JaniM Posted August 10, 2006 Posted August 10, 2006 No niin suuret mosagurut! Arviot mistä johtuu männän puhkipalaminen. Kone ajettu 400 km, vapari, puristukset ~11. Kannen lämpöjä ei tietoo, vedättäessä 120 km/h sanoi poks ja savu oli valmis tulee ulos. Sitä ennen ajettu 5 kilsaa hiljaa. Omat epäilyksemme, laiha seos ja ruttu. Keski dellu, ei ehitty katsoa seoksia, kolmos pytty tietty. Oma jäähy veke, erillinen jäähy. Kuvat aiheesta. http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... pic_id=353 http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... pic_id=354 http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... pic_id=355 Quote
Guest Posted August 10, 2006 Posted August 10, 2006 en oo mikään mosa guru mutta mulla aikanaan samanlaista tuhoo teki imuvuoto vakio 1,6 klainarissa.(oli imenyt ilmaa imusarjan välistä ,asennus vika)oli se melkoinen savu kun meni öljyt palotilaan!eikä kilsoja tarvittu kun noin 50.no onneksi ei menny miljoonat kun oli kuitenkin rempan tarpeessa koko läjä. eli oiskos imu vuoto? Quote
Guest Posted August 10, 2006 Posted August 10, 2006 eli oiskos imu vuoto? Se imuvuoto vaikuttaa kanssa seoksiin hyvin haitallisesti. Tulee mieleen tutkia ne seokset kohdilleen ennen kuin lähtee seuraavan kerran ajamaan 120km/h ja varmistaa myös ettei ole niitä imuvuotoja... JA myös varmistaa että se erillinen jäähy on riittävä, alkuperäine kun on melkoisen riittävä koneelle kuin koneelle... siten myös suhteellisen tehokas. Quote
JaniM Posted August 10, 2006 Author Posted August 10, 2006 Joo, seuraavaksi onkin mittarit kiinni lambdaa myöten. Quote
Marko Posted August 10, 2006 Posted August 10, 2006 Laiha seos, kannattaa kunnostuksen yhteydessä tsekata myös venttiilit niissäkin voi olla tapahtunut vastaavaa "palamista" Quote
JaniM Posted September 11, 2006 Author Posted September 11, 2006 Tässäpä yksi konerikko tältä kesää. Pakovena niks naks poikki ja poks! Quote
Racing Posted September 11, 2006 Posted September 11, 2006 Niin sitä pitää! kovasti teillä nuo moottorit hajoilee...D: mutta liittyykö tuo lohkon reikä venttiilirikkoon samassa yhteydessä? Quote
Guest Hannu Mattila Posted September 11, 2006 Posted September 11, 2006 mutta liittyykö tuo lohkon reikä venttiilirikkoon samassa yhteydessä? Meillä on ollu kanssa lohkossa reikä venttiilirikon yhteydessä, kaks itse asiassa. Löytyi se venttiililautanen aika muhjuuntuneena sieltä kampikammiosta, eli oli todennäköisesti jäänyt veivin ja lohkon väliin... Quote
-Puide- Posted September 11, 2006 Posted September 11, 2006 Niin sitä pitää! kovasti teillä nuo moottorit hajoilee...D: mutta liittyykö tuo lohkon reikä venttiilirikkoon samassa yhteydessä? Onneks ei palaniu =P *joke* -MP- Quote
Racing Posted September 11, 2006 Posted September 11, 2006 Niin sitä pitää! kovasti teillä nuo moottorit hajoilee...D: mutta liittyykö tuo lohkon reikä venttiilirikkoon samassa yhteydessä? Onneks ei palaniu =P *joke* -MP- No älä muuta viserrä..."uudessa" juuri hankitussa talvikuplassa tuli muuten sammutin mukana jo valmiiksi D:) Joo en tarkoittanut sitten mitenkään "vittuiluna tuota" kovasti teillä moottorit hajoilee,kaksi konerikkoa peräkanaa on aika huonoa tuuria vaan. Quote
