Jump to content

Öljynlämpömittarin asennuskysymys


Recommended Posts

Kyllähän sitä saa taas hävetä, mutta mikähän on vikana, kun pistän öljynlämpömittarin plusjohdon virtaan, napsahtaa mittarinneula tappiin? Mittari on vanha kuusvolttinen (autossa 6 V), anturina öljypohja-anturi, maajohto menee maahan ja lampunjohto mittarilampulle. Väärään paikkaanhan minä sen plussan tuikkasin tietennii?

 

J.

Link to comment

Kylläpä sen noin juuri pitäisi olla. Vähän on kuitenkin mulle epämääräistä tuon plussajohdon paikka tuolla sulakerasialla...

Ei sillä suurta väliä ole, kunhan laitta sellaiseen väliin mistä tulee 6v silloin kun virta on päällä ja 0v silloin kun ei ole.

Link to comment

Kiitoksia molemmille. Itse asiassa olen kokeillut kahdella anturilla, öljytikkuanturilla  ja proppuanturilla. Molemmat uusia. Jospa sitten tuo g-napaan tuleva johto on jostain maissa... Pitää kokeilla toisella piuhalla vaikkapa.

 

Edit: Vedin toisen piuhan anturilta mittarin G:hen. Sama vaiva toistui.

Edited by Jyrki Toivanen
Link to comment

Mulla teki juniksen bensamittari samoin. Kun löysäs mittarin kiinnitysrautaa niin näytti oikein, 2 kierrosta muttereita kireämmälle niin mittari tapissa. Anturille menevää johtoa kun nitkutteli ja kiillotti maadotuspisteen niin taas rokkaa.

 

Edit. Kävin omaa vdo lämpömittaria katsomassa ja samalla lailla se on mullaki kytketty, paitsi mittarivaloa en oo kesäkäyttöön kytkeny.

Edited by Kemin Karavaanari
Link to comment

Jos olet kokeillut mittatikkuanturilla johon tulee johto mittarilta ja toinen johto tikkuanturilta maihin niin olisi pitänyt toimia. Jos johdot on tikkuanturilla väärissä nastoissa niin mitta näyttää väärään suuntaan eli viileämpää kun virrat kääntää päälle.

 

Eli jos tikkuanturi oli kytketty noin ja mittari meni silti tappiin kun virrat päällä niin vika tuskin öljypohja-anturin maadotuksessakaan. Helpostihan sinä toki siihen anturiin teippaat väliaikasen hyppylangan anturilta maihin.

 

Itse tarkistaisin mittarin kytkennät ja kokeilisin onko tilanne sama myös silloin kun mittaria ei ole kiinnitetty mihinkään metalliin.

Link to comment

Nyt on käet pystyssä. Kokeilin mittatikkuanturilla: Viisari kilahti tappiin. Jos laitoin mittatikkuanturin maajohdon ja mittarijohdon toisinpäin mittatikussa, viisari jäi pohjaan, siis nollaan. Ajoin moottoria lämpimäksi. Mittari ei hievahtanutkaan vaikka siinä aikani huristelin. Sitten laitoin vielä öljypohja-anturiin ylimääräisen maajohdon: Ei vaikutusta, viisari kilahti tappiin.

Link to comment

Oletko kokeillut onko vaikutusta tilanteeseen kun:

- käännät valokatkaisijalta mittarivalot pois päältä

- tai oletko kokeillut ilman mittarivalon kantaa

- tai oletko kokeillut mittari irrallaan jolloin ei saa mittarin rungosta maata. Vai onko sulla mittari muovisessa kotelossa ?

 

Sen takia kyselen ihmeellisiä kun itselläkin tosiaan Juniksen bensamittarin kans ollut samantapaista oiretta aika ajoin ja eri vippaskonstein se on aina alkanut toimimaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...