Racing Posted April 13, 2006 Share Posted April 13, 2006 Kannattaisko se pohjalevy tehdä esim. turkkialumiinista niin säästyis painoa vai miten meinaat? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 13, 2006 Share Posted April 13, 2006 Alumiiniturkista tulee joo, mutta ohkasempaa laatua ei saanu tarpeeks isoa levyä, niin toi on nyt sit 3/4 millistä. Just laskeskelin, että taitaa pohjasta tulla semmonen 20 kilonen. Voi vidu mikä panssarivaunu! Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted April 13, 2006 Share Posted April 13, 2006 noh, tuleepahan painon ansiosta perseestäkin tontitetuksi. Quote Link to comment
Jooo Posted April 13, 2006 Share Posted April 13, 2006 Helmee tulee, kiva katsella kun toisilla tuo metalli näyttää taipuvan...:) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 13, 2006 Share Posted April 13, 2006 noh, tuleepahan painon ansiosta perseestäkin tontitetuksi. Tulee sinne säätölatatkin. Ja keulaan pitäs laittaa avikset ;) Vähän vaan harmittaa kun tommonen lisäpaino tuntuu jo kiihtyvyydessä ihan selkeesti. Mut ehkä on hyvä, että viimeeks on ajanu ilman lavaa syksyllä, eikä edes oikeen muista miten se kulki. Tai kokeilin mie tossa vähän korttelin ympäri, mutta se lysti loppu lyhyeen kun kaasuvaijeri napsahti. Parin korttelin verran oli kivaa ja mukavasti kuraantu. Quote Link to comment
mikan Posted April 13, 2006 Share Posted April 13, 2006 Pelti taipuu ja hyvältä näyttää, mutta olisko sittenkin parempi opetella lasikuituhommia. Ainakin painossa luulisi säästävän aika paljon. t. Mika Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 13, 2006 Share Posted April 13, 2006 Lasikuitu kuuluu veneeseen ja vesi sen alle. Ei se silti liian painava ole vaikka terästä onkin. Just kävin kokeilemassa vähän ja ihan hyvin se tuntuu edelleen kulkevan. Saatoin jopa keksiä mihin laittaa ne kaasujouset ja senkin, miten saan punnittua. Quote Link to comment
Guest Posted April 13, 2006 Share Posted April 13, 2006 If god meant us to build glassfibre boats, he would have grown glassfibre trees... Kyllähän lasikuitu kuuluu roskiksiin ja sillä sipuli. Veneet tehdään puusta ja autot raudasta... Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 13, 2006 Share Posted April 13, 2006 If god meant us to build glassfibre boats, he would have grown glassfibre trees... Kyllähän lasikuitu kuuluu roskiksiin ja sillä sipuli. Veneet tehdään puusta ja autot raudasta... Tuo on täysin totta!! Ja kyllä tuon lavan vois saada lasikuidulla jopa painavamman kuin teräksestä... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 13, 2006 Share Posted April 13, 2006 Itseasiassa toi lasikuitumietintä joskus johtikin siihen lopputulokseen, että lasikuidusta ois voinu tulla jopa painavampi. Quote Link to comment
mikan Posted April 13, 2006 Share Posted April 13, 2006 Itseasiassa toi lasikuitumietintä joskus johtikin siihen lopputulokseen, että lasikuidusta ois voinu tulla jopa painavampi. Noinko olis, että lasikuituinen lava olisi ollut yli 80 kiloa? Ehkä jos siitä olisi tehnyt paksuseinäisen. Tietääkö kukaan paljonko esimerkiksi kirpun kori painaa? t. Mika Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 13, 2006 Share Posted April 13, 2006 No katos kun ei siintä ois voinu kuitenkaan tulla pelkästään kuitunen. Pohjakehikko ois kuitenkin pitäny olla terästä ja pohjalevy ois tullu sillonkin alumiiniturkista. Paljos kuttaperkan tiheys on? