Jump to content

041 kannet?


Guest Jukki

Recommended Posts

Pitäs pikkuhiljaa ruveta tekeen konetta ens kesälle ja kun olis tarkotus tehdä 1300->1600 niin aattelin ostaa ihan kaupanuudet kannet. Kun ei viitti vanhoja ruveta koneistaan yms. Jotenka pamahti mieleen että jospa "satsais" samantien tommosiin 041kkösiin hattuihin, niin:

 

-onko ne minkälaisia kestävyydeltään eli halkeeko heti?

-kestääkö lyijytöntä?

-onko niillä odotettavissa muutakin kuin essonbaarinhevosia (vai aabeeceekö se nykyään on?)

-onko järkee vai ei?

 

Kone tulee oleen muuten kokolailla vakio paitsi joku mieto nokka ehkä...

 

Mielipiteitä, kokemuksia, suosituksia, ymmärrystä, haukkuja, varottavia esimerkkejä, jotain...?

Link to comment
Guest ritariässä

jos koneena "pikkuviilattu" on monasti ihan vakiokokoinen 35,5-32 venainen kansi paras vaihtoehto. vakiovenoillakin päästään yli 100 hepan virtauksiin, joten ei oo ensimmäisenä ahistamassa pikkuviilattuna.

 

hyvin viilattu vakiokansi on parempi kuin viilaamaton bolt on 044 asennus pikkukoneessa!

Link to comment

Sepä se kun ei oo mitään käsitystä tommosesta "pikkuviilaamisesta".

Ei viittis tietämättömyyttään pilata kovin montaa kantta...

Mutta sama se onko 041 vai 044 kunhan olis vaan ilman halkeamaa venttiilien välissä.

Ja kiesi on ns. naisen käytössä enimmäkseen niin samapa tuo vaikka ois vakiot...

Link to comment
kertokaa nyt ihmeessä kannen viilaamisesta kuvineen jotai

 

Eikä kerrota se jos joku on salaista hommaa mitä pimees tallin nurkas tehdään,ja heitetään peite päälle jos joku sattuu tuleen ovesta sisään : )

 

Laittaisin 044:set mielummin kun 041. Perustelut,oman kokemuksen mukaan hyvät ja kestävät pienen työstön jälkeen,suuri materiaalivahvuus ->työstövaraa ja kestävyyttä,pitkä ja ohut tulppa jne.

041 39 x 32 venoilla,pakovena saattaa olla liian pieni joissakin tapauksissa suhteessa imuvenaan,jolloin palotilojen lämpö nousee tarpeettomasti. Osta suosista 044:set. Mikään kansi ei kaupan hyllyltä ole hyvä suoraan virikoneeseen. Kovin suurta eroa et saa viilaamattomalla 044:sella verrattuna uudemmanmallin 35.5/32 kaksreikäkanteen viilaamattomana.

Link to comment

Kyöstin kanssa samaa mieltä. 044 vaan suosiosta. Eikä sitä tarvi mitenkään portata, riittää että siistii kanavat. Ne muuten on tehtaan jäljiltä aika hirveän näköiset. Ei ole mitenkään vaikea homma tehdä, kun tarkoitus on vain siistiä sieltä pahimmat pykälät ja valujäljet pois. Sit joku vääntönokka lisäksi, niin on mukava ajella kesällä. 044 on periaatteessa liian hyvä jos pakoputkisto ja kaasutin säilyy vakiona, mutta onpa sitten valmiina jos mieli muuttuu ja haluaa siitä hieman puhdikkaamman.

 

t. Mika

Link to comment
Guest ritariässä

niinpä. sitä kun alkaa jälkituotanto 044 kansista korjaamaan eli "siistimään" kanavien/palotilojen/istukkaseutujen/venatöiden jälkiä tekee samalla vaivalla vakiokansiin vaikka mitä. mutta jos tulevaisuuden tavoitteet esim lähellä 150 hepan konetta, sitten vaan suoraan 044 kansiin. muuten ei välttämätöntä!

Link to comment
niinpä. sitä kun alkaa jälkituotanto 044 kansista korjaamaan eli "siistimään" kanavien/palotilojen/istukkaseutujen/venatöiden jälkiä tekee samalla vaivalla vakiokansiin vaikka mitä.

