jokkep Posted May 19, 2017 Share Posted May 19, 2017 Laitoin Kuplaan (1300/74) Aircooledin kärjettömän 034 jakajan. En saanut konetta toimimaan sillä kunnolla. Vaihdoin entisen takaisin, uudet kärjet ja kondensaattori. toimii sillä hyvin. Kärjettömän asennuksessa jäin ihmettelemään ohjeita (Aicooledin sivuilla), että jakaja laitetaan pyörijä samaan asentoon kuin vanhassakin, jakajaa pitäisi kääntää niin, että pyörijä osoittaa punaista elektroniikkayksikköä kohti. Ei tuo onnistu, jakajaa ei mahdu kääntämään niin paljon, tulee bensapumppu vastaan. Laitoin jakajan suhtkoht samaan asentoon kuin alkuperäinenkin, pyörijä osoitti oikeaan suuntaan, mutta ei yksikköä kohti, joka jää tavallaan 2-pytyn suunnan kohdalle. Sillä asetuksella kone käynnistyi, mutta ei käy kunnolla, aivastelee ja paukkuu, tuntuu että ei käy kaikilla pytyillä. Millään ei tunnu löytyvän sellaista jakajan asentoa, että kone kävisi kunnolla. Mikähän tässä nyt mättää? Alkuperäinen jakaja on 034, joten pitäis ainakin olla oikeanlaista kamaa. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 20, 2017 Share Posted May 20, 2017 Oletko kattonu lampulla mikä on perusennakko kärettömällä oikeasti? Quote Link to comment
multanen Posted May 20, 2017 Share Posted May 20, 2017 Laitoin Kuplaan (1300/74) Aircooledin kärjettömän 034 jakajan. En saanut konetta toimimaan sillä kunnolla. Vaihdoin entisen takaisin, uudet kärjet ja kondensaattori. toimii sillä hyvin. Kärjettömän asennuksessa jäin ihmettelemään ohjeita (Aicooledin sivuilla), että jakaja laitetaan pyörijä samaan asentoon kuin vanhassakin, jakajaa pitäisi kääntää niin, että pyörijä osoittaa punaista elektroniikkayksikköä kohti. Ei tuo onnistu Tästä tulee "Deja vu all over again" -ilmiö eli muistelen lukeneeni tämän saman tarinan jo pari kertaa ihan viime aikoina. Ilmeisesti jakajien ohjeet eivät sovi kaikkiin autoihin. Jakajan myyjällä on ilmeisesti kattavampikin ohjeistus olemassa mutta vaatimattomuuttaan piilottelevat sitä. Quote Link to comment
Paadre Posted May 20, 2017 Share Posted May 20, 2017 Mikäs se sun vanha jakaja mahto olla? Jos se oli 009 ni siinä on tulpanjohdot sit vartin eri asennossa. Quote Link to comment
jokkep Posted May 20, 2017 Author Share Posted May 20, 2017 Noihin tarkentaviin kysymyksiin; vanha jakaja on 034, siksi ostin kärjettömänkin 034:n. Ennakon katsomisen kanssa oli lieviä ongelmia, kun konetta ei saanut käymään senvertaa kunnolla, että oikeasti olisi pystynyt aloittamaan säätöhomman. Korvakuulolta koetin aluksi löytää jakajalle asentoa, jolla kone edes jotenkin kävisi ja pysyisi sen verran käynnissä, että voisi ruveta strobolla tiiraamaan. Muullahan tuota ei säätämään pystykkään. Valitettavasti en vaan löytänyt sellaista asentoa, jossa käynti olisi edes kohtuu kunnollista. Jakaja asettuu paikalleen ulkoisesti käytännössä samaan asemointiin kuin vanha kärjellinen ja pyörijä osoittaa samaan suuntaan. Tulpanjohtoja veivaamalla tuloksena ei ainakaan voi näinollen olla toimiva kone. Jokin muu tässä mättää, mutta kun ei tiedä, mikä. Nyt kone käy nätisti vanhalla jakajalla, mutta olisi mukava nauttia huoltovapaasta kärjettömästä sytytyksestä. Ehkä voisi kuvitella lähtevänsä sitten joskus jollekin reissulle ilman työkalupakkia.... Quote Link to comment
