Guest Jukki Posted February 5, 2007 Share Posted February 5, 2007 Noniin mitähän tässä nyt sitten oikeen tekis?? Jos vaikka hankkis vaan ihan vakiopalikat niin ei karkais homma käsistä...jää muuten taas tääkin projektsuuni kesken. Ostetaan vakio 1600 pata halvalla...;) Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted February 5, 2007 Share Posted February 5, 2007 teet lieviä pikkumuutoksia ja sillä selvä niin ei karkaa mopo käsistä eikä tartte jokaista liikkuvaa osaa koneesta vaihtaa. sit kun nälkä ja kukkaron paksuus kasvaa, tekee koneen sit aivan eri pohjalta kokonaan alusta alkaen. Quote Link to comment
Guest Jukki Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 Juu joskus on jo tullu tehtyä pikku muutoksia ja mielessä vaan on pyöriny että tekis joskus tollain alusta loppuun asti. Mutta kun on monta rautaa telakalla tällä hetkellä niin ei tässä oikein tiiä mistä alottais... Mutta koneen tarvis joka tapauksessa ens kesäks, on se sitten vakio tai (lievä)viripata. Onhan noita toki myynnissäkin valmiiks rakennettuja, mutta kun mieli tekis tehdä itte. Toisaalta ei kai sitä kannata ihan mututuntumalta ruveta koittaan onneensa kun ei oo tosiaan suuremmin kokemuksia näistä virivehkeistä. Mutta eräänä päivänä sitten! Kiitoksia kaikille hyvistä vinkeistä! Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 40mm. imuventtiili, uusista Autolinean 042 ? kansista tekemäni Jokkis kannet , virtaus 10" paineella 180 hp. teoreettista tehoa ilman imusarjaa 13mm. nostolla. Olin melko tyytyväinen tulokseen, varsinkin kun kansi virtaa hyvin heti 2 mm. venttiilin aukiolosta lähtien ja myöskin pakopuoli. Volkkari pitäisi liikkua näillä kansilla , 5,6" kiertokangeilla , matalilla 92mm. männillä ja vastapaino kampiakselilla. Lisäksi nokka-akselina on tehdastekoinen erikoisnokka. Kallis auto, mutta harvoin Kuplia ostetaan jos Fiateja on tarjolla. Jos olisi aikaa testata ja kokeilla vielä erilaisia pakoputki-imusarja-kaasutin-sytytysjärjestelmiä sekä rakentaa kuplaan kunnollinen alusta, niin miten sitten ??? Quote Link to comment
JaniM Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 Jos ja jos. Mutta vakiokansilla pääsee pitkälle ja putjetti pysyy aika hyvin kurissa tollasessa pikkuvireisessä 1.6 koneessa. Ja ehdottomasti kannattaa ite alkaa konetta rakentaa, jos kerran haluja. Täältä kyselee neuvoja ja ottaa parhaimmat itelle ja rakentaa. Niin sitä itekin tulee opeteltua. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 miksi 5,6" kanget vakioiskuiseen? mitä etua moisilla saadaan katukoneessa jos vertailukohtana vakiopituiset kanget. Quote Link to comment
metake Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 miksi 5,6" kanget vakioiskuiseen? mitä etua moisilla saadaan katukoneessa jos vertailukohtana vakiopituiset kanget. Juhan kone ei tainnutkaan olla katuautoon ;) Kyllähän pitkästä kangesta on selkeä etu, koska kankikulma jää loivemmaksi, jolloin kankeen sivuttain kohdistuvat voimat vähenee. Eli jos haluat kierroskoneen, niin lyhyt mäntä + pitkä kiertokanki on kyllä oikeasti hyvä. Quote Link to comment
Marko Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 Vakio kannella ja 40mm venttiilillä n.14mm nostolla pääsee suunnilleen Juhan ilmoittamiin lukemiin. Eikä tarvitse täyttöhitsata. Kanavan muoto JaniM:än kuvista poiketen lähdöstä loivan D-kirjaimen mallinen ja reikien välissä oleva kaistale lähes olematon. Quote Link to comment
