Jump to content

1967 juniksen ahtaminen


Recommended Posts

Jos joku nyt noista pykälistä käryllä voisi kommentoida.

 

Kun tuossa olisi valmiina yksi ahdettu kone, niin jos tunkisi sen tuohon autoon.

Mikä nyt sitten se maksimiteho on tämän hetken pykälien mukaan?

Tilavuus?

Jotain muuta? Mikä menee vertailu pelistä?

Nyt otteessa 1795 ja 55kw. 

 

Jarrut, akselit yms tuossa jo päivitettynä...

 

Pasi

Link to comment

Nythän siellä on myös tuo paino-teho -suhde ja ahtamisellekkin näköjään jotain rajaa jos ottaa liian vähän tehoja 😜

 

"Jos ajoneuvoon on asennettu ahdin, ei tehonmittaustodistusta hyväksytä, jos sen
mukaan ahtimen asentaminen on lisännyt tehoa enintään 20 prosenttia. Asennetta-
essa tiettyyn moottoriin tarkoitettu tehdasvalmisteinen muutossarja, katsotaan muu-
tossarjan valmistajan antama todistus maksimitehosta riittäväksi selvitykseksi,
vaikka sen mukaan tehon lisäys olisi 20 prosenttia tai vähemmän. Tapauksissa, joissa
muutossarjan valmistaja ei ole yleisesti tunnettu kaupallinen valmistaja tai muissa
epäselvissä tapauksissa katsastajalle on esitettävä tehomittaustodistus.   

 

Muutettaessa ajoneuvo vertailuajoneuvoa vastaavaksi edellä 2 kappaleessa tarkoite-
tuilta osin tai, jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona, ajoneuvon
omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia
raja-arvoja:
1) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa 25 kilogrammaa/kW tai enemmän, saa se
pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW;
2) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pie-
nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 10 kilogrammaa/kW;
3) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pie-
nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW;
4) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pie-
nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 5 kilogrammaa/kW;
5) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pie-
nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 4 kilogrammaa/kW.
Edellä 1-5 alakohdissa vertailuajoneuvon omamassan ja tehon suhde katsotaan tyyp-
pihyväksynnän tiedoista tai yhtäläisyysselvityksestä. Muutetun ajoneuvon omamassa
tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla ja muutetusta mootto-
rista tulee esittää tehomittaustodistus; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan
DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-
kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa. "

Link to comment

1) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa 25 kilogrammaa/kW tai enemmän, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW

 

Muutetun ajoneuvon omamassa tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla ja muutetusta moottorista tulee esittää tehomittaustodistus;

 

 

Eli tuon mukaisesti junis punnitaan muutoskatsastuksessa. Leikitään, että se painaa leimalla vaikka 1200 kg. Tehopainosuhde saa olla 12 kg/kW, josta saadaan 100 kW, eli noin 136 hv. 

Enintään 136 hv dynolapun kanssa voi sitten mennä leimalle ja kiinni voi olla vaikka 2332 ccm turbo. Siis ensi kuun alusta lähtien. 🙂

 

t. Mika

 

Edited by mikan
Link to comment
Mikäs se 100kW sääntö on, joka astuu 1.3 voimaan. Miten sitä sovelletaan. Voisko joku suomentaa?
Koskee erillisrungollisia autoja (kuplan pohjalevy ei ole sellainen). Tuo pykälä tuli käsittääkseni helpottamaan erityisesti rodien moottorin vaihtoja?

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Mites kun tuossa vielä nettoteho, niin eikös periaatteessa koneteho voi olla 10 pinnaa enemmän DINiä? Joku 0.9 kerroin oli äkkiä katottuna. Mutta äkkiä laskin niin junis menee tuohon 25 kg. Normi junis 1080 kg. Mutta nyt saa "järkevän" koneen ympättyä helpommin ihan laillisesti.

 

Edit: Mites jos omapaino onkin suurempi jo muutettava kuin vertailumalli? Mites tuo tulkitaan. Saako periaatteessa tehokkaamman, kun ei 12kg raja mene?

