Sekajuna Posted August 5, 2023 Posted August 5, 2023 Työn alla varhaispallis. Koneeksi tulee 1915cc c35 nokalla ja nurkka tellervoilla. Omalla laatikolla moottorin kierrokset 80kmh nopeudessa asettuu noin 3000rpm tasolle. Helpoin olisi varmaan etsiä palliksen 6 ripasta laatikkoa, pidemmällä perällä, mutta ajatuksissa pyörinyt käyttää kupla irs laatikkoa.(varastossa olis valmiiks) Pallon laatikko olisi vahvempi, mutta kuplan laatikko mielestäni kestäisi mun kesäajelut myös. Kestäähän se kuplan laatikko juniksessakin. Kysymys kuuluukin, että onko jollain jo kokemuksia aiheesta? Hockeystick tulee eri korolta ulos, mutta onko sovellettavissa ja miten? Jos ei muuten, niin talven aikana selviää. Quote
metake Posted August 5, 2023 Posted August 5, 2023 Ja palliksen laatikossa on samat rattaat sisällä kuin kuplan laatikossa, joten ei se merkittävästi vahvempikaan taida olla... Ja 6-ripaisenkin välitykset on aika tiheät jos vertaa kuplan lootaan. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Quote
mikko k Posted August 5, 2023 Posted August 5, 2023 Kuplan ja palliksen 002 laatikoissa on samat rattaat. 6-ripaisessa 091 laatikossa on vahvemmat rattaat (ja harvin perä). Vaihteiden välitykset itsessään ovat hyvin lähellä toisiaan. Suurimmat erot tulee eri perävälityksistä. Kuplissa 4.375, 4.125 ja se halutuin/vahvin 3.875. Palliksien välitykset 5.857, 5.428, 5.375, 4.857 ja 4.571 (32/7). Edellisten lähde: https://limebug.com/vw-aircooled-gearbox-code-reference-table/ Niin ja ne vetonivelet on pakuissa suuremmat kuin kuplissa. Quote
Sekajuna Posted August 5, 2023 Author Posted August 5, 2023 Palliksen laatikon vahvemmat osat ovat käsitykseni mukaan laatikon kuori ja perävälitys?. Perävälityksen rattaahan ovat eri tyyppiset. En muista ratasparien tyyppejä, mutta kuplassa vetoakseleiden ja pinjonin akselilinjat kohtaavat ja palliksen laatikossa eivät. Tämän takia palliksen laatikossa ei lautaspyörää pysty siirtämään toiselle puolelle laatikkoa ja kuplan laatikossa pystyy. Vetoakselit ei äkkiseltään tunnu ongelmalta. Kuplan ja pallon vetarit pöydälle ja mittaamaan kumpi on lyhyempi. Sitten lyhyempi paikalleen ja sorvissa jatko/sovitelaippa laipan ja murroksen väliin. Jos ovat saman mittaisia, niin sitten pitää soveltaa jollain muulla tapaa. Quote
mikko k Posted August 5, 2023 Posted August 5, 2023 Kuplan laatikon pinjoni on keskellä lautaspyörää ja siksi käännettävissä toiselle puolelle. En muista millä nimellä tätä tyyppiä kutsutaan. Pakun perässä pinjoni ei ole keskellä lautaspyörää ja siksi ei ole käännettävissä. Tätä kutsutaan muistaakseni hyboidiksi. Pakun kuoret ja perävälitykset ovat vahvemmat kuin kuplassa, mutta rattaat eivät. Kun ovat samat kuin kuplassa. Paitsi siinä 6-ripaisessa 091 laatikossa on vahvemmat rattaatkin. Kuplan vetonivel on 90mm, pakun nivel 100mm. Akselin booreissa saattoi olla myös eroa, mutta tähän hetkeen en sitä pysty mittaamaan/muistamaan/varmistamaan. Kuplan laatikko varmasti kestää suunnittelemasi koneen. Siihen on maailmalta saatavissa nivelen laippoja johon menee pakun nivel. Tai sitte tekee ne itse. Mutta sen muistuttaisin että kuplaa raskaampi paku kuormittaa moottoria enemmän, eli tuottaa enemmän lämpöä. Kuin myös viritetty moottori tuottaa enemmän lämpöä. Eli ei ole sattumaa, että pakun vaihteistot ovat välityksiltään tiuhempia. Suuremmilla kierroksilla moottori jäähtyy paremmin. Quote
Urbantoy Posted August 5, 2023 Posted August 5, 2023 15 minutes ago, mikko k said: Mutta sen muistuttaisin että kuplaa raskaampi paku kuormittaa moottoria enemmän, eli tuottaa enemmän lämpöä. Kuin myös viritetty moottori tuottaa enemmän lämpöä. Eli ei ole sattumaa, että pakun vaihteistot ovat välityksiltään tiuhempia. Suuremmilla kierroksilla moottori jäähtyy paremmin. Lisäjäähyä kehiin.. Earz:it kans hyvät lisäilman saantiin.. Quote
Sekajuna Posted August 5, 2023 Author Posted August 5, 2023 Tosiaan unohtu mainita, että koneeseen tulossa termostaatillinen lisä jäähdytin öljylle ff kiertoon. