Jump to content

Duunarin kuplaprojekti <lähtökuopissa>


Guest duunari

Recommended Posts

Guest duunari
Posted

Moro,

Rekkauduin eilen tänne volkkaripalstalle, vaikka mulla ei vielä kuplaa olekkaan. Kävin eilen katsomassa yhtä juuri katsastettua ja kohtuu siistiä kuplaa, josta myyjä on vailla 600 euroa. Pieniä ruosteita oli siellä täällä yms kosmeettisia virheitä. Mitä ostaessa kannattaa erityisesti katsoa/kokeilla?

 

Kerron vähän päässäni muhivasta ideasta:

 

- pohjat ja maalaus, yksivärinen metalliväri (lime tai keltainen)

- uusi verhoilu, valkoiset "nahkatehosteet" reunoilla, keskellä kankaan alla W-kohokuviot, ja reunat auton värillä.

- leveämmät renkaat kromivanteilla

- uudet penkit

- taakse turvavyöt, että voi lastenkin kans lähtä liikkeelle

- lisää tehoa mottiin/uusi motti, ja samalla kulutusta alaspäin???

- talviajokelpoiseksi saattaminen :o)

- ralli-, rallimpi (rallein) ratti

 

Kiinnostais tietää noiden turvavöiden, renkaiden ja moottorihommeleiden teknisiä juttuja. Miten esimerkiksi noiden penkkien ja turvavöiden katsastus? Minkä levyiset renkaat saa alle muuttamatta mitään? Mitäs vaihtomoottoreita tuohon on tarjolla, jotka saa pienellä vaivalla sopimaan...onnistuuko katsastaa? Minkä hintaisia on noiden muutosten muutoskatsastukset ja mitä nuo muutenkin (noin karkeasti arvioiden) maksaa?

 

Mitään 300HV:n kuplaa ei ole tarkoitus tehdä, vaan sellainen käyttöauto, jolla on mukava ajella emännän ja lasten kanssa, taloudellisesti ja (suhteellisen) turvallisesti, kesällä ja talvella.

Posted

Turvavöitä tai penkkejä ei tarvitse muutoskatsastaa. Isommat moottorit ja leveämmät vanteet voi sitten samalla muutoskatsastaa yhtäaikaa. Riippuen kuplan vuosimallista/jarruista onnistuu moottorikoon muutoskatsastus 1835cc koneeseen asti ainakin ilman sen kummempia selvityksiä. Renkaiden sopivuus riippuu paljon kuplan mallista ja iästä ja vanteen offsetistä yms.

Guest duunari
Posted

Eli hajottamolta vaan turvavyöt hakemaan, ja paikoilleen. Rattiakaan ei varmaan tarvine erikseen katsastaa, jos siinä vaan on töötti, ja se on autoon tarkoitettu?

 

Minkä levyiset gummit noihin saa yleensä alle modaamatta peltiä? Vannekokoa ei tarvi isontaa, kun haluan sitä kumia näkyville. Eli meneekö esimerkiksi 185 yleensä kaikkiin? Vanteethan joudun vaihtamaan, että saan kromia...mahdollisimman kierot mangelsit tietty ;o)

 

Minkälaisia moottoritoimenpiteitä tarvitaan, että saadaan kulutusta alaspäin ja jokunen kaakki lisää vauhdittamaan menoa?

 

Onko levyjarrujen asennus iso homma?

 

Mitä täytyy tehdä, että tuosta saa "hyvän" talviauton?

Posted

Minkälaisia moottoritoimenpiteitä tarvitaan, että saadaan kulutusta alaspäin ja jokunen kaakki lisää vauhdittamaan menoa?

 

Mitä täytyy tehdä, että tuosta saa "hyvän" talviauton?

