Guest fastghia Posted July 20, 2004 Share Posted July 20, 2004 Jenkkifoorumeilla on kovasti kohistu nokka-akseli/nostaja-ongelmista, mm. New Scat lifters pit just like the old ones :-( GETTING THE "cam" SHAFT from VW munufactures. Noiden tietojen mukaan viime aikoina on nokka-akselit tehty kovemmasta matskusta kuin ennen (jotta voitaisiin estää nokkien menon "lyttyyn"), mikä taas on johtanut nostajien tuhoutumiseen. Kun kerran meilläkin käytetään hyvin pitkälle samoja jenkkiperäisiä kamoja, niin minkälaisia kokemuksia näillä raukoilla rajoilla on aiheesta? Vai onko meillä päin myynnissä edelleen lähinnä sitä vanhaa pehmeämpää nokka-akselivarastoa? Ei mielellään tekisi itse samankaltaisia kalliita erehdyksiä, kun meillä nuo osat ovat vieläpä huomattavasti kalliimpia kuin rapakon takana. Quote Link to comment
-Puide- Posted July 20, 2004 Share Posted July 20, 2004 Lueskelin just aamulla saman topicin. Ei kivaa luettavaa, varsinkin kun oma nokka tuli just rapakontakaa muutama kuukausi sitten =) Quote Link to comment
Guest Posted July 20, 2004 Share Posted July 20, 2004 Kun noudattaa nokkavalmistajan ohjeita niin ei pitäisi olla ongelmia. Nyrkkisääntöjä: 1) Uuden nokan kanssa laitettava uudet nostajat, samalta valmistajalta tai heidän suosittelemansa. Jotta ovat varmasti samaa kovuusluokkaa materiaaliltaan. 2) Nokan sisäänajo-ohjeiden noudatus: Ensin öljynpaineet ilman tulppia ylös, sitten käymään ja heti 2000rpm, ja pidetään siellä nurkilla 15-20 minsaa. Samalla voi koittaa säätää kaasareita ja sytkää jotta se kävisi oikeilla seoksilla ja ennakolla mahdollisimman nopeasti. Tyhjäkäynnille EI SAA jättää! 3) oikeat venttiilinvälykset tuolle nokalle 4) Kasattaessa nokkavalmistajan nokkarasvaa nostajiin ja nokkaan (toiset käyttää omia myrkkyjään) 5) sisäänajo on tehtäväö YKSINKERTAISILLA venttiilijousilla, jotta jousipaineet olisivat turvallisen alhaiset nokalle. Sisäänajon jälkeen voi laittaa tuplajouset jos haluaa 6) sisäänajovaiheessa vähintään VAIN MINERAALI ÖLJYÄ, meidän kinnereihin 10W40 on sopivaa. Öljy vaihdetaan nokan sisäänajon jälkeen, eli 20 min käytön jälkeen. Seuraava öljynvaihto on ennen 500km täyttymistä. Siihen väliinkin on hyvä laittaa yksi öljynvaihtokerta. Filtterit tietysti myös. Synteettisiin öljyihin voi vaihtaa jossain 3000km öljynvaihdon yhteydessä, ne jotka niitä väen vängällä haluavat käyttää. Jan Quote Link to comment
Guest fastghia Posted July 23, 2004 Share Posted July 23, 2004 Tämän näköiseksi oli Mark H:n nostajat menneet... ei oo nätit. Tuplajouset ja FK44 engle nokka, alumiinitönärit. Quote Link to comment
Guest Ranne Posted July 25, 2004 Share Posted July 25, 2004 Onko toi yksinkertaisten jousien käyttö ihan pakollista? Siis tekeekö porukka oikeasti noin että yksinkertaisilla aluksi? Quote Link to comment
Guest fastghia Posted July 25, 2004 Share Posted July 25, 2004 Tulipa vahvistettua eilen hakiessani autoa koneenrakentajalta, että kotomaassa on tavattu samoja ongelmia nokkien ja nostajien materiaalin kanssa. Mm. sain ihailla solmuun menneitä Scatin nostajia. Hänen kommenttinsa oli, ettei nykyään koskaan tiedä varmasti, miten käy nokalle ja nostajille, kun virikoneen pulttaa kasaan. Ja kokemusta on vuosikymmeniä kisakoneista. Quote Link to comment
Guest Posted July 25, 2004 Share Posted July 25, 2004 Meinasin ostaa satsin Scatin Lube-A-Lobe nostajia joissa on lautasen keskellä öljyreikä nokan voitelua parantamassa ja kulumista estämässä. En sitten kuitenkaan ostanut jostain syystä., en enää muista miksi jätin väliin. Etsin tietoa niistä pitkään netistä, kokemusta muilta. Juttua löytyy esimerkiksi www.shoptalkforums.com saitilta. (VW Speed & Racing foorumi sieltä) Koitin piruuttani porata vakioon samanlaista reikää, mutta on niin kovaa kamaa että hyväkään, uusi poranterä ei tehnyt minkäänlaista jälkeä. Jan Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 25, 2004 Share Posted July 25, 2004 Jos nostajaan poraa rei'än niin mikä voima ajaa öljun tönäriä pitkin kiikuille? Quote Link to comment