Guest Tuomo Posted May 21, 2017 Share Posted May 21, 2017 Oman kärjettömän jakajan asensin suurinpiirtein näin: Moottori pyöritellään siihen asentoon että ykkös sylinteri YKK asennossa..varmistin vielä venttiileistä että molemmissa ykkös pytyn keinuissa on välystä eli venttiilit on kiinni. Sitten jakajankansi irti ja mihin pyörijä osoittaa nyt niin siihen ykkösen tulpanjohto. Myötäpäivään kiertämällä seuraavaan 4 sitten 3 ja 2. Johtojen kanssa varmistuksen varmistus ettei mene ristiin. Kaveri oli avainta vääntämässä niin sain ite vielä käännellä varovasti jakajaa startatessa. Strobolla loput kun käynnissä pysy. Kärjettömässä 009:ssä piti johtojen paikkaa siirtää vartti vastapäivään. Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted May 21, 2017 Share Posted May 21, 2017 "Ehkä voisi kuvitella lähtevänsä sitten joskus jollekin reissulle ilman työkalupakkia..." Tämä ei hyvä ajatus; työkalut ja varaosat vanhojen volkkareiden vakiovarusteita. Quote Link to comment
JM Posted May 21, 2017 Share Posted May 21, 2017 "Ehkä voisi kuvitella lähtevänsä sitten joskus jollekin reissulle ilman työkalupakkia..." Tämä ei hyvä ajatus; työkalut ja varaosat vanhojen volkkareiden vakiovarusteita. Hittoako niillä työkaluilla tekee. Ei kuitenkaan ole varaosaa. Reissunpäällä varaosien saanti on osoittautunut enemmän kuin haastavaksi. 1 Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted May 21, 2017 Share Posted May 21, 2017 Niin... heh-he. Ne varaosat pitää hankkia jo ennen reissua. Monesti matkanteon keskeytymisen syy on sähköinen, ja ne varaosat eivät vie edes paljon tilaa. Sitten kytkinvaijeri, kaasuvaijeri, puhaltimen hihna... Quote Link to comment
JM Posted May 21, 2017 Share Posted May 21, 2017 (edited) Niin... heh-he. Ne varaosat pitää hankkia jo ennen reissua. Monesti matkanteon keskeytymisen syy on sähköinen, ja ne varaosat eivät vie edes paljon tilaa. Sitten kytkinvaijeri, kaasuvaijeri, puhaltimen hihna... Eli: Jakaja, laturi+mahdollinen säädin, startti, puola ja johtosarja. Joo en kuskaa mukanani. Haluaisin nähdä kuinka kytkinvaijeri vaihtuu reisunpäälä. Edited May 21, 2017 by JM 1 Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted May 21, 2017 Share Posted May 21, 2017 Kytkinvaijerin olen vaihtanut pallokeulaan reissussa; ei ollut edes vaikeata. Moottorikin on vaihdettu; tosin moottori ei ollut mukana varaosana, heh-he... Quote Link to comment
metake Posted May 21, 2017 Share Posted May 21, 2017 Eli: Jakaja, laturi+mahdollinen säädin, startti, puola ja johtosarja. Jakaja ja puola mulla on mukana hiukankaan pidemmillä reissuilla. Laturia säätimineen pidin matkassa kun auto oli vielä 6 volttinen, mutta 12 volttiseksi siirryttyäni olen jättänyt laturin kotiin koska yleensä reissataan porukassa niin akkua on helppo vaihdella sellaisesta autosta jossa lataus toimii. Starttia en ole mukana pitänyt kun kupla on niin helppo työntää käyntiin jos startti oikuttelee, tästäkin on kokemusta yhden ruotsin reissun verran. Haluaisin nähdä kuinka kytkinvaijeri vaihtuu reisunpäälä. Vaihtuu helposti. Kerran vaihdoin kytkinhaarukan kun käpälä irtosi, tai tarkkaan ottaen se korjattiin hitsaamalla kun ei ollut varaosaa mukana :) Quote Link to comment
