Jump to content

Aurauskulmien tarkastus kotikonstein


Recommended Posts

Posted

Ok, kiitos linkistä. Tuli tuossa vain mieleen, että saisiko tuon aurauksen mitattua ihan laser etäisyysmittarilla, eli mittari renkaan sisäpuolelle vanteen reunaa vasten ja luku toisen puolen vanteen reunasta (hyvin kapeahan se reuna on, mutta...)? Tällä ei pääse ihan navan korkeudelle, mutta olisiko tarpeeksi tarkka? 

Posted
2 hours ago, Kaipaa said:

Ok, kiitos linkistä. Tuli tuossa vain mieleen, että saisiko tuon aurauksen mitattua ihan laser etäisyysmittarilla, eli mittari renkaan sisäpuolelle vanteen reunaa vasten ja luku toisen puolen vanteen reunasta (hyvin kapeahan se reuna on, mutta...)? Tällä ei pääse ihan navan korkeudelle, mutta olisiko tarpeeksi tarkka? 

Kyllä tuo tarkkuustaso on minulle riittänyt. Voi mitata muutamasta kohdasta siirtämällä autoa hiukan eteenpäin. Vantaaen reunakaan ei usein ole ihan suora.

Posted

Laaserilla mitaten Ei ole pakko osua vanteen reunaan, kunhan osuu suunnilleen samaan kohtaa rengasta etu ja takapuolella.

 

 

Posted

Mulla säätyi tänään näillä apuvälinellä auraus.

Kärkkäiseltä linjarit 10€ / kpl ja remmeillä vanteeseen, mitata voi rullamitalla tai vaikka sillä laserilla

 

Ps. Olipa aika mahtavaa kiskoa kevään ekat jätti burnikset & vedot, maistuu vieläkin suussa :)

 

 

 

 

IMG_20210418_180444566.thumb.jpg.6c1d7a61c8b0df1bf282a689ef41dc7d.jpg

Posted

Jeps, reilut 5mm harituksella, mutta enpä saa noita säätöjä liikkumaan... Ideoita millä nuo saa kotikonstein liikkumaan?? 

Posted
5 minutes ago, Kaipaa said:

Jeps, reilut 5mm harituksella, mutta enpä saa noita säätöjä liikkumaan... Ideoita millä nuo saa kotikonstein liikkumaan?? 

 

Raidetangot irti ja herkistelee liikkuviksi jälleen... Pura ja kokoa juttu... 💪

Posted
4 minutes ago, Kaipaa said:

Tällä lähtee raidetangon päät irti?? Entäs tukivarren pallonivelet, tämä ei mahdu niihin?? 

 

Isommat nivelet lähtevät näppärästi lyömällä irti... Youtubesta löytyy varmaan jokin video hommasta?

Posted
2 hours ago, Kaipaa said:

Ei ole noita pallonivelen irroitustyökaluja, ainakaan vielä, eli millä saa sen kartion irti... 

 

Vasempaan käteen kuulapää vasara, ja pidä sitä siinnä kartion kyljessä, oikeassa kädessä 2-5kg pajanoppa ja pamauta sillä kuulapäähän..

Pam Pam Pam ja poks läks irti

Posted

 

 

 

 

 

 

 

Kun laitat uuden nivelen niin kurkkaa suojakumin alle... Vuodesta 1995 eu kieltänyt rasvan käytön näissä, sen takia niitä saat vaihtaa joka vuosi

Kuvassa jokseenkin laatumerkki ZF tehdasrasvattuna, rasvana jotain eläinrasva talia

IMG_20200607_182023307_MP.thumb.jpg.50d33062f7c2fef2f46d6522062c41ba.jpg

Posted

Sain oikean puolen raidetangon pään auki siten, että avasin hieman pallonivelen mutteria, pullotunkilla nostin mutterin päästä, moska tämän pallonivelen "lenkin" toiselle puolelle ja vasaralla lyönti toiselle puolelle, hyvin irtosi. 

 

Säädöt sain avattua paikoillaan ollessa oikealta puolelta siten, että moska tämän halkaistun raidetangon kohdan toiselle puolelle ja vasaralla koputtaen toiselle puolelle, samalla irroitusöljyä tästä halkaistusta kohdasta syöttäen ja välillä raidetankoa edes takas kiertäen. Lopulta säädöt alkoi liikkumaan jolloin lisää öljyä kierteisiin. 

 

Nyt aurauskulmat säädetty hieman aurauksen puolelle (vatupassi renkaan kylkeen hihnoilla ja metrimitoilla mitaten). 

