Jump to content

Mistä 5 litran jerrykannu?


Guest KAAPO

Recommended Posts

Guest KAAPO

Viime kesänä joku firma mainosti lehdessään 5 litran jerrykannuja - eipä tullut silloin ostettua ja nyt kun olis tarvetta niin mistään ei tietenkään löydy!

Olisko jollain tietoa mistä saa?

Link to comment

Muillekin vinkiksi, vaikka omasi jo löysit, niin halvimmalla taitaa saada peltisen 5:n litran jeryykannun Hong Kongista, Mikkelistä ostin viimeksi, mutta varmaan Keravaltakin löytyy. Ja laatu on hjuva..

Link to comment
Guest Trompi

Bensaa ei muovikannussa paljoa säilytellä, sillä se tulee läpi.

Muovipönttöjä voi käyttää hetkelliseen polttoaineen kantoon ei muuhun.

 

Metallisissa kannuissa bensakin pysyy.

Link to comment
Bensaa ei muovikannussa paljoa säilytellä, sillä se tulee läpi.

Muovipönttöjä voi käyttää hetkelliseen polttoaineen kantoon ei muuhun.

 

Metallisissa kannuissa bensakin pysyy.

 

 

Hups, ei kannata kertoa sille muovikanisterille jolla on mökille ruohonleikkuribensat viimeiset 20 vuotta viety! Aina jäänyt osa myös syksyllä talveksi, eli kyllä sitä voisi 20 vuoden säilytykseksi sanoa.....

Link to comment
Guest Trompi

Siis pitänee himppu selventää, ei se lorottamalla läpi tule tietenkään, mutta erittäin vähän hikoilemalla. Siksi niissä ei tarrat pysy kiinni (sama homma muovitankkisissa mopoissa yms).

Siksi jos kannu on varakanisterina autossa, niin saattaa lähteä maalia/verhoilut vaurioitua, jos kannu lepää niitä vasten.

Tietysti kaikissa kannuissahan on se vuotovaara...

Link to comment
Bensaa ei muovikannussa paljoa säilytellä, sillä se tulee läpi.

Muovipönttöjä voi käyttää hetkelliseen polttoaineen kantoon ei muuhun.

 

Metallisissa kannuissa bensakin pysyy.

 

Mun kannussa nimenomaan merkintä että polttoaineille ja valmiina tulenarkaa merkit...

Ja nuoruudessani mulla oli Helkama AX jossa muovi tankki ... ei ollu mitään tarrojen kiinnipysymis ongrlmia... kuten ei ollu Tunturi Tigerissäkään... Että mihinkäs tämä nyt perustuu... ja nykyään isot happo ja polttoaine säiliöt pinnoitetaan sisältä muovilla kestävyyden ja vuotojen estämiseksi...

Ja mitäs se aine on jota huilutellaan vanhoihin moottoripyörien tankkiinsisäpuolelle pinnoitteeksi ruostumista vastaan .... muoviseosta sekin on....

Link to comment
Guest Toheltaja

muovissa ei tarrat pysy lähinnä tuon muovin elämisen takia, aina alkaa reunoista irtoilemaan. Varsinkin ku noi kanisterit ei ole täysin sileitä. Mullakin on vaarivainaan liki 30 vuotta vanhat muovikannut vielä käytössä tallilla, ei hikoile, eikä haise vaikka autossa sisätiloissa yhtä moista kuskaan ympäri kesän.

Link to comment
Jostakin Biltemasta löysin 5L muovikannun kaatonokalla ... sopii justiinsa takapenkin alle ...

 

Paitti jos sen pitää olla "jerry"

 

Huomaa lihavoitu.

 

Jerry sana normaalisti kuvaa willys jeepissä vararenkaan vieressä ollutta lisäpensakannua...

jenkkilän kekesintöjä kait... sotajuttuja..

MUTTA mä itse puhun ... ja olen kuulut puhuttavan varakanisterista "jerrynä" ... varmaan aika vähän alkuperäisiä Jerryjä liikenteessä maailmalla... ;)

 

NO kumpis oli nyt lähempänä muovinen pensakannu ja jerry ... Vai pölykapselit ja keskiökupit... Taisin kuitenki olla samanlaisessa asiassa... Kas ku et vanteita kaupannu keskiökuppeina... ;)

Link to comment
Guest Variant

[quote="Iso_G

Jerry sana normaalisti kuvaa willys jeepissä vararenkaan vieressä ollutta lisäpensakannua...

jenkkilän kekesintöjä kait... sotajuttuja..

