Jump to content

Typ1 '70 virtalukko rikki, vaihto miten


Recommended Posts

Näyttää, ettei tänä keväänä ajella ihan vielä.

Kummallista vikaa aiemmin. Todella huonoa käynnistymistä. Sitten ilmeni, että käynnistyy vasta, kun avaimen päästänyt starttiasennosta. 

Puolalle ei siis tullut jännite, kun pyörittää, mitattu.

Tänään kun renkkasin lisää ja tais antautua koko virtalukko. Jäi sytytysvirrat lopullisesti päälle avaimen asennosta huolimatta. Käynnistyi, niin että joutui ottamaan akun (-) ja puolan johdonkin irti, että moottori sammui.

Ikävän näköinen tuo ohjauspylvään rakenne huoltoa ajatellen. Jossain vuosimallissa taisi olla virtalukko ruuveilla kiinni. Tässä ei näy edes mitään kantoja, kun vilkkuviikseä nostin tieltä pois. Senkin johdot kanittaa vastaan, vaikka hiukan näkyy olevan löysää tulevassa nipussa.

Liittimiä ei tietysti ole, joten sivuleikkureilla kaikki irrotus varmaan ajateltu. En tiedä oikein mitä tuolle tekis..virtalukossa vika aika suurella todennäköisyydellä luulisin.

 

Link to comment
16 hours ago, Tanhis said:

 

Tuo oli ihan hyvä video, kiitos. Katsoin eilen illalla.

Siinä vaihdettiin viallinen lukkosylinteri. Omassa pitäisi päästä tuonne pohjaan käsiksi, kun itse kytkinosa taitaa olla entinen.

Se on lukkorungon pohjassa ja pylvään kuoren sisällä. Ensin on tietysti hyvä todeta, ettei vika ole lukkosylinterissä.

Katsoin raosta "kantta" kiinnipitäviä ruuveja. Näytti kuin olisi jotkut mustat tapit ruuvin kantojen tilalla.

Link to comment
Oliko niin että pystäreissä rattiputki on kiinnitetty tehtaalla niillä vittumaisilla katkeavilla pulteilla? Eli pitää porata irti?
Nämä on hyviä 61492225318c435661ca334797196696.jpg

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
Posted (edited)

Omastani sain ne auki lukkopihdeillä.

 

mutta mitä virtalukon irroitukseen tulee, vahva muistikuva olisi että olen virtalukon kokonaisena pohjineen ottanut irti pystäristä paikallaan. Ei mitään käsitystä onko samanlainen tässä tapauksessa. Rattilukko piti ainakin olla auki (avain paikallaan) ja kahdella ruuvilla joku lipare irti. Pitiköhän viikset olla irti? Johdot sai jostain ala/takapuolelta kaivettua irti ja ja avaimesta vetämällä tuli koko paketti ulos. Tästä aikaa +10 vuotta, eli suhtaudu pienellä varauksella.

Edited by peruskallio
Link to comment
  • 2 weeks later...

Tämä ratkesikin.

Mustat tapit olivat suojahattuja ja talttapääruuvit olivat alla. Koko virtalukko irtosi ja tuli ylöspäin avain sisällä niiden irrotuksen jälkeen.

Tässä tapauksessa kytkin eli pohja, oli purkautunut "krympeistä" ja avautunut alaspäin. Tilasin uuden kytkinosan, muovisen halvan oloisen..Päätin kuitenkin ennen sen saapumista katsoa, saisinko koottua ja lukittua alkuperäisen metallirunkoisen toimivaksi ja ihme kyllä se onnistui. Pieniä jousia ja kuulia piti saada paikoilleen. Putsailin ja rasvailin kevyesti kontakteja ja liikkuvia osia.  Kuoressa on 3 kohtaa, jotka pitää painaa sisälle lovien kohdalla, että pysyy kasassa.

Uudelleen kytkemiseksi piti halkaista alkuperäinen johtojen suojasukka ja irrottaa lattaliittimet etupellin alta kytkennöistä ja viedä pylväässä tietyn kohdan läpi.

 

Tuossa linkissä näkyvä osa siis petti. Pohjalevy lähti irti. Uskoisin, että joku käynyt aiemmin. Näköjään metallirunkoistakin myydään jossain.

https://www.zizmall.com/?product_id=273120433_59

 

Oli hyvä ettei käynyt tien päällä vaan aukesi pihassa. Piilevää vikaa oli ollut jo pitemmän aikaa. Ei sytytysvirtoja startatessa vaan käynnistyi kun päästi avaimesta.

Nyt starttaa hienosti, muutama sekunti ja heti hörähtää.

  • Like 1
Link to comment
10 hours ago, MS940 said:

Tämä ratkesikin.

Mustat tapit olivat suojahattuja ja talttapääruuvit olivat alla. Koko virtalukko irtosi ja tuli ylöspäin avain sisällä niiden irrotuksen jälkeen.

Tässä tapauksessa kytkin eli pohja, oli purkautunut "krympeistä" ja avautunut alaspäin. Tilasin uuden kytkinosan, muovisen halvan oloisen..Päätin kuitenkin ennen sen saapumista katsoa, saisinko koottua ja lukittua alkuperäisen metallirunkoisen toimivaksi ja ihme kyllä se onnistui. Pieniä jousia ja kuulia piti saada paikoilleen. Putsailin ja rasvailin kevyesti kontakteja ja liikkuvia osia.  Kuoressa on 3 kohtaa, jotka pitää painaa sisälle lovien kohdalla, että pysyy kasassa.

Uudelleen kytkemiseksi piti halkaista alkuperäinen johtojen suojasukka ja irrottaa lattaliittimet etupellin alta kytkennöistä ja viedä pylväässä tietyn kohdan läpi.

 

Tuossa linkissä näkyvä osa siis petti. Pohjalevy lähti irti. Uskoisin, että joku käynyt aiemmin. Näköjään metallirunkoistakin myydään jossain.

https://www.zizmall.com/?product_id=273120433_59

 

Oli hyvä ettei käynyt tien päällä vaan aukesi pihassa. Piilevää vikaa oli ollut jo pitemmän aikaa. Ei sytytysvirtoja startatessa vaan käynnistyi kun päästi avaimesta.

Nyt starttaa hienosti, muutama sekunti ja heti hörähtää.

Samainen kävi mulle viimekesänä T34 kanssa kun bug in finiin ajelin. Kesken ajon alkoi tuntumaan että nyt ei kyllä ole kaikki paukut tallella ja auto oli todella laiskan oloinen. Pysähdyin ja katoin konetilan kaikki kunnossa ja ei mitään ongelmiin viittaavaa näkyvissä ja kävi tyhjää ok. Lähdin takaisin liikeelle ja muutaman km päässä katkesi virrat kesken ajon ja sitten takaisin. Lopulta avain pyöri holtittomaan asentoon mutta auto lähti käymään. Yksi mäkistartti tarvitsi matkalla tehdä mutta perille päästiin. Paikanpäällä sitten purin rattiakselin pois ja kasasin virtalukon uusiksi niin pääsi rauhassa ajelemaan kotiin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...