 

Kulutus alaspäin ja silti kaakkia lisää?? ELI sun tarvii tehä kaks moottoria kuplaas ;)

Mahdoton yhtälö... pensasta se voima tulee... taloudellinen on vähäkaakkinen ja syöppö kulkee... karkeesti ottaen.. kaippa jollakin ruiskutekniikalla saat taloudellisemmaks .. ja ehkä heppoja... mutta sillä rahalla saa pensaa jonku litran ;)

 

Talviautoon pensaläppäri lisäks...

Posted

Ylälaidassa on haku, sinne jos heittää 'turvavyöt' tai 'renkaat' tms. löytyy paljon keskusteluja.

 

Ja ISO-G on väärässä, isompi vääntävämpi moottori voi olla pienempi kulutuksinen kuin tehoton pikkukone, jota joutuu polkemaan kuin...

 

Myös samaan virimoottoriin yhden keskikaasarin paikalle 2xtuplakaasarin vaihtamalla voi saada lisää vääntöä, kierrosherkkyyttä ja samalla kulutusta alas.

Posted

Tehon nousu ei välttämättä tarkoita suurempaa kulutusta. Moottori hyötysuhdetta on kyllä mahdollista myös parantaa.

 

Heikko moottori kyllä imee sitä pensaakin jos sitä rasittaa enemmän...

Guest duunari
Posted

Tuosta bensalämppäristä olen kuullut ennenkin...onko tuo tuo niinku webasto? Mitä nuo kustantaa?

 

Edelleen kaipaisin lisätietoja noihin mun edellisiin kysymyksiin, varsinkin nuo kustannushaarukat pitäis saada selville, että tietää, mihin soppaan tässä nyt meinaa kauhansa upottaa.

 

Ja taas yksi lisäkysymys...onko nuo valkoreunaiset renkaat tyyriitä?

Posted

Jos kaiken uutena hommaat ja kerralla pitää saada kuntoon yms niin 10ke voisi olla riittävä budjetti. Hyvä moottori maksaa jo 3500e...

Posted
Jos kaiken uutena hommaat ja kerralla pitää saada kuntoon yms niin 10ke voisi olla riittävä budjetti. Hyvä moottori maksaa jo 3500e...

 

Siinä alkaa 600 euron auto kuulostamaan jo halvalta :)

 

Mutta näin se valitettavasti on. Pojat puheli täällä, että alle 3000 euron ei kunnon konetta saa. Naureskelin, että katotaanhan! No joo, alkaa olla tuo 3000 jo menny, ja osaa puuttuu edelleen :/

Guest duunari
Posted

OK, viritellään sitten tuota originaalia ;o)

 

Moottori tuossa nyt onkin kait se vähiten askarruttava asia. Kunhan sais tuosta muuten hienon ja hyvän. Nokat, tuplat, kansi ja putket riittää moottoriin, jos ei kohtuuhintaista vaihtoehtomoottoria löydy.

 

Eikö noihin kupliin ole minkäänlaista sähköistä moottorin lohkolämmitintä? Luulis, että joku säteilylämppäri niihinkin sopii. Millaisia käyttökustannuksia tuolla bensalämppärillä on?

Posted
OK, viritellään sitten tuota originaalia ;o)

 

Eikö noihin kupliin ole minkäänlaista sähköistä moottorin lohkolämmitintä? Luulis, että joku säteilylämppäri niihinkin sopii. Millaisia käyttökustannuksia tuolla bensalämppärillä on?

Öljypohjaan tulevia lämppäreitähän löytyy

Guest Raggare
Posted

kuka tänäpäivänä laskee harrastukseen menneitä roposia, rupee vaan v*tuttaa :D

Guest Mika Raussi
Posted

Oiskohan miulla hyväsä suhteessa aihion hinta ja projektin kulut? Meinaan aihiostahan mie jäin 20€ voitolle kun myön ylimääräsiä osia ja sit siihen on hankittu kamaa ja samalla viranomaisille syydettu yhteensä joku 4000-4500€ tai jotain sinnepäin.

