Jyrki Toivanen Posted July 15, 2017 Share Posted July 15, 2017 Kyllähän sitä saa taas hävetä, mutta mikähän on vikana, kun pistän öljynlämpömittarin plusjohdon virtaan, napsahtaa mittarinneula tappiin? Mittari on vanha kuusvolttinen (autossa 6 V), anturina öljypohja-anturi, maajohto menee maahan ja lampunjohto mittarilampulle. Väärään paikkaanhan minä sen plussan tuikkasin tietennii? J. Quote Link to comment
x-pj Posted July 15, 2017 Share Posted July 15, 2017 Tässä VDO:n lämpömittarin kytkentäkaavio. Olisiko siitä apua Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 16, 2017 Author Share Posted July 16, 2017 Kylläpä sen noin juuri pitäisi olla. Vähän on kuitenkin mulle epämääräistä tuon plussajohdon paikka tuolla sulakerasialla... Quote Link to comment
x-pj Posted July 16, 2017 Share Posted July 16, 2017 Kylläpä sen noin juuri pitäisi olla. Vähän on kuitenkin mulle epämääräistä tuon plussajohdon paikka tuolla sulakerasialla... Ei sillä suurta väliä ole, kunhan laitta sellaiseen väliin mistä tulee 6v silloin kun virta on päällä ja 0v silloin kun ei ole. Quote Link to comment
tolvana Posted July 16, 2017 Share Posted July 16, 2017 (edited) Haiskahtaa anturivialta tai väärältä anturilta Edit: g- napa jos menee suoraan maihin niin mittari tekee just noin. Edited July 16, 2017 by tolvana 1 Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 17, 2017 Author Share Posted July 17, 2017 (edited) Kiitoksia molemmille. Itse asiassa olen kokeillut kahdella anturilla, öljytikkuanturilla ja proppuanturilla. Molemmat uusia. Jospa sitten tuo g-napaan tuleva johto on jostain maissa... Pitää kokeilla toisella piuhalla vaikkapa. Edit: Vedin toisen piuhan anturilta mittarin G:hen. Sama vaiva toistui. Edited July 17, 2017 by Jyrki Toivanen Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 17, 2017 Author Share Posted July 17, 2017 Jos oletan, että vika ei ole johdotuksessa eikä anturissa, voiko mittari olla tuolla tavalla viallinen? Ja jos voi, pystyykö sen tarkistamaan kotikonstein? Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted July 17, 2017 Share Posted July 17, 2017 (edited) Mulla teki juniksen bensamittari samoin. Kun löysäs mittarin kiinnitysrautaa niin näytti oikein, 2 kierrosta muttereita kireämmälle niin mittari tapissa. Anturille menevää johtoa kun nitkutteli ja kiillotti maadotuspisteen niin taas rokkaa. Edit. Kävin omaa vdo lämpömittaria katsomassa ja samalla lailla se on mullaki kytketty, paitsi mittarivaloa en oo kesäkäyttöön kytkeny. Edited July 17, 2017 by Kemin Karavaanari Quote Link to comment
x-pj Posted July 17, 2017 Share Posted July 17, 2017 Helpoin tapa saada mittarille valo, on vetää johto + navasta. Silloin valo palaa aina kun virrat on päällä, mutta mielestäni se ei ole ongelma. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 17, 2017 Author Share Posted July 17, 2017 Mittari kilahtaa tappiin, vaikkei anturin johto olisi edes kytketty. Jännää. Öljypohja-anturin pitää kai saada miinuskontakti öljypohjan kannesta? Jos se ei saa, käyttäytyisikös mittari silloin noin? Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted July 17, 2017 Share Posted July 17, 2017 Jos olet kokeillut mittatikkuanturilla johon tulee johto mittarilta ja toinen johto tikkuanturilta maihin niin olisi pitänyt toimia. Jos johdot on tikkuanturilla väärissä nastoissa niin mitta näyttää väärään suuntaan eli viileämpää kun virrat kääntää päälle. Eli jos tikkuanturi oli kytketty noin ja mittari meni silti tappiin kun virrat päällä niin vika tuskin öljypohja-anturin maadotuksessakaan. Helpostihan sinä toki siihen anturiin teippaat väliaikasen hyppylangan anturilta maihin. Itse tarkistaisin mittarin kytkennät ja kokeilisin onko tilanne sama myös silloin kun mittaria ei ole kiinnitetty mihinkään metalliin. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 18, 2017 Author Share Posted July 18, 2017 Nyt on käet pystyssä. Kokeilin mittatikkuanturilla: Viisari kilahti tappiin. Jos laitoin mittatikkuanturin maajohdon ja mittarijohdon toisinpäin mittatikussa, viisari jäi pohjaan, siis nollaan. Ajoin moottoria lämpimäksi. Mittari ei hievahtanutkaan vaikka siinä aikani huristelin. Sitten laitoin vielä öljypohja-anturiin ylimääräisen maajohdon: Ei vaikutusta, viisari kilahti tappiin. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted July 18, 2017 Share Posted July 18, 2017 Oletko kokeillut onko vaikutusta tilanteeseen kun: - käännät valokatkaisijalta mittarivalot pois päältä - tai oletko kokeillut ilman mittarivalon kantaa - tai oletko kokeillut mittari irrallaan jolloin ei saa mittarin rungosta maata. Vai onko sulla mittari muovisessa kotelossa ? Sen takia kyselen ihmeellisiä kun itselläkin tosiaan Juniksen bensamittarin kans ollut samantapaista oiretta aika ajoin ja eri vippaskonstein se on aina alkanut toimimaan. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted July 18, 2017 Author Share Posted July 18, 2017 Juu kyllä on kokeiltu nuokin. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.