Jump to content

Konerikko


Recommended Posts

No niin suuret mosagurut!

Arviot mistä johtuu männän puhkipalaminen.

Kone ajettu 400 km, vapari, puristukset ~11.

Kannen lämpöjä ei tietoo, vedättäessä 120 km/h sanoi poks ja savu oli valmis tulee ulos. Sitä ennen ajettu 5 kilsaa hiljaa.

Omat epäilyksemme, laiha seos ja ruttu.

Keski dellu, ei ehitty katsoa seoksia, kolmos pytty tietty.

Oma jäähy veke, erillinen jäähy.

 

Kuvat aiheesta.

http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... pic_id=353

http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... pic_id=354

http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... pic_id=355

Link to comment

en oo mikään mosa guru mutta mulla aikanaan samanlaista tuhoo teki imuvuoto vakio 1,6 klainarissa.(oli imenyt ilmaa imusarjan välistä ,asennus vika)oli se melkoinen savu kun meni öljyt palotilaan!eikä kilsoja tarvittu kun noin 50.no onneksi ei menny miljoonat kun oli kuitenkin rempan tarpeessa koko läjä. eli oiskos imu vuoto?

Link to comment
eli oiskos imu vuoto?

Se imuvuoto vaikuttaa kanssa seoksiin hyvin haitallisesti. Tulee mieleen tutkia ne seokset kohdilleen ennen kuin lähtee seuraavan kerran ajamaan 120km/h ja varmistaa myös ettei ole niitä imuvuotoja... JA myös varmistaa että se erillinen jäähy on riittävä, alkuperäine kun on melkoisen riittävä koneelle kuin koneelle... siten myös suhteellisen tehokas.

Link to comment
  • 1 month later...
Guest Hannu Mattila
mutta liittyykö tuo lohkon reikä venttiilirikkoon samassa yhteydessä?

Meillä on ollu kanssa lohkossa reikä venttiilirikon yhteydessä, kaks itse asiassa.

Löytyi se venttiililautanen aika muhjuuntuneena sieltä kampikammiosta, eli oli todennäköisesti jäänyt veivin ja lohkon väliin...

Link to comment
Niin sitä pitää! kovasti teillä nuo moottorit hajoilee...D: mutta liittyykö tuo lohkon reikä venttiilirikkoon samassa yhteydessä?

 

Onneks ei palaniu =P *joke*

 

-MP-

 

No älä muuta viserrä..."uudessa" juuri hankitussa talvikuplassa tuli muuten sammutin mukana jo valmiiksi D:)

 

Joo en tarkoittanut sitten mitenkään "vittuiluna tuota" kovasti teillä moottorit hajoilee,kaksi konerikkoa peräkanaa on aika huonoa tuuria vaan.

Link to comment

No eipä ollunna Porvwoon koneita, vaan erään tutun. Eikä ollut edes kasaamani, mennään enemmänkin Kyöstin suuntaan Suomea alunperin.

Piti kattoa vaan mikä meni ku oli kesällä meno loppnut. Omistaja saa ilmottautua, jos haluaa.

Meillä on vasta toi yks kone mennyt, Urtsikonekin kestänyt paljon paremmin..+ arpakoneet.

Jooo, onneks ei koko auto palannut, ois voinut syödä kaveria ku just saanut valmiiksi ja vhum!

Joo se lautanen on siellä alakerrassa jossakin ja oli kampi tuupannut lautasta ulospäin, muttei ollut läpi asti mahtunut kuitenkaan.

No katotaan viittiikö edes enempää purkaa, ku vakio rojut tuntui olevan alakerrassa.

Ei oo tää keä ollut hyvä kone vuosi...

Link to comment

Tuskimpa se koneen kasaajan vika on ollut että materiaali on pettänyt,tai sitten kone on kuumentunut vaan liikaa. Monet säästää joissakin paikoissa mutta venttiilien laatu on väärä paikka säästää. Pakovenat on näitten koneitten ns. heikko lenkki. Jostain ne koneet kuitenkin jossain vaiheessa hajoaa harmi kun on mennyt lohkokin.

Link to comment
Guest ritariässä

eräällä tutulla kuplassaan kone jolla ajettu pikkasen päälle 300tkm. on tietty rempattu joskus ja kahdestikki mut väittää et olis yhä orkkis pakovenat koneessa. kait se sit on suhteellinen käsite milloin ne siirtyy eläkkeelle.

Link to comment

Joo eipä kokojan vika olekkaan. Pako-ohjuri oli rouhittu veke kanavaan asti ja kone on käynyt kuulemma kuumana, et siinä on yksi lisäriski.

043 tais kannessa olla. Pitäis varmaan mitata palotila ja tsekata johtuuko se kuumenimiseen.

Link to comment

Juu ei ollu hyvä kesä, juniksen "uudesta" 1600 koneesta öljyt valu motarilla pingpong kromikoppien pullautettua öljyt lopullisesti. Öljynpaineanturin tilalla oli sopivasti vielä öljynlämpömittari anturi messinkisen T haaran murruttua.. Noh kerkis yhessä kremiksessä käydä :D

Link to comment

Öljynlämpömittarin/paine kanssa on pärjätty. Tosin kannen lämpötilamittari olisi hyvä,mutta ei sitä autoa viitsi työntää kaikenmailman mittareita täyteen. seosmittari,paine,lämpö ja kierrosluku piisaa.

Tehokkaampikin kone kestää kun seos,sytytys,venttiilivälykset on kohdallaan ja jäähdytyspellit paikallaan. Pelkästään pielessä oleva sytkä nostaa lämpöjä radikaalisti.

