbugin.com/   Chimay

 

Matkalla näkee varmaan paljon muutakin.. Ja tapahtumia jo matkalla riittää, ei se Nordkapp reissukaan ilman komelluksia mennyt niinkuin ei yleensä yksikään muu reissu mutta ei koskaan mitään vakavempaa, jos koneenvaihto Tuomon autokunnalla taitaa olla pahin tähän mennessä.. 

Edited by Urbantoy
Link to comment

Joinsuusta näillä näkymin lähössä 2 harrasteliaa + Timmy!

Pikkujouluissa oli kova uho että Joensuusta lähtis kaks autoa ja 4-5 harrasteliaa. Finnlinesillä doppelipallis menis normikalliilla hinnalla kun ei oo liian korkea. Olispahan sitten kunnolla tavaratilaa kun Timmyssäkin on kaksi konttia. Saahan nähdä tuleeko takaisin sitten kolmekin autoa jos vaan halukkaita kuskeja riittää.

  • Like 1
Link to comment

Olvikylällä on periaatteellista kiinnostusta parilla puuhastelijalla ja -61:llä junalla.

 

Tosin reittisuunnitelma on huomattavasti iisimpi kuin Urbantoyn esittämä.

 

Finnlinesillä merten yli mennentullen.

 

HO, ehkä Wolfsburgin museot sun muut, mahdollisesti PAT´s dynoday(jos se järjestetään), Waterloon cruising ja EBI7

  • Like 1
Link to comment

Noniinm tarjous mailiboksissa..

en mä nyt tiedä onko halpaa vai ilmasta verrattuna lossi matkaan ruottin kautta:

Juulia from Finnlines antoi hinnan: 253,10 eeroa per nuppi menopaluu auton kera, Kylläkin kansipaikoilla. Kuudelle hengelle ja kolmelle katiskalle lähtee varaus.

Edited by Urbantoy
  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Non niin... Ekakertalainen Urbantoy jakaa osittain väärää tietoa. Se väliaikainen leirintäalue on yksi parhaimpia sellaisia, joissa olen yöpynyt. Yöpyminen maksaa 15 euroa/henkilö/yö. On kävelymatkan päässä Hessisch Oldendorfin keskustasta ja myös ruokakaupoista. Lisää tietoja linkistä, joka on ketjun alussa.

Link to comment

Hyvä Tuomo että korjasit.. taas on opittu yksi uusi asia..

Ensikertalainen vielä tän kesän HO:n suhteen.. Bad Kampperi vuonna yks ja kaks (Olikohan EBI4sen ajoreissun yhteydessä, joka oli henk.kohtaisesti pettymys) vei innon noihin pussihousu/rekistesteröitysmistapahtumiin että ei ole tullut täälläkään käytyä, mutta nyt korjataan tämäkin sen osalta että HO tulee nähtyä..

Link to comment
  • 2 weeks later...

Listaampa tällä hetkellä lähtijöitä, poikkeuksellisesti ilman nimiä vaan vekottitmen nimellä millä lähdetään:

 

1. Reissubussi (T2 Late Bay)

2. Napsu (T3 Warre Early)

3. PunaMusta (Junis)

4. Timmy! (Typ3 Notsi)

5. EarlyBayDoppeli.. (nimi tuilee reissussa selväks)

6. MaitoValas (T2 Early Bay)

 

Listaa saa ja pitää päivittää sitä mukaa ku lippuja varattu.. tuossa tähän mennessä varanneet

Edited by Urbantoy
  • Like 1
Link to comment

Meillähän homma meni 2013 niin, että kun rohmu pääsi HO-kylään ja näyttelyalueelle ns. "peruutuspaikalle", niin emme jättäneet autoa yöksi sinne kylään.

 

Rohmu toimi meillä myös majoituksena, joten pendeloimme sillä kylän ja leirintäaluepellon väliä koko vlopun.

 

Autossa oli näyttelyalue tunnus/tarra, joten leirintäalueen järkkärit ei muistaakseni perineet enää multa ylimääräistä majoitusmaksua.