JaniM Posted September 11, 2006 Author Posted September 11, 2006 No eipä ollunna Porvwoon koneita, vaan erään tutun. Eikä ollut edes kasaamani, mennään enemmänkin Kyöstin suuntaan Suomea alunperin. Piti kattoa vaan mikä meni ku oli kesällä meno loppnut. Omistaja saa ilmottautua, jos haluaa. Meillä on vasta toi yks kone mennyt, Urtsikonekin kestänyt paljon paremmin..+ arpakoneet. Jooo, onneks ei koko auto palannut, ois voinut syödä kaveria ku just saanut valmiiksi ja vhum! Joo se lautanen on siellä alakerrassa jossakin ja oli kampi tuupannut lautasta ulospäin, muttei ollut läpi asti mahtunut kuitenkaan. No katotaan viittiikö edes enempää purkaa, ku vakio rojut tuntui olevan alakerrassa. Ei oo tää keä ollut hyvä kone vuosi... Quote
Racing Posted September 11, 2006 Posted September 11, 2006 Tuskimpa se koneen kasaajan vika on ollut että materiaali on pettänyt,tai sitten kone on kuumentunut vaan liikaa. Monet säästää joissakin paikoissa mutta venttiilien laatu on väärä paikka säästää. Pakovenat on näitten koneitten ns. heikko lenkki. Jostain ne koneet kuitenkin jossain vaiheessa hajoaa harmi kun on mennyt lohkokin. Quote
Guest ritariässä Posted September 11, 2006 Posted September 11, 2006 eräällä tutulla kuplassaan kone jolla ajettu pikkasen päälle 300tkm. on tietty rempattu joskus ja kahdestikki mut väittää et olis yhä orkkis pakovenat koneessa. kait se sit on suhteellinen käsite milloin ne siirtyy eläkkeelle. Quote
Racing Posted September 11, 2006 Posted September 11, 2006 Näyttää aika pieneltä tuo pakovena suhteessa imuun,onko pako 32/33mm? ja imu likemmät 40mm? 041 kansi? Quote
JaniM Posted September 11, 2006 Author Posted September 11, 2006 Joo eipä kokojan vika olekkaan. Pako-ohjuri oli rouhittu veke kanavaan asti ja kone on käynyt kuulemma kuumana, et siinä on yksi lisäriski. 043 tais kannessa olla. Pitäis varmaan mitata palotila ja tsekata johtuuko se kuumenimiseen. Quote
-MITO- Posted September 11, 2006 Posted September 11, 2006 Juu ei ollu hyvä kesä, juniksen "uudesta" 1600 koneesta öljyt valu motarilla pingpong kromikoppien pullautettua öljyt lopullisesti. Öljynpaineanturin tilalla oli sopivasti vielä öljynlämpömittari anturi messinkisen T haaran murruttua.. Noh kerkis yhessä kremiksessä käydä :D Quote
Guest ritariässä Posted September 11, 2006 Posted September 11, 2006 miten yleensä toeteatte et kone kävi kuumana??? sormi vai hajutuntumalla? öljy vai kansilämpömittarilla? Quote
Racing Posted September 11, 2006 Posted September 11, 2006 Öljynlämpömittarin/paine kanssa on pärjätty. Tosin kannen lämpötilamittari olisi hyvä,mutta ei sitä autoa viitsi työntää kaikenmailman mittareita täyteen. seosmittari,paine,lämpö ja kierrosluku piisaa. Tehokkaampikin kone kestää kun seos,sytytys,venttiilivälykset on kohdallaan ja jäähdytyspellit paikallaan. Pelkästään pielessä oleva sytkä nostaa lämpöjä radikaalisti. Quote
Guest ritariässä Posted September 11, 2006 Posted September 11, 2006 niinpä ja nimenomaan esim pielessä oleva sytkä nostaa varsinkin maantieajossa sylinterikannen lämpötiloja radikaalisti vaikuttamatta juurikaan öljylämpöihin. Quote
Guest veewee Posted September 11, 2006 Posted September 11, 2006 miten yleensä toeteatte et kone kävi kuumana??? sormi vai hajutuntumalla? öljy vai kansilämpömittarilla? Koska kone on virallisesti käynyt kuumana? Mulla on ö-lämmöt noussut pari kertaa 140:n asteeseen (vdo:n tikkumittarin mukaan). Toistaiseksi kaikki on vielä ehjänä, eikä taatusti ole kohdeltu niinkuin kipeätä p..lua. Tosin rst-venat kestää vissiin vähän paremmin lämpöjä? Quote
