joksa Posted January 20, 2007 Share Posted January 20, 2007 tekeekös tuollasella jokamiehen tiimarin, eli clas ohlssonin 180e (halpis?) hvlp-ruiskulla mitään - onko muita parempia tai halvempia vaihtoehtoja harrastekäyttöön? Tarkoitus olisi maalailla esim. vanteita, puskureita tms. ja auton sisäosia jne. mahdollisesti jopa pintaakin. Quote Link to comment
Guest ves_ku Posted January 20, 2007 Share Posted January 20, 2007 Jos on kunnon kompura olemassa niin hankkisin kyl ihan oikeen ruiskun. En mää itte mitään maalata osaa, mutta eipähän voi syyttää enään ainakaan vehkeitä. Hommasin toiseks ruiskuks devilbis gti:n makso 330 €, mutta on todellakin ollu hintansa väärti. Helppo pitää puhtaana kun viimestely on ihan eri luokka ku noissa halpiksissa. On HVLP ruisku, mutta ilmaa on sit hyvä olla 500 l/min. Ite en uskaltais kokeilla tota kokonaisuutta. Säätöjäkään ei näyttäs olevan ku maalin määrälle. Viuhkan leveys olis hyvä olla säädettävissä. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted January 21, 2007 Share Posted January 21, 2007 thesamban foorumeilla on kirjoittelua näistä. ei muuta kuin hvlp hakusanaksi jos englanti taipuu:) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 21, 2007 Share Posted January 21, 2007 Kompura jos löytyy ja siitä saa ilmaakin, niin riittävän hyvän ruiskun saa jo satasella. Tämmönen makso muistaakseni 98€. On säädöt, saa osia ja helppo putsata. Quote Link to comment
joksa Posted January 22, 2007 Author Share Posted January 22, 2007 Sellanen pipetistä vähän isompi kompura löytyy ja muutaman halpisruisku, joilla on pari autoa tullut kotipatentein maalattua. Oleb saanut sellaisen käsityksen että tuollaisella matalapaineruiskulla tulisi vähemmän ylimääräistä maalipölyä, vai lieneekö myyntipuheita? Quote Link to comment
metake Posted January 22, 2007 Share Posted January 22, 2007 Matalapaine ruisku se normaali kompuraankin liitettävä on. Korkeapaineruiskut on ihan erilaisia pelejä, (yleensä) hieman isommille pinnoille tarkoitettu tai muuten vaan suurempien määrien maalauksiin. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 22, 2007 Share Posted January 22, 2007 Juu korkeepaineruiskut toimii ihan toisenlaisella periaatteellakin. Niilläpä ei sit autoja maalatakin. Noissa matalalpaineruiskuissa kato maali sumutetaan ilmalla ulos suuttimesta, mutta korkeepaineruiskussa on ilmatoiminen mäntäpumppu, joka pumppaa maalin ruiskuun. Quote Link to comment
metake Posted January 22, 2007 Share Posted January 22, 2007 Tuollainen korkeapaineruisku olis kyllä melko hyvä auton maalaamiseen, noin niinkuin urakka mielessä ;) Mulla olis sellainen, otanko ens kesänä himokselle mukaan, niin voidaan maalata halukkaitten autot, nopeasti ja halavalla :D Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 22, 2007 Share Posted January 22, 2007 Ja tulee hyvä jälki kun saa helposti paksun kerroksen :D Quote Link to comment
joksa Posted January 22, 2007 Author Share Posted January 22, 2007 Enpä tiedä onko tuollainen esim. clas ohlsonin aito hvlp-matalapaineruisku, mutta tuntuu tuolla samban keskuteluissa olevan tyytyväisiä vastaavan tuntuisten laitteiden käyttäjiä. Onkos kenelläkään kokemuksia vastaavista laitteista? Suurin syy, miksi tuollainen kiinnostaisi on ohi menevän maalin määrä. Käytössäni ei ole maalauskoppia tms, jossa olisi kunnollinen ilmanvaihto. Matalapaine ruisku se normaali kompuraankin liitettävä on. Mutta kaikki matalapaineruiskut eivät ole hvlp-ruiskuja? http://en.wikipedia.org/wiki/Spray_painting # Conventional spray guns use a compressor to atomize the coating (Paint). General rule of thumb is that this type of gun puts 1/3 of the coating on the substraight being coated and 2/3 into the air. # HVLP Spray Guns either use a turbine or a compressor to supply atomization air. A high volume of air flow with low air pressure (HVLP) is used to create a high air flow through the air cap creating a high velocity of air flow that is used to atomize the coating. Basic rule of thumb is this method puts 2/3 of the coating on the substrate and 1/3 in the air. True HVLP guns use 8 to 20 cfm and a minimum 5 hp industrial compressor is required. Using a special conversion regulator a true turbine HVLP gun can be used with this type of compressor to supply the best finishing results. Quote Link to comment
metake Posted January 22, 2007 Share Posted January 22, 2007 Mutta kaikki matalapaineruiskut eivät ole hvlp-ruiskuja? Juuei, itseasiassa mulla ei ole mitään hajua, että mikä tuo hvlp-ruisku on. Tarkoitus oli vaan selventää "tavallisen" ruiskun anatomiaa, ettei kukaan pidä sitä korkeapaineruiskuna. Quote Link to comment
