Jump to content

041 kannet?


Guest Jukki

Recommended Posts

Noniin mitähän tässä nyt sitten oikeen tekis??

Jos vaikka hankkis vaan ihan vakiopalikat niin ei karkais homma käsistä...jää muuten taas tääkin projektsuuni kesken.

 

Ostetaan vakio 1600 pata halvalla...;)

Link to comment
Guest ritariässä

teet lieviä pikkumuutoksia ja sillä selvä niin ei karkaa mopo käsistä eikä tartte jokaista liikkuvaa osaa koneesta vaihtaa. sit kun nälkä ja kukkaron paksuus kasvaa, tekee koneen sit aivan eri pohjalta kokonaan alusta alkaen.

Link to comment

Juu joskus on jo tullu tehtyä pikku muutoksia ja mielessä vaan on pyöriny että tekis joskus tollain alusta loppuun asti.

Mutta kun on monta rautaa telakalla tällä hetkellä niin ei tässä oikein tiiä mistä alottais...

Mutta koneen tarvis joka tapauksessa ens kesäks, on se sitten vakio tai (lievä)viripata.

Onhan noita toki myynnissäkin valmiiks rakennettuja, mutta kun mieli tekis tehdä itte. Toisaalta ei kai sitä kannata ihan mututuntumalta ruveta koittaan onneensa kun ei oo tosiaan suuremmin kokemuksia näistä virivehkeistä.

Mutta eräänä päivänä sitten!

 

Kiitoksia kaikille hyvistä vinkeistä!

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

40mm. imuventtiili, uusista Autolinean 042 ? kansista tekemäni Jokkis kannet , virtaus 10" paineella 180 hp. teoreettista tehoa ilman imusarjaa 13mm. nostolla.

 

Olin melko tyytyväinen tulokseen, varsinkin kun kansi virtaa hyvin heti 2 mm. venttiilin aukiolosta lähtien ja myöskin pakopuoli.

 

Volkkari pitäisi liikkua näillä kansilla , 5,6" kiertokangeilla , matalilla 92mm. männillä ja vastapaino kampiakselilla.

Lisäksi nokka-akselina on tehdastekoinen erikoisnokka.

 

Kallis auto, mutta harvoin Kuplia ostetaan jos Fiateja on tarjolla.

 

Jos olisi aikaa testata ja kokeilla vielä erilaisia pakoputki-imusarja-kaasutin-sytytysjärjestelmiä sekä rakentaa kuplaan kunnollinen alusta, niin miten sitten ???

Link to comment

Jos ja jos.

Mutta vakiokansilla pääsee pitkälle ja putjetti pysyy aika hyvin kurissa tollasessa pikkuvireisessä 1.6 koneessa.

Ja ehdottomasti kannattaa ite alkaa konetta rakentaa, jos kerran haluja.

Täältä kyselee neuvoja ja ottaa parhaimmat itelle ja rakentaa.

Niin sitä itekin tulee opeteltua.

Link to comment
miksi 5,6" kanget vakioiskuiseen? mitä etua moisilla saadaan katukoneessa jos vertailukohtana vakiopituiset kanget.

 

Juhan kone ei tainnutkaan olla katuautoon ;)

 

Kyllähän pitkästä kangesta on selkeä etu, koska kankikulma jää loivemmaksi, jolloin kankeen sivuttain kohdistuvat voimat vähenee. Eli jos haluat kierroskoneen, niin lyhyt mäntä + pitkä kiertokanki on kyllä oikeasti hyvä.

Link to comment

Vakio kannella ja 40mm venttiilillä n.14mm nostolla pääsee suunnilleen Juhan ilmoittamiin lukemiin. Eikä tarvitse täyttöhitsata.

 

Kanavan muoto JaniM:än kuvista poiketen lähdöstä loivan D-kirjaimen mallinen ja reikien välissä oleva kaistale lähes olematon.

Link to comment

Jos on kiinnostusta niin seuraavasta paikasta löytyy erilaisia palotila malleja cnc koneistuksella tehtynä kuplaan. Toki omien ajatuksien mukaankin voimme toteuttaa.

15 vuoden volsu kokemuksel sanoisin et kyl vakiosta ehjästä kannesta saa aika pienen muutostöin katukuplaan loivan moottorin kannet. 40 x 35.5 venttiilejä isompia ei vakiokansiin kannata asentaa kun seinämävahvuudet menee niin ohuiksi, että alkaa lämmin jäähdytysilma lämmittämään imukanavassa liikkuvaa seosta. Vaikka virtaisi kuinka paljon niin liiallinen lämmönnousu on kuin kesähelteel vetäisi villahousut shortsien päälle, hengitä siinä sitten kunnolla.Ilmaa menee teoreettisesti läpi ,mut happi prosentti jää onnettoman pieneksi.