Posted
OK, viritellään sitten tuota originaalia ;o)

 

Eikö noihin kupliin ole minkäänlaista sähköistä moottorin lohkolämmitintä? Luulis, että joku säteilylämppäri niihinkin sopii. Millaisia käyttökustannuksia tuolla bensalämppärillä on?

Öljypohjaan tulevia lämppäreitähän löytyy

 

Jeps... semmoset öljypohjassa olevat pienet lämpömatot... tarkotinki tolla pensalämppärillä sisätilojen lisälämmitystä... Usein tuppaavat lämmönvaihtimet oleen moron.. ;)

Guest Hannu Mattila
Posted
Mitä täytyy tehdä, että tuosta saa "hyvän" talviauton?

Talvirenkaat alle ja pilkkihaalarit päälle ;) Ehhehhe..

 

Ratissa ei muuten edes tarvii olla sitä tööttiä, laitat vaan napin kojetauluun josta se torvi toimii.

 

Ja bensalämppärissähän kustannukset muodostuu suoraan lämmitykseen käytetyn bensan määrästä.

Onko muuten joku tietoinen paljonko esim. BN2 tai BN4 (meniks noi tyypit nyt oikein) vie bensaa tunnissa?

Guest Barn
Posted

Kuudella sadalla ei hyvää kuplaa saa enää tänäpäivänä.

Guest Hannu Mattila
Posted
0,5 litraa tunnissa sanoo kaihinen mieli harrastelian päässä.

Kumpi? Vai kummatkin?

Eiks niillä oo jonkunlainen kokoerokin. (en oo nähny ku oman BN4:sen)

Guest Barn
Posted
Kyllä saa.Pitää osata käydä kauppaa. : )

 

Tarkoitatko että osata myydä paskaa hyvänä vai ostaa paskaa hyvänä.

Posted

Tosiasia on että hyvä kupla maksaa +3000 euroa vuosien saatossa muodostuu käsitys mikä on hyvä kun niitä muutamia näkee. Mullekin oli moni kupla "hyvä" kun harrastusta aloittelin.

Posted

Ei ollu tarkotus naamaa valkaista.Hyvä tuuri ollu pari kertaa kun on myyjän ollu kiire päästä eroon.Pointti oli että saahan niitä,ei tosin harmi kyllä aina.

Posted

Minä sain hyvän kuplan ostettua vanhalta rouvalta, jonka veli (harrastaja, jokkiskuski) oli hänelle rakentanut. Maksoi jonkinverran alle 10kmk(eli reilusti alle 2ke) :)

Guest fastghia
Posted

Johan tossa on se 3 donaa pelkissä hallintalaitteissa ;)

 

dyn002_original_640_480_pjpeg_2506192_26b3cf860a949413c89c6571ac030ccc.JPG

Posted

Ja ISO-G on väärässä, isompi vääntävämpi moottori voi olla pienempi kulutuksinen kuin tehoton pikkukone, jota joutuu polkemaan kuin...

Myös samaan virimoottoriin yhden keskikaasarin paikalle 2xtuplakaasarin vaihtamalla voi saada lisää vääntöä, kierrosherkkyyttä ja samalla kulutusta alas.

 

Joo no okei... ja laittamalla oikein välitetyn vaihdelaatikon ja perän voi laskea matka tai kaupunkikulutusta jne...

Mutta noin niiku yleisesti ... moottorin voima tulee pensasta ja ilmasta ... nokkaa kaasaria yms niin kakkua alkaa kulkeen ja ohivirtaustakin tapahtuun..

Mutta joo... isolohko ja hyvä vääntö+ kevyt kaasujalka... = Kulutus varmaan pienenee...

