Jump to content

6V käynnistysongelmat ja sytytyspuolasta


Recommended Posts

kirjoitellaan nyt tänne kun ei enää oma ymmärrys riitä.

 

Eli autossa on 6V sähköt ja vakio 1200 pata. Normaalitilassa auto on aina lähtenyt ongelmitta käyntiin ja startin on tarvinnut pyöräyttää moottoria korkeintaan kierros.

 

No nyt viimeisen viikon aikana on ilmentynyt sellaista, että starttia joutuu pyörittämään pitempään 5-10sek ennen kuin auto käynnistyy. Ja tästä on syyseurauksena seurannut se että akussa jännite vähän laskee, startti pyörii kyllä edelleen (vähän vaivalloisesti) mutta auto ei käynnisty. Jos tässä tilassa auton laittaa työntämällä käyntiin, auto käynnistyy erittäin helposti. Lisäksi olen akkulaturilla tarjonnut puolalle virtaa, myös tällöin auto käynnistyy OK.

 

 

Eilen joutessani irroitin autosta puolan, ravistin puolaa ja pyörittelin käsissäni ja raaputin vähän maalin alle jääneitä tekstiä näkyviin. Puola takaisin ja kas - taas toimii kuin elokuvissa. Puoli pyöräytystä startilla ja käynnistyy erittäin hyvin. Mieleen tuli että olisiko puolan maadoitus puhallinkoppaan kussut ja vaihdoin varmuuden vuoksi pulttien tilalle vielä uudet happispultit.

 

Tänään aamulla käynnistäessä vika oli taas tullut päälle. Selvittiin taas sillä että puolalle virtaa akkulaturilla. Onko tässä nyt muuta vaihtoehtoa kuin se että puola on tullut tiensä päähän, vaatii reilusti virtaa mitä 6V järjestelmä ei pysty antamaan samalla kun startilla startataan?

Link to comment
Guest Mika Raussi

Kyllä se puola kuiteskin madottaa kärkien kautta, eikä pulteista. Sit käret katkasee maadotuksen ja jännite purkautuu tulpan kautta. Enempää en osaa kylläkään sanoa.

Link to comment
  • 1 year later...

Nostetaas tätäkin ylös vaikka on vähän aiheen vierestä. Omassa autossa huomasin tänään huonoa käyntiinlähtöä lämpimänä.

Kylmänä lähtee ok käyntiin ja käy nätisti, mutta lämpimänä startilla ei sitten millään.. Heti jos vähäänkään työntää niin lähtee kyllä helposti.

Kasteleekohan tulpat tms.? Ryyppy ei ainakaan mene päälle kuumana.

Link to comment

Eräässä 1500 koneessa oli samaa vikaa, vaihdettiin komponentteja, mutta mikään ei tuntunut auttavan. Lopuksi asennettiin etuvastuspuola, johan alko käynnistyä kuumanakin startilla. Starttauksen ajaksi etuvastus ohitetaan ja annetaan kunnon kipinää. Ei mikään VW-standardisysteemi.

Link to comment
Guest Jukki

Se startti haukkaa niin paljon virtaa käynnistettäessä kuumaa konetta ettei virtaa riitä enää kipinäksi asti.

Siksi lähtee työntämällä käymään mutta startilla ei.

Etuvastuspuola on keksitty nimenomaan tuota vaivaa varten.

Link to comment

Kuplassa riivaa vielä sellainenkin ongelma, että sytytysvirta viedään ensin akulta kojelautaan ja sieltä virtalukon kautta taakse puolalle, tulle pitkät johdotukset. Muutama perskarvan paksuinen johto ja muutama huono liitos välissä, niin muuta ei tarvita. Erittäin hyvän parannuksen asiaan saa asentamalla sytytyspuolalle releen, eli akusta tai startista paksulla johdolla (1,5 mm^2) sähköt suoraan moottorin luo releelle(ja sulake väliin) ja vanha virtalukolta tuleva piuha ohjaamaan tuota relettä.

 

Etuvastuspuola ajaa saman asian, ehkä vielä hieman paremmin, etenkin jos sillekin tekee tuon rele kytkennän. Yhtä kaikki, etuvastus puolallekin pitää vetää johdostus startilta.

Link to comment
Guest StrangeHill

Siipeilen kun liippaa läheltä. 66 akku ladattu ja ehjät sulakkeet mutta avimesta startti ei inahdakkaan. Alle en vielä ole ehtinyt mutta kannattaneen kokeilla startin solenoidin toiminta hyppyjohdolla? Tai sitten ite startti lie sökö? Löytyykös kellään 6V starttia pahan päivän varalle?