Guest Posted July 25, 2004 Share Posted July 25, 2004 Jos nostajaan poraa rei'än niin mikä voima ajaa öljun tönäriä pitkin kiikuille? Mee kattoo Scatin sivuilta lisää. Itse laittaisin siinä vaiheessa jo 30mm pumpun, mutta sellaiseen koneeseen tulis jo muutenkin öljynkiertoon sellaisia muutoksia joiden seurauksena 30mm on perusteltu. Jan Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 25, 2004 Share Posted July 25, 2004 En mie oikeesti kyl niin paljoo vaivaa jaksa nähdä että Scatin sivuilta kattoisin.. Mut siis kanavat on senverran isot että tuottoa riittää ylimääräsille rei'ille? Quote Link to comment
Guest Posted July 26, 2004 Share Posted July 26, 2004 En mie oikeesti kyl niin paljoo vaivaa jaksa nähdä että Scatin sivuilta kattoisin.. Mut siis kanavat on senverran isot että tuottoa riittää ylimääräsille rei'ille? Sitä ihmettelin itsekin. En muista mitä niistä sanottiin, mutta itse järkeilin että suurempitehoinen pumppu voisi olla paikallaan. Reikä on kyllä aika pieni, 0,6mm (ja tasan keskellä lautasta) Full Flow filtteri on syytä olla, 0,6mm reikä menee äkkiä tukkoon kun vakio suodatinverkon läpi menee kaikki oravaa pienemmät kappaleet :) Jan Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 26, 2004 Share Posted July 26, 2004 Niin.. Onhan se nostajalle tuleva kanava vissiin muutaman millin? Ei oo hetkeen tullu lohkoa hypisteltyä mut kai se nyt tollasen 0.6 reiän kärsii jopa vakiolla pumpulla.. Kunhan ei ole väljä. Mut sillon kun konetta ihan oikesti rakennetaan ni tarvii sitä öljyä mutenkin liikuttaa senverran että ei oo 30mm pumppu mikään huono juttu. Periaatteessa jos öljypohjassa jostain syystä on 0.6mm kokonen roska ni ei hyvin mene :þ Tosin kaikille sattuu ja tapahtuu eikä se mikään mahottomuus ole. Quote Link to comment
Racing Posted July 26, 2004 Share Posted July 26, 2004 Mulla oli Scatin "kilpanostajat" omassa koneessa W-110 nokalla ja yksinkertaisilla jousilla,kun kone purettiin ihan toisiesta syystä erään jutun tarkistamisen takia,niin nostajat oli 600km ajon jälkeen hyvin samannäköiset,ei toki vielä noin pahat. oliko peräti neljästä pintakarkaisu pettänyt...sen jälkeen laitettiin Mahlen nostajat ja toivottiin parasta,hyvin on pelittänyt,jännä nähdä miten mahlet on kestänyt kun purkaan vielä ens talvena koneen "päivitystä" varten,kilometrejä takana 21tkm. Quote Link to comment
Tomppa Posted July 27, 2004 Share Posted July 27, 2004 Vähän kieltämättä jännittää itseäkin, just 400 kilsaa tulee täyteen uuden Eagle 42 nokan ja Moposportin "806008 Nostajat tyyppi 1 45,00 €" nostajien kanssa. Ei ollut ainakaan nostajapaketissa mitään sen kummempia merkintöjä... taitaa olla taas koneen purkamisen paikka... stana. Quote Link to comment
sebulba Posted July 28, 2004 Share Posted July 28, 2004 Tässä joku viikko sitten ihailtiin tollasia "pitted" nostajia ihan epsoon navetassakin. oli muuten GB-nostajat + englen 110. ajokilometrejä kylläkin 40 000kilsaa. mutta ziljoona kilsaa ajetuissa vakiokoneissakaan en oo moisia nähnnyt. t:seb. (V.O.P) Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted July 28, 2004 Share Posted July 28, 2004 voi jeekuna, mie alan ajelemaan vaan vakiokoneilla joita ei oo koskaan avattu... Quote Link to comment
-Alex- Posted October 19, 2009 Share Posted October 19, 2009 Onko ollut ongelmia enään nostajissa ja nokka-akseleissa? Quote Link to comment
ARTO Posted October 19, 2009 Share Posted October 19, 2009 Mihin ne ongelmat olis kadonneet, samat nokkavalimot tekee vieläkin nokkia, samoja nostimia markkinoilla/harrastajilla hyllyissä, menossa/tulossa koneisiin. Nykyautojen öljyt jotka sisältää zddp aineita riittävästi kovia pintapaineita varten ovat vähenemään päin. Tosin markkinoille tullut/tulee sopivia öljyjä/lisäaineita, laadukkaita nostimia saatavilla, kuten nokkamyyjien tietämys mikä nokka/nostinmerkki sopii yhteen jne... keskireijälliset scatit taitaa edelleenkin olla riskivyöhykkeessä. Lieviä vääntökoneita/nokkia harrastavat pääsevät edelleenkin helpommalla, nokkien rampit mietoja, jousipaineet lieviä... Quote Link to comment
