Jump to content

millä puhtaaks


Guest K.Surkka

Recommended Posts

No johan oli fiksu vastaus...hmmm...no poistetaan kuva ja kysytään että millä keinoin saan kuplan alumiinisen imusarjan kiiltämään...

Onko jotain aineita vai patapadalla vai millä ootte vanteitanne yms kiillotellut?

Link to comment

kuvaa näkemättä... No, alumiini kiiltää kun:

 

ensin hionta hiekkapaperilla, eri karkeuksilla karkeasta hienoon, kuivana ja vesissä. viiminen vesihionta saa olla prkl hienolla paperilla ja huolella.

 

Kiillottamiseen käyttäisin itse autosol merkkistä hionta ainetta (motonet, autotarvikeliikkeet, ym) ja porakoneeseen kiinnitettävää rättilaikkaa joka on siis pyöreitä kankaanpaloja nipussa ja akseli keskellä. Kiukulla vaan laikkaa, niin kauan kun jaksaa...

Link to comment
Guest ritariässä

hyvä kiilloitustyö ja kamerassa valoitus kohdallaan, muuta ei tarvita. missähän noi killoittamani vanteet nykyisin ovat, jonkun luiskaperäisen kolkin alle ne multa menivät, kait.

 

 

5666.jpg

Link to comment

Kohtuullisen härskiä kusetusta kuvankäsittelyllä, aikamoinen sattuma olis että vanne olis ennen ja jälkeen kiillotuksen laatikon päällä millilleen samassa asennossa ja kuvaajan heijastuskin puolassa täsmälleen sama. Varsinkin kun laatikko alla on vaihtunut paljon kirkkaampiväriseen, sininen kangas laatikon alla samoin ja seinäkin takana on paljon puhtaamman valkoinen eli koko setin pitää olla ihan eri paikassakin...

Link to comment

Jotta alumiini pysyisi kiiltävänä se pitää pintakäsitellä. Kun puhdas kiillotettu alumiini altistuu ilmaan (=happeen) se hapettuu ja pinnalle muodostuu ohut alumiinioksidi pinta joka on harmahtava. Ja jos ilma kaiken lisäksi on kostea niin se hapettuu enemmän...

 

Samasta syystä myös vanhempien kuplien alumiinilistat ei oo kiiltävät vaan hieman mattapintaisia..

Link to comment
Guest ritariässä

ehkä niin, mutta noi kuplien alumiinilistat on eloksoitu josta muodostuu alumiinin pinnalle se kova ja liukas pinta joka ajan mittaan harmaantuu ja sitä harmaantumista ei saa pois edes kiilloittamalla, toisin kuin puhtaan alumiinipinnan. masokistiharrastajat tosin hiovat orkkislistojen pinnoitteet pois ja kiilloittavat sit puhtaan alumiinipinnan uutuuden loistoon.

 

jos puhutaan kesäkäytössä olevasta harrastekiesistä, pysyy hyvin kiiloitetut alumiinivanteet varsin hyvin killoissa ja ne ylläpitävät välikiilloitukset ei oo yhtään suuritöisiä.

Link to comment
kova ja liukas pinta joka ajan mittaan harmaantuu ja sitä harmaantumista ei saa pois edes kiilloittamalla, toisin kuin puhtaan alumiinipinnan..

 

"kova ja liukas pinta"=alumiinioksidi... Joka ei harmaannu vaan on harmaa...

 

Hiomapaperin hiekkakin joka on aika kovaa materiaalia on alumiinioksidia... (Mistähän sen tiedän?) :-)

 

Nimim. Hiomapaperin tuotekehittäjä...

Link to comment
Guest ritariässä

juujuu, tiedetään kyllä, mut mä puhuinkin noiden listojen tehdaspinnoitteista ja mitä listoille voi tehdä vaikka muuten virheetön lista harmaantunut.

 

terv. mirkan 2000 paperilla viimeaikoina yhden auton maalausta matannut:)

Link to comment
Jotta alumiini pysyisi kiiltävänä se pitää pintakäsitellä. Kun puhdas kiillotettu alumiini altistuu ilmaan (=happeen) se hapettuu ja pinnalle muodostuu ohut alumiinioksidi pinta joka on harmahtava. Ja jos ilma kaiken lisäksi on kostea niin se hapettuu enemmän...

