Kharon Posted January 8, 2021 Posted January 8, 2021 Minulla on siis -56 teollisuuskone (122..) ja tuosta nyt pitäisi saada puhallinkoppa pois. Päädyistä ruuvit pois, termostaatti alapuolelta pois, laturi irti laturinjalasta ja varmuuden vuoksi irti puhallinkopastakin eikä koppa liiku mihinkään. On niin tiukassa että tulee koko kone lattialta mukana jos nostaa enemmän. Ei ole näkyvisti ruosteessa ja suojapeltien kaikki ruuvit aukesivat ihan kiltisti, ei pitäisi olla ruosteessakaan. Onko tuossa vielä sylinterien päälipeltien alla ylimääräisiä kiinnikeitä verrattuna Kuplan koneeseen? Alapuoliset pellit ja suunnilleen kaikki muutkin ovat irronneet tähän asti tosi vaivatta että joku nyt kanittaa. Päälipellit ovatkin se toinen ongelma, imukanavien vieressä olevat ruuvit eivät lähde mihinkään edes lämmitettynä, mitähän sitten? Minkähänlainen nokka-akseli tuossa on? Generaattorin kone kun on ja generaattori on antanut 10kVA ulos, niin koneesta on varmaan otettu vähän toistakymmentä kW vakiokierroksilla että on saatu sopivasti 50Hz kolmivaihetta ulos, ~3000 rpm. Quote
vwagen Posted January 8, 2021 Posted January 8, 2021 Noihin aikoihin kokeiltiin öljynjäähdytintä joka oli tuettu yläpäästään puhallinkoteloon,8 mm pultti öljynjäähdyttimen yläpään kohdalla puhallinkopan etupuolella. Vw teollisuusmoottoreissa on samat nokka-akselit kuin vastaavissa autonmottoreissa. 2 Quote
Kharon Posted January 8, 2021 Author Posted January 8, 2021 (edited) 21 minutes ago, vwagen said: Noihin aikoihin kokeiltiin öljynjäähdytintä joka oli tuettu yläpäästään puhallinkoteloon,8 mm pultti öljynjäähdyttimen yläpään kohdalla puhallinkopan etupuolella. Vw teollisuusmoottoreissa on samat nokka-akselit kuin vastaavissa autonmottoreissa. No onpas. Se kyllä selittäisi, mutta aika sokea saa olla että ei näe mutteria keskellä seinää. Mutta ei olisi sekään ensimmäinen kerta: Kun ei osaa etsiä niin ei löydäkään/näekään. Tuo nokka-asia on mukava uutinen, tarkoitus on tehdä tuosta autonmoottori ja minulla on melkein kaikki osat valmiina, tieto vain säästää koko laitteen purkamiselta. Kannet ja sylinterit pitää ottaa pois, yhden sylinterin ja mootorirungon välistä on vähän tihkunut öljyä joten uusi tiiviste ei ainakaan haittaa ja tuleepa samalla tarkistettua että miltä kone näyttää sisäpuolelta. Tehtaan jäljiltä tuo muuten varmasti on kun on vain 232h käyttötuntimittarissa, ~15 tuhatta kilsaa 60 km/h keskivauhdilla. Toinen hauska juttu: Kaikki M8 mutterit 14 millin avainvälillä. Jo 60-lukuisissa on 13mm, sittemmin standardikoko. Aika jännä. Edited January 8, 2021 by Kharon Quote
Kharon Posted January 8, 2021 Author Posted January 8, 2021 Tämä kävi nyt kiukuttamaan sen verran että piti ajella tallille ja lampun kanssa ihmetellä ja sieltähän se pultinkanta löytyi, aivan kuin vwagen sanoi. Kiitoksia! Toki pultinkanta oli samaa mattavihreää kuin muukin koppa ja hiukka hämärä talli mutta olisi se silti pitänyt nähdä. Hohhoi. Sitten kun irroitti niin puhallinkoppa nousi vaivatta lattialle, ihan niin kuin pitääkin. Koitin samalla suojapeltien ruuveja isolla ruuvimeisselillä, toiselta puolelta aukesi molemmat, toiselta puolelta toinen ruuvinkanta halkesi ja toinen vain nylppääntyi kelvottomaksi, ei lämmityskään auttanut. 50% siis onnistui. Pitää poistaa loppukin kanta, ottaa pelti pois ja vaikka porailla katkenneet jämät pois. Quote
Tanhis Posted January 11, 2021 Posted January 11, 2021 Sikses mielenkiintoinen kiinnityspaikka, itselläni '57 teollisuuskone (leikkuupuimurista) ja siinä ei tuollaista öljyjäähyn päällä olevaa pulttia enää ole. Quote
Kemin Karavaanari Posted January 11, 2021 Posted January 11, 2021 Minulla on 1200 ja 1600 teollisuusmoottorit. Olen ollut aina siinä ymmärryksessä että 1200 teollisuusmoottori vaatisi nokan vaihdon. Ilmeisesti ja toivottavasti olen ollut väärässä? Quote
tolvana Posted January 11, 2021 Posted January 11, 2021 Aikas monta avaamatonta teollisuuskonetta kuplissa on tullut vastaan eli ei se nokan vaihtoa ainakaan vaadi. 1 Quote
Kharon Posted January 16, 2021 Author Posted January 16, 2021 Toisaalla oli maininta että saattaa olla tavallista löysemmät venttiilijouset kun generaattori ei kierrä kuin 1200 kierrosta. Pitää ottaa irti ja varmistaa, kovin vakion näköiset ne ainakin silmämitalla olivat. Ruuvitkin aukesivat kun mätkin niitä ihan oikealla taltalla ja vasaralla: Olivat sen verran pehmeätä tavaraa että kova taltta puraisi ruuvinkannan reunaan kiinni ja vaikka kanta muuttui erittäin pahoinpidellyn näköiseksi, niin molemmat jäljelläolevat aukesivat. Mainota. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.