Link to comment
miten yleensä toeteatte et kone kävi kuumana??? sormi vai hajutuntumalla? öljy vai kansilämpömittarilla?

 

Koska kone on virallisesti käynyt kuumana?

Mulla on ö-lämmöt noussut pari kertaa 140:n asteeseen (vdo:n tikkumittarin mukaan). Toistaiseksi kaikki on vielä ehjänä, eikä taatusti ole kohdeltu niinkuin kipeätä p..lua. Tosin rst-venat kestää vissiin vähän paremmin lämpöjä?

Link to comment
Guest ritariässä

öljy ja sylinterikannen lämpö eivät kulje läheskään aina käsikädessä eli öljyjen lämpötiloista ei voi vielä sanoo meneekö 140 celsius lämpötiloilla pelkkä lohko pitkässä juoksussa paskaksi vai käykö kannet kuumana.

Link to comment
Kannattais ne öljyt vaihtaa jos käyvät 140 astessa.

 

Ei kai lämmöt öljyjä vaihtamalla laske:)

 

Mulla vaan on vielä aivan liian pieni öljytilavuus ja huono jäähdytys, mutta ensi kesänä asia korjaantuu.

Link to comment
Ja muistakaa mineraaliöljyn ylivertainen jäähdytyskyky synteettiseen verrattuna...

 

Tossa väittämässä ei ole mitään tolkkua.

Käytännössä olen kokeillu seuraavan.

Ensin Kendall 20W50, vaihto Redline 15W50. Eli eka mineraali toka synteettinen. Öljyjen lämpötila putosi noin kymmenen astetta kautta skaalan millä se yleensä seilaa.

 

Tässä päästäänkin taas ikuiseen öljykinaan. Jee jee!!

Link to comment
Guest ritariässä

joo ja ennen kuin joku kerkee kirjoittaa että synteettiset ei ota lämpöä itteensä vaan pitävät lämmön metallipinnioilla niin voin kertoo ettei synteettisellä oo myöskään omat koneet olleet sylinterikansista kuumemmat.

 

lisäinttelyjä löytyy googlettamalla maailman vw-foorumeilta ja öljytietoo myöskin esim nicasil-pinnoitettujen pyttyjen valmistajalta...

Link to comment

Kyllä mulla on varaa myöntää olleeni väärässä ;)

 

Valvoline

 

Tuo tutkimus kylläkin näyttää juuri päinvastaista, eli synteettisellä olisi parempi lämmönsiirtokyky. Tutkimus tosin tehty dieselöljyillä, mutta sillä sinänsä ole merkitystä.

 

Itse olen vuosia käyttänyt moottoripyörässä mineraaliöljyä, juuri tuon edellä kinatun asian vuoksi, pitää vissiin ajatella sekin uudelleen. Kuplasta ei ole omakohtaisia kokemuksia synteettisistä öljyistä.

Link to comment
  • 1 month later...

Oil is the lifeblood of your engine – using good quality oil will give your engine the best chance for a long and healthy life. However, not all oils are the same, not all high quality oils are right for our beloved air-cooled unit, and there is a lot of myth regarding which is the correct type to use. So we’d like to try and set the record straight.

 

 

Mono-grade vs. Multi-grade In the early days VW originally specified straight mono-grade oil for the Beetle engine. Remember, this was a long time ago, and most manufacturers specified mono-grade oils because multi-grade oils were in their infancy, and frankly they weren’t that good. The grade of oil was specified as straight SAE 30 for most general driving conditions, with SAE 20 specified for winter or colder climates, and SAE 40 specified for high summer or warmer climates.

 

 

The introduction of new oil standards in the 1970’s brought the advent of better quality multi-grade oils, with the result that in 1975 VW specified multi-grade oils for all new air-cooled vehicles, and recommended that older vehicles also follow the new specifications. The recommendation was for oils of SAE15W-40 or SAE20W-50 or similar for European climates. All air-cooled engines since this time, up to the latest Brazilian/Mexican engines, specify a multi-grade oil.

 

 

We therefore follow VW specifications and recommend a good quality multi-grade mineral oil such as the Quantum SAE15W-40, or similar quality brand. There are those who claim that multi-grade oil breaks down at the high oil temperatures that the air-cooled unit runs at. We disagree – if your engine is operating at temperatures that breaks down the oil, then your engine is running far too hot! You need to reduce the oil temperature, not use lower specification oil. For the traditionalist who prefers to stay with SAE 30, we stock the high quality ‘76’ brand, one of the best mono-grades about.

 

 

Mineral oil vs. Synthetic Oil Synthetic oils typically have quite different heat transfer characteristics to mineral oils. On modern water-cooled units this is not a problem, but on the air-cooled unit where a significant part of the overall engine cooling comes through oil cooling, the use of synthetic oils can cause problems. As the amount of heat dissipated by the oil is reduced, the engine runs hotter.

 

 

Therefore, for every day use, we recommend mineral oils, not synthetics.

Link to comment
The introduction of new oil standards in the 1970’s brought the advent of better quality multi-grade oils, with the result that in 1975 VW specified multi-grade oils for all new air-cooled vehicles, and recommended that older vehicles also follow the new specifications.

 

kovin on vanhoja referoidut vuosiluvut..

Link to comment
Guest Forsbacka

Lainaus saattaisi saada hitusen lisää uskottavuutta, jos lähde olisi edes mainittu.

No ilmeisesti se on jonkun osakauppiaan sivuilta.

 

VW on siis suosittanut moniasteöljyjä vuonna -75 ja vakiokeneeseen ne onkin ihan jees.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...