Jump to content

Etuakselin vääntösauvojen korvaaminen coilovereilla


VW-63

Recommended Posts

Posted

Löytyykö palstalaisilta kokemusta/näkemystä kuinka tuollainen https://www.red9design.co.uk/type1.htm EZ RIDER COIL-OVER CONVERSION KIT tyylinen muutos vaikuttaa etupään käyttäytymiseen? Tuo linkittämäni sarja on aika heikko esitys päittäislaakeroinnin suhteen, mutta tallissa vakio etuakseliston osia ihmetetyäni tulin siihen johtopäätökseen, että vastaavan rakenteen saisi toteutettua aika helposti myös päittäislaakeroinnin kanssa.

Coiloverit olis valmiina, iskarin alapään kiinnityksen kestävyys pitää vielä varmistaa/muuttaa ja iskarien yläpäiden tukeminen myös hahmoteltu, mutta maksaako vaivaa alkaa muutostöihin?

 

Posted

Vääntösauvajousien vaihtaminen kierrejouseen tuskin vaikuttaa ajettavuteen juuri ollenkaan. Jousituksen jäykkyyden- ja korkeudensäätö tulee helpommaksi, jos tolpissa on tarvittavat säätöominaisuudet.

Posted



Jousituksen jäykkyyden- ja korkeudensäätö tulee helpommaksi, jos tolpissa on tarvittavat säätöominaisuudet.


Jäykkyyttähän pystyy säätämään vain jousia vaihtamalla, mikä toki on aika paljon helpompaa. Orkkisjousilla tapahtuva korkeussäätö säätöpaloista ei kovin työlästä ole, joten mielestäni tuokin hyöty on aika mitätön.


Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Posted
1 hour ago, metake said:


Jäykkyyttähän pystyy säätämään vain jousia vaihtamalla,
 

Joissain tolpissa on mahdollista esijännittää jousta. En tiedä onko Red9Designin jousissa.

Posted
Joissain tolpissa on mahdollista esijännittää jousta. En tiedä onko Red9Designin jousissa.
Ei se esijännitys sitä jousta siltikään jäykennä, nostaa vain autoa ylöspäin

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Posted
9 minutes ago, metake said:

Ei se esijännitys sitä jousta siltikään jäykennä, nostaa vain autoa ylöspäin emoji846.png

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

Entä, jos on korkeus säädetään alakiinnikkeen paikkaa muuttamalla ja esijännitys lautasella.

Posted
32 minutes ago, x-pj said:

Entä, jos on korkeus säädetään alakiinnikkeen paikkaa muuttamalla ja esijännitys lautasella.

 

Joissakin rata-autoissa on oikeata esijännitystä eli "preloadia" jousissa (ei-vetävällä akselilla). Ulosjoustoa ei voi silloin olla ollenkaan. Jos tällaisen auton laskee tunkilta alas niin jouset eivät painu yhtään ja saattaa vaatia vielä 50-100 kg lisäpainoa ennen kuin jouset alkavat joustaa. Tällaisessa systeemissä jousi tosiaan "muuttuu jäykemmäksi".

(Jotkut,  mm. moottoripyörämiehet, rallimiehet?  puhuvat preloadista eri merkityksessä. Säätävät jouseen esijännitystä niin että ajoneuvon paino ei ole vielä päällä).

 

Jos alakiinnikkeen paikkaa muuttaa auton pituussuunnassa niin jousituksen jäykkyys muuttuu; löysempi kun kiinnike on edempänä, jäykempi jos taaempana (tämä on siis ihan voimassa-voittaa-matkassa-häviää juttu).

 

Tässäpä ne taisi olla ainoat keinot millä jäykkyyttä voi jousta vaihtamatta säätää.

Posted

Autossa (T1) on tällä hetkellä säätökeula, drioppiolat ja gaz:n coiloverit. Alkuperäiset vääntösauvajouset on käännetty niin löysälle kuin mahdollista ja korkeus säädetty täysin coilovereilla, eli suurin osa kuormasta on coilovereiden varassa. Nykyinen ratkaisu ei tällä hetkelläkään suuresti eroa tuosta red9 ratkaisusta. Lähinnä mietin, että saisiko tuon tyylisellä ratkaisulla jousitusta merkittävästi herkemmäksi, jos jousilehtien toisiaan vasten hankaavasta kitkasta pääsisi eroon.

Nykyisessä säätökeulassa on yksi sisempi tukivarsien pusla sen verran löysä, että jotain etupäälle tarvitsee talven aikana kuitenkin tehdä.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...