Kaipaa Posted April 16, 2021 Posted April 16, 2021 Miten saisi mitattua helpoiten aurauskulmat kotikonstein kuplasta, ja mikä on asetuskulma?? Quote
NO H2O Posted April 16, 2021 Posted April 16, 2021 Tätä on pohdittu aiemminkin... Mutta kertauksena vielä simpukka keskiasentoon ja hiukan aurausta niin tulee hyvä 👍 Quote
Kaipaa Posted April 18, 2021 Author Posted April 18, 2021 Ok, kiitos linkistä. Tuli tuossa vain mieleen, että saisiko tuon aurauksen mitattua ihan laser etäisyysmittarilla, eli mittari renkaan sisäpuolelle vanteen reunaa vasten ja luku toisen puolen vanteen reunasta (hyvin kapeahan se reuna on, mutta...)? Tällä ei pääse ihan navan korkeudelle, mutta olisiko tarpeeksi tarkka? Quote
x-pj Posted April 18, 2021 Posted April 18, 2021 2 hours ago, Kaipaa said: Ok, kiitos linkistä. Tuli tuossa vain mieleen, että saisiko tuon aurauksen mitattua ihan laser etäisyysmittarilla, eli mittari renkaan sisäpuolelle vanteen reunaa vasten ja luku toisen puolen vanteen reunasta (hyvin kapeahan se reuna on, mutta...)? Tällä ei pääse ihan navan korkeudelle, mutta olisiko tarpeeksi tarkka? Kyllä tuo tarkkuustaso on minulle riittänyt. Voi mitata muutamasta kohdasta siirtämällä autoa hiukan eteenpäin. Vantaaen reunakaan ei usein ole ihan suora. Quote
PZQ Posted April 18, 2021 Posted April 18, 2021 Laaserilla mitaten Ei ole pakko osua vanteen reunaan, kunhan osuu suunnilleen samaan kohtaa rengasta etu ja takapuolella. Quote
PZQ Posted April 18, 2021 Posted April 18, 2021 Mulla säätyi tänään näillä apuvälinellä auraus. Kärkkäiseltä linjarit 10€ / kpl ja remmeillä vanteeseen, mitata voi rullamitalla tai vaikka sillä laserilla Ps. Olipa aika mahtavaa kiskoa kevään ekat jätti burnikset & vedot, maistuu vieläkin suussa :) Quote
Kaipaa Posted April 19, 2021 Author Posted April 19, 2021 Jeps, reilut 5mm harituksella, mutta enpä saa noita säätöjä liikkumaan... Ideoita millä nuo saa kotikonstein liikkumaan?? Quote
NO H2O Posted April 19, 2021 Posted April 19, 2021 5 minutes ago, Kaipaa said: Jeps, reilut 5mm harituksella, mutta enpä saa noita säätöjä liikkumaan... Ideoita millä nuo saa kotikonstein liikkumaan?? Raidetangot irti ja herkistelee liikkuviksi jälleen... Pura ja kokoa juttu... 💪 Quote
Kaipaa Posted April 19, 2021 Author Posted April 19, 2021 Ei ole noita pallonivelen irroitustyökaluja, ainakaan vielä, eli millä saa sen kartion irti... Quote
NO H2O Posted April 19, 2021 Posted April 19, 2021 4 minutes ago, Kaipaa said: Ei ole noita pallonivelen irroitustyökaluja, ainakaan vielä, eli millä saa sen kartion irti... https://www.motonet.fi/fi/tuote/804022/MTX-Automotive-Raidetangon-paan-ulosvetaja Tämä on hyvä... Quote
Kaipaa Posted April 19, 2021 Author Posted April 19, 2021 (edited) 21 minutes ago, NO H2O said: https://www.motonet.fi/fi/tuote/804022/MTX-Automotive-Raidetangon-paan-ulosvetaja Tämä on hyvä... Tällä lähtee raidetangon päät irti?? Entäs tukivarren pallonivelet, tämä ei mahdu niihin?? Edited April 19, 2021 by Kaipaa Quote
NO H2O Posted April 19, 2021 Posted April 19, 2021 4 minutes ago, Kaipaa said: Tällä lähtee raidetangon päät irti?? Entäs tukivarren pallonivelet, tämä ei mahdu niihin?? Isommat nivelet lähtevät näppärästi lyömällä irti... Youtubesta löytyy varmaan jokin video hommasta? Quote
PZQ Posted April 19, 2021 Posted April 19, 2021 2 hours ago, Kaipaa said: Ei ole noita pallonivelen irroitustyökaluja, ainakaan vielä, eli millä saa sen kartion irti... Vasempaan käteen kuulapää vasara, ja pidä sitä siinnä kartion kyljessä, oikeassa kädessä 2-5kg pajanoppa ja pamauta sillä kuulapäähän.. Pam Pam Pam ja poks läks irti Quote
PZQ Posted April 19, 2021 Posted April 19, 2021 Kun laitat uuden nivelen niin kurkkaa suojakumin alle... Vuodesta 1995 eu kieltänyt rasvan käytön näissä, sen takia niitä saat vaihtaa joka vuosi Kuvassa jokseenkin laatumerkki ZF tehdasrasvattuna, rasvana jotain eläinrasva talia Quote
