Jump to content

Talven touhuja: 191hp 315Nm turssi mosan tarkistus


Recommended Posts

Moro

 

Tein 2009-2010 (en muista enää tarkkaan) 1915 long-blokki katumoottorin Lahteen. Tää harrastaja myi myllyn eteenpäin ja uusi omistaja laitto härveliin ahtimet välijäähdyttimineen & sullo paketin kuplaansa. Kone säädettiin (en tiedä missä) ja penkitetiin samalla ulos napakat luvut 191 hp ja 315 Nm. Ajossa kone oli 2010-2012 ja ajettu km-määrä ei ollu kuulemma kummonen. Tässä vaiheessa (sanotaanko vaikka että elämän muutokisista johtuen) kupla jäi seisomaan.

 

Nyt isäntä haluais että mä puran tän mosan ja katton että miten tää löylyn antaminen on vaikuttanu laitteeseen. Voi olla että ihan hukka työtä, mutta peruskonsepti oli kuitenkin hyvin paljon vakio osia käyttäen. Eli osat irti toisistaan, putsaukset ja mittaukset. Sitten kunnostusta kaipaavat osat vaihtoon/kunnostukseen ja long-blokki-mosa lopuksi nippuun.

 

Alan ripottelemaan dataa tähän jatkoksi, kun sitä on annettavaksi. Turssi-mosan omistaja vois tuoda puuttuvat osat, nii on kaikki tarvittava kasassa, kun pääse tän kimppuun. Työ jonossa edellä Mottur-Wagenin mylly. Se saatava ulos ennen tähän enepi tutustumista.

 

Asiasta kolmanteen; Onko joku nähny mun kadonnutta tallimotivaatiota? Pääsi karkuun ilmeisesti tallin oven raosta kesälomien 2020 alkaessa. Löytäjälle & palauttajalle palkinto.

  

Link to comment

Tämä topic täytyykin laittaa seurantaan. Mullakin kun on kuplassa turbomosa, jota ei ole rakennettu parhaista mahdollisista osista mitä on markkinoilla. Motivaatiosta harvinainen havainto, eli olin eilen reilut kaks tuntia tallissa harrastamassa! 😲

Link to comment
6 hours ago, mikan said:

Tämä topic täytyykin laittaa seurantaan. Mullakin kun on kuplassa turbomosa, jota ei ole rakennettu parhaista mahdollisista osista mitä on markkinoilla. Motivaatiosta harvinainen havainto, eli olin eilen reilut kaks tuntia tallissa harrastamassa! 😲

Ei kysytä tarkemmin mitä ”harrastit”

Link to comment

Vaikka et kysynyt, niin kiinnitin bensatankin, pari jarruletkua ja jarruputkia. Pikkusen meni säätämiseksi, eikä tullut niin hyvä kuin olisin halunnut. Pitäis olla joku työkalu millä saa taiteltua jarruputkia nätisti. Sori, menee taas ohi aiheen.

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Löyty onneksi puretut osat saavista, meinasin unohtaa kertoa että mitä löytyi

 

Kampi ja vauhtis oli vakiot 4 tappiset. Näiden väliin oli tullu jotakin kosmeettista jälkeä. Tää lähti ihan 400 santsikalla pois. Kampi tuli kuntoon kevyellä kiillotuksella.

 

Kk oli kuin asennushetkellä.

 

1x nostaja oli päästä pikkusen palan menettänyt (vaihdettava)

 

Lohko piti aarporata. Laippa mitta oli vielä Ok

 

Sylinterit oli ruosteessa (+5v seisonta purettuna ei tee hyvää). Nii no, olinhan näistä voinu mitata halkasiat. Linkosin liian aikasin kierrätykseen nämä 😞

 

Männät oli Ok mitoiltaan,  Renkaat taas nippa nappa vaihtoraja ylitetty. Tapit kaipas herkistelyä 22.0 kalvaimella.

 

Kannet, ei halki, Ok pois lukien ohjirit. Nää ihan loppu. Vissiin sama Homma kuin Jääskeläisen tuo kuplassa; ahtopaineet kuivaa imuohjurin ja ne alkaa kuluu vauhdilla.  Vastaavasti Pako puolella myös murheena.

 

Suurimmat vauriota oli laakereissa. Kuvat kertoo loput.

ö kierto häiriötä vaikuttaa enemmälti, kuin liiasta tehosta?

 

 

16120380791597810202973762487239.jpg

16120380974744841234124385602256.jpg

Edited by P_Valtonen
  • Like 2
Link to comment
On 1/30/2021 at 10:20 PM, P_Valtonen said:

Löyty onneksi puretut osat saavista, meinasin unohtaa kertoa että mitä löytyi

 

Kannet, ei halki, Ok pois lukien ohjirit. Nää ihan loppu. Vissiin sama Homma kuin Jääskeläisen tuo kuplassa; ahtopaineet kuivaa imuohjurin ja ne alkaa kuluu vauhdilla.  Vastaavasti Pako puolella myös murheena.

 

 

 

 

Eikös näihin ohjurihommiin ollut joku voitelu-urakikka? Muistelen lukeneeni, oliskohan ollut legendaarinen turbomania-kirja.

Link to comment
55 minutes ago, mikan said:

 

Eikös näihin ohjurihommiin ollut joku voitelu-urakikka? Muistelen lukeneeni, oliskohan ollut legendaarinen turbomania-kirja.

Olisko ollut m8 kierretapilla ohjuriin öljyurat. Lopettaa noin puoli senttiä ennen kuin menee kanavan puolelta ohjurista läpi. Näin ne on ainakin täällä tehty eikä ole ollut kulumisongelmia.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...