Jump to content

Kuplan H4 ajovaloista mittoja


Guest Kimmo Antikainen

Recommended Posts

Guest Kimmo Antikainen

Tässä kun nyt ei ole moista lokaria/lamppua saatavilla, niin oliskohan kellään edes mutuna tiedossa paljonkohan mahtaa olla kuplan ajovaloumpiosta, tai lähinnä ajovalon kiinnityskohdan tasolta ajovalokuupan takaseinämään?

 

h4_mitta.jpg

 

Mahtuukohan sinne tollanen solenoidi johtoineen, vie about 55mm lampunkannan kiinnitystason kohtalta taaksepäin. Makaavalamppusessa ja pystärissä taitaa myös olla vähän erilaiset mitat.

 

Tietäjälle edukkaasti lisää valoa volsuun ;)

Link to comment
Guest Kimmo Antikainen

Kiitoksia mesikämmenelle hienosta tarkkaakin tarkemmasta mittaustuloksesta! :)

 

Tuo solkun pää näyttäisi olevan eika tarkalleen 50mm kiinnityskohdasta taaksepäin eli pelivaraa jäisi 5mm jonka tuo perässä oleva johto syö kyllä kokonaan. Modaamalla tuota lamppua kyllä sais johdon lähtemään sivulle päin joten se 5mm jäis edelleenkin pelivaraksi.

 

Toihan on hyvä systeemi, saa 12V kuplaankin valotehoa mukavasti lisää ja Helmikuusta tulee sarjoja myös 3000K värilämpätilalla mikä pitäisi vastata väriltään aika lähelle halogen-poltinta, jos siis haluaa säilyttää oemin lookin mutta saada "hieman" lisävaloa.

 

Vielä kun saisi tietoa pystäristä mahtuuko sinne quuppaan mitään.

Link to comment

Tuo makaavalamppuinen lokasuoja minulla oli sopivasti hiottavana / maalattavana, joten sen mittaus onnistui helpoiten. Voin tuossa illemmalla mitata myös pystylamppuisenkin kuplan vastaavan mitan ja mikäli noita lamppuja halutaan käyttöön yleisemminkin, niin myös juniksen ja kolmostyypin mitat onnistuvat.

Link to comment
Guest Kimmo Antikainen

Suurkiitokset mesikämmenelle!

 

Aika yllättävää että olikin näin päin että pystylamppuseen tuo ei mahdu sitten ollenkaan. Tietysti pitää muistaa että hehku- ja halogen-umpioissa voi olla eroja noiden mittojen suhteen, oletan että nämä huipputarkat mittaukset on suoritettu juurikin H4-kantaisella umpiolla.

 

Käytännössä pystäriin ja jäis sit ainoaks mahdollisuudeks oemien bulbbien lisäks tollanen sinkkupoltin missä on pelkästään lyhyt ajovalokeila (ompi modattavissa myös pelkäks pitkäks) joka ei vie tuolta takaa sen enempää tilaa kuin normaali polttimokaan, ja luulen tämän lyhkäsen kuitenkin olevan vähintään yhtä tehokas kuin alkuperäiset pitkätkin on :) Tietysti tuon kuupan modaamisella saisi tollasen solkkumallinkin mahtumaan.

 

Sinkkumalli on siis seuraavanlainen niinkuin tuolla eräässä toisessa topikissa kävikin jo ilmi, mutta täytyy vielä testailla millanen valokuvio tuommosella polttimolla saadaan aikaiseksi.

 

amp_h4_single.jpg

 

BiXenoni on sitten kans yks mahdollisuus mut hintakin sitten jo pompsahtaa ja niiden lyhkästen valokuviossa olisi kieltämättä hieman parantamisen varaa, joskin ei käy kieltäminen ettei niillä näkisi!

 

Ballastithan noissa kaikissa täytyy viritellä varmaankin tavaratilan puolelle ja kuuppaan pitää tehdä läpivienti johdoille.

Link to comment

Kannattaako nuo katsarille mentäessä vaihtaa tavan H4:iin vai kävisköhän sanoa että "sellaset bilteman laser-polttimot, eikös oo hyvän väriset" :)

 

On kyllä ihan älytöntä että autonsa valotehoa ei saa kasvattaa moderdilla tekniikalla vaikka muutoskatsastuksena (vai saako?) jos ei muuten.

 

Puavo @ www.dwl.fi

Link to comment
Guest Kimmo Antikainen

Ihan katsastusmiehestä se on käytännössä kiinni, mutta lain puitteissa xenonit on yhtä lailliset kuin 2332cc tonnikakssatasissa papereissa.

 

Tässäpä AKE:n näkemys asiasta:

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446C83 ... 200604.pdf

 

Naapurissa ruottissahan noi o lailliset jos E-hyväksynnät on kunnossa. Tulee vaan mieleen kun aikanaan lisäjarruvalot oli kielletty suomenmaalla, hyväksyttii ruottissa ja sit myöhemmin muutaman vuoden päästä myös suomessa kun huomattiin että "kappas", sehän parantaa liikenneturvallisuutta.

Link to comment
Naapurissa ruottissahan noi o lailliset jos E-hyväksynnät on kunnossa.

 

Tässä se asian ydin piileekin, eli jos laittaa Xenonin tavallisen halogeenin tilalle, niin E-hyväksyntä ei ole kunnossa. Syy: umpion E-hyväksyntä pitää sisällään polttimon ja jos polttimon tyyppi vaihdetaan, niin UMPION E-hyväksyntä loppuu siihen. Saman asian takia ei hehkulanka umpioon saa laittaa halogeenipolttimoa, vaikka siihen niitä hyvin sopivia myydäänkin.

 

Itselläni ei koskaan ole ollut mitään hyviä valoja vastaan, mutta en sulata sitä, että vastaantulijoista piittaamatta häikäistään itsekkäästi muut tiellä liikkujat. Lisävalojen suhteen asia on toinen, koska ne voi halutessaan vaihtaa pois päältä, mutta puolivaloilla olevia xenoneita ei.

 

Nimim: 6 kpl:tta lisävaloja nokalla, laillisesti.

 

Edit: ja siis ruotsin säännöistä xenoneista en tiedä mitään, mutta siellä on luvallista käyttää lisävaloissakin 100 W polttimoita, jotka eivät myöskään ole E-hyväksyttyjä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...