Guest Kimmo Antikainen Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 Tässä kun nyt ei ole moista lokaria/lamppua saatavilla, niin oliskohan kellään edes mutuna tiedossa paljonkohan mahtaa olla kuplan ajovaloumpiosta, tai lähinnä ajovalon kiinnityskohdan tasolta ajovalokuupan takaseinämään? Mahtuukohan sinne tollanen solenoidi johtoineen, vie about 55mm lampunkannan kiinnitystason kohtalta taaksepäin. Makaavalamppusessa ja pystärissä taitaa myös olla vähän erilaiset mitat. Tietäjälle edukkaasti lisää valoa volsuun ;) Quote Link to comment
Sakke Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 Makaavaan ei taida mahtua.Tai meleko varmasti ei mahu. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 Makaavalamppuiseen lokasuojaan huipputarkalla vessapaperirullamenetelmällä mitattuna 52 mm lampun kiinntyskohdasta. Quote Link to comment
-MITO- Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 Eli laikkaa ja pikku patin hitsaa kuupan pohjalle.. :D Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 Mut mites sit käy tontituksen kanssa? Quote Link to comment
-MITO- Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 13" renkut tontittaa kurkosti Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 Mut eihän 13" vanteet käy droppiolkien kanssa. Ottaa alapallo vanteeseen kiinni :( Quote Link to comment
Guest Raggare Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 kuka tänäpäivänä tontittaa, eiks pystäris oo muutenki hyvät tilat renkaalle vs makaavalaNppune Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 On ja ei. Toista pataa hakkasin vasaralla ruttuu, mut silti raapas välillä kun kovaa jarrutti. Quote Link to comment
Guest Kimmo Antikainen Posted January 17, 2007 Share Posted January 17, 2007 Kiitoksia mesikämmenelle hienosta tarkkaakin tarkemmasta mittaustuloksesta! :) Tuo solkun pää näyttäisi olevan eika tarkalleen 50mm kiinnityskohdasta taaksepäin eli pelivaraa jäisi 5mm jonka tuo perässä oleva johto syö kyllä kokonaan. Modaamalla tuota lamppua kyllä sais johdon lähtemään sivulle päin joten se 5mm jäis edelleenkin pelivaraksi. Toihan on hyvä systeemi, saa 12V kuplaankin valotehoa mukavasti lisää ja Helmikuusta tulee sarjoja myös 3000K värilämpätilalla mikä pitäisi vastata väriltään aika lähelle halogen-poltinta, jos siis haluaa säilyttää oemin lookin mutta saada "hieman" lisävaloa. Vielä kun saisi tietoa pystäristä mahtuuko sinne quuppaan mitään. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted January 17, 2007 Share Posted January 17, 2007 Tuo makaavalamppuinen lokasuoja minulla oli sopivasti hiottavana / maalattavana, joten sen mittaus onnistui helpoiten. Voin tuossa illemmalla mitata myös pystylamppuisenkin kuplan vastaavan mitan ja mikäli noita lamppuja halutaan käyttöön yleisemminkin, niin myös juniksen ja kolmostyypin mitat onnistuvat. Quote Link to comment
Sakke Posted January 17, 2007 Share Posted January 17, 2007 Junisessa on sama ajovalon kuupa kun makaavalamppusessa kuplassakin. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted January 17, 2007 Share Posted January 17, 2007 Ajovalokuuppien tyhjätilat on sitten mitattu kalibroidulla vessapaperirullamenetelmällä ja tulokset ovat seuraavat. Pystylamppuinen kupla -72, 45 mm Junis -65, 40 mm Kolmostyyppi , fb -66, 54 mm Quote Link to comment