metake Posted January 22, 2007 Share Posted January 22, 2007 Ja tulee hyvä jälki kun saa helposti paksun kerroksen :D Tää olis kätevää, kunnon ähtäri(?) kertaruiskutuksella, ilman kittausta :D Quote Link to comment
joksa Posted January 22, 2007 Author Share Posted January 22, 2007 Ja tulee hyvä jälki kun saa helposti paksun kerroksen :D Tää olis kätevää, kunnon ähtäri(?) kertaruiskutuksella, ilman kittausta :D tankki täyteen vaan tipun (vai tipin?) keltaista miranoolia... Quote Link to comment
Guest VW 1303 Posted January 22, 2007 Share Posted January 22, 2007 kannatta ostaa heti kunnon ruisku eikä leluja. devilbis gti 1.4/110 suuttimilla ilman syöttöpaine on 2.2bar ja kulutus 255l minuutissa. Quote Link to comment
joksa Posted January 22, 2007 Author Share Posted January 22, 2007 devilbis gti ruutta 1.4/110 suuttimilla ilman syöttöpaine on 2.2bar Onko tämä kiveen hakattu ainoa totuus, jolla maalaa kaiken, eikä millään muulla ruutalla tai suuttimilla ja säädöillä tee mitään? Jos ostan tonnin kompuran ja 300e ruiskun, onko myös ns. flaksi taattu. nimim. "VALOVIRTA-Mig tallissa" Quote Link to comment
Guest Raggare Posted January 22, 2007 Share Posted January 22, 2007 huomaaks 100e ja 200e ruiskun jälessä eroo jos maalarin kokemus on 0 ? Quote Link to comment
Ketsa Posted January 22, 2007 Share Posted January 22, 2007 Bilteman ruiskuilla on tullut maalattua noin 15 vuotta. Varmaan puolitusinaa on sinä aikan noita ruiskuja mennyt, joskus on jämähtäny ruiskukitti pönttöön, joskus ruiskua on rankaistu maalausjäljestä pajavasaralla ja onpa jonkun kerran neula tai tiiviste mennyt lopulta tööt :-) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 22, 2007 Share Posted January 22, 2007 huomaaks 100e ja 200e ruiskun jälessä eroo jos maalarin kokemus on 0 ? Ei millään. Lopputulos on kokemattomalla niin paljon tuurista kiinni. Niin se tuntuu olevan vielä meikäläiselläkin välillä. Saas nähä miten onnistuu kun käyttis pitäs maalata keväällä/kesällä. Quote Link to comment
Marko Posted January 22, 2007 Share Posted January 22, 2007 Pohjista se maalauksen onnistuminen/epäonnistuminen on enemmänkin kiinni. Maalia reilusti, pienet valumat voi aina myllyttää pois niin ne autotehtaatkin tekee. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 22, 2007 Share Posted January 22, 2007 Pohjat on tärkeet joo. Sit taas se ongelma mikä miulla on tullu vastaan on roskat. Ja ne kun ei oo varsinaisia roskia, vaan roskaksi kiinteytynyttä maalisumua. Saas nähän sit kevväämmällä, että miten parannettu ilmanvaihto auttaa asiaan. Sen se nyt on ainakin auttanu, ettei tarvii kovin kylmällä kelillä edes yrittää mitään maalata. Onks kellään muulla ollu vastaavaa roskaongelmaa? Mie oon nimittäin nähny paljon heikommilla ilmanvaihdoilla olevia paikkoja, missä ei moista oo havaittu. Quote Link to comment
Marko Posted January 22, 2007 Share Posted January 22, 2007 Roskiin auttaa seinä ja lattia pintojen kostutus ennen maalausta. Ilmanvaihto pitäisi yrittää järjestää niin että ilma poistuu lattian kautta mikä koti talleissa ei yleensä ole mahdollista. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 22, 2007 Share Posted January 22, 2007 Juu pitää kokeilla muutenkin seuraavaks toisen merkin maaleja. PPG:n valikoimissa löytyy paremmin ja on halvempaakin kuulemma kun Galsurit, mitä on tullu nyt aikasemmin käytettyä. Haittapuoli on vaan se, että tää PPG kauppias sotkee välillä sävyt vähän turhan suurpiirteisesti. Ei siis saa kahta kertaa samaa sävyä, eli pitää pyrkiä ostamaan kaikki tarvittava maali kerralla. Quote Link to comment
JaniM Posted January 22, 2007 Share Posted January 22, 2007 Kantapään kautta oppineena, niin eroja on ruiskuissa todellakin. Onnistuu pikkasen paremmin sen kiillon veto kunnon ruiskulla kuin tapella 10 e ruiskulla. Itellä sellanen reilun satasen ruisku ja tyytyväinen ollut. Paras ei ole, mutta tulee toimeen ja saa ihan hyvää jälkeä. Kyllä se jälki on paljon kiinni maalarista ja parit perusasiat pitää tietää, niin onnistuu. Ja pohjat tietenkin vimpan päälle. Ite en tollasiin kompoihin sortuisi. Quote Link to comment
Marko Posted January 22, 2007 Share Posted January 22, 2007 Mie oon aina turannut sikkensin tai spies heckerin väreillä. Quote Link to comment
Lasse Posted January 23, 2007 Share Posted January 23, 2007 Mää oon maalannut halvoilla (lue huonoilla), keskitasoisilla ja hyvillä ruiskuilla. Jotenkin on jäänyt sellainen kuva, että hyvällä oli helpompi maalata. Eli meniskä se jotenkin niin, että mitä huononpi maalari sitä parempi ruisku pitäisi olla. Oon käyttänyt PPG:n ja Sikkensin värejä. En ole huomannut mitään eroja. Olen käyttänyt ohentimia ja kovettajiakin sekaisin (ns. sekakäyttäjä) ja hyvin maalit kyljessä pysynyt. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.