Edited by JaniM
Link to comment



Mites kun tuossa vielä nettoteho, niin eikös periaatteessa koneteho voi olla 10 pinnaa enemmän DINiä? Joku 0.9 kerroin oli äkkiä katottuna.


Nuo kertoimet on autoille joissa alkuperäinen moottoriteho ilmoitetaan SAE hevosvoimissa. Volkkarit on DIN normin mukaisia joten ilman kertoimia mennään.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
1 hour ago, masajee said:

Nythän siellä on myös tuo paino-teho -suhde ja ahtamisellekkin näköjään jotain rajaa jos ottaa liian vähän tehoja 😜

 

"Jos ajoneuvoon on asennettu ahdin, ei tehonmittaustodistusta hyväksytä, jos sen
mukaan ahtimen asentaminen on lisännyt tehoa enintään 20 prosenttia.

 

Kaverin subaruun laitettiin turbo ja käytiin dynossa. Teho ei noussut 20 prosenttia noin 0,5 barin ahdoilla. Ahdettu motti oli varmaan jo hieman väsähtänyt ja todennäköisesti olisi voinut olla enemmän sytkäennakkoa. Katsastuksen kanssa olikin sitten ongelmia, kun katsastusmies ei uskonut dynolappua. Käytiin sitten toisessa dynossa, jossa dynomies sääti ecun softaa niin, että saatiin riittävästi tehoa lapulle ja katsastusmies tyytyväiseksi. Joskus siis voi käydä näinkin päin ettei tehoa ole tarpeeksi. 🙂

Link to comment
3 hours ago, JaniM said:

 

Edit: Mites jos omapaino onkin suurempi jo muutettava kuin vertailumalli? Mites tuo tulkitaan. Saako periaatteessa tehokkaamman, kun ei 12kg raja mene?

 

"Muutetun ajoneuvon omamassa tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla"

 

Eli muutettavan omapainolla voi vaikuttaa rajoihin.

Link to comment
5 hours ago, mikan said:

1) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa 25 kilogrammaa/kW tai enemmän, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW

 

Muutetun ajoneuvon omamassa tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla ja muutetusta moottorista tulee esittää tehomittaustodistus;

 

 

Eli tuon mukaisesti junis punnitaan muutoskatsastuksessa. Leikitään, että se painaa leimalla vaikka 1200 kg. Tehopainosuhde saa olla 12 kg/kW, josta saadaan 100 kW, eli noin 136 hv. 

Enintään 136 hv dynolapun kanssa voi sitten mennä leimalle ja kiinni voi olla vaikka 2332 ccm turbo. Siis ensi kuun alusta lähtien. 🙂

 

t. Mika

 

 Näin minäkin sen näen. Siis täytyy käydä kyselemässä tuosta naapurin konttuurilta miten ne sen näkee...

 

-Pasi

Link to comment

Noin minä kans ymmärsin. Lyijyharkkoja kyytiin. Mut oliko painomuutoksissa kans jotain rajoituksia? Konepainoissa joskus oli ettei saanut paljon lisääntyä tai omamassa muuttua, jolloin henkilömäärällä kompensointiin tuo kokonaispaino ilmeisesti.

Link to comment

Pakuissa menee varmasti niin, että jos omamassa kasvaa, niin kantavuus vastaavasti pienenee. Näin kuitenkin kokonaismassa pysyy samana, jolloin ei pitäisi olla mitään vaikutusta akseleihin tai jarruihin.

Link to comment
10 hours ago, mikan said:

Pakuissa menee varmasti niin, että jos omamassa kasvaa, niin kantavuus vastaavasti pienenee. Näin kuitenkin kokonaismassa pysyy samana, jolloin ei pitäisi olla mitään vaikutusta akseleihin tai jarruihin.

Juu, kantavuus saakin pienentyä jos sillä saa lisää omamassaa, joka sit taas suoraan yhteydessä tehoihin...😀

Link to comment
6 minutes ago, suikkanen said:

Elikä nyt juniksen saa helposti muutoskatsastettua tehokkaammalle moottorille kun nostaa omamassaa?

 

Esim: moottori 2,0L   teho 85kW

 

85kW*12kg/kW=1020kg

 

Mulla otteessa oma massa 1080kg jo nyt...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...