 

Saksalaisten keksintö. Ameriikkalaiset keksi nimen. Jerry ~ German

Link to comment
[quote="Iso_G

Jerry sana normaalisti kuvaa willys jeepissä vararenkaan vieressä ollutta lisäpensakannua...

jenkkilän kekesintöjä kait... sotajuttuja..

 

Saksalaisten keksintö. Ameriikkalaiset keksi nimen. Jerry ~ German

 

Anteeksi lievä historian tuntemuksen puute... mutta lähelle meni ;) kiitos asiallisesta korjauksesta.. keskustelu on ollut mielenkiintosta...;()

Link to comment
MUTTA mä itse puhun ... ja olen kuulut puhuttavan varakanisterista "jerrynä" ... varmaan aika vähän alkuperäisiä Jerryjä liikenteessä maailmalla... ;)

 

Höh, mäkin haluun (taas) lusikkani tähän(kin) soppaan :D

 

Eiköhän suurin osa (tai siis ainakin minä) pidä "jerry kannuna" juurikin sitä PELTISTÄ 20 litran bensakanisteria, josta taas on sitten muunnoksia eri kokoisia ja jotkut jopa alumiinisia kopioitakin niiksi kutsuvat. Muttako että bilateeman muovinen pensakannu olis jerrykannu.... :D

Link to comment
Guest ves_ku

Kyllä se mopon muovinen bensatankki hengittää läpi. Kokeilkaapa piruuttaan maalata tankki ja kattokaa kuinka käy => maaaliin alkaa muodostuun kuplia joten läpi tulee. Tosi hyvin vähäistä on mutta kumminkin. Ja ittekin käytän ihan muovista kannua bensan kuskailussa, että se siitä.

Link to comment

[quote="ves_ku"]Kyllä se mopon muovinen bensatankki hengittää läpi. Kokeilkaapa piruuttaan maalata tankki ja kattokaa kuinka käy => maaaliin alkaa muodostuun kuplia joten läpi tulee. Tosi hyvin vähäistä on mutta kumminkin. Ja ittekin käytän ihan muovista kannua bensan kuskailussa, että se siitä.

 

 

niin,kyllähän se halpis maali kuplii minkä tahansa materiaalin päällä,asian mukaset maalit asianmukaseen paikkaan niin ei kupruile!!!!!!!!eli ei se mopon muovinen tankkikaan oikeesti hengitä läpi!! kyllä se on bensaa tehty kestämään! vai ootteko ostanu mopon jossa ei tankki bensaa kestää????? EPÄILEN!!!

Link to comment
Guest ves_ku

Ei ollu se tankki minkä olen nähny maalattu millään paukkupullolla vaan ihan asianmukaisilla aineilla. Kyllä ne kuplat oli siihen tullu muovin läpi hengittyneestä kaasusta. Käytännössä se maali kerros oli loppupeleistä iso kupla sen tankin ympärillä.

 

Juu ja ei se bensa solkenaan valu siitä tankista läpi.

 

Ne tarrat mitkä esim. pysyy juurikin noissa muovitankeissa on valmistettu kalvosta joka myös hengittää läpi tai ne on kalvoa jossa on "hengitys reikiä".

 

http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?t=34647

Link to comment
Ei ollu se tankki minkä olen nähny maalattu millään paukkupullolla vaan ihan asianmukaisilla aineilla.

 

Mä ottaisin yhteyttä maalariin, tai ainakin varoittaisin muita ammattitaidottomasta nysväristä. Toivottavasti et maksanut mitään.

Link to comment
Guest ves_ku

Toi "asianmukaisilla" sana oli ehkä vähän huono mutta tehtiin siis muovipohjamaalilla ja tavallisella automaalilla. Tähän tarkoitukseen on varmaan olemassa parempiakin aineita, mutta tavallinen automaali ei muovitankissa pysy.

 

Juu ja ei ollu oma tankki joten en siitä mitään maksanutkaan.