Guest ritariässä Posted September 11, 2006 Posted September 11, 2006 öljy ja sylinterikannen lämpö eivät kulje läheskään aina käsikädessä eli öljyjen lämpötiloista ei voi vielä sanoo meneekö 140 celsius lämpötiloilla pelkkä lohko pitkässä juoksussa paskaksi vai käykö kannet kuumana. Quote
Lasse Posted September 12, 2006 Posted September 12, 2006 Mulla olis tosta kannen/öljynlämpötila-suhteesta hieman erilaisia kokemuksia. Aikalailla käsikädessä menee, jos jäähdytyskapasiteettia on riittävästi. Quote
Guest Mika Raussi Posted September 12, 2006 Posted September 12, 2006 Kannattais ne öljyt vaihtaa jos käyvät 140 astessa. Quote
Guest veewee Posted September 12, 2006 Posted September 12, 2006 Kannattais ne öljyt vaihtaa jos käyvät 140 astessa. Ei kai lämmöt öljyjä vaihtamalla laske:) Mulla vaan on vielä aivan liian pieni öljytilavuus ja huono jäähdytys, mutta ensi kesänä asia korjaantuu. Quote
Racing Posted September 12, 2006 Posted September 12, 2006 Mika tarkoittaa että öljyn ominaisuudet menee huonoksi kun käyvät ylikuumana nopeasti. Quote
Guest veewee Posted September 12, 2006 Posted September 12, 2006 Mika tarkoittaa että öljyn ominaisuudet menee huonoksi kun käyvät ylikuumana nopeasti. tiedän. siksi hymiö perässä. Quote
metake Posted September 12, 2006 Posted September 12, 2006 Ja muistakaa mineraaliöljyn ylivertainen jäähdytyskyky synteettiseen verrattuna... Quote
Guest Posted September 12, 2006 Posted September 12, 2006 joo en oo käyttäny synteettisii missään omas autos viel.no eipä ne kovin uusia oo mitkään! Quote
metake Posted September 12, 2006 Posted September 12, 2006 Alkaa vaan oleen ongelmallista saada perus-mineraaliöljyä, kaikki kun alkaa oleen jotain helkutin semi-osa-synteettispohjaisia.. Quote
Guest Keiteleen Kone Posted September 12, 2006 Posted September 12, 2006 Keiteleen Kone : Valvoline 20W50 mineraaliöljyä. Quote
Guest ritariässä Posted September 12, 2006 Posted September 12, 2006 Ja muistakaa mineraaliöljyn ylivertainen jäähdytyskyky synteettiseen verrattuna... perustele!!! Quote
Guest JuMuS Posted September 13, 2006 Posted September 13, 2006 Perusteluja huutavat maailman lapset! Quote
Guest Posted September 13, 2006 Posted September 13, 2006 Ja muistakaa mineraaliöljyn ylivertainen jäähdytyskyky synteettiseen verrattuna... Tossa väittämässä ei ole mitään tolkkua. Käytännössä olen kokeillu seuraavan. Ensin Kendall 20W50, vaihto Redline 15W50. Eli eka mineraali toka synteettinen. Öljyjen lämpötila putosi noin kymmenen astetta kautta skaalan millä se yleensä seilaa. Tässä päästäänkin taas ikuiseen öljykinaan. Jee jee!! Quote
Guest ritariässä Posted September 13, 2006 Posted September 13, 2006 joo ja ennen kuin joku kerkee kirjoittaa että synteettiset ei ota lämpöä itteensä vaan pitävät lämmön metallipinnioilla niin voin kertoo ettei synteettisellä oo myöskään omat koneet olleet sylinterikansista kuumemmat. lisäinttelyjä löytyy googlettamalla maailman vw-foorumeilta ja öljytietoo myöskin esim nicasil-pinnoitettujen pyttyjen valmistajalta... Quote
metake Posted September 13, 2006 Posted September 13, 2006 Kyllä mulla on varaa myöntää olleeni väärässä ;) Valvoline Tuo tutkimus kylläkin näyttää juuri päinvastaista, eli synteettisellä olisi parempi lämmönsiirtokyky. Tutkimus tosin tehty dieselöljyillä, mutta sillä sinänsä ole merkitystä. Itse olen vuosia käyttänyt moottoripyörässä mineraaliöljyä, juuri tuon edellä kinatun asian vuoksi, pitää vissiin ajatella sekin uudelleen. Kuplasta ei ole omakohtaisia kokemuksia synteettisistä öljyistä. Quote
