Jump to content
EKA

Kupla ei tykännyt Motonetin iskareista

Recommended Posts

Laitettiin 1966 vuoden kuplan alle Motonetin iskarit, mutta alle 50 km/h nopeuksissa etupää pompottaa ikävästi. Auto selkeesti silloin rauhaton. Jos laittaa etupellin alle painoa, ohjaus rauhoittuu jonkin verran, mutta mitä tässä on mahdollisesti nyt mokattu? Menikö sutta alle? Korjaamollekin pitäisi varmaan jotain ohjeistaa, kun ei oma mielikuvitus nyt riitä. Any ideas?

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Pompotus tulee yleensä siittä kun iskarit ei toimi ja ei pitäisi tapahtua edes niillä motonetin iskareilla.

 

Mites rengaspaineet edessä ja mikä kumi. Onko madallettu ja kuinkapaljon jos on. Ja mitä tarkoitat etupään rauhattomuudella, tietenkin vaikuttaahan se ohjausiskarikin tähän.

 

Ja onko etupää muuten katsottu läpi ettei ole löysiä niveliä tai jopa tukivarsi voi olla löysä akseliin nähden.

 

Ja paino etupäässä vaikuttaa myös aurauskulmiin eli onko kulmat kunnossa.

Edited by Tanhis

Share this post


Link to post
Posted (edited)

"Ilmasitko" vaimentajat vai asensitko suoraan alle?

Eli jos et ilmannut niin luultavasti vika on siinä....Huomioi nestevaimenninta pitää pumppailla pystyasennossa muutamia kertoja että vaimennin

ilmautuu koska se on seisonut varastoinnissa vaaka-asennossa...Tämä kyllä pitäisi lukea asennusohjeissa.

Edited by karhok

Share this post


Link to post

Kiitos vastauksesta. Originaalipeli, eikä ennen iskunvaimentimien vaihtoa ollut kuin hyvä ajotuntuma, vaikka iskareilla oli ikää jo parikymmentä vuotta. Ajattelin, että sitäkin voisi parantaa, mutta väärään suuntaan meni. Ei ole välyksiä, meni juuri katsastuksestakin läpi ja renkaat viisvuotiaat Hankookit. Eli vähän tuntuu, että ollaan henkimaailman puolella, kun mitään muuta ei ole vaihdettu.

 

Kyläseppä (asiansa osaava) suoritti vaihdon, mutta aurauskulma nyt vaikuttaisi oleellisimmalta vaivalta, toisaalta ohjaus palauttaa hyvin, on jäykkä ja auto menee luotisuoraan tiellä. Rengaspaineet eivät ole oikeastaan koskaan vaikuttaneet ajo-ominaisuuksiin, kun niidenkin kanssa on aiemmin taiteillut.

Share this post


Link to post

Ja tulipahan mieleen myös että jos akselia ei ole rasvattu niin silloin voi tukivarsi jumittaa ja aiheuttaa pomputusta.

Share this post


Link to post

Ongelma voi olla myös noissa tarvike iskareissä myös se että eivät mene tarpeeksi alas. Itse olen huomannut mitä "letkumpi" iskari niin sen parempi yleensä on. Sitten jos haluua hifistellä niin punaiset KONI merkkiset säädettävät on aikas hyvät mielestäni, niissä on hyvä joustovara ja voi säätää. 

Share this post


Link to post

Iskarit varmasti oikean pituiset ja "asennussarja" myös paikoillaan? Eli se iskarin yläpäähän ruuvattava jatkopätkä jossa myös pohjaanlyöntikumi.

Joskus olen nähnyt sellaisenkin toteutuksen jossa iskari oli kiinnitetty yläpäästään suoraan akseliin ja silloin liikevara ulosjoustossa ei riitä. Eli jousitus ei toimi ennen kuin on riittävästi painoa keulassa.

 

131498441S

 

image.png.4c81d51fc7e535197a0b7302dc5d1165.png

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Muistaakseni ostin itsekkin ensin motonetilta etuiskarit mutta asentaessa huomasin ne liian lyhkäsiksi ja vein takaisin. Neoretrolta löytyi oikeat joissa juurikin tuo korotusosa kuten peolin laittamassa kuvassa. Kyseessä oli -67 kupla.

Edited by Nikladz

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...