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 13, 2006 Share Posted April 13, 2006 Nopeesti googlettamalla näytti olevan lukuja luokkaa 2.5-3.0 kg/dm. Teräs oli muistaakseni 7.87 kg/dm Lava on nyt tehty 0.75mm teräslevystä ja varmaan jämäkkä lasikuitu ois luokkaa kolme milliä? No se on jo neljä kertaa paksumpaa kun teräksinen lava ja siis vastais sitä kun lavan teräs painais 12 kg/dm. 2mm lasikuidulla pääsis samoihin tuloksiin sitten teräksen kanssa. Hiilikuitu ois pop. Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 13, 2006 Share Posted April 13, 2006 Nopeesti googlettamalla näytti olevan lukuja luokkaa 2.5-3.0 kg/dm. Teräs oli muistaakseni 7.87 kg/dm Lava on nyt tehty 0.75mm teräslevystä ja varmaan jämäkkä lasikuitu ois luokkaa kolme milliä? No se on jo neljä kertaa paksumpaa kun teräksinen lava ja siis vastais sitä kun lavan teräs painais 12 kg/dm. 2mm lasikuidulla pääsis samoihin tuloksiin sitten teräksen kanssa. Hiilikuitu ois pop. Jees!! Teräspeltiä se kuuluu olla!! ;) Kumpi on painavampi? Yks kilo terästa vai yks kilo lasikuitua? Quote Link to comment
Guest Posted April 14, 2006 Share Posted April 14, 2006 Lasikuitu kuuluu veneeseen ja vesi sen alle. Tota tulee miettineeks silloinkin kun kattelee isälle korjaukseen tulevien pari vuotta vanhojen mersujen ruostevaurioita. :) Ohuet pellit ruostuu puhki nopiaan vaikka kuinka pinnoitettuja olisivatkin kun kuitenkin tulee jotain mikä rikkoo sen pinnan, kivet tms. Lasikuidun painavuuteen mitä tulee, niin ainakin Tiaran kori nousee parilla ei edes kovinkaan riskillä miehellä ylös vaikka sisällä on teräsrakenteet ja korissa lasikuiturakenteita tuplasti tavalliseen kuitupulkkaan nähden. Ei se kori niin mahottomia voi silloin painaa. Tossa sun lavassa on vähän eri jutut lujuuksien kanssa ku suorilla pinnoilla. Sun lavas on kaareva jolloin ohuestikkin kuidutettuna se pysyy suhteessa paljon paremmin muodossa kuin ohuella pellillä (jolloin taas välitukia tarvitsee olla paljon enemmän). Hyvät pinnat tosin vaatii julmetusti työtä ja järjestelmällisen valmistustavan mikä edesauttaa ihmisten lasikuitukammoa (esimerkkinä tyyliin kuplan muotopuolet lasikuitulokarit) Hiilarilla saadaan kyllä tiheysarvo kilolle mutta sekin pitäs jollain kuidulla vahvistaa ettei mee säpäleiks pienestä osumasta. Mutta toisaalta jos mä oisin vääntäny tähän asti auton pellistä niin varmasti jatkaisin samaa rataa loppuun asti :) Ku kattellu noita kuvia niin oon lähinnä jääny miettimään noita järeitä pohjapalkkeja ja et kuinka paljon toi muu auto jäi painamaan lopulta? Quote Link to comment
Guest hörbie Posted April 14, 2006 Share Posted April 14, 2006 niin nousee se kuplankin kori parilla miehellä.Juuri eilen nostettiin se toho pohjan päälle :) Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 14, 2006 Share Posted April 14, 2006 Ja kyllähän sitä kaksi ei niin riskiä miestä nostaa kokonaisen kuplan korinkin (ilman pohjalevyä)... ;) Edit.-> Nojoo. Sä ehdit jo väliin... ;) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 14, 2006 Share Posted April 14, 2006 Kokonaispainoa on sinällään helppo arvioida kun laskee vaan vaikka 770 kg plus 90 kg. Toki tossa ei oo huomioitu verhoilua, mahdollista vararengasta ja väliaikasten lokareitten mukana poistunutta painoa. Nekin on aika painavat muuten 2 mm alumiinista. Yleinen harhaluulo muuten, että noi helmapalkit ois jotenkin järeet tai painavat. Tai siis onhan ne nyt kun seinämän vahvuus on puol milliä paksumpi saatavuusongelmien takia. Papereitten mukaan ne on 2mm seinämällä, eikä oo orgishelmoja kuitenkaan kovin paljoo painavammat. Jämäkkyys on vähän yli sen mitä laikka-avoihin on mätetty aikanaan. Järeen näkäset palkit lavan allakin on jopa 2mm seinämällä, eikä 4mm, niinkun moni varmasti päällepäin luulee. Quote Link to comment