 

Mulla ei ole ollut tilaisuutta nähdä uusia vakiokansia. Eli onko niiden tehtaan jälki paljon parempaa kuin noissa 044 kansissa? Onhan ne toki puolet halvemmat.

 

t. Mika

Link to comment
Ei kun ajattelin että jos oot nähnyt onko ne yhtä "keskeneräiset".

 

t. Mika

 

Vähintäänkin ellei vielä enemmän. Ainakin ne kannet mitä meillä on olleet. Kaikki vaatii työstämistä ja kaikista on, mitä on tiedossa on suomessa saatu virtausarvot paremmaksi myös Comp eliminatoreista.

 

Mikään ei periaatteessa oo ollut bolt on.

Link to comment
Guest ritariässä

aivan ja jos päätyy vakiokansiin, kannattaa brasiassa tehtyjen sijaan ostaa mexicossa tehdyt jos vaan mahdollista. sen verran yleisessä laadussa on eroa noiden välillä.

 

älkää kysykö mistä tiedän, essojuttujahan nää on:)

Link to comment

Itsellä on juurikin 044:set omassa koneessa imu 41,5mm ja pako 35.5mm,kansiseppä tehnyt kanavat/palotilat+portannut imusarjat,jääköön sanomatta kuka,missä ja milloin,mutta sen sanon että surkean näköiset ne on tehtaan jäljiltä verrattuna siihen mitä ne oli kun tulivat takaisin ;-)

Link to comment

Salaista tietoa!Hmm?Noh onhan tää toki sellasta mysteerihommaa tää virittäminen, että ei voi kansihommistakaan kertoa???Omituista?Ajattelin itse että esim. tällaiset palstat on juuri sitä varten että tietoa voidaan jakaa,noh ehkä olen väärässä? No herneitä,vain minun mielipide...

Link to comment

041:ssä ei mitään vikaa vaikka toki 044 parempi lähtökohta.

 

Myö ajettiin 94 porauksella 3 vai 4 kesää katua ja jonkun kerran urtsia 041 kansilla joissa 40x35.5 venat. Muitakin ratapäiviä kys kansille tuli matkansa varrelle. Ainakin loppuajasta oli halki venojen välistä mutta menoa se ei haitannut - puristukset 8.5:stä 9.4:ään ja ei jäänyt kansista kiinni.

 

Kys kannet seetistä seetiin halkeamin jatkanevat tuplajousineen ruiskukoneessa ilman että halkeamiin sen kummemmin kiinnitetään huomiota. Kisakoneeseen haetaan lisää iskua / uhoa joten kannet vaihtui hiplattuihin 43x37 044:iin.

 

Puavo

Link to comment

No kyllä vakiokansissa on ihan hirveet pykälät tehtaan jäljiltä. Ne jopa kuristaa sitä aukkoa.

Tuossa pari salatiede kuvia joilla päästään sinne 108 pollen nurkille pakoset imuset pikkasen enemmän. Pikkuvenoilla.

Ja jos haluut että viilataan, niin lähetä mulle kannet niin saat siistittynä takaisin.

post-47-13888358770723_thumb.jpg

post-47-13888358771065_thumb.jpg

post-47-13888358771274_thumb.jpg

Link to comment

Juu uskotaan suosiolla että 044 ja pikku siistiminen. Vakiokaasari ja joku vääntönokka ja 85,5 tai 87 pytyt olis suunnitelmissa. Kenties jopa Vw-sport putki ;). Ei tavoitella mitään suuria hevoslukuja, vaan semmosta miellyttävää alavääntöstä pataa tähän nurkka-ajoon.

 

Tosin suunnitelmat voi aina muuttua...

Link to comment

1.6:elle vakiokaasarikoneelle riittää miusta hienosti sipistellyt vakiokannet tai sitten vaikka ne 041:t.

