Jooo Posted February 14, 2021 Share Posted February 14, 2021 Jos joku nyt noista pykälistä käryllä voisi kommentoida. Kun tuossa olisi valmiina yksi ahdettu kone, niin jos tunkisi sen tuohon autoon. Mikä nyt sitten se maksimiteho on tämän hetken pykälien mukaan? Tilavuus? Jotain muuta? Mikä menee vertailu pelistä? Nyt otteessa 1795 ja 55kw. Jarrut, akselit yms tuossa jo päivitettynä... Pasi Quote Link to comment
metake Posted February 14, 2021 Share Posted February 14, 2021 Mikä menee vertailu pelistä?Tähän ei käsittääkseni muutosta, eli junis 1500 ja 44 hp.Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
Jooo Posted February 14, 2021 Author Share Posted February 14, 2021 Jep, ja toi tekee noin 53hv ja nyt otteeessa 55kw... Siis konttuurille kyselemään, jos vaihtais koneen mutta toi 55kw olisi tavoite 😁🤔 Quote Link to comment
masajee Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Nythän siellä on myös tuo paino-teho -suhde ja ahtamisellekkin näköjään jotain rajaa jos ottaa liian vähän tehoja 😜 "Jos ajoneuvoon on asennettu ahdin, ei tehonmittaustodistusta hyväksytä, jos sen mukaan ahtimen asentaminen on lisännyt tehoa enintään 20 prosenttia. Asennetta- essa tiettyyn moottoriin tarkoitettu tehdasvalmisteinen muutossarja, katsotaan muu- tossarjan valmistajan antama todistus maksimitehosta riittäväksi selvitykseksi, vaikka sen mukaan tehon lisäys olisi 20 prosenttia tai vähemmän. Tapauksissa, joissa muutossarjan valmistaja ei ole yleisesti tunnettu kaupallinen valmistaja tai muissa epäselvissä tapauksissa katsastajalle on esitettävä tehomittaustodistus. Muutettaessa ajoneuvo vertailuajoneuvoa vastaavaksi edellä 2 kappaleessa tarkoite- tuilta osin tai, jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona, ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia raja-arvoja: 1) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa 25 kilogrammaa/kW tai enemmän, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW; 2) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pie- nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 10 kilogrammaa/kW; 3) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pie- nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW; 4) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pie- nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 5 kilogrammaa/kW; 5) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pie- nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 4 kilogrammaa/kW. Edellä 1-5 alakohdissa vertailuajoneuvon omamassan ja tehon suhde katsotaan tyyp- pihyväksynnän tiedoista tai yhtäläisyysselvityksestä. Muutetun ajoneuvon omamassa tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla ja muutetusta mootto- rista tulee esittää tehomittaustodistus; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7- kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa. " Quote Link to comment
-tipi- Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Mikäs se 100kW sääntö on, joka astuu 1.3 voimaan. Miten sitä sovelletaan. Voisko joku suomentaa? Quote Link to comment
mikan Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 (edited) 1) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa 25 kilogrammaa/kW tai enemmän, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW Muutetun ajoneuvon omamassa tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla ja muutetusta moottorista tulee esittää tehomittaustodistus; Eli tuon mukaisesti junis punnitaan muutoskatsastuksessa. Leikitään, että se painaa leimalla vaikka 1200 kg. Tehopainosuhde saa olla 12 kg/kW, josta saadaan 100 kW, eli noin 136 hv. Enintään 136 hv dynolapun kanssa voi sitten mennä leimalle ja kiinni voi olla vaikka 2332 ccm turbo. Siis ensi kuun alusta lähtien. 🙂 t. Mika Edited February 15, 2021 by mikan Quote Link to comment
metake Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Mikäs se 100kW sääntö on, joka astuu 1.3 voimaan. Miten sitä sovelletaan. Voisko joku suomentaa?Koskee erillisrungollisia autoja (kuplan pohjalevy ei ole sellainen). Tuo pykälä tuli käsittääkseni helpottamaan erityisesti rodien moottorin vaihtoja?Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
JaniM Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 (edited) Mites kun tuossa vielä nettoteho, niin eikös periaatteessa koneteho voi olla 10 pinnaa enemmän DINiä? Joku 0.9 kerroin oli äkkiä katottuna. Mutta äkkiä laskin niin junis menee tuohon 25 kg. Normi junis 1080 kg. Mutta nyt saa "järkevän" koneen ympättyä helpommin ihan laillisesti. Edit: Mites jos omapaino onkin suurempi jo muutettava kuin vertailumalli? Mites tuo tulkitaan. Saako periaatteessa tehokkaamman, kun ei 12kg raja mene? Edited February 15, 2021 by JaniM Quote Link to comment
