hanski. Posted December 10, 2006 Share Posted December 10, 2006 mulla ois muistikuva ...että kromatut moottoripellit sitoisivat maalattuja peltejä enemmän lämpöä...oliko asia näin..??? eli jos mun pitää valita...maalaan kaikki pellit auton värillä..tai sitten ostan kaikki kromatut pellit.... jos ei ulkonäköä ajatella..niin kummilla kuplan virikone kävisi "kylmempänä"...?? Quote Link to comment
-MITO- Posted December 10, 2006 Share Posted December 10, 2006 Perseestä kaikki kromipellit, kone tikittää kuumana ku kiuas, pellit ei sovi kunnolla paikalleen, reunat teräviä niin että sormet viiltää auki jne jne.. Musta ainoa oikea väri jos käytätkin sitä konetta. Quote Link to comment
Guest Posted December 10, 2006 Share Posted December 10, 2006 mattamustilla kay kylmimpana, kunhan on sopivan ohut maalikerros. Mattapinta on rosoisempi, joten siina on enemman pinta-alaa lammmon haihduttamiseen. Haluat peltien ottavan lampoa sisapuolelta ja luovuttavan sita ulkopuolelta. Kromipinta sisapuolella heijastaa lammon takaisin moottoriin. Jan Quote Link to comment
multanen Posted December 10, 2006 Share Posted December 10, 2006 mulla ois muistikuva ...että kromatut moottoripellit sitoisivat maalattuja peltejä enemmän lämpöä...oliko asia näin..??? eli jos mun pitää valita...maalaan kaikki pellit auton värillä..tai sitten ostan kaikki kromatut pellit.... jos ei ulkonäköä ajatella..niin kummilla kuplan virikone kävisi "kylmempänä"...?? Saman lämpöisenä käy molemmilla. Jos saivarrellaan niin musta imee parhaiten lämpöä (eli absorboi lämpösäteilyä), maalia ei saisi kuitenkaan olla paksulti. Kromattu heijastaa lämmön takaisin koneeseen josta voi helposti aiheutua minimaalista lämmönnousua ;) Quote Link to comment
Kape77 Posted December 10, 2006 Share Posted December 10, 2006 Kromipinta sisapuolella heijastaa lammon takaisin moottoriin. Tää on kyl varmaan ihan totta ja järkeenkäypää... Mites jos sisäpuolelta on kromaus poistettu ja sisäpinnat maalattu? Quote Link to comment
-MITO- Posted December 10, 2006 Share Posted December 10, 2006 Kannattaa tutustua noitten kromipeltien laatuun ja kestoon. Quote Link to comment
jukkis Posted December 10, 2006 Share Posted December 10, 2006 Kromiset syl.pellit mitkä joskus tilasin ei käyny mitenkään paikalleen! ihan paskat! heitinin roskiin! Quote Link to comment
Guest Posted December 10, 2006 Share Posted December 10, 2006 miton ja jukkiksen kommentit ylla kayvat yksiin omien kokemusteni kanssa. Enimmakseen sutta ja sekundaa, seka ruostuvat kamalan nakoisiksi alta aikayksikon, huonon kromauksen takia. Jan Quote Link to comment
Racing Posted December 10, 2006 Share Posted December 10, 2006 miton ja jukkiksen kommentit ylla kayvat yksiin omien kokemusteni kanssa. Enimmakseen sutta ja sekundaa, seka ruostuvat kamalan nakoisiksi alta aikayksikon, huonon kromauksen takia. Jan Jos ei ole sitten niin öljyä vuotava kone jotta on koko ajan rasvassa ;-) Quote Link to comment
metake Posted December 11, 2006 Share Posted December 11, 2006 Saman lämpöisenä käy molemmilla. Jos saivarrellaan niin musta imee parhaiten lämpöä (eli absorboi lämpösäteilyä), maalia ei saisi kuitenkaan olla paksulti. Kromattu heijastaa lämmön takaisin koneeseen josta voi helposti aiheutua minimaalista lämmönnousua ;) Tässä pätee sellainen sääntö, että se mikä imee itseensä parhaiten lämpöä (matta musta) myös säteilee eniten lämpöä. Eli matta musta pinta luovuttaa huomattavasti paremmin lämmön ulkomaailmaan kuin kromattu. Teoriassa paras olisi, jos pelti olisi luonnostaan mattamustaa, ilman pinnoitetta, koska maali sinällään aiheuttaa pellin pintaan lämpöeristeen. Mutta joo, matta musta on siis ehdottomasti parempi. Tosin tämä koskee vain säteilemällä tapahtuvaa lämmön siirtoä, kuplan konehan jäähtyy ilmavirtauksella, ja siinä on ihan sama, että onko pellit vaikka vaaleenpunaiset ;) Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 11, 2006 Share Posted December 11, 2006 Kromin lämmönjohtavuus on hivenen parempi kuin raudan. Joten kromipintainen vastaisi peltipuhtaan pellin lämmönjohtavuudeltaan. Molemmat ovat tosin aika huonot. Verrattuna esim. alumiiniin jonka lämmön on lähes nelinkertainen tai kuparin joka on lähes viisikertainen... ;-) Quote Link to comment
metake Posted December 11, 2006 Share Posted December 11, 2006 Kromin lämmönjohtavuus on hivenen parempi kuin raudan. Joten kromipintainen vastaisi peltipuhtaan pellin lämmönjohtavuudeltaan. Molemmat ovat tosin aika huonot. Verrattuna esim. alumiiniin jonka lämmön on lähes nelinkertainen tai kuparin joka on lähes viisikertainen... ;-) Toisaalta lämpöähän ei yritetä johtaa pelteihin, vaan ilmavirtaan joka kulkee pyttyjen ja kansien ohi. Ja koska maali toimii eristävänä kerroksena, jätetään kannet ja pytyt maalaamatta... Quote Link to comment
hanski. Posted December 11, 2006 Author Share Posted December 11, 2006 on ihan sama, että onko pellit vaikka vaaleenpunaiset ;) heh heh...osui ja uppos.... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.