Guest Posted April 14, 2006 Share Posted April 14, 2006 No juu totta.. eipä ne munkaan 3mm tavarasta väännetyt pohjavahvikepalkit oikeestaan mitään paina :) Se koko vaan aina hämää. Toi kantavuusjuttu on kyllä aina yhtä mielenkiintonen, ihan mielivaltasta miten katsari muuttaa ton ku menee 2-paikkaseks. Mun ja tutun samanlaisessa autossa kokonaiskantavuudessa 150kg eroa, ja kummassakin on kyllä vähennetty sitä kantavuutta. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 23, 2006 Share Posted April 23, 2006 Alkaa pikkuhiljaa kylki muodostumaan. http://personal.inet.fi/private/mraussi ... 342006.jpg Tai no ei pikkuhiljaa. Tohon meni kolme tuntia. Quote Link to comment
Guest veewee Posted April 23, 2006 Share Posted April 23, 2006 miten meinaat ruostesuojata nuo kotelot sisäpuolelta? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 23, 2006 Share Posted April 23, 2006 Pitäs vähän reikiä porata letkulle. Pitää sit kattoo kuinka monta reikää sitä loppujen lopuks joutuu poraamaan. Taakse pääsee ainakin valojen rejistä aika hyvin jne. Quote Link to comment
Guest Posted April 24, 2006 Share Posted April 24, 2006 Jos traktorin valoja otit, niin miksei tällaiset: http://www.7extrememotorsports.com/lema ... gtr-04.jpg Ovat samat valot kuin Valtran (C-sarja?) traktoreissa. Hyvä tietää seuraavan kerran kun hakee takavaloja Lamboonsa... :) TALMU valmistaa noita... 115e kappale ledimallisena ADR hyväksyttynä (veden ja sähkö pitävät ;)) Harkittin omaani... kirkkaalla lasilla... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 4, 2006 Share Posted May 4, 2006 Muistaako kukaan muuten paljon lokarin reunan piti taittua sisäänpäin? Oiliks se 10 mm? Nyt on nimittäin 15mm taitos ja menee ihan turhan lähelle renkaan kylkeä. Lavassa ois nyt kaikki pellit jo hepattuna paikoillaan, mutta pitää takavaloja siirtää 20 mm ulommas. Alaspäinkin vois ehkä, jos uskaltaa. Tosin tuleehan siihen säädettävä takapää, niin saa konttorilla käydessä nostaa ylös. Käynpä hakemassa kameran tallilta... Edit: Niitä kuvia. http://personal.inet.fi/private/mraussi ... 520061.jpg http://personal.inet.fi/private/mraussi ... 520062.jpg http://personal.inet.fi/private/mraussi ... 520063.jpg http://personal.inet.fi/private/mraussi ... 520064.jpg Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 4, 2006 Share Posted May 4, 2006 Takavalo näyttäs olevan 34 senttiä maasta oikeella puolella ja vesemmalla jonkinverran alempana. Ei siis pidä alemmas enään, mutta olommas kyllä sen 15-20 mm. Takajousituksen kun jossain vaiheessa laittas suoraks, niin ei ois ihan noin rivon näkönen! Quote Link to comment
Guest Posted May 5, 2006 Share Posted May 5, 2006 jumankenna että näyttää lupaavalta, nyt vaan jaksat ahertaa loppuun saakka kunnolla, mistään tinkimättä.. alkaa olemaan houkutus suuri saada "valmista" ja tekis kenties mieli oikasta jossain... Jan Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 5, 2006 Share Posted May 5, 2006 En rupee mistään tinkimään. Mie oon kuitenkin varautunu siihen, että maalaus tapahtuu joskus ens kesänä ja kiirettä ei noin muutenkaan ole. Ja sitäpaitti saanhan mie tolla sit taas vähän ajaa kun teen ekaks kaikki prosenteeihin vaikuttavat muutokset ja käyn leimaamassa. Keula pitää tehä uusiks sit kun on toi lava saanu pohjamaalin niskaan. Edit: Mielenkiintois muuten miten miun mielestä tossa ei edes oo tapahtunu mitään edellisistä kuvista. Mie kun oon koko ajan kuitenkin hahmottanu päässäni, että minkälainen siintä tulee. Quote Link to comment