 

044:ia ei näytä saavan pienemmillä venttiileillä kuin 40x35.5 jotka on ehkä turhan suuret vakiokaasarin kanssa, mutta ainahan se on vaan alkua tämä homma ja karkaa käsistä kuitenkin :)

 

Yksi muukin ongelma vielä tuli mieleen: 85.5:ien kanssa vakioiskulla 044:ien vakiopalotilan tilavuus 55cc tekee sen, että turvallisella deck heightillä ei puristukset nouse kun maksimissaan vähän alle 8. Joutuu siis plaanaamaan kansia joka taas sitten muodostuu ongelmallisemmaksi jos meinaat käyttää niitä kansia sitten joskus vuoden-parin päästä strokeakselin ja isompien sylinterien kanssa.

 

Sen sijaan jos tuommoiseen laittais halppis-strokeakselin vaikka 74-78 luokkaa niin puristukset tulis sopivasti vähän päälle kasin (sais olla vaikka enemmänkin) ja alkas venttiilikoko olla "oikeutettu". Siihen sit vakiokaasarin pääsuutinta vähän isommaksi niin olisi varmasti jo oikein metka moottori. Hintaluokkakaan ei nousis kun muutaman sata euroo kun vois käyttää vakioveivejä ym...

 

Sitten on mukava pultata tuplabrosolii-weeberii-dellortoo järetöntä sytkää välitettyy keinuvipuu käärmeenpesäputkee kun ei jää kansista kiinni...!

 

Puavo @ www.dwl.fi

Link to comment

Jepjep eli tästä se sitten lähtee...;)

 

Mites noitten 041kkösten palotila?

Jos aatellaan vaikka 87 putkilla niin minkähänlaisia puristuksia silloin mahtais tulla, onks tiatoo?

Toisaalta ne vakiokannetkaan ei kuulostais hassummilta...ettei karkaa käsistä(siis koneprojekti).

Ja sitten nokasta veikkauksia, oisko W100 110 vai jopa 120?

Entäs keinut? Vakiot vai 1:25?

Putkisto ois joko vakio tai sitten se Vw sport, tai mikä vaan mikä ei ota tallinkynnykseen kiinni...

 

Kylläpäs taas tulee tyhmältä kysymyksiä....

Link to comment

Mielestäni niin kauan kuin aiot käyttää vakiokaasaria, niin kaikki muut muutokset on turhia. Isot kannet, kovempi nokka, kaikki hukkaan heitettyä, koska se pienen pieni mehumaija ei hengitä. Aloita kevyt piristys pikemminkin kaasari-pakoputkisto -osastolta sekä muista 'pulttaa kiinni' -osista, nokan vaihtotarve tulee sitten kaikkein viimeisenä.

Link to comment

Hehee jep näin se pirulle pikkusormi - sanonta pätee hyvin: brosolit imareineen ei oo kun jonkun satasen ja ihan ok putkiston saa satkulla kun laikkaa vaimentimen naapurin malagasta ja kun kone on levällään niin voisihan siihen nyt talvipakkasilla laittaa (toivottavasti) fullflow-satsin kun kukaan ei vielä ennättänyt jeesustella öljyhommista, ae ae :D

 

Muistan miulla joku vuosi sitten mopon karanneen käsistä alkuperäissuunnitelmiin nähden, ei vissiin monelle palstalaiselle ole kys juttu tapahtunut vaan järkiperäisesti on harrastelioitu.

 

Puavo @ www.dwl.fi

Link to comment

Katotaan nyt miten äijän käy... Ei sitä kaasarihommaa oo viä kirkossa kuulutettu, mutta onhan se niinkin päin hölmöö että ensin kasaa koneen vakiokansilla ja nokalla yms ja sitten kahden viikon päästä joku myy mulle halvalla just jotkut brosolit tms, ja sitten ottaa pannuun kun koneessa onkin kaikki vakioo ja taas pitäs avata...

Eli ellei niistä kansista ja nokasta heti saakkaan täyttä hyötyä irti, niin eikai niistä haittaakaan oo, vai? Hommahan voi jatkua vaikka seuraavan talven aikana siitä etiäppäin...

Link to comment

Vakiokaasarilla ja -imusarjalla voit nakata vaikka sorsapoikuetta mökin rannassa, jos kuutiot paljon vakiosta kasvaa. Toki voihan sen jättää vaikka sisäänajon ajaksi paikoilleen, jos kerran valmiiksi toimiva paketti on. Saapahan ainakin käymään pienellä sahauksella, ja pysyy keskimäärin seokset edes jotenkuten haarukassa noilla sisäänajokierroksilla.