 

Niin ja älä pidä jännityksessä vaan kerro mikä se oikea menetelmä sitten on.

Link to comment
Guest Trompi

myös monien on vaikea käsittää että muovitkin imee vettä ja turpoavat.

Miksei pensakin voi silloin imeytyä muovin läpi ?

 

Eikös nailonhelatkin voi imeä jopa 2% vettä ja aihuttavat mm. uusissa etuakselistoissa jumimista....

Link to comment

Joo kaikki muovit on varmaan ihan samanlaisia, imevät vettä ja hengittävät. Hengittääkö lihapakkauksen päällä oleva muovikalvo, ei, se koostuu 7 erikerroksesta eri muoveja jnejne ja lisää buullshittiä.

Link to comment
Guest ves_ku

Kyllähän se maali siinä tankissa pysyy jos sinne ei laita bensaa, lihapullia ja suojakaasua en ole kokeillut.

 

Uskon kyllä että se tankki voidaan valmistaa muovistakin niin että siinä tavallinen maali pysyy, mutta epäilen että se ei ole kovin kustannustehokasta ja näin on päädytty halvempaan läpivärjättyyn muoviin. Itse en ole koskaan nähny muovista kaks pyöräsen tankkia mikä olis maalattu jo tehtaalta lähtiessä.

 

Maali mikä tankissa vois pysyä pitäis olla myöskin hengittävää. Mutta sekään ei poista sitä seikkaa että se muovi hengittää bensähöyryt läpi edelleen. Maalauksesta sen paremmin tietämättömänä tällaisia maaleja tulee ekaks mieleen punamultamaali.

Link to comment
Itse en ole koskaan nähny muovista kaks pyöräsen tankkia mikä olis maalattu jo tehtaalta lähtiessä.

 

minä olen

http://www.mp-foorumi.com/gallery/pictu ... 51814a.jpg

tuossa pysyi vesi ulkona ja pensakin sisällä, jos malttoi olla ajamatta. Krossi- yms. pyörien ämpärimuoviset tankit lieneekin sitten asia aivan erikseen. Ymmärtääkseni pitää vetää väliin sealeri, ettei rasvat työnnä maalien läpi.

Link to comment

Kerrottakoon nyt kaikille se salaisuus miksei crossipyörien tankissa pysy maali ;)

 

Nuo "ämpäri" -muovista tehdyt tankit on oikeasti "kovaa" PVC:tä, joka on ns. rasvainen muovi, eikä ole maalattavissa. Eli ihan sama vaikka säilyttaisit siellä tankissa niitä lihapullia, niin ei siinä silti pysy maali. Nuo muovitankit jotka on maalattu, on käsitykseni mukaan ABS:ää, eli samaa muovia josta moottoripyörien katteetkin tehdään, ja tässä muovilaadussa sitten se maalikin pysyy.

 

Ja tuolla nylonin vedenimemisellä/turpoamisella ei ole sitten mitään tekemistä tämän asian kanssa...

Link to comment
Eikös tommonen tankki ole komposiittiä eli ei pelkkää muovia.

 

Voisiko joku kertoa minulle mitä on pelkkä muovi?

 

Lainaus:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Muovi

 

Muovi (vanha nimitys plastiikki) on yleisnimitys synteettisille tai puolisynteettisille hiili- tai piikuiduista tehdyille materiaaleille. Nimi tulee materiaalien muovattavuudesta puolinestemäisessä tilassa. Muovit ovat polymeerejä.

 

Muovit koostuvat yleensä peruspolymeeristä ja lisäaineista. Lisäaineina ovat muun muassa väriaineet ja pehmittimet.

 

Muoveja voidaan ryhmitellä eri tavoin:

 

* biomuovi

* kertamuovi

* kestomuovi

* lujitemuovi

* silikoni

* solumuovi

* uusiomuovi

 

Entäs komposiitti?

 

Lainaus:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Komposiitti

Komposiitti on kahden tai useamman materiaalin (metalli, muovi tai keraami) yhdistelmä, jossa materiaalit toimivat yhdessä, mutta eivät ole liuenneet tai sulautuneet toisiinsa. Komposiitteja ovat muun muassa teräsbetoni (metalli-keraami) ja lasikuitu (keraami-muovi).

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...