Jump to content

T1, 66, 6V, ajovaloja ei saa säädettyä


Recommended Posts

Ongelmia vaan lisää melkein joka päivä...Korjausoppaan (Haynes) mukaan ajovalojen suuntaus suoritetaan kehyksessä olevien ruuvien avulla, ylemmästä muistaakseni vaakasuunta. Mutta ruuveista kun kääntää, niin kehys puristuu lujemmin lasia vasten, valon suuntaus ei muutu. Heijastava pinta asettuu paikoilleen kolmen kumisen, lieriönmuotoisen "nappulan" avulla eikä suuntaa saa mielestäni muutettua, kun nappulat on kerran asettuneet paikoilleen. Onko kellään kokemusta? 

Muuten, viime vuonna lamppuja varten ostamani tiivisteet ovat molemmat täysin kelvottomassa kunnossa, täynnä halkeamia, sisempi parista kohdasta poikki. Ulompi rungon ja lampun välillä, sisempi lampun lasin alla. Täytyy katsoa, mistä firmasta ostin, uudet ostettava eri firmasta. Onneksi hankinnat tallessa Exel-tiedostona...

 

Edit: Taitaa valoihin kuulua jonkunlaiset jouset, nyt muistelen, että jossain minulla on sellaiset. Hohhoi, tämmöstä tämä on, kun itsekseen yrittää, eikä kirjasta just apua.

 

Edit2: Oli kirjassa valojen kokoamisvaiheessa sanottu kerran "spring clips", mutta ei purkamisvaiheessa, eikä kuvaa ollut.

Edited by Timo Suosalmi
Link to comment

Onkohan sulla valot "koottu" oikein ?

En tiedä varmasti, 2½v sitten purettu, ei voi muistaa, ei kuvaa korjauskirjassa, ensimmäinen (ja viimeinen) Kupla minulla. Jouset sain mahtumaan kehyksen sisään, käännellä sai muutaman kerran,  huomenna jatketaan

Edited by Timo Suosalmi
Link to comment

Niin ja jos jollain nyt vielä on ongelmaa noiden jousien kanssa millä saadaan umpion ympäryspelti ja linssi pysymään lampun kromirinkulassa kiinni niin ne asennetaan niin että lyhyt pää ensiksi kromirinkulan reunan alle ja sitten kulma umpion pidikepeltiä vasten ja sitten jousta painaen loppuhäntä romirinkulan reunan alle. Ja tosiaan asiaa auttaa extra pari käsiä joka pitää paketin kasassa siihen asti että vaikka kolme jousta on asennettu ympäri lamppua.

Link to comment

Niin ja jos jollain nyt vielä on ongelmaa noiden jousien kanssa millä saadaan umpion ympäryspelti ja linssi pysymään lampun kromirinkulassa kiinni niin ne asennetaan niin että lyhyt pää ensiksi kromirinkulan reunan alle ja sitten kulma umpion pidikepeltiä vasten ja sitten jousta painaen loppuhäntä romirinkulan reunan alle. Ja tosiaan asiaa auttaa extra pari käsiä joka pitää paketin kasassa siihen asti että vaikka kolme jousta on asennettu ympäri lamppua.

Hyvä ohje - väännetty rautalangasta sananmukaisesti. Kiitos ohjeesta!

Link to comment

Näiden kuten niin monien muidenkin osasten kanssa napratessa tulee vanha säilyttää oli se miten huono hyvänsä.

 

Mikäli on osaparista kyse tulee toinen säilyttää kasassa kunnes toinen osa on saatu menestyksellisesti kuntoon...

 

"... pidä kaksin käsin kirveestä kiinni kun lyöt..." neuvoi vaarini kun harjoittelin kirveenkäyttämistä alle kouluikäisenä... Eihän tämä volkkareihin mitenkään liity mutta näin kevennyksenä viikonloppuun ;-)

  • Like 1
Link to comment

Mä oon havainnu noissa pitkissä säätöruuveissa myös jousia työntämässä heijastinta "poispäin" kun ruuvia avataan, mut niitähän saattaa olla erilaisia

Säätöruuvien jousien puute aiheutti sen, että ei säätynyt valot. Paruzzilla onkin kunnon jouset nykyään, vanhoissa oli pienet jousen nysät ja jokin pidäkerengas. Kromirinkuloiden yhteydessä (Brazil) tuli ruuvit ja niitä pitämään ½ cm muoviputken pätkät, ei auttanut, kun löysäsi ruuvia, niin kannan puolelta alkoi ruuvia tulla näkyviin ja heijastinpinta ei liikkunut ollenkaan. 

973.jpg?refresh=1375173448

Edited by Timo Suosalmi
  • Like 1
Link to comment

Säätöruuvien jousien puute aiheutti sen, että ei säätynyt valot. Paruzzilla onkin kunnon jouset nykyään, vanhoissa oli pienet jousen nysät ja jokin pidäkerengas. Kromirinkuloiden yhteydessä (Brazil) tuli ruuvit ja niitä pitämään ½ cm muoviputken pätkät, ei auttanut, kun löysäsi ruuvia, niin kannan puolelta alkoi ruuvia tulla näkyviin ja heijastinpinta ei liikkunut ollenkaan. 

973.jpg?refresh=1375173448

Huomattava myös, että vain lyhyempiä säätöruuveja varten on jouset, pitempiä ruuveja varten jouduin laittamaan kaksi jousta peräkkäin ja väliin laatan etteivät jouset mene toistensa väliin. Jos olisin tyytynyt vanhoihin kromireunuksiin, niin olisin välttynyt paljolta työltä. Viikko mennyt, toinen valo säädetty! Toista menen kohta laittamaan. Autotallin ovessa 2½m päässä keulasta kohdistusmerkit alustavaa suuntausta varten.

Lippoja en edes yritä enää!

Edited by Timo Suosalmi
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...