multanen Posted May 21, 2017 Share Posted May 21, 2017 Starttia en ole mukana pitänyt kun kupla on niin helppo työntää käyntiin jos startti oikuttelee, tästäkin on kokemusta yhden ruotsin reissun verran. Mulla 20v sitten Lapissa startti alkoi oireilla ja lopulta ei käynnistynyt enää. Auto seisoi keskellä metsää mutavellissä. Kaivelin mutaan uran jota myöten pääsi selkä edellä startille. Startin pusla oli lopussa. Varaosaa ei ollut mutta putkiteippiä oli (teflon). Laitoin sitä startin akselin ympärille niin että välys täyttyi. Hienosti starttasi, monta viikkoa meni kotonakin vielä ennen kuin sain aikaiseksi vaihtaa oikean puslan. Sillon oli reissussa virtakin aina vähissä kun oli tasavirtalaturi, vaihtovirtanen miljuuna kertaa parempi. Kärjet yms. on mullakin aina mukana mutta jostain syystä harvoin on sitä osaa mikä on rikkoutunut. Sulakkeet ja polttimot tietysti olleet tarpeen ja rautalanka. 1 Quote Link to comment
jokkep Posted May 21, 2017 Author Share Posted May 21, 2017 Palattaisko alkuperäiseen ongelmaan; jakaja pitäis saada toimimaan Tulpanjohdot on kyllä oikein, kun samalla asemoinnilla käy vanhalla jakajalla siististi. Ja 009:hän tämä ei ole. Uudet johdot ja puola (Bosch 3 ohm) Lisää hyviä neuvoja. Kai tämmöisen joku on toimimaankin saanut? Quote Link to comment
Roope Posted May 21, 2017 Share Posted May 21, 2017 Olikos alipainekello ehjä uudessa jakajassa, liikkuuko keskipakolimput herkän tuntuisesti kun kääntää käsin eikä tunnu mitään isompia välyksiä? Quote Link to comment
Guest JussiLuo Posted May 29, 2017 Share Posted May 29, 2017 Ostin ko vekottimen muutama vuosi takaperin ja törmäsin samaan ongelmaan. Mielestäni jostain tämän palstan syövereistä löysin ratkaisun. Virranjakajan akselissa on lipare, joka tulee motin hahloon kiinni. Kun aukaisin jakajan ja käänsin akselin 180 astetta, niin ongelma korjaantui. Tarkempaan en osaa vastata, aikaa tosiaan jokunen vuosi. Joku tällä palstalla kirjoitti että tämä ongelma tulee uudelleen kasattujen koneiden kanssa toisinaan eteen kun tuo hahlo koneessa on mennyt väärään asentoon. Kahlaa läpi aiempia keskusteluja niin varmasti löydät paremmat selvitykset. Quote Link to comment
jokkep Posted June 1, 2017 Author Share Posted June 1, 2017 Koneessa pitäis kyllä kaikki olla kohdallaan, ihan siitäkin syystä, että käy nyt alkuperäisellä jakajalla ihan hyvin. Jakajaan vaihdoin kärjet, uusin puolan samalla kun kokeilin uutta jakajaa, samoin tulpanjohdot. Nyt kyllä ajellaan ensin tovi vanhalla jakajalla, kun kerran tuntuu toimivan paremmin kuin aikoihin. Kun taas intoa sattuu sopivasti löytymään rassaamiselle, tai ei ole muuta mielekästä tekemistä, kokeilen uutta jakajaa paikalleen. Josko löytyisi jokin ratkaisu, kun aikansa kääntelee.... Kaikki esitetyt huomiot ongelman syyksi ovat asiaa, mutta näyttäisi, ettei nyt mistään niistä löydy syytä tähän käyntiongelmaan. Mieleen on tullut mahdollinen vika uudessa jakajassa, mutta "eihän uusi osa voi rikki olla"! Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.