Ja näihin törmää usein.

Toinen asia mitä en ymmärrä on se et kun vw on ns.perus matala kierroskone niin silloinhan pitäisi nokan olla suht kapealla nokkakulmalla sopivasti jyrkkä jolloin ns.raakaa röyhyä saisi käyttöön jo matalilla jenkoilla. Ja siihen tarkoitukseen kuuluisi suosia ns. sekoitusakseleita.

Pidetään pakopuolella loivaa profiilia, mutta nopea liikkeistä niin saadaan sopiva vääntökäyrä aikaiseksi ja imulla haetaan riittävä huipputeho.

Perusleveäkulmaiset kun ovat aikaslailla vanhaa tekniikkaa isoilta nenuvalmistajilta.

Ne eivät tee ns.privaatti mitta-akselia vaan hirveänä massatuotantona useaa perusmallia jotka sopivat jokaiselle rakentajalle.

 

 

http://personal.inet.fi/kilpailu/racing

 

ps.edelleenkin virtausmäärää tärkeämpiä asioita on virtausnopeus ja imu/pakojärjestelmän pituuksien/tilavuuksien sopivuus nokka-akselin profiilin eri liikevaiheisiin sopivaksi.

Niiden tietojen avulla saapi jo valmiiksi selville missä rpm:llä on vääntö ja teho.Ei tarvi tehdä niin paljon töitä saavuttaakseen mutu tuntuman huipun.

Link to comment
Guest HanttaP

Juhan moottorikonseptin ajatus on lyhyesti ajaa autolla kovempaa pidemmälle kuin muut. Silloin huipputehon kierroksia on nostettava.

Kaikkeahan mr KK ei kyllä paljastanut esimerkiksi kiertokankien kaulojen halkaisijaa. Silläkin on merkitystä, kun korkeita kierroksia aletaan etsiä.

Link to comment
  • 2 months later...
Guest fgronlun

Mittailin tänään koulun penkissä tuota omaa kantta.

Mitattu 10" vesipatsaalla

Mitä tämä tekee heppoina? Ja mitä on mitattu yleensä tuollasista 40/36 kansista?

 

untitled2.jpg

 

 

 

 

 

yritin katto haulla mutta en löytäny linkkejä missä oli noita mitattuja arvoja kansille..

Link to comment

Tuommosia arvoja oli paikallinen viilari saanu noista mun kansista mittailtua.

36"h20, imu 40mm pako 36mm

 

imu

2mm 45,1cfm/40,6hv

4mm 84,1cfm/75,7hv

6mm 118,3cfm/106,5hv

8mm 141,0cfm/126,9hv

10mm 160,4cfm/144,4hv

12mm 173,1cfm/155,8hv

13mm 176,6cfm/158,9hv

 

pako

2mm 40,6cfm/90%imusta

4mm 80,3cfm/95,5%imusta

6mm 109,0cfm/92,1%imusta

8mm 125,5cfm/89,0%imusta

10mm 141,3cfm/88,1%imusta

12mm 153,4cfm/88,6%imusta

13mm 160,4cfm/90,8%imusta

 

Kansi riittää 1600cc koneessa 174,8 max tehoon. max.teho rpm 7700.

 

En sitten tiiä onko näistä mitään hyötyä kellekään, mut pistinpähän "jokkis" kansien arvot tänne kaikkien nauretavaksi ;)

Link to comment
Guest fgronlun
Tuommosia arvoja oli paikallinen viilari saanu noista mun kansista mittailtua.

36"h20, imu 40mm pako 36mm

 

imu

2mm 45,1cfm/40,6hv

4mm 84,1cfm/75,7hv

6mm 118,3cfm/106,5hv

8mm 141,0cfm/126,9hv

10mm 160,4cfm/144,4hv

12mm 173,1cfm/155,8hv

13mm 176,6cfm/158,9hv

 

pako

2mm 40,6cfm/90%imusta

4mm 80,3cfm/95,5%imusta

6mm 109,0cfm/92,1%imusta

8mm 125,5cfm/89,0%imusta

10mm 141,3cfm/88,1%imusta

12mm 153,4cfm/88,6%imusta

13mm 160,4cfm/90,8%imusta

 

Kansi riittää 1600cc koneessa 174,8 max tehoon. max.teho rpm 7700.

 

En sitten tiiä onko näistä mitään hyötyä kellekään, mut pistinpähän "jokkis" kansien arvot tänne kaikkien nauretavaksi ;)

 

Aika villit nuo sun pako kanavan virtaukset verrattuna imuun...