 

Renkaat tasapainotettu (edessä 185 kokoiset) pari päivää sitten, mutta siitä huolimatta välillä ohjaus ottaa n. 90 kmh vauhdissa kunnon vapinat eikä nopeuden muutos välttämättä hirveästi auta. Painoja on pitänyt laittaa toiseen eturenkaasen useita kymmeniä grammoja, mutta olivat kuulemma saaneet tasapainoon kaikki renkaat. Seuraavaksi menee varmaankin tuo ohjausvaimennin uusiksi, se näytti olevan kostea ja pohjapellin päällä näytti olevan öljyä. 

 

Mikä on ohjausvaihteen oikea kireys? Keskiasennossa vapaata vaikuttaisi olevan joku 5mm ratin ulkokehällä. Muita vinkkejä millä tuon etupään vapinan voisi saada rauhoitettua, vai onko tuo ohjausvaimentimen huono kunto joka saattaa saada etupään rauhattomaksi?

Posted

Ohjausiskunvaimentimen kunto ei voi olla syy vapinaan. Auton pitää kulkea normiajossa ongelmitta vaikka ilman ohjausiskunvaimenninta. Huonot iskunvaimentimet voi olla syyllinen, mutta epäilisin, että jossain on väljää. Tarkasta pallonivelet, raidetangon päät ja pyöränlaakerit. Sieltä voi löytyä myös selitys suurelle haritukselle.

  • Like 1
Posted (edited)
46 minutes ago, x-pj said:

Ohjausiskunvaimentimen kunto ei voi olla syy vapinaan. Auton pitää kulkea normiajossa ongelmitta vaikka ilman ohjausiskunvaimenninta. Huonot iskunvaimentimet voi olla syyllinen, mutta epäilisin, että jossain on väljää. Tarkasta pallonivelet, raidetangon päät ja pyöränlaakerit. Sieltä voi löytyä myös selitys suurelle haritukselle.

Auto on katsastettu n. kuukausi sitten, katsuri ei ainakaan sanonut eikä merkinnyt papereihin mitään välyksistä....  Ja se vapina ohjauksessa ei tule aina, eikä koskaan taajamanopeuksissa, sekä mitään vapinaa ei ollut 155 leveillä talvirenkailla. Eikä tasapainoituksessa sanoneet mitään että noiden kesärenkaiden vanteet olisivat kierot tai että runko olisi rikki tms. 

Edited by Kaipaa
Posted (edited)

Auraus säädetään molemmista raidetangoista siten, että keskitys säilyy.Ohjausvaihteen ylemmässä akselissa on keskimerkki pienessä renkaassa.Ohjauspyörä käännetään pooreissa suoraan keskimerkin suorassa asennossa ja testataan ohjauspyörän asento ajamalla suoraan eteepäin. Ohjauspyörä on säädettävä keskiasentoon molempia raidetankoja kääntämällä. Jos ohjauspyörä on käänytyneenä oikealle, lyhennetään oikeaa raidetankoa ja pidennetään vasenta.Päinvastoin jos ohjauspyörä on kääntyneenä vasemmalle.Sitten voi mitata aurausta ja säätää sitä että on. Sitten ohjausvaihteen perussäätö.Eturenkaat ilmassa ohjauspyörästä neljännes käännettynä noin 25 mm ulkokehältä mitattuna.Kokeilemaan,jos ohjaus kadunkulmassa palauttaa sen neljänneskierroksen,niin hyvä on.Mikäli suoraan ajaessa välystä on liikas, voi ohjausta kiristää kunhan keskiasento ei jumita ja palautus toimii.Kun ohjausvälys miellyttää säädetään taas auraus.Wobblaus voi johtua myös vääristä vanteista ja pyörien suuntaus voi olla ihan miten sattuu,auraus on vaan yksi muuttuja. Koitan laittaa tuosta sektoripuolisuunnikkaitten säädöstä kuvan, kun pääsen tuvan puolelle.

 

20200823_195156.jpg

Edited by hpa
Kuvan lisäys
Posted
7 hours ago, vwagen said:

Ohjaus"iskunvaimentimen" tehtävä on nimenomaan estää tuo vapina.

Eikös se ole ensi sijassa vaimentamassa töyssyjen aiheuttamia nopeita ohjausliikkeitä (bump steeriä). Saattaa se peittää muitakin ongelmia, kuten esim. rauhoittaa vapinan, joka on syntynyt jostain ongelmasta.

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...