ristosu Posted November 3, 2020 Share Posted November 3, 2020 Vm. 1972 Kleinbus (levyt edessä, rummut takana, alipainekäyttöinen jarrutehostin), jota on jo pidemmän aikaa (vuosia) kiusannut jarrujen varoitusvalon palaminen aina, kun jarrua painaa. Jarrut sinänsä toimivat hyvin (katsastajan mielestä), eikä vuotojakaan ole havaittavissa (eikä nestettä ole tarvinnut lisätä). Jonkinlaista sähköistä vikaa olen epäillyt, mutten ole onnistunut paikallistamaan sitä. Jarruvalokytkimet ovat 3-napaiset, ja varoitusvalo 4-napainen. Jarruvalot itsessään toimivat. Onkohan kenelläkään kokemusta tällaisesta viasta? Risto Quote Link to comment
Urbantoy Posted November 3, 2020 Share Posted November 3, 2020 (edited) 5 minutes ago, ristosu said: Vm. 1972 Kleinbus (levyt edessä, rummut takana, alipainekäyttöinen jarrutehostin), jota on jo pidemmän aikaa (vuosia) kiusannut jarrujen varoitusvalon palaminen aina, kun jarrua painaa. Jarrut sinänsä toimivat hyvin (katsastajan mielestä), eikä vuotojakaan ole havaittavissa (eikä nestettä ole tarvinnut lisätä). Jonkinlaista sähköistä vikaa olen epäillyt, mutten ole onnistunut paikallistamaan sitä. Jarruvalokytkimet ovat 3-napaiset, ja varoitusvalo 4-napainen. Jarruvalot itsessään toimivat. Onkohan kenelläkään kokemusta tällaisesta viasta? Risto Onko se valo siinä oikeassa alakulmassa kojetaulua missä mittärit kiinni.. Mulla se ei ole koskaan palanut, mulla varmaa ei mee edes sinne johtoa.. vedä se johto veks.. kyllä sä huomaat jos jarruissa häikkää, noissa tuon ajan antureissa varmaan enemmän soosausta.. Edited November 3, 2020 by Urbantoy Quote Link to comment
ristosu Posted November 3, 2020 Author Share Posted November 3, 2020 Sellainen erillinen punainen pyöreä valo, keskellä kirjain B, muistaakseni tosiaan nopeusmittarin oikeassa alakulmassa. Quote Link to comment
Urbantoy Posted November 3, 2020 Share Posted November 3, 2020 (edited) OOtas pitääpä kaivaa netistä kuvaa.. Onko se tossa alemassa kuvassa näkyvä punainen valo, oikeassa alakulmassa.. https://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=2393777 Edited November 3, 2020 by Urbantoy Quote Link to comment
x-pj Posted November 4, 2020 Share Posted November 4, 2020 (edited) Vika voi olla anturissa. Edited November 4, 2020 by x-pj Quote Link to comment
KimmoH Posted November 4, 2020 Share Posted November 4, 2020 Jompi kumpi jarruvaloantureista on rikki. Aikoinaan jenkkilässä vaativat tällaisen varoitusvalon ja siksi VW on sen joihinkin malleihin lisännyt. Mulla on esim. myöhäis europallis ja siinä on jarruvalot vain yhdellä anturilla ja ilman anturin varoitusvaloa. Quote Link to comment
ristosu Posted November 4, 2020 Author Share Posted November 4, 2020 Sama valo, mutta tässä tapauksessa nopeusmittarin ja tyhjän mittaritaulun välissä. Ohessa kuva. Kytkentä on kehittyneempää versiota, jossa valoa ei tarvitse painaa testatakseen sen toimivuutta. Ohessa kuva siitäkin. Quote Link to comment
ristosu Posted November 4, 2020 Author Share Posted November 4, 2020 Kävin auton alla irrottamassa anturien liittimet vuorotellen, yksi kerrallaan, ja kun jarrua painaa, jarruvalot syttyvät (kun virrat ovat päällä). Sitten painoin jarrua ja mittaamalla (vastus) totesin, että anturit kyllä katkaisevat sen varoitusvalolle menevän signaalin. Quote Link to comment
ristosu Posted November 4, 2020 Author Share Posted November 4, 2020 (edited) Nyt mittasin tuota jännitettä tuossa punaisessa piuhassa, joka tulee antureilta varoitusvalolle, ja se nousee 0,01 V:iin, kun painaa jarrua (virrat päällä, moottori ei). Samalla se varoitusvalo kirkastuu silminnähden. Sitten irrotin sen johdon varoitusvalosta (kiitos neuvosta), nyt toimii 🙂 Edited November 4, 2020 by ristosu Lisäys 1 Quote Link to comment
Recommended Posts