Eikö se pitäis olla luokkaa 70%??

Vai onko tuohon koneseen tulossa joku speciaali nokka?

Mutta jos mun laskelmat pitää paikkaansa niin ei nuo omatkaan virtaa sitten ihan hullusti...

Tässä pari kuvaa noista kansista

P3261387.jpg

P3261388.jpg

Link to comment

Joo tuolla paikallisella virittäjällä oli tuommonen näkemys asiaan, et jotain 90% luokkaan pitää pakokanavan virrata. Ei spesiaali nokkaa, tcs-10 siellä on toistaseks. Paketti tuntuu tähän asti ihan toimivalle, ajoin sisään vaparina ja nyt oon käytelly ahtimen kans tallissa, hyvin nostaa ainakin painetta jo ilman kuormaa ja on "herkkä". Aika näyttää miten käy, on ollu taas vähä motivaatio pulaa tuohon volsuun!

Link to comment
Guest fgronlun
Joo tuolla paikallisella virittäjällä oli tuommonen näkemys asiaan, et jotain 90% luokkaan pitää pakokanavan virrata. Ei spesiaali nokkaa, tcs-10 siellä on toistaseks. Paketti tuntuu tähän asti ihan toimivalle, ajoin sisään vaparina ja nyt oon käytelly ahtimen kans tallissa, hyvin nostaa ainakin painetta jo ilman kuormaa ja on "herkkä". Aika näyttää miten käy, on ollu taas vähä motivaatio pulaa tuohon volsuun!

 

Ei sulla satu olemaan tuohon perusteluita? Olis ihan kiinnostuksen vuoksi kiva tietää.

On joskus törmänny noihin kansiin jossa imu ja pako venttiilit on yhtä suuret ja näitä on kaupiteltu turbo kansina...

 

Noista omista kansista niin pakoaukon parantamiseen alkaa ittellä olla keinot lopussa mutta imua olisi varaa vielä hieman parantaa... Ainakin teoriassa..

 

Virtaus penkissä huomasin että 12 noston jälkeen ei enää virtaus parantunu pakopuolella ku taas imu virtas paremmin ihan 16mm nostoon saakka. Ja noissa imu kanavissa on hivenen materiaalia mitä kaivaa vielä ku taas pako alkaa oleen aika ohkanen..

 

Tässä mulla on orkkis kansi jonka olen sahannu niin huomaa että tuo pakokanava ei mikään hirveen makee ole tuosta lattiasta ja tuo ala "säde" on aika pieni...

 

Itte olisin halunnut suoritaa kanavaa enemmän suoraan ylöspäin mutta ku pelkään että menee tuosta nuolen kohtaa puhki..

rita.jpg

 

Tässä kuva tuosta kairatusta pakokanavasta

P3261392.jpg

P3261390.jpg

 

Nuo palotilat on perseestä mutta niitten vuoro tulee sitten..

 

Mitä kansi velhot uskoo jos yrittäisin leventää pako kanavaa enemmän ala päästä. Siis muotoilla kanavaa jenkki D tyliin?

Eikö kanavan levennys alapäästä pitäis hieman kompeisoida sitä ku tuo ala säde on noin pieni?

Link to comment

Ei tietoo miks "viilari" halus tehdä ne noin? Sano että ahdetussa ei koskaan saa pakopuoli ahistaa jne.Voin mä siltä yrittää kysyä et mihin tuo 90% pakovirtaus juttu sen mielestä perustuu, jos ei oo ammatti salaisuus ;). "työkseen" se noita kumminki tekee.

Link to comment
Guest fgronlun
Ei tietoo miks "viilari" halus tehdä ne noin? Sano että ahdetussa ei koskaan saa pakopuoli ahistaa jne.Voin mä siltä yrittää kysyä et mihin tuo 90% pakovirtaus juttu sen mielestä perustuu, jos ei oo ammatti salaisuus ;). "työkseen" se noita kumminki tekee.

 

Sen uskon että siinä on joku ajatus on takana...

 

Pako puolihan se kai näissä ahdetuissa on aika tärkeässä asemassa..

Itte olen alkanu enemmän ja enemmän taipuun noihin sf1 kansiin...

Link to comment

Tuo 70% tai vähän enemmän pakopuolella verrattuna imuun on mun lukeman ja kuuleman mukaan enemmän juurikin vaparien juttuja. Ahdetuissa pako saisi virrata paremmin. Tiedä sitten kuinka paljon siihen vaikuttaa nokka-akselin valinta ja ahtimen mitoitus (pakopaineet).

 

t. Mika

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...