 

Moottoripyörästä kiillotin moottorin posket ym. pikkuosia joskus aikanaan. Kapistus oli luonnollisestikin vain kesäkäytössä ja kyllä ne hyvin pysy kiiltävinä. 6 vuoden käytön aikana ei tarvinnut uusinta kiillottaa.

Link to comment

Eloksointi lähtee hienosti pois ilman tuskaa kun liottaa hiukan vedellä laimennetussa kodin putkimies-liuoksessa. Tai vaikka raa´assa uittais, tulee nopeemmin, mutta itte oon säästäny ja tehny laimeempaa.

 

Tuleva kiillotuksen kohde vaan upoksiin, hetkenpäästä eloksointi suorastaan kiehuu veks, ei tarvii hinkata niin kauaa...

Link to comment
Tsorppa, katsoin äkkiä et Tipin postin kuvat oli nuo alkuperäisen linkin kuvat, koska niitä katsoin ensin ja ajatukseni oli täsmälleen sama, vaikka niissä on hieman eri kuvakulma ja toisesta on häivytetty tausta. Joka tapauksessa ajatus tuli lie selväksi ja jokainen näkee itse mistä on kysymys. Tipin juttu ok, kusettajat muualla.

 

siis puhukko sää näistä kuvista? noissahan on toisessa vantees näkyy talo yms ja toisessa loisteputket, vai onko nekin tehty fotarilla? en sano etteikö pystyis mutta... =)

 

-MP-

Link to comment
Tsorppa, katsoin äkkiä et Tipin postin kuvat oli nuo alkuperäisen linkin kuvat, koska niitä katsoin ensin ja ajatukseni oli täsmälleen sama, vaikka niissä on hieman eri kuvakulma ja toisesta on häivytetty tausta. Joka tapauksessa ajatus tuli lie selväksi ja jokainen näkee itse mistä on kysymys. Tipin juttu ok, kusettajat muualla.

 

siis puhukko sää näistä kuvista? noissahan on toisessa vantees näkyy talo yms ja toisessa loisteputket, vai onko nekin tehty fotarilla? en sano etteikö pystyis mutta... =)

 

-MP-

 

Joo, ei tää kuulu nyt yhtään enää aiheeseen mut pointtini oli se että noiden alkuperäisen linkin kuvienkaan ero ei selity ihan pelkässä kiillottamisella minkä nyt kuka vaan pystynee kuvia katsomalla toteamaan. Rag taisi myös samaan viitata ilmeisesti aikaisempaan vannekuvaan liittyen. Ekassa viestissäni sekoitin hätäisenä puusilmänä alkuperäiset kuvat ja Tipin ansiokkaasti vain toisesta alkuperäisestä kuvasta shoppaamat versiot ja siksi vertailin taustoja. Linkin kuvista "täsmälleen sama" ajatus oli että hiukan pistää epäilyttämään josko kaikki blingbling on hieromalla tullut kun laatikon värikin on kovasti siinä urakassa kirkastunut ja samalla vanteen ääriviivat näyttää paikoitellen jännän teräviltä.

 

Noita vertailukuvien vanteita varmasti onkin puunattu kuvien välillä mut pikkasen lienee heitetty vielä kuvankäsittelyllä karkkia päälle. Mut kukapa olis saanut vaikka Mäkkärissä sen näköisen hampurilaisen kun mainoksessa on. Komeesti kiiltää kuitenkin ja kelpaisi mullekin, eiköhän tämä riitä tästä ja toivottavasti Surkankin köykämiiniosat vielä joskus kiiltää =).

Link to comment
Kokeile jättää alulistat vahvaan lipeäliuokseen yön yli... ;-)

 

 

Joo, kerran kun en ollut niin perehtynyt aiheeseen unohdin yhden vahvistimen kuoret siihen paljuun ;)

Syöpy aika reippaasti. Lankku oli senverran iso, ettei mahtunut siihen paljuun ihan kokonaan, eli oli puoliksi upoksissa. Jo kerran alumiinista irronnut ja pinnalla lillunut mömmö jämähti aika lahjakkaasti siihen vesirajan kohtaan... Fiksuna miehenä ajattelin, että sillähän tuo lähtee millä on tullutkin ja annoin liota lisää =D No lopputuloksen voi arvata, vehkeen sisuskalut on vieläkin varastossa...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...