 

Tai sitten en vaan ymmärtäny että mitä ne mokluutti ja jätin maksamatta...

Link to comment

Pihlis; nyt käännät veistä haavassa...

Reissubussilla oli ajettu 55.000 km Euroopan volkkaritapahtumissa 1600 vakiokoneella, joka kyllä toimi mutta oli väsynyt. Päätimme hankkia paremman koneen. Bussi oli silloin Norjan rekisterissä, ja harkitsimme moottorinrakentajaa Norjasta, Ruotsista ja Suomesta. Päädyimme Hyvinkäällä asuvaan moottorinrakentajaan ja VW-osamyyjään. Toimeksianto oli luotettava kone, joka väänsi vakiota paremmin. Se hajosi 18.000 km jälkeen Chimayssä 2015. Vieläkin hävettää suomalaisen VW-ilmajäähyrakentamisen puolesta. Tuolloin Chimayssä ostimme belgialaiselta moottorinrakentajalta vakio runkomoottorin, joka on vieläkin Reissubussin konehuoneessa.

 

Lukuunottamatta tuota koneen vaihtoa Chimayssä, Reissubussin 93.000 km Euroopan VW tapahtuma reissuissa on mennyt hyvin vähällä ruuvaamisella.

  • Like 2
Link to comment

Sori Tuomo, ei pahalla. Hienoa oli olla dokumentoimassa se mosa-swappi joka keräsi paljon katsojia siinä "show and shine" pääkadun varressa, kympin arvoinen suoritus teidän poppoolta.

 

Meilläkin reissurunko joltesenkin valmis, PunaMustaan joutuu vielä jotain pientä sipistelemään jotta minä sovin sinne pitkälleen.

  • Like 1
Link to comment

Muistan erään B.Camberg reissun takavuosilta, jolloin erään harrastajan junakeulasta paukahti vaihdelaatikko Wolfsburgin keskustassa, ei naurattanut silloin ketään porukassa olleita, mutta nyt voi jo hymyillä aiheelle :)

 

Hessichiä suosittelen kaikille vintage harrastajille, varmaan paras alan tapahtuma maailmassa...

Link to comment

Miten pääsitte pois? Löyty lodju jostain vai oliko joku hurja seppä mukana joka sen lodjun laittoi ajokuntoon..

 

Toivottavasti ei mitää tulevalla reissulla MaitoValaalle käy, sen verran varaan muoville katetta että kone saa porsia eikä jäädä matkan varrelle..

Muuten noihin ei voi varautua, tietty normi huoltotoimet tehdään ennen reissua. Ilman suurmpia selvitty, kopkop.. mukava oli kyllä Chimayssa pitää seurantaraatia ku Reissubussiin konetta vaihtovat..

Legendaariset sanat Pat's Performancelta kohti Chimaytä ku kolina kuulu jo: "Pakoputki vuotaa vähän.."  joo ei vuotanut pakosarja.. Pihlis meinas kuolla nauruun ku MaitoValaalla ajettiin perässä ja pikkunyppylää mentiin kahtakymppiä ylös.. "pakoputki vuotaa tosi pahasti" siinä vaiheessa

Edited by Urbantoy
Link to comment

Auton omistajalta onneksi sujuu Saksan kieli kuin vettä vaan, ja tuttujen tutun kautta löytyi toinen vaihdelaatikko, jonka he seuraavana yönä asensivat. Ja tapahtumapaikalle aamulla :)

Terveisiä vain HJ:lle, kivoja reissuja nämä , ja tänä vuonna tavalla tai toisella tuonne Hessichiin.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Päivitystä lähtijöihin, jokunen lisää:

 

1. Reissubussi (T2 Late Bay)

2. Napsu (T3 Warre Early)

3. PunaMusta (Junis)

4. Timmy! (Typ3 Notsi)

5. EarlyBayDoppeli.. (nimi tuilee reissussa selväks)

6. MaitoValas (T2 Early Bay)

7. Kupla kuuskytluvulta

8. Kemperink (T2 junis)

9. JäkäläJuna Torneå

Edited by Urbantoy
  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...