metake Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Mites kun tuossa vielä nettoteho, niin eikös periaatteessa koneteho voi olla 10 pinnaa enemmän DINiä? Joku 0.9 kerroin oli äkkiä katottuna.Nuo kertoimet on autoille joissa alkuperäinen moottoriteho ilmoitetaan SAE hevosvoimissa. Volkkarit on DIN normin mukaisia joten ilman kertoimia mennään.Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
mikan Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 1 hour ago, masajee said: Nythän siellä on myös tuo paino-teho -suhde ja ahtamisellekkin näköjään jotain rajaa jos ottaa liian vähän tehoja 😜 "Jos ajoneuvoon on asennettu ahdin, ei tehonmittaustodistusta hyväksytä, jos sen mukaan ahtimen asentaminen on lisännyt tehoa enintään 20 prosenttia. Kaverin subaruun laitettiin turbo ja käytiin dynossa. Teho ei noussut 20 prosenttia noin 0,5 barin ahdoilla. Ahdettu motti oli varmaan jo hieman väsähtänyt ja todennäköisesti olisi voinut olla enemmän sytkäennakkoa. Katsastuksen kanssa olikin sitten ongelmia, kun katsastusmies ei uskonut dynolappua. Käytiin sitten toisessa dynossa, jossa dynomies sääti ecun softaa niin, että saatiin riittävästi tehoa lapulle ja katsastusmies tyytyväiseksi. Joskus siis voi käydä näinkin päin ettei tehoa ole tarpeeksi. 🙂 Quote Link to comment
masajee Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 3 hours ago, JaniM said: Edit: Mites jos omapaino onkin suurempi jo muutettava kuin vertailumalli? Mites tuo tulkitaan. Saako periaatteessa tehokkaamman, kun ei 12kg raja mene? "Muutetun ajoneuvon omamassa tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla" Eli muutettavan omapainolla voi vaikuttaa rajoihin. Quote Link to comment
Jooo Posted February 15, 2021 Author Share Posted February 15, 2021 5 hours ago, mikan said: 1) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa 25 kilogrammaa/kW tai enemmän, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW Muutetun ajoneuvon omamassa tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla ja muutetusta moottorista tulee esittää tehomittaustodistus; Eli tuon mukaisesti junis punnitaan muutoskatsastuksessa. Leikitään, että se painaa leimalla vaikka 1200 kg. Tehopainosuhde saa olla 12 kg/kW, josta saadaan 100 kW, eli noin 136 hv. Enintään 136 hv dynolapun kanssa voi sitten mennä leimalle ja kiinni voi olla vaikka 2332 ccm turbo. Siis ensi kuun alusta lähtien. 🙂 t. Mika Näin minäkin sen näen. Siis täytyy käydä kyselemässä tuosta naapurin konttuurilta miten ne sen näkee... -Pasi Quote Link to comment
JaniM Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Noin minä kans ymmärsin. Lyijyharkkoja kyytiin. Mut oliko painomuutoksissa kans jotain rajoituksia? Konepainoissa joskus oli ettei saanut paljon lisääntyä tai omamassa muuttua, jolloin henkilömäärällä kompensointiin tuo kokonaispaino ilmeisesti. Quote Link to comment
mikan Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Mulla muutoskatsastuksen otteen mukainen 700 kg oli puntarilla 770 kg. Näin auto muuttui 5 -> 4 hengen autoksi. Quote Link to comment
Jooo Posted February 15, 2021 Author Share Posted February 15, 2021 Noissa pakettiautoissa taisi olla jotain vaikutusta akselipainojen kanssa.... Quote Link to comment
mikan Posted February 16, 2021 Share Posted February 16, 2021 Pakuissa menee varmasti niin, että jos omamassa kasvaa, niin kantavuus vastaavasti pienenee. Näin kuitenkin kokonaismassa pysyy samana, jolloin ei pitäisi olla mitään vaikutusta akseleihin tai jarruihin. Quote Link to comment
Jooo Posted February 16, 2021 Author Share Posted February 16, 2021 10 hours ago, mikan said: Pakuissa menee varmasti niin, että jos omamassa kasvaa, niin kantavuus vastaavasti pienenee. Näin kuitenkin kokonaismassa pysyy samana, jolloin ei pitäisi olla mitään vaikutusta akseleihin tai jarruihin. Juu, kantavuus saakin pienentyä jos sillä saa lisää omamassaa, joka sit taas suoraan yhteydessä tehoihin...😀 Quote Link to comment
suikkanen Posted February 16, 2021 Share Posted February 16, 2021 (edited) Elikä nyt juniksen saa helposti muutoskatsastettua tehokkaammalle moottorille kun nostaa omamassaa? Esim: moottori 2,0L teho 85kW 85kW*12kg/kW=1020kg Edited February 16, 2021 by suikkanen Quote Link to comment
Jooo Posted February 16, 2021 Author Share Posted February 16, 2021 Suunnilleen noin... mulla konttuurilla tästä kysely että miten nyt varmasti menee. Kuittaan tänne kun varmaa tietoa, tai varmempaa😀👍 Quote Link to comment
Jooo Posted February 16, 2021 Author Share Posted February 16, 2021 6 minutes ago, suikkanen said: Elikä nyt juniksen saa helposti muutoskatsastettua tehokkaammalle moottorille kun nostaa omamassaa? Esim: moottori 2,0L teho 85kW 85kW*12kg/kW=1020kg Mulla otteessa oma massa 1080kg jo nyt... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.