Guest HAP Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 Jos on kiinnostusta niin seuraavasta paikasta löytyy erilaisia palotila malleja cnc koneistuksella tehtynä kuplaan. Toki omien ajatuksien mukaankin voimme toteuttaa. 15 vuoden volsu kokemuksel sanoisin et kyl vakiosta ehjästä kannesta saa aika pienen muutostöin katukuplaan loivan moottorin kannet. 40 x 35.5 venttiilejä isompia ei vakiokansiin kannata asentaa kun seinämävahvuudet menee niin ohuiksi, että alkaa lämmin jäähdytysilma lämmittämään imukanavassa liikkuvaa seosta. Vaikka virtaisi kuinka paljon niin liiallinen lämmönnousu on kuin kesähelteel vetäisi villahousut shortsien päälle, hengitä siinä sitten kunnolla.Ilmaa menee teoreettisesti läpi ,mut happi prosentti jää onnettoman pieneksi. Ja näihin törmää usein. Toinen asia mitä en ymmärrä on se et kun vw on ns.perus matala kierroskone niin silloinhan pitäisi nokan olla suht kapealla nokkakulmalla sopivasti jyrkkä jolloin ns.raakaa röyhyä saisi käyttöön jo matalilla jenkoilla. Ja siihen tarkoitukseen kuuluisi suosia ns. sekoitusakseleita. Pidetään pakopuolella loivaa profiilia, mutta nopea liikkeistä niin saadaan sopiva vääntökäyrä aikaiseksi ja imulla haetaan riittävä huipputeho. Perusleveäkulmaiset kun ovat aikaslailla vanhaa tekniikkaa isoilta nenuvalmistajilta. Ne eivät tee ns.privaatti mitta-akselia vaan hirveänä massatuotantona useaa perusmallia jotka sopivat jokaiselle rakentajalle. http://personal.inet.fi/kilpailu/racing ps.edelleenkin virtausmäärää tärkeämpiä asioita on virtausnopeus ja imu/pakojärjestelmän pituuksien/tilavuuksien sopivuus nokka-akselin profiilin eri liikevaiheisiin sopivaksi. Niiden tietojen avulla saapi jo valmiiksi selville missä rpm:llä on vääntö ja teho.Ei tarvi tehdä niin paljon töitä saavuttaakseen mutu tuntuman huipun. Quote Link to comment
Marko Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 Minkäslaisia teho/vääntökäyriä on saatu kuplan koneista HAP:in tekemillä palikoilla? Quote Link to comment
Guest HanttaP Posted February 7, 2007 Share Posted February 7, 2007 Juhan moottorikonseptin ajatus on lyhyesti ajaa autolla kovempaa pidemmälle kuin muut. Silloin huipputehon kierroksia on nostettava. Kaikkeahan mr KK ei kyllä paljastanut esimerkiksi kiertokankien kaulojen halkaisijaa. Silläkin on merkitystä, kun korkeita kierroksia aletaan etsiä. Quote Link to comment
Guest fgronlun Posted April 24, 2007 Share Posted April 24, 2007 Mittailin tänään koulun penkissä tuota omaa kantta. Mitattu 10" vesipatsaalla Mitä tämä tekee heppoina? Ja mitä on mitattu yleensä tuollasista 40/36 kansista? yritin katto haulla mutta en löytäny linkkejä missä oli noita mitattuja arvoja kansille.. Quote Link to comment
jukkis Posted April 25, 2007 Share Posted April 25, 2007 Tuommosia arvoja oli paikallinen viilari saanu noista mun kansista mittailtua. 36"h20, imu 40mm pako 36mm imu 2mm 45,1cfm/40,6hv 4mm 84,1cfm/75,7hv 6mm 118,3cfm/106,5hv 8mm 141,0cfm/126,9hv 10mm 160,4cfm/144,4hv 12mm 173,1cfm/155,8hv 13mm 176,6cfm/158,9hv pako 2mm 40,6cfm/90%imusta 4mm 80,3cfm/95,5%imusta 6mm 109,0cfm/92,1%imusta 8mm 125,5cfm/89,0%imusta 10mm 141,3cfm/88,1%imusta 12mm 153,4cfm/88,6%imusta 13mm 160,4cfm/90,8%imusta Kansi riittää 1600cc koneessa 174,8 max tehoon. max.teho rpm 7700. En sitten tiiä onko näistä mitään hyötyä kellekään, mut pistinpähän "jokkis" kansien arvot tänne kaikkien nauretavaksi ;) Quote Link to comment
Guest fgronlun Posted April 25, 2007 Share Posted April 25, 2007 Tuommosia arvoja oli paikallinen viilari saanu noista mun kansista mittailtua.36"h20, imu 40mm pako 36mm imu 2mm 45,1cfm/40,6hv 4mm 84,1cfm/75,7hv 6mm 118,3cfm/106,5hv 8mm 141,0cfm/126,9hv 10mm 160,4cfm/144,4hv 12mm 173,1cfm/155,8hv 13mm 176,6cfm/158,9hv pako 2mm 40,6cfm/90%imusta 4mm 80,3cfm/95,5%imusta 6mm 109,0cfm/92,1%imusta 8mm 125,5cfm/89,0%imusta 10mm 141,3cfm/88,1%imusta 12mm 153,4cfm/88,6%imusta 13mm 160,4cfm/90,8%imusta Kansi riittää 1600cc koneessa 174,8 max tehoon. max.teho rpm 7700. En sitten tiiä onko näistä mitään hyötyä kellekään, mut pistinpähän "jokkis" kansien arvot tänne kaikkien nauretavaksi ;) Aika villit nuo sun pako kanavan virtaukset verrattuna imuun... Eikö se pitäis olla luokkaa 70%?? Vai onko tuohon koneseen tulossa joku speciaali nokka? Mutta jos mun laskelmat pitää paikkaansa niin ei nuo omatkaan virtaa sitten ihan hullusti... Tässä pari kuvaa noista kansista Quote Link to comment
