Jump to content

Kaasuttimet säätöihin (48IDF)


Recommended Posts

Seosmittari heittelehtii aikalailla, mutta viittaako pakoputken paukkuminen kaasupoljin nostettaessa liian rikkaaseen seokseen? Suuttimet on tällä hetkellä tyhjäkäynti 55, pääsuutin 155, ilma 195 ja kurkut 42mm. Kone on 2180cc, 044 kannet 42x37.5, nokka FK8 1:1.4 keinuilla. Ajattelin kokeilla seuraavaksi pienempää pääsuutinta.

 

-Otso

Link to comment

Kirja täytyy varmaan hommata. Itellä on jo Dellorton vastaava mutta kun tuli hommattua nuo Weberit... Paukkuminen esiintyy siis tyyliin kiihdytys -> jalka ylös kaasulta -> PAM pam. Voikohan 009 jakajalla olla vaikutusta?

Link to comment

Luota siihen mitä seosmittari näyttää kiihdytyksessä ja korjaa suutinkoot sen mukaan.

 

Paukkuminen pakoputkessa voi johtua myös ilmavuodoista siellä tai esim lämmöneristenauhasta pakosarjan ympärillä. Itselläni oli joskus kiva lelu jonka säädöt oli ihan kohtuullisen kohdallaan, mutta aina sekunti tai kaksi koneen sammutuksen jälkeen paukahti putkessa. Kone pyörähti sammutuksen jälkeen vielä kierroksen tai kaksi ja antoi tuoretta bensaa punaisena hehkuvaan pakosarjaan. Sillä tuli peloteltua ihmisiä parkkipaikalla :-)

Link to comment

Kun pakoputkessa paukkuu kaasu ylösnostettaessa, niin se voi olla myös merkki siitä, että kaasuläpät ei mene kunnolla kiinni. Voi olla myös että vain toinen kaasari jää hieman auki. Silloin pata imee sisäänsä vielä liikaa bensaa ja se paukahtelee putkessa. Kaasarien synkka on syytä tarkistaa myös. Tyhjäkäyntiä tarttis säätää myös läppien ohitusruuveista, ei pelkästään läppiä avaamalla.

Link to comment

Taitaa olla tyhjäkäynti säädetty juuri noista ohivuotoruuveista eikä suinkaan vivustosta. Läpät sulkeutuu kokonaan. Huomasin tänään että kylmällä koneella ei paukuta, tosin säädin myös sytkää hieman myöhäsemmälle joten saattoi sekin vaikuttaa jotain. Tarkistan huomenna seosputket.

Link to comment

Mulla oli kisavolsus suora putki / stingeri ja se ei paukkunut lainkaan vaikka miten kaasun nosti. Mutta siinä olikin pruuttat ja soppaa ei menny ylimääräistä kun läpät oli kiinni. Mielestäni äänenvaimentimien määrä ei voi juurikaan vaikuttaa paukkumiseen, vaan vikaa on etsittävä soppapuolelta.

Link to comment

Nuo kurkut on 42mm kyllä aika "raakan" kokoiset katuautoon Tosin iso kaasarikin vaikuttaa siihen ettei tunnu niin isona ajossa varmaan. Äänenvaimentimien määrä ei vaikuta paukkumiseen mulla ei ainakaan pauku yhdellä vaimentajalla raceputken jälkeen,jos on ilmavuotoja putkistossa tai joku laippa päässyt löystymään kannesta saattaa paukkua.

Link to comment
Nuo kurkut on 42mm kyllä aika "raakan" kokoiset katuautoon

Aika paha mennä sanomaan mikä on iso ja mikä pieni katuautoon, kun ei tiedä mihin asti kone kiertää!

Omassa kärryssä on 51,5mm kurkkuja 4kpl ja katuauto kyseessä, kone tosin kiertää ~8400prm ja varmasti ei ole liian isot kurkut!

Link to comment

Kurkun koko on pitkälti kiinni siitä millaista lopputulosta ja käytöstä haetaan. Samakin kone voidaan säätää usealla eri tavalla.

 

Jos millään muulla ei ole väliä kuin maksimikierrosten huipputeholla, niin silloinhan kurkun pitää olla niin suuri kuin mahdollista. Tuo 42 tässä paketissa on lähellä tätä ajattelutapaa.

 

Monille, ainakin tällaisille keski-ikäisille ja mukaavuudenhaluisille, tukeva vääntö ja miellyttävä käytös on sittenkin tärkeämpää kuin se viimeinen rääkäisy. Silloin samaan pakettiin voisi harkita esim 38 kurkkua. Huipputeho laskee jonkun verran, mutta esim 2000-4000 rpm kiihtyvyys paranee. Kyse on vaan siitä mitä ominaisuutta arvostaa, tai eniten käyttää.

Link to comment
Kurkun koko on pitkälti kiinni siitä millaista lopputulosta ja käytöstä haetaan. Samakin kone voidaan säätää usealla eri tavalla.

Näinhän se on ja minulla onkin omassa motissa säädettävä ruisku ja sytkä joten ei ihan suoraan kaasareihin voi verratakkaan...

Link to comment

Mulla pikkumoottorissa(1835) paukutti, kun koottava racekäärmeenpesä falskas yhdestä liitoksesta. Sit rookerissa (2332) paukutti kun oli liian pienet tyhjäkäyntisuuttimet:

48 IDAt

Suuttimet:

100 - 60 f 10 (oli 50f11 ja sit 55 f 10)

180 - F11 - 190

Kiihtarit 50

42 Kurkut

Matalat Keijon imusarjat

Kiekuu sinne kaheksaan tonniin, mutta en kyllä sinne saakka yleensä kierrätä. Vaihtovalo on 7200rpm:ssä.

 

-tomi-

 

PS Joo ja ei, tällä koneella ei haeta sitä mukavaa keski-ikäisten alavääntöä ja kaupunkikruisailua, vaan 4500-7500 alueella mennään rystyset valkosena adrenaliinipaukun saattelemana.

Siirtymät suoritetaan kuulosuojaimet päässä 85 kmh:n vauhtia kierrosten ollessa 3500rpm...

Link to comment
Guest hörbie
Mulla pikkumoottorissa(1835) paukutti, kun koottava racekäärmeenpesä falskas yhdestä liitoksesta. Sit rookerissa (2332) paukutti kun oli liian pienet tyhjäkäyntisuuttimet:

48 IDAt

Suuttimet:

100 - 60 f 10 (oli 50f11 ja sit 55 f 10)

180 - F11 - 190

Kiihtarit 50

42 Kurkut

Matalat Keijon imusarjat

Kiekuu sinne kaheksaan tonniin, mutta en kyllä sinne saakka yleensä kierrätä. Vaihtovalo on 7200rpm:ssä.

 

-tomi-

 

PS Joo ja ei, tällä koneella ei haeta sitä mukavaa keski-ikäisten alavääntöä ja kaupunkikruisailua, vaan 4500-7500 alueella mennään rystyset valkosena adrenaliinipaukun saattelemana.

Siirtymät suoritetaan kuulosuojaimet päässä 85 kmh:n vauhtia kierrosten ollessa 3500rpm...

 

tollanen sen koneen pitää oola ei mitää pikku äänisii vaa rakaa voimaa yläkierroksilla mukavuudesta tinkien ;)

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest Metu2

Onko kellään kaasarissa ilma 190 seos F19 pää 165 sisäkurkut 34 miten pahalta kuulostaa, kone on 1,9. Tollaset oli webereissä mitähän ominaisuuksia on haettu.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...