Kaipaa Posted April 19, 2021 Author Posted April 19, 2021 Sain oikean puolen raidetangon pään auki siten, että avasin hieman pallonivelen mutteria, pullotunkilla nostin mutterin päästä, moska tämän pallonivelen "lenkin" toiselle puolelle ja vasaralla lyönti toiselle puolelle, hyvin irtosi. Säädöt sain avattua paikoillaan ollessa oikealta puolelta siten, että moska tämän halkaistun raidetangon kohdan toiselle puolelle ja vasaralla koputtaen toiselle puolelle, samalla irroitusöljyä tästä halkaistusta kohdasta syöttäen ja välillä raidetankoa edes takas kiertäen. Lopulta säädöt alkoi liikkumaan jolloin lisää öljyä kierteisiin. Nyt aurauskulmat säädetty hieman aurauksen puolelle (vatupassi renkaan kylkeen hihnoilla ja metrimitoilla mitaten). Renkaat tasapainotettu (edessä 185 kokoiset) pari päivää sitten, mutta siitä huolimatta välillä ohjaus ottaa n. 90 kmh vauhdissa kunnon vapinat eikä nopeuden muutos välttämättä hirveästi auta. Painoja on pitänyt laittaa toiseen eturenkaasen useita kymmeniä grammoja, mutta olivat kuulemma saaneet tasapainoon kaikki renkaat. Seuraavaksi menee varmaankin tuo ohjausvaimennin uusiksi, se näytti olevan kostea ja pohjapellin päällä näytti olevan öljyä. Mikä on ohjausvaihteen oikea kireys? Keskiasennossa vapaata vaikuttaisi olevan joku 5mm ratin ulkokehällä. Muita vinkkejä millä tuon etupään vapinan voisi saada rauhoitettua, vai onko tuo ohjausvaimentimen huono kunto joka saattaa saada etupään rauhattomaksi? Quote
NO H2O Posted April 19, 2021 Posted April 19, 2021 Mikä on iskunvaimentimien ja ohjausiskunvaimentimen kunto? Oireiden perusteella tutkisin nuo... Quote
x-pj Posted April 19, 2021 Posted April 19, 2021 Ohjausiskunvaimentimen kunto ei voi olla syy vapinaan. Auton pitää kulkea normiajossa ongelmitta vaikka ilman ohjausiskunvaimenninta. Huonot iskunvaimentimet voi olla syyllinen, mutta epäilisin, että jossain on väljää. Tarkasta pallonivelet, raidetangon päät ja pyöränlaakerit. Sieltä voi löytyä myös selitys suurelle haritukselle. 1 Quote
Kaipaa Posted April 19, 2021 Author Posted April 19, 2021 (edited) 46 minutes ago, x-pj said: Ohjausiskunvaimentimen kunto ei voi olla syy vapinaan. Auton pitää kulkea normiajossa ongelmitta vaikka ilman ohjausiskunvaimenninta. Huonot iskunvaimentimet voi olla syyllinen, mutta epäilisin, että jossain on väljää. Tarkasta pallonivelet, raidetangon päät ja pyöränlaakerit. Sieltä voi löytyä myös selitys suurelle haritukselle. Auto on katsastettu n. kuukausi sitten, katsuri ei ainakaan sanonut eikä merkinnyt papereihin mitään välyksistä.... Ja se vapina ohjauksessa ei tule aina, eikä koskaan taajamanopeuksissa, sekä mitään vapinaa ei ollut 155 leveillä talvirenkailla. Eikä tasapainoituksessa sanoneet mitään että noiden kesärenkaiden vanteet olisivat kierot tai että runko olisi rikki tms. Edited April 19, 2021 by Kaipaa Quote
hpa Posted April 19, 2021 Posted April 19, 2021 (edited) Auraus säädetään molemmista raidetangoista siten, että keskitys säilyy.Ohjausvaihteen ylemmässä akselissa on keskimerkki pienessä renkaassa.Ohjauspyörä käännetään pooreissa suoraan keskimerkin suorassa asennossa ja testataan ohjauspyörän asento ajamalla suoraan eteepäin. Ohjauspyörä on säädettävä keskiasentoon molempia raidetankoja kääntämällä. Jos ohjauspyörä on käänytyneenä oikealle, lyhennetään oikeaa raidetankoa ja pidennetään vasenta.Päinvastoin jos ohjauspyörä on kääntyneenä vasemmalle.Sitten voi mitata aurausta ja säätää sitä että on. Sitten ohjausvaihteen perussäätö.Eturenkaat ilmassa ohjauspyörästä neljännes käännettynä noin 25 mm ulkokehältä mitattuna.Kokeilemaan,jos ohjaus kadunkulmassa palauttaa sen neljänneskierroksen,niin hyvä on.Mikäli suoraan ajaessa välystä on liikas, voi ohjausta kiristää kunhan keskiasento ei jumita ja palautus toimii.Kun ohjausvälys miellyttää säädetään taas auraus.Wobblaus voi johtua myös vääristä vanteista ja pyörien suuntaus voi olla ihan miten sattuu,auraus on vaan yksi muuttuja. Koitan laittaa tuosta sektoripuolisuunnikkaitten säädöstä kuvan, kun pääsen tuvan puolelle. Edited April 19, 2021 by hpa Kuvan lisäys Quote
vwagen Posted April 19, 2021 Posted April 19, 2021 Ohjaus"iskunvaimentimen" tehtävä on nimenomaan estää tuo vapina. Quote
x-pj Posted April 20, 2021 Posted April 20, 2021 7 hours ago, vwagen said: Ohjaus"iskunvaimentimen" tehtävä on nimenomaan estää tuo vapina. Eikös se ole ensi sijassa vaimentamassa töyssyjen aiheuttamia nopeita ohjausliikkeitä (bump steeriä). Saattaa se peittää muitakin ongelmia, kuten esim. rauhoittaa vapinan, joka on syntynyt jostain ongelmasta. Quote
Kaipaa Posted April 22, 2021 Author Posted April 22, 2021 Nyt on uusi vaimennin vaihdettu ja se iso vapina hävisi ohjauksesta, vanha vaimentaja oli rikki 2 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.