metake Posted November 6, 2006 Posted November 6, 2006 Oil is the lifeblood of your engine – using good quality oil will give your engine the best chance for a long and healthy life. However, not all oils are the same, not all high quality oils are right for our beloved air-cooled unit, and there is a lot of myth regarding which is the correct type to use. So we’d like to try and set the record straight. Mono-grade vs. Multi-grade In the early days VW originally specified straight mono-grade oil for the Beetle engine. Remember, this was a long time ago, and most manufacturers specified mono-grade oils because multi-grade oils were in their infancy, and frankly they weren’t that good. The grade of oil was specified as straight SAE 30 for most general driving conditions, with SAE 20 specified for winter or colder climates, and SAE 40 specified for high summer or warmer climates. The introduction of new oil standards in the 1970’s brought the advent of better quality multi-grade oils, with the result that in 1975 VW specified multi-grade oils for all new air-cooled vehicles, and recommended that older vehicles also follow the new specifications. The recommendation was for oils of SAE15W-40 or SAE20W-50 or similar for European climates. All air-cooled engines since this time, up to the latest Brazilian/Mexican engines, specify a multi-grade oil. We therefore follow VW specifications and recommend a good quality multi-grade mineral oil such as the Quantum SAE15W-40, or similar quality brand. There are those who claim that multi-grade oil breaks down at the high oil temperatures that the air-cooled unit runs at. We disagree – if your engine is operating at temperatures that breaks down the oil, then your engine is running far too hot! You need to reduce the oil temperature, not use lower specification oil. For the traditionalist who prefers to stay with SAE 30, we stock the high quality ‘76’ brand, one of the best mono-grades about. Mineral oil vs. Synthetic Oil Synthetic oils typically have quite different heat transfer characteristics to mineral oils. On modern water-cooled units this is not a problem, but on the air-cooled unit where a significant part of the overall engine cooling comes through oil cooling, the use of synthetic oils can cause problems. As the amount of heat dissipated by the oil is reduced, the engine runs hotter. Therefore, for every day use, we recommend mineral oils, not synthetics. Quote
Guest joni Posted November 6, 2006 Posted November 6, 2006 The introduction of new oil standards in the 1970’s brought the advent of better quality multi-grade oils, with the result that in 1975 VW specified multi-grade oils for all new air-cooled vehicles, and recommended that older vehicles also follow the new specifications. kovin on vanhoja referoidut vuosiluvut.. Quote
Guest Forsbacka Posted November 6, 2006 Posted November 6, 2006 Lainaus saattaisi saada hitusen lisää uskottavuutta, jos lähde olisi edes mainittu. No ilmeisesti se on jonkun osakauppiaan sivuilta. VW on siis suosittanut moniasteöljyjä vuonna -75 ja vakiokeneeseen ne onkin ihan jees. Quote
metake Posted November 6, 2006 Posted November 6, 2006 Lainaus saattaisi saada hitusen lisää uskottavuutta, jos lähde olisi edes mainittu.No ilmeisesti se on jonkun osakauppiaan sivuilta. Juu sori, lähde unohtui. Eikös se jo hyvien tapojen mukaisestikin kuulu mainita. Osakauppiaan sivuilta kylläkin. VW Heritage Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.