Guest komppa Posted May 5, 2006 Share Posted May 5, 2006 Kyllä täytyy sanoa, et Mikalla on kyllä hommat hallussa. En voi kieltää, etteikö itselläni meinannut usko loppua kesken, kun pallonokkaa laittelin, mut Mikan kädenjäljille ja uskallukselle ei kyllä ole voittajaa. Ei voi muuta sanoa! Kaljat tarjoon kyllä, jos livenä joskus jossain satun näkemään!!! Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 6, 2006 Share Posted May 6, 2006 Kyllä kannatti siirtää siirtää takavaloja! Nyt toi koko perä näyttää paljon paremmalta! http://personal.inet.fi/private/mraussi/kupla6520061.jpg Ja hyvin sattuu sengas lokarin sisään (Tulipa vaan suttuset kuvat) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 13, 2006 Share Posted May 13, 2006 Tuskainen tusaaminen tuotti sentään jotain tulosta. Varmaan viikon päivät meni noitten lavan lukkojen tekemiseen, mutta nyt ne sentään jotenkin toimii. Epätoivo valtaa alaa ja motivaatio senkun heikkenee. http://personal.inet.fi/private/mraussi ... 320061.jpg http://personal.inet.fi/private/mraussi ... 320062.jpg http://personal.inet.fi/private/mraussi ... 320063.jpg http://personal.inet.fi/private/mraussi ... 320064.jpg http://personal.inet.fi/private/mraussi ... 320065.jpg http://personal.inet.fi/private/mraussi ... 320066.jpg Quote Link to comment
Guest Posted May 13, 2006 Share Posted May 13, 2006 Muistaako kukaan muuten paljon lokarin reunan piti taittua sisäänpäin? Oiliks se 10 mm? Nyt on nimittäin 15mm taitos ja menee ihan turhan lähelle renkaan kylkeä. Onks tosta joku pykäläkin? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 13, 2006 Share Posted May 13, 2006 Muistaako kukaan muuten paljon lokarin reunan piti taittua sisäänpäin? Oiliks se 10 mm? Nyt on nimittäin 15mm taitos ja menee ihan turhan lähelle renkaan kylkeä. Onks tosta joku pykäläkin? Itseasiassa ei ole. Selvittelin vähän asiaa ja siis sisäänhän sen ei tarvii taittua lainkaan. Aikoinaan vaan yks katsari siintä jotain mumis, mutta ei sillä siinäkään tilanteessa ollu mitään merkitystä. Oli vaan siis jääny tämmönen mielikuva. Quote Link to comment
Guest Posted May 13, 2006 Share Posted May 13, 2006 Jeh, et eiköhän se riitä jos on kantattu niin ettei vaa jää renkaaseen nähden terävää pintaa. Kelasin vaan ku tollasia kantittomia on nähty kuituloksuissa useinkin, eikä lakipykälät yleensä erittele loksujen materiaalejakaan.. Tosin se nyt ei oo ennenkään kertonut, että jokin olis sallittua jos asennus tms on harrastajien keskuudessa yleinen tapa :) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 14, 2006 Share Posted May 14, 2006 Ei siinä määritellä pykälissä kun lokarin "syvyys" ja se kuinka pitkälle se pitää ulottua. Saa siis olla vaikka pienet parlokit, vaikka monessa autossa onkin kanttaus sisäänpäin rakenteellisista syistä. Omassakin se siihen jää nimenomaan rakenteellisista syistä, mutta laikkaan vähän pois, ettei oo niin lähellä kumia. Quote Link to comment
Racing Posted June 17, 2006 Share Posted June 17, 2006 Hienoa työtä! Jokos autolle on väri päätetty? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted June 18, 2006 Share Posted June 18, 2006 Ae perse! Kyborgista! Komiaa! Puavo @ dwl Quote Link to comment
mikan Posted June 19, 2006 Share Posted June 19, 2006 Lava nousoo! Kyllä nyt p***akuorma kippaa väärään suuntaan. :-) On se seppä! t. Mika Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.