 

Mutta jos on aikomus viritetyn koneen käyttö-ominaisuuksista vähääkään päästä "nauttimaan" niin vaihtoon vaan suosiolla. Sen tiukan nokan ylimääräisistä nostoista ja asteista ei ole mitään apua kun ei kaasu kunnolla pääse virtaamaan. Saati sitten isommista venttiileistä ym. Voi tyhjäkäynti muuttua räkäisemmän kuuloiseksi, mutta ajossa ei mitään parannusta vakiomoottoriin varmaan huomaa muutoin kuin kasvaneen kulutuksen kautta.

Link to comment
Guest Forsbacka

Tuossa pari salatiede kuvia joilla päästään sinne 108 pollen nurkille pakoset imuset pikkasen enemmän. Pikkuvenoilla.

 

Hienoa että pistit kuvat nähtäville.

Mille sylinteriputkelle noi kuvan kannet on avarrettu? 92mm?

Onko se jätetty ihan vakiosyvyyteen vai laskettu? Uskaltaako vakiokansia yleensäkkään mennä laskemaan isommilla putkilla? Ainakin ripojen välistä tähystämällä näyttäisi, että materiaalia ei paljon ole.

Ootko mitannut palotilan kokoa viilausten jälkeen?

 

Eiks se palotila ole vakiona jotain 45ml. Näillä kysymyksillä tähtään siihen, että kuinka paljon se palotila siitä kasvaa ja miten sinne saadaan sen jälkeen puristuksia.

Link to comment
Uskaltaako vakiokansia yleensäkkään mennä laskemaan isommilla putkilla? Ainakin ripojen välistä tähystämällä näyttäisi, että materiaalia ei paljon ole.

 

Mulla ainakin oli laskettu ja porattu 94mm putkelle, ei haitannu ajoa vaikka jäähdytysripojen välistä päivä paistoikin. Kuvakin saattaa löytyä jostakin arkistoista kun ehtii kaivelemaan.

Link to comment

Tuossa pari salatiede kuvia joilla päästään sinne 108 pollen nurkille pakoset imuset pikkasen enemmän. Pikkuvenoilla.

 

Hienoa että pistit kuvat nähtäville.

Mille sylinteriputkelle noi kuvan kannet on avarrettu? 92mm?

Onko se jätetty ihan vakiosyvyyteen vai laskettu? Uskaltaako vakiokansia yleensäkkään mennä laskemaan isommilla putkilla? Ainakin ripojen välistä tähystämällä näyttäisi, että materiaalia ei paljon ole.

Ootko mitannut palotilan kokoa viilausten jälkeen?

 

Eiks se palotila ole vakiona jotain 45ml. Näillä kysymyksillä tähtään siihen, että kuinka paljon se palotila siitä kasvaa ja miten sinne saadaan sen jälkeen puristuksia.

 

90,5/92 pytyille ja samalla sellanen 1-1,5mm pois. Vielä ei ole tullut mitattua uutta palotilavuutta. Vakio 55 cc.

Kyllä vakiota pystyy laskee. Toiset vakiokansista kans alkoi päivä paistaa ja oli 92 putkile. Ruttua sellaset 11, 2,5-3mm taiss lähteä.

Link to comment
Guest ritariässä

jos suunnittelee konetta johon halua paremmin virtaavat kannet ja eivakioita kaasareita, on myöskin vakionokka-akseli kans ns pakollinen vaihdettava. esim ns 100 sarjan nokalla koneen hengitettävyys paranee, mutta silti alapään ominaisuudet ei heikkene yhtään ja mikä parasta, sylinterikansien lämpötilat tippuu jos ei hullutella puristuksilla ja sytkäennakoilla, mut konetta ja sen ikää aatellen vaan positiivinen muutos. uskokaa pois!

Link to comment
Guest ritariässä

totta, moni ei tajuu tota kansijuttua ja sitä miten vaikuttaa koneeseen. kaikki kyl tuijottaa öljylämpöjä, mut satkun sjoittaminen kansilämpömittariin onkin sit jo hirveetä vaikka onkin yks tärkeimpiä mittareita ilmajäähdytteisessä koneessa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...