Guest Kimmo Antikainen Posted January 17, 2007 Share Posted January 17, 2007 Suurkiitokset mesikämmenelle! Aika yllättävää että olikin näin päin että pystylamppuseen tuo ei mahdu sitten ollenkaan. Tietysti pitää muistaa että hehku- ja halogen-umpioissa voi olla eroja noiden mittojen suhteen, oletan että nämä huipputarkat mittaukset on suoritettu juurikin H4-kantaisella umpiolla. Käytännössä pystäriin ja jäis sit ainoaks mahdollisuudeks oemien bulbbien lisäks tollanen sinkkupoltin missä on pelkästään lyhyt ajovalokeila (ompi modattavissa myös pelkäks pitkäks) joka ei vie tuolta takaa sen enempää tilaa kuin normaali polttimokaan, ja luulen tämän lyhkäsen kuitenkin olevan vähintään yhtä tehokas kuin alkuperäiset pitkätkin on :) Tietysti tuon kuupan modaamisella saisi tollasen solkkumallinkin mahtumaan. Sinkkumalli on siis seuraavanlainen niinkuin tuolla eräässä toisessa topikissa kävikin jo ilmi, mutta täytyy vielä testailla millanen valokuvio tuommosella polttimolla saadaan aikaiseksi. BiXenoni on sitten kans yks mahdollisuus mut hintakin sitten jo pompsahtaa ja niiden lyhkästen valokuviossa olisi kieltämättä hieman parantamisen varaa, joskin ei käy kieltäminen ettei niillä näkisi! Ballastithan noissa kaikissa täytyy viritellä varmaankin tavaratilan puolelle ja kuuppaan pitää tehdä läpivienti johdoille. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted January 17, 2007 Share Posted January 17, 2007 Kannattaako nuo katsarille mentäessä vaihtaa tavan H4:iin vai kävisköhän sanoa että "sellaset bilteman laser-polttimot, eikös oo hyvän väriset" :) On kyllä ihan älytöntä että autonsa valotehoa ei saa kasvattaa moderdilla tekniikalla vaikka muutoskatsastuksena (vai saako?) jos ei muuten. Puavo @ www.dwl.fi Quote Link to comment
Guest Kimmo Antikainen Posted January 17, 2007 Share Posted January 17, 2007 Ihan katsastusmiehestä se on käytännössä kiinni, mutta lain puitteissa xenonit on yhtä lailliset kuin 2332cc tonnikakssatasissa papereissa. Tässäpä AKE:n näkemys asiasta: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446C83 ... 200604.pdf Naapurissa ruottissahan noi o lailliset jos E-hyväksynnät on kunnossa. Tulee vaan mieleen kun aikanaan lisäjarruvalot oli kielletty suomenmaalla, hyväksyttii ruottissa ja sit myöhemmin muutaman vuoden päästä myös suomessa kun huomattiin että "kappas", sehän parantaa liikenneturvallisuutta. Quote Link to comment
mikan Posted January 17, 2007 Share Posted January 17, 2007 Niin, lisäjarruvalo oli ensin kielletty ja sitten se tuli pakolliseksi (uusiin autoihin). t. Mika Quote Link to comment
metake Posted January 17, 2007 Share Posted January 17, 2007 Naapurissa ruottissahan noi o lailliset jos E-hyväksynnät on kunnossa. Tässä se asian ydin piileekin, eli jos laittaa Xenonin tavallisen halogeenin tilalle, niin E-hyväksyntä ei ole kunnossa. Syy: umpion E-hyväksyntä pitää sisällään polttimon ja jos polttimon tyyppi vaihdetaan, niin UMPION E-hyväksyntä loppuu siihen. Saman asian takia ei hehkulanka umpioon saa laittaa halogeenipolttimoa, vaikka siihen niitä hyvin sopivia myydäänkin. Itselläni ei koskaan ole ollut mitään hyviä valoja vastaan, mutta en sulata sitä, että vastaantulijoista piittaamatta häikäistään itsekkäästi muut tiellä liikkujat. Lisävalojen suhteen asia on toinen, koska ne voi halutessaan vaihtaa pois päältä, mutta puolivaloilla olevia xenoneita ei. Nimim: 6 kpl:tta lisävaloja nokalla, laillisesti. Edit: ja siis ruotsin säännöistä xenoneista en tiedä mitään, mutta siellä on luvallista käyttää lisävaloissakin 100 W polttimoita, jotka eivät myöskään ole E-hyväksyttyjä. Quote Link to comment
Kape77 Posted January 17, 2007 Share Posted January 17, 2007 Eihän 67 ja vanhempiin vaadita E-hyväksyttyjä valoja? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.