VW-63 Posted October 9, 2021 Posted October 9, 2021 Näitä aihioitan ja valmiitakin löytyy Pauterilta ja JPM:lta, mutta eikös menestyksekkäästi ole käytetty myös Deutz:n ilmajäähy traktorin sylinterejä? Mistä mallista ko. sylinterejä kannattaisi lähteä hakemaan? Entä keneltä tavarantoimittajalta olette näitä ostaneet. Tarve olisi 94mm -> kokoiselle putkelle. Tarkoitus olisi nyt siis löytää aihiot, josta saisi koneistettua sopivat sylinterit turbokoneeseen. Nämä tulisi Wasserin tai ehkä Type 4 kampikammioon ja kannet sitten sen mukaan kumpaan päädytään. Quote
mikko k Posted October 9, 2021 Posted October 9, 2021 Deutzin putkia oon itse hommannu purkaamoista käytettyinä tai jos jollain on ollu joutilaana. Mutta mielestäni koot alkaa jostain 98mm halkaisijasta. Uusiakin putkia mielestäni on kyllä tarjolla. Quote
Ketsa Posted October 9, 2021 Posted October 9, 2021 Eikä noi Deutzin putket millään tapaa vain traktoriin liity. Monenlaisissa off highway härpäkkeessä noita ilmajäähy moottoreita oli. Mutta taisi Tier3/Stage3A olla viimeinen päästöhyväksyntä noille ja siihenkin aikaan jo vähän käytetty moottorimalli, eli ei varmaam enää löydy käytettyjä putkia esim. isojen moottorikoneistamoiden romuista. +15 vuotta sitten kun kysyin Tammer Dieselistä, niin romulavalla ei ollut mitään, mutta hyväkuntoisia käytettyjä olisi rahalla saanut. Tosin hinta oli sellainen, että ei tarvinnut edes harkita ostamista. Quote
KGP Posted October 9, 2021 Posted October 9, 2021 Konekorjaamo Marjakangas sieltä ainakin löytyy Deuzin sylinteriputket ja männät..ja kysy Hiomo Kantaselta kans.. Quote
wp Posted October 10, 2021 Posted October 10, 2021 (edited) On 10/9/2021 at 8:12 AM, VW-63 said: Näitä aihioitan ja valmiitakin löytyy Pauterilta ja JPM:lta, mutta eikös menestyksekkäästi ole käytetty myös Deutz:n ilmajäähy traktorin sylinterejä? Mistä mallista ko. sylinterejä kannattaisi lähteä hakemaan? Entä keneltä tavarantoimittajalta olette näitä ostaneet. Tarve olisi 94mm -> kokoiselle putkelle. Tarkoitus olisi nyt siis löytää aihiot, josta saisi koneistettua sopivat sylinterit turbokoneeseen. Nämä tulisi Wasserin tai ehkä Type 4 kampikammioon ja kannet sitten sen mukaan kumpaan päädytään. Turbomoottoria en ehkä lähtisi tekemään +94mm männälle. Jos ei koneistukset onnistu omasta takaa niin joka vaiheessa kulut kertautuu. Panostaisin rahat tukevaan alakertaan ja parempilaatuisiin 94mm putkiin, esim JPM. Kannet saa järkevämpään hintaan, ahdin määrää tahdin voimantuoton suhteen. Omasta projektimoottorista löytyy Deutz 95mm putki koneistettuna ->98mm, wasser-kampikammio sekä täyttöhitsatut SF1- kannet ja voin vain arvailla paljonko kaikkien koneistuksien teettäminen muilla olisi maksanut. Aihiot vaativat aina porauksen, lyhennyksen ja stressihoonauksen, vaadittavia työkaluja ei löydy moneltakaan koneistamolta. Jos kuitenkin olet päättänyt tehdä yli 2500cc alakerran niin 100mm Deutz- putki on varteenotettavin vaihtoehto. Löytyy konepurkaamoista aihiokuntoisina (jos ei nakeltu Kusarin lavalle), Marjakankaalta löysin omani sekä varasarjan jostain Turun seudulta. 