-Alex- Posted October 19, 2009 Share Posted October 19, 2009 Sitäpä minäkin, ei ne mihinkään oo kadonneet. Sinkkipitoisia öljyjä vaan sekaan ja noudattaa huolellisesti nokka valmistajan sisäänajo-ohjeita. Luonnollisesti seetipaineet oltava kunnossa ja riittävästi välystä venttiilijousilankojen välissä max nostolla. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted January 20, 2010 Share Posted January 20, 2010 mitään uutta tältä rintamalta? Hankinko uudet mahlet, lube a lobet, vai hiotutanko vakiot jälleen, kuten aina tähänkin mennessä - ja ilman ongelmia... Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted January 20, 2010 Share Posted January 20, 2010 Jaha, oma ongelmani selvisikin jo gurujen toimesta. Emme koske Mahleen, saati Scattiin, teemme originaaleista keposemmat ja hiomma ne uudelleen, niinkuin tähänkin asti... Quote Link to comment
Guest fgronlun Posted January 20, 2010 Share Posted January 20, 2010 Jaha, oma ongelmani selvisikin jo gurujen toimesta. Emme koske Mahleen, saati Scattiin, teemme originaaleista keposemmat ja hiomma ne uudelleen, niinkuin tähänkin asti... Onko mahleissakin esiintyny ongelmia? Ajattelin tuollaset saapu juuri tallille ja menossa veljen koneeseen. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted January 20, 2010 Share Posted January 20, 2010 Jaa että näin molemmin päin kepeet? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 juurikin Mahlelaisista mainittiin että eivät kestä juuri muissa ku 1200-1300 koneissa, sen suurempiin eivät enää laittele noita. Ei kestä jousipaineita, murenee pinnaltaan ja rikkoo nokan. Samaa kokemusta oli scatin lube-a-lobesta muutamien sarjojen osalta... mahlet on umpikamaa, painaa sen 100g, kun vakio on liki 20g kevyempi koska on ontto sisältä, ja se työntötangon paininkuppiosa on sisään prässätty insertti. Näitä hypistelin irrallaan omissa käsissäkin... Samaten omin silmin kattelin että esimerkiksi jätetyt mahlen setit oli sinisiä ja kovasti montullaan ne harvat jotka oli ehjät, 4 kertaa enemmän ajetut vakiotkaan ei ollu väriä vaihtanu eikä montullaan ku nimellisesti silmällä havaiten. Ukot on tehny enemmän kuplan koneita ku moni uskoo ikinä edes nähneensä, joten luotan heidän näkemykseensä ja kokemukseensa enemmän ku myyjien mainostuksiin :D Quote Link to comment
mikan Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Luulis että joku suomalainen jokkisguru sorvailisi näitäkin itse umpijöötistä jolloin ne olis maailman parhaita. t. Mika Quote Link to comment
ARTO Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Jänskä juttu jos eivät enää kestä 1500-1600 koneissa. Uskokoon ken tahtoo. Quote Link to comment
Marko Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Se määrä mikä meidänkin toimesta eri merkkisiä nostajia on suomeen myyty ni sen perusteella juttu vaikuttaa aika ihmeelliseltä. Seki yks setti mikä on tullut mun aikana takas oli Toheltajan toimesta tutkittu nimeltä mainitsemattomassa paikassa ja vika oli pelkästään puutteellisesta voitelusta johtuva lämmön nousu ja sitä kautta metallin leikkaaminen. Toheltaja varmaan muistaa tapauksen. Varmasti niitä olisi pitänyt olla kymmeniä rikkoutuneita tuon perusteella. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Arto, se on jousipaineista kii, eli vakioissa pelaa paremmin, mutta jäykemmillä jousilla eivätten niin kestä. Eikä kukaan sanonu että ei kestä 1500 - 1600 koneissa, vaan että kyseinen mesta ei niitä laita muihin ku kahteen ekaan sorttiin... No, ken uskoo barbi ei, mie teen omat johtopäätökseni miten lystään :D ja muistan kyl tuon nokan joka oli kirjaimellisesti hävinnyt, ja ne nostajatkin kyllä. Eilen näin pesuvadillisen samanlaisia lisää... Varmasti on osuutta asiaan sisäänajollakin! Eli laittakaa mitä lystäätte, moottorihan on teidän omanne :) Mie en laita nuita, ja puran sitten koneeni kyllä ja olen vittuuntunut jos vakiotkin ovat kulahtaneet - sen näkee aikanaan. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.