Vielä kun laittaa lasikuitusen nokan + perän ja ovet sekä korvaa lasit pleksaanilla ... vaihtaa pienemmän turvatankin ja mopon akun.. poistaa laturin ja laittaa magneetto sytkän... 155 leveät renkaat..takapenkkin poisto ja kuskin laihdutuskuuri = auto kevenee ... vastukset pienenee... kulutus pienenee...ja kulkeeki mukavammin.. eikä tule sydän- ja verisuonitauteja kuskille saati aikuisiän diapeetestä ;) lol

Posted

Luultavasti suurin bensan säästö tulee kuitenkin siitä, että on keskikaasari korvattu nurkkakaasareilla => bensan pisaroituminen köröttelyssä loppunut.

Guest Angelbunny
Posted

Heh.. hintahaitaria..jooh..

Mie menin maksamaan 1000e omasta kopperosta. Eikä ole kovin hyvässä kunnossa edes. Mut eipä tarvinu hinata kuin korsoosta asti kotio.. =DD

Posted
Heh.. hintahaitaria..jooh..

Mie menin maksamaan 1000e omasta kopperosta. Eikä ole kovin hyvässä kunnossa edes. Mut eipä tarvinu hinata kuin korsoosta asti kotio.. =DD

 

huh...oliko sulla uaton ostossa mukana ketään joka tuntee volkkarit? Jälkiviisasta mutta olis ehkä kannattanut... =)

Guest Angelbunny
Posted

Auto kävi ja kukku ja sen ois voinu ihan hyvin viedä leimalle sen jälkeen kun ois etupään korjannu. Mutta alotin projektin ensin.

En mie katso hintaa silloin kun tykästyn johonki. Mutta monessa muussa asiassa pihistänkin. =D

Guest joni
Posted
Kyllä saa.Pitää osata käydä kauppaa. : )

 

Tarkoitatko että osata myydä paskaa hyvänä vai ostaa paskaa hyvänä.

 

ostaa hyvää paskan hinnalla ja myydä paskaa hyvän hinnalla...

Guest duunari
Posted

Oli tuolla Minnin projektissa, että se oli ostanut uudet pellit jostain. Onko netissä jotain paikkoja, josta noiden hintoja voi katsella...ja vähän muidenkin osien?

Guest Angelbunny
Posted

Tai www.hotcars.net

 

Oli nopiaa toimintaa vaasan pojilta, eilen tilasin ja äsken hain kotia ne matkahuollosta. =)

Guest fastghia
Posted
Suositellaan vie viimmenenki: Keiteleen kone

 

Niin ja tämä on Stadissa, Turuntie 2.

Guest Mika Raussi
Posted

Mie muuten tein joskus tilauksen samana päivänä suurinpiirtein samaan aikaan Horcarsista, Keiteleen koneesta, Motonetista, sekä Hernesmaan autosta, joka on purkaamo. Kaikki tuli samana päivänä perille, vaikka toimitustapa ei edes ollu kaikissa sama.

Guest Mika Raussi
Posted

Eikun siis meinasin, että jokainen toimitus oli samana päivänä perillä. Ei suinkaan tilauspäivänä!

Guest duunari
Posted

Kiitoksia linkeistä. Aika hinnakasta näyttää olevan. Mulla on hyvin vähän tietoa autojen virittelystä ja tekniikasta yleensäkin...mopoista ja 2-tahtisista vähän enemmän. Miten nuo sylinteri-/mäntäsarjat sopivat vakio 1300:een?

 

Esimerkiksi tämä: Mäntä/sylinterisarja, Mahle valu, 85,5mm (85,5x69mm, 1585cc)

 

Vähän ihmetyttää tuo halpa hinta, vai pitääkö tuo kertoa 4:llä?

 

Voiko muuten kaasari olla jostain toisesta autosta, eli löytyykö hyvää "virikaasutinta" hajottamoilta? Kaasarihan tietysti voi olla melkein mikä vaan, mutta onko siinä jotain ongelmia, että käyttää vaikka asconan kaasutinta? Tarkoitus ei ole rakentaa kiihdytyskuplaa, vaan ainoastaan parantaa ajomukavuutta, ja samalla, jos vain mahdollista, myös taloudellisuutta.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...