95mm kokoa ei ole käytetty enää 60- luvun jälkeen, uutena saattaa löytyä männän kanssa jolloin 200€ + kpl Intiassa tehtynä paskasta valuraudasta. 98mm ilmajäähyputki saattaisi löytyä uutena, jossain itsellä tallessa KS- varaosanumero sellaiselle. Muistaakseni alunperin puhallinjäähdytteisestä meridieselistä, hintalappu korkea... Edited October 10, 2021 by wp typo Quote
VW-63 Posted October 10, 2021 Author Posted October 10, 2021 MItään ei ole vielä lyöty lukkoon minkään osien suhteen. Mielelläni pysyisin maksimissaan tuossa 94mm. Männän lämpökuormituksen kannaltahan aina pienempi parempi vaikka öljyruiskut vähän avittavatkin. Pienin deutz sylinteri minkä löysin oli 94.16mm männälle. Putken tarkasta mitasta ei tietoa, mutta joka tapauksessa mennee yli 94. Tuo JPM olisi kyllä varmasti hyvä vaihtoehto, mutta tolkuttoman hintainen. Alakerta ajatus on ensisijaisesti wasserin 1.9 lohko ja ehkä 2.1:n vakio kampiakseli, kun sellaiset valmiiksi hyllystä löytyy. Käsittääkseni lohko on sama 1.9:ssä ja 2.1:ssä? En ainakaan muista huomanneeni eroja, kun viimeksi 2.1:sta alakerran rakensin ja näitä vertailin. Koneistukset on pääsin tarkoitus hoitaa itse, lukuunottamatta hoonausta ja mahdollisia venttiilitöitä. Mahdollinen sylinterin poraus pitää myös vielä testata ensin jollain vanhalla putkella, että saako riittävän laadun aikaiseksi, jos poraushommin joutuu. Quote
Ketsa Posted October 10, 2021 Posted October 10, 2021 1.9 wbx:ää on kahdella eri lohkolla. Uudempi käytännössä sama kun 2.1 wbx:n lohko. Quote
-Alex- Posted October 13, 2021 Posted October 13, 2021 Valmiiksi teetettyjä putkia valuraudasta sorvattuna saa 1000-1500€ hintaan oman kuvan mukaisesti. Tai ainakin sai 1000+ alv pari vuotta sitten dartonin aihiosta tehtynä Quote
VW-63 Posted October 17, 2021 Author Posted October 17, 2021 Aika tyyriitä on tuollaiset putket teetettyinä. Saisikohan tuota ostettua pelkkänä aihiona? Quote
wp Posted October 17, 2021 Posted October 17, 2021 Löytyy aika karskin kokoista sylinteriputkien raaka-aihiota, online- kataloogi ei valitettavasti toiminut kun kokeilin https://www.ms-motorservice.com/en/products-applications/products-in-the-engine/product/cylinder-liner/#c92922 Quote
-Alex- Posted October 26, 2021 Posted October 26, 2021 On 10/17/2021 at 2:24 PM, VW-63 said: Aika tyyriitä on tuollaiset putket teetettyinä. Saisikohan tuota ostettua pelkkänä aihiona? JPM 94mm putket 850€ Kaveri saanee koneistettua alle 1000e aihioineen, ei sisällä hoonausta. Quote
VW-63 Posted October 26, 2021 Author Posted October 26, 2021 Mikäs noista on 150e parempaa kuin JPM:llä? Quote
-Alex- Posted October 26, 2021 Posted October 26, 2021 5 hours ago, VW-63 said: Mikäs noista on 150e parempaa kuin JPM:llä? Saa sellaiset kuin haluaa, 85,5-102 porauksella ja enemmän ripoja. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.