jukkis Posted April 25, 2007 Share Posted April 25, 2007 Joo tuolla paikallisella virittäjällä oli tuommonen näkemys asiaan, et jotain 90% luokkaan pitää pakokanavan virrata. Ei spesiaali nokkaa, tcs-10 siellä on toistaseks. Paketti tuntuu tähän asti ihan toimivalle, ajoin sisään vaparina ja nyt oon käytelly ahtimen kans tallissa, hyvin nostaa ainakin painetta jo ilman kuormaa ja on "herkkä". Aika näyttää miten käy, on ollu taas vähä motivaatio pulaa tuohon volsuun! Quote Link to comment
Guest fgronlun Posted April 25, 2007 Share Posted April 25, 2007 Joo tuolla paikallisella virittäjällä oli tuommonen näkemys asiaan, et jotain 90% luokkaan pitää pakokanavan virrata. Ei spesiaali nokkaa, tcs-10 siellä on toistaseks. Paketti tuntuu tähän asti ihan toimivalle, ajoin sisään vaparina ja nyt oon käytelly ahtimen kans tallissa, hyvin nostaa ainakin painetta jo ilman kuormaa ja on "herkkä". Aika näyttää miten käy, on ollu taas vähä motivaatio pulaa tuohon volsuun! Ei sulla satu olemaan tuohon perusteluita? Olis ihan kiinnostuksen vuoksi kiva tietää. On joskus törmänny noihin kansiin jossa imu ja pako venttiilit on yhtä suuret ja näitä on kaupiteltu turbo kansina... Noista omista kansista niin pakoaukon parantamiseen alkaa ittellä olla keinot lopussa mutta imua olisi varaa vielä hieman parantaa... Ainakin teoriassa.. Virtaus penkissä huomasin että 12 noston jälkeen ei enää virtaus parantunu pakopuolella ku taas imu virtas paremmin ihan 16mm nostoon saakka. Ja noissa imu kanavissa on hivenen materiaalia mitä kaivaa vielä ku taas pako alkaa oleen aika ohkanen.. Tässä mulla on orkkis kansi jonka olen sahannu niin huomaa että tuo pakokanava ei mikään hirveen makee ole tuosta lattiasta ja tuo ala "säde" on aika pieni... Itte olisin halunnut suoritaa kanavaa enemmän suoraan ylöspäin mutta ku pelkään että menee tuosta nuolen kohtaa puhki.. Tässä kuva tuosta kairatusta pakokanavasta Nuo palotilat on perseestä mutta niitten vuoro tulee sitten.. Mitä kansi velhot uskoo jos yrittäisin leventää pako kanavaa enemmän ala päästä. Siis muotoilla kanavaa jenkki D tyliin? Eikö kanavan levennys alapäästä pitäis hieman kompeisoida sitä ku tuo ala säde on noin pieni? Quote Link to comment
jukkis Posted April 26, 2007 Share Posted April 26, 2007 Ei tietoo miks "viilari" halus tehdä ne noin? Sano että ahdetussa ei koskaan saa pakopuoli ahistaa jne.Voin mä siltä yrittää kysyä et mihin tuo 90% pakovirtaus juttu sen mielestä perustuu, jos ei oo ammatti salaisuus ;). "työkseen" se noita kumminki tekee. Quote Link to comment
Guest fgronlun Posted April 26, 2007 Share Posted April 26, 2007 Ei tietoo miks "viilari" halus tehdä ne noin? Sano että ahdetussa ei koskaan saa pakopuoli ahistaa jne.Voin mä siltä yrittää kysyä et mihin tuo 90% pakovirtaus juttu sen mielestä perustuu, jos ei oo ammatti salaisuus ;). "työkseen" se noita kumminki tekee. Sen uskon että siinä on joku ajatus on takana... Pako puolihan se kai näissä ahdetuissa on aika tärkeässä asemassa.. Itte olen alkanu enemmän ja enemmän taipuun noihin sf1 kansiin... Quote Link to comment
mikan Posted April 27, 2007 Share Posted April 27, 2007 Tuo 70% tai vähän enemmän pakopuolella verrattuna imuun on mun lukeman ja kuuleman mukaan enemmän juurikin vaparien juttuja. Ahdetuissa pako saisi virrata paremmin. Tiedä sitten kuinka paljon siihen vaikuttaa nokka-akselin valinta ja ahtimen mitoitus (pakopaineet). t. Mika Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.