ozone Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 Seosmittari heittelehtii aikalailla, mutta viittaako pakoputken paukkuminen kaasupoljin nostettaessa liian rikkaaseen seokseen? Suuttimet on tällä hetkellä tyhjäkäynti 55, pääsuutin 155, ilma 195 ja kurkut 42mm. Kone on 2180cc, 044 kannet 42x37.5, nokka FK8 1:1.4 keinuilla. Ajattelin kokeilla seuraavaksi pienempää pääsuutinta. -Otso Quote Link to comment
-tipi- Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 Käsitykseni mukaan pakarissa poltto viittaa yleensä laihaan seokseen. -> kaikki happi ei pala sylinterissä, vaan kuumassa pakarissa. Vaan eipä tästä varmaan voi yleistää... Oiskohan tää kova sana: http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=709 Quote Link to comment
ozone Posted May 19, 2006 Author Share Posted May 19, 2006 Kirja täytyy varmaan hommata. Itellä on jo Dellorton vastaava mutta kun tuli hommattua nuo Weberit... Paukkuminen esiintyy siis tyyliin kiihdytys -> jalka ylös kaasulta -> PAM pam. Voikohan 009 jakajalla olla vaikutusta? Quote Link to comment
-tipi- Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 Hah, meinasin kirjottaa että etenkin moottorijarrutuksella laihalla paukkaa putkessa! Tai paukkoi mullakin. Mutta korostan etten tiedä kaasarin säätämisestä mitään. Quote Link to comment
Mika Heikola Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 Luota siihen mitä seosmittari näyttää kiihdytyksessä ja korjaa suutinkoot sen mukaan. Paukkuminen pakoputkessa voi johtua myös ilmavuodoista siellä tai esim lämmöneristenauhasta pakosarjan ympärillä. Itselläni oli joskus kiva lelu jonka säädöt oli ihan kohtuullisen kohdallaan, mutta aina sekunti tai kaksi koneen sammutuksen jälkeen paukahti putkessa. Kone pyörähti sammutuksen jälkeen vielä kierroksen tai kaksi ja antoi tuoretta bensaa punaisena hehkuvaan pakosarjaan. Sillä tuli peloteltua ihmisiä parkkipaikalla :-) Quote Link to comment
ozone Posted May 19, 2006 Author Share Posted May 19, 2006 Putken ympärillä tosiaan on lämpöeristenauhaa ja kone rokkaa muuten ihan hyvin. Putkesta ei pukkaa mustaa savua joten ei se kai nyt ihan älyttömän rikkaalla ole. Quote Link to comment
mikko k Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 Kun pakoputkessa paukkuu kaasu ylösnostettaessa, niin se voi olla myös merkki siitä, että kaasuläpät ei mene kunnolla kiinni. Voi olla myös että vain toinen kaasari jää hieman auki. Silloin pata imee sisäänsä vielä liikaa bensaa ja se paukahtelee putkessa. Kaasarien synkka on syytä tarkistaa myös. Tyhjäkäyntiä tarttis säätää myös läppien ohitusruuveista, ei pelkästään läppiä avaamalla. Quote Link to comment
Racing Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 Mikä seosputki sulla ozone muuten on? F11 ? Ei vaikuta tuskin paukkumiseen mutta muuten vaan kysyn. Quote Link to comment
ozone Posted May 19, 2006 Author Share Posted May 19, 2006 Taitaa olla tyhjäkäynti säädetty juuri noista ohivuotoruuveista eikä suinkaan vivustosta. Läpät sulkeutuu kokonaan. Huomasin tänään että kylmällä koneella ei paukuta, tosin säädin myös sytkää hieman myöhäsemmälle joten saattoi sekin vaikuttaa jotain. Tarkistan huomenna seosputket. Quote Link to comment
ozone Posted May 21, 2006 Author Share Posted May 21, 2006 Seosputket näyttäis olevan F7. Quote Link to comment
Guest hörbie Posted May 22, 2006 Share Posted May 22, 2006 mää luin et jos autos on yksi äänen vaimennin ni aina paukkuu ku nostaa kaasun ja niin mullakin nissanis paukkuu mis on yksi vaimennin... mutta voi johtuu seoksistakin nuo paukkumiset...mut eiks laihalla seoksella ammu putkesta kun painaa kaasua? näin lukee tuolla tuosta paukkumisesta http://fastcarskotka.com/tekniikka/Pakoputkisto/ Quote Link to comment
mikko k Posted May 22, 2006 Share Posted May 22, 2006 Mulla oli kisavolsus suora putki / stingeri ja se ei paukkunut lainkaan vaikka miten kaasun nosti. Mutta siinä olikin pruuttat ja soppaa ei menny ylimääräistä kun läpät oli kiinni. Mielestäni äänenvaimentimien määrä ei voi juurikaan vaikuttaa paukkumiseen, vaan vikaa on etsittävä soppapuolelta. Quote Link to comment