 

Onkos kokemuksia noista muutoksista 12V:lle? Ajovalot palaa kirkkaammin mutta muuta hyötyä ?

Link to comment
Alle en vielä ole ehtinyt mutta kannattaneen kokeilla startin solenoidin toiminta hyppyjohdolla?

 

Kannattaa. Mahdollisesti vika voi piillä rikkinäisessä virtalukon pohjassa, niin tuolla se selviää.

 

Onkos kokemuksia noista muutoksista 12V:lle? Ajovalot palaa kirkkaammin mutta muuta hyötyä ?

 

- 12v osia helpommin saatavana (polttimot, akut, yms.)

- Ajovalot voit vaihtaa H4:iin

- johtimissa kulkeva virta pienenee

- laturiksi sopii vaihtovirtalaturi

- startti toimii tehokkaammin (yleensä)

- virranjakaan voi laittaa kärjettömän sytytyksen

- voit käyttää "nykyaikaisia" sähkölaitteita (stereot, navigaattori, kylmälaukku, yms.)

 

Siinäpä muutama, miinuksiakin löytyy, mutta niitäpä et kysellyt ;)

Link to comment
kerro ny miinuksetki :)

 

Itsehän en ole konversiota koskaan itse tehnyt, koska joku on sen autooni jo valmiiksi tehnyt, kiitos hänelle. Joten suhtautukaa varauksella ;)

 

Teettää aika paljon työtä:

- vaihdettava startti ja startin pusla

- vaihdettava kaikki polttimot

- mieluusti vaihdettava sulakkeet (virta pienenee => pienemmät sulakkeet)

- lasinpyyhkijän moottori/ankkuri vaihdettava tai asennettava vastus (ankkureita löytyy kyllä uusia), uudemman koneisto ei sovi suoraan

- vilkkurele vaihdettava

- vinkkarikuplassa laitettava vinkkareille vastus

- äänitorvi kestää kyllä vaihtamattakin, mutta teoriassa sekin pitäisi vaihtaa

- puola vaihdettava

- kaasarin ryypyn vastus vaihdettava

 

ja pussihousumiehet lakkaa puhumasta sulle jos teet tuon muutoksen..

 

 

Itse olen kyllä erinomaisen tyytväinen noihin 12v sähköihin eikä ole kyllä mitään hinkua 6 volttisiin.

Link to comment
Guest Jukki
kerro ny miinuksetki :)

 

 

Teettää aika paljon työtä:

- vaihdettava startti ja startin pusla

- vaihdettava kaikki polttimot

- mieluusti vaihdettava sulakkeet (virta pienenee => pienemmät sulakkeet)

- lasinpyyhkijän moottori/ankkuri vaihdettava tai asennettava vastus (ankkureita löytyy kyllä uusia), uudemman koneisto ei sovi suoraan

- vilkkurele vaihdettava

- vinkkarikuplassa laitettava vinkkareille vastus

- äänitorvi kestää kyllä vaihtamattakin, mutta teoriassa sekin pitäisi vaihtaa

- puola vaihdettava

- kaasarin ryypyn vastus vaihdettava

 

ja pussihousumiehet lakkaa puhumasta sulle jos teet tuon muutoksen..

 

 

Itse olen kyllä erinomaisen tyytväinen noihin 12v sähköihin eikä ole kyllä mitään hinkua 6 volttisiin.

 

Ei ole oikeastaan loppupeleissä paha homma, ainakaan omasta mielestä.

 

-starttia ja puslaa ei ole aivan pakko vaihtaa, toki 6 volttisen käyttöikä saattaa 12 voltilla lyhentyä. Pyörittänyt meikäläisellä ongelmitta jo 4 kesää eikä vielä ainakaan ole hajonnut.

-polttimoiden vaihdossa ei kauaa mene, tuleepahan samalla kaikki vaihdettua kerralla niin ei tarvi niitäkään moneen vuoteen uusia

-sulakkeet vaihdettava pienempiin->ei paha homma

-lasinpyyhkijän moottori/ankkuri vaihdettava->vastuksella järjestyy, tekee toki lämpöä pitkässä käytössä...

-vilkkurele vaihtoon, ei paha. Kuten ei valoreleenkään vaihto mikäli semmoinen sattuu olemaan.

-vinkkareille vastus->ks.lasinpyyhkijän moottori

-torvi kestää vaihtamattakin, riippuu tietysti paljonko sitä on tottunut käyttämään...;)

-puola vaihtoon, ei paha

-ryypyn vastuskin on helppo vaihtaa, kunhan vaan säätää sen sitten oikein.

