Jump to content

6V starttiogelmia


Guest Oltsu

Recommended Posts

Guest Oltsu
Posted

Ongelma: ei jaksa startata. Virta-avainta käännettäessä mittariston valot himmenevät, startti naksahtaa mutta ei pyöritä.

 

Lähtötilanne:

Orkkiskuntoinen -65 6V kuplis.

Startti on remanufactured, ulkokuori kuin uusi ja sama homma sisältä.

Akku on uusi 6V Optima.

 

Tutkimusta:

Virtalukolle tulee samat voltit kuin akullakin on (n. 6.2)

Virrat päällä voltit tippuu -> n. 5.2.

Puolalta mitattaessa 4.8V.

-> Ei jaksa startata.

Kun otan kaasariin menevän sähköryypyn piuhan irti, voltit nousevat puolalla takaisin -> 5.2 ja auto starttaa.

 

Onko mitatut arvot normaaleja? Kuuluuko sähköryypyn viedä 0.4V?

 

 

 

Posted

Oletan että akussa on virtaa kun se on uusi (ja olet sen ladannut täyteen), silloin tuo viittaa siihen että joko maakaapeli tai pluskaapeli ei yhdistä kunnolla. Jännite tippuu silloin kun virta ei riitä.

Posted

Onko virtalukon ja startin solenoidin välissä rele? Silloin kun mulla oli vielä 6V, niin rele ja siinä olevat paksut johdot auttoivat.

 

t. Mika

Posted
57 minutes ago, mikan said:

Onko virtalukon ja startin solenoidin välissä rele? Silloin kun mulla oli vielä 6V, niin rele ja siinä olevat paksut johdot auttoivat.

Laitoin kanssa heti "Power Startin" eli virtalukko sulkee releen, jolloin solenoidi saa lyhyen (0,5m) ja paksun johdon kautta virtansa suoraan akusta. Muutoinhan solenoidille kulkeva virta tulee ensin virtalukolle ja sieltä solenoidille, n.5m matkan.

Timo S

Posted (edited)

Kuulostaa että ryyppy jostain syystä ottaa reilusti virtaa ja notkauttaa akun jännitteen. Yleensä nuo akkujen jännitteen notkahdukset johtuu kuormituksesta. Varsinkin vajailla tai vanhemmilla akuilla. Mittaisin yleismittarilla(pihitimittarillakin saa mitattua ok) paljonko tuo sähköryyppy ottaa virtaa, mahdollisesti viallinen? Putsaisin myös kaikki liitokset startille ja akulle jne.

Ensin epäilisin kyllä ensin liitoksia, 6v systeemissä ei oo varaa jännitehäviöille..

Edited by SamiO
  • 1 month later...
Guest Oltsu
Posted (edited)

PIentä edistystä. Otettiin startti pois, se paljastui oikein hyväkuntoiseksi. Akun ja korin maajohto uusi, korin ja laatikon piuha ulkoisesti ok ja paikoillaan. 

 

Luulin jo saaneeni tähän ratkaisun (tuo sähköryyppy), mutta ei kuplis tänään inahtanutkaan vaikka otin johdon irti. Jatketaan tutkimuksia. Työntämällä lähtee tietty aina iloisesti, pitää vaan parkkerata sopivaan mäkeen :)

 

Vielä edittiä, kokeilin toisella virtalukolla - sama ongelma. Mutta tämän kokeilun jälkeen hyrähti taas iloisesti 3 kertaa.

Edited by Oltsu
Guest Oltsu
Posted (edited)

Asia taisi ratketa! Se maakaapeli korista laatikkoon oli ihan hyvän näköinen - autossa ollessaan. Otin irti niin oli aika väsynyt. Putsasin kontaktit, uusi tilalle ja avot. Puuta koputtaen.

 

Kiitokset neuvojille!

Edited by Oltsu
Posted
On 5/14/2018 at 1:00 PM, Oltsu said:

Asia taisi ratketa! Se maakaapeli korista laatikkoon oli ihan hyvän näköinen - autossa ollessaan.

 

Maalailen piruja seinille, noista mittauksista voisi päätellä että suurin vika on muualla (virtalukolle tulevissa +johdoissa, virtalukon pohjassa tms.).

 

Toivotaan parasta kuitenkin.

  • 1 month later...
Guest Oltsu
Posted (edited)

Raportti vielä tänne. Maajohdon vaihtamisen jälkeen ei ole kertaakaan esiintynyt enää starttiongelmia.

Edited by Oltsu

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...