Marko Posted May 22, 2006 Share Posted May 22, 2006 Mulla on 175/F3/145 tyhjäkäynti 55 ja kurkut 40mm. kone vähän isompi ja imuvena 40mm/pako37mm Quote Link to comment
Racing Posted May 22, 2006 Share Posted May 22, 2006 Nuo kurkut on 42mm kyllä aika "raakan" kokoiset katuautoon Tosin iso kaasarikin vaikuttaa siihen ettei tunnu niin isona ajossa varmaan. Äänenvaimentimien määrä ei vaikuta paukkumiseen mulla ei ainakaan pauku yhdellä vaimentajalla raceputken jälkeen,jos on ilmavuotoja putkistossa tai joku laippa päässyt löystymään kannesta saattaa paukkua. Quote Link to comment
Guest Posted May 23, 2006 Share Posted May 23, 2006 Nuo kurkut on 42mm kyllä aika "raakan" kokoiset katuautoon Aika paha mennä sanomaan mikä on iso ja mikä pieni katuautoon, kun ei tiedä mihin asti kone kiertää! Omassa kärryssä on 51,5mm kurkkuja 4kpl ja katuauto kyseessä, kone tosin kiertää ~8400prm ja varmasti ei ole liian isot kurkut! Quote Link to comment
Guest Posted May 23, 2006 Share Posted May 23, 2006 Kyösti varmasti tarkoitti tyhjäkäyntipiirin virtausongelmaa isoilla kurkuilla... Quote Link to comment
Mika Heikola Posted May 24, 2006 Share Posted May 24, 2006 Kurkun koko on pitkälti kiinni siitä millaista lopputulosta ja käytöstä haetaan. Samakin kone voidaan säätää usealla eri tavalla. Jos millään muulla ei ole väliä kuin maksimikierrosten huipputeholla, niin silloinhan kurkun pitää olla niin suuri kuin mahdollista. Tuo 42 tässä paketissa on lähellä tätä ajattelutapaa. Monille, ainakin tällaisille keski-ikäisille ja mukaavuudenhaluisille, tukeva vääntö ja miellyttävä käytös on sittenkin tärkeämpää kuin se viimeinen rääkäisy. Silloin samaan pakettiin voisi harkita esim 38 kurkkua. Huipputeho laskee jonkun verran, mutta esim 2000-4000 rpm kiihtyvyys paranee. Kyse on vaan siitä mitä ominaisuutta arvostaa, tai eniten käyttää. Quote Link to comment
Guest Posted May 24, 2006 Share Posted May 24, 2006 Kurkun koko on pitkälti kiinni siitä millaista lopputulosta ja käytöstä haetaan. Samakin kone voidaan säätää usealla eri tavalla. Näinhän se on ja minulla onkin omassa motissa säädettävä ruisku ja sytkä joten ei ihan suoraan kaasareihin voi verratakkaan... Quote Link to comment
Heebah Posted May 24, 2006 Share Posted May 24, 2006 Mulla pikkumoottorissa(1835) paukutti, kun koottava racekäärmeenpesä falskas yhdestä liitoksesta. Sit rookerissa (2332) paukutti kun oli liian pienet tyhjäkäyntisuuttimet: 48 IDAt Suuttimet: 100 - 60 f 10 (oli 50f11 ja sit 55 f 10) 180 - F11 - 190 Kiihtarit 50 42 Kurkut Matalat Keijon imusarjat Kiekuu sinne kaheksaan tonniin, mutta en kyllä sinne saakka yleensä kierrätä. Vaihtovalo on 7200rpm:ssä. -tomi- PS Joo ja ei, tällä koneella ei haeta sitä mukavaa keski-ikäisten alavääntöä ja kaupunkikruisailua, vaan 4500-7500 alueella mennään rystyset valkosena adrenaliinipaukun saattelemana. Siirtymät suoritetaan kuulosuojaimet päässä 85 kmh:n vauhtia kierrosten ollessa 3500rpm... Quote Link to comment
Guest hörbie Posted May 25, 2006 Share Posted May 25, 2006 Mulla pikkumoottorissa(1835) paukutti, kun koottava racekäärmeenpesä falskas yhdestä liitoksesta. Sit rookerissa (2332) paukutti kun oli liian pienet tyhjäkäyntisuuttimet:48 IDAt Suuttimet: 100 - 60 f 10 (oli 50f11 ja sit 55 f 10) 180 - F11 - 190 Kiihtarit 50 42 Kurkut Matalat Keijon imusarjat Kiekuu sinne kaheksaan tonniin, mutta en kyllä sinne saakka yleensä kierrätä. Vaihtovalo on 7200rpm:ssä. -tomi- PS Joo ja ei, tällä koneella ei haeta sitä mukavaa keski-ikäisten alavääntöä ja kaupunkikruisailua, vaan 4500-7500 alueella mennään rystyset valkosena adrenaliinipaukun saattelemana. Siirtymät suoritetaan kuulosuojaimet päässä 85 kmh:n vauhtia kierrosten ollessa 3500rpm... tollanen sen koneen pitää oola ei mitää pikku äänisii vaa rakaa voimaa yläkierroksilla mukavuudesta tinkien ;) Quote Link to comment
Guest Metu2 Posted June 4, 2006 Share Posted June 4, 2006 Onko kellään kaasarissa ilma 190 seos F19 pää 165 sisäkurkut 34 miten pahalta kuulostaa, kone on 1,9. Tollaset oli webereissä mitähän ominaisuuksia on haettu. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.