 

Lisäksi jos aikoo lähteä 6->12 v konversioon täytyy tietysti vaihtaa laturi ja laturinjalka. Ja tällöin kyllä suosittelen omakohtaisella kokemuksella lämpimästi vaihtovirtalaturia sisäisellä säätimellä, niin ei tarvi enää latausrelettäkään lainkaan. Eihän tasavirtasessakaan mitään vikaa ole, mikäli se vaan sattuu toimimaan...;D

 

Ja pussihousumiehille ei ole pakko avata moottoriluukkua. Ajaa ilman valoja ja käynnistää työntämällä niin ei ne huomaa mitään :P.

Link to comment
Guest StrangeHill

Startin sain poies pikku jumppailun jälkeen, edelliseltä puolikuu pultti hu kassa ja korvattu tavallisella pultilla : (

 

Startin sisään kondensoitunut vettä ? ainakin joskus koska ruosteessa sisäpuolelta, solenoidista ei ätvähtänytkään kun kokeilin ennen purkua.

 

Kiitokset atsolle löyty varasolenoidi ihan tallin nurkasta ihan noin varuiksi. Kertoi jotta uuden 6v saa 120e.

 

Ilta meni purkaessa putsaillessa ja maalaillessa, miranol rulez kun ei muuta löytynä! Huomenissa tarkootus veivata paikoilleen jos sais vielä hitsattua sen puolikuun sinne pultin kantaan. Niin ja olo on kun museomiehellä konsanaan...Tired but häppy!

Link to comment
Guest Jessie

Kylmänä lähtee ok käyntiin ja käy nätisti, mutta lämpimänä startilla ei sitten millään.. Heti jos vähäänkään työntää niin lähtee kyllä helposti.

 

Mulla on -65:ssa sama ongelma. En tosin ole jaksanut sille mitään tehdä.

 

Kuumana kesäpäivä kauppareissujen on pakko kestää yli puoli tuntia tai ei ole asiaa parkista pois (muutaman jäätelön joskus nautiskellut auton vieressä odotelessa ;). Katsastukseen mennään vain pilvisellä kelillä.

Link to comment

Akku tai startti tiensä päässä, tai startin pusla.

 

Jos on huono akku, niin vaikka siinä tuntuis olevan ihan hyvin virtaa, niin akku ei kuiteskaan kestä kuormaa ja jännite notkahtaa startissa.

 

Jos on huono startti, eli laakerit/puslat huonossa kunnossa, niin ankkuri pääsee lähelle kenttäkäämiä ja startti nappaa virtaa paljo enempi kuin kuuluu, ja taas akussa jännite notkahtaa.

Link to comment

niino, voiko noihin bilteman akkuihin luottaa? 2kpl tuos kuitenni niitä... akulta piuhat suoraan startille, lähtee pyörimään vähäksi aikaa mutta sitten kyykähtää... whats wronk wit me... my kupla?

 

koestin tossa äsken ni sanos suoraan startilta volteiks 2,5-3v... aika vähän minusta, entä sinusta?

Link to comment

2,5-3V :D Jos missään liitoksissa ei oo hapettumaa, niin osta oikee akku. Akunkengät kannattaa jokatapauksessa putsata/vaselinoida vaikkeivät silminnähden näyttäis sen tarpeessa olevankaan.

 

Nimimerkillä "MULLON TOI 8v AKKU PASKANA!" - kenkien putsaus ja aito Exide Classichan rokkaa ;)

Link to comment
niino, voiko noihin bilteman akkuihin luottaa? 2kpl tuos kuitenni niitä... akulta piuhat suoraan startille, lähtee pyörimään vähäksi aikaa mutta sitten kyykähtää... whats wronk wit me... my kupla?

 

koestin tossa äsken ni sanos suoraan startilta volteiks 2,5-3v... aika vähän minusta, entä sinusta?

 

Älä nyt vielä vaiha mitään ennenkuin mittaat... Akun +navasta (siis navasta, ei kengästä) ja startin + navasta mittaus startatessa. Jännitehäviötä pitää olla alle 1V. Yli 1V => jossain kontaktivikaa, johto hapettunut tms. Maapuolella häviöitä tulee olla vielä vähemmän, alle 0,5V luokkaa. Ja mittaus startatessa!

Link to comment

ei mun biliksissä oo ollu mitään vikaa,oli sit 12v tai se ainoo 6v aikanaan.aina ollu viat muualla,tai 12v bilis akulla ikää yli 5v reilusti ja vähällä käytöllä.jos akulla ollut normaali käyttö,siis autossa lähes päivittäin niin pitempään toiminut.

 

akkuhan tarvii käyttöäkin säilyäkseen hyvänä!ehkä jotku hyytelöakut joista en mitään tiedä on asia erikseen,mutta kyllä menee merkkiakutkin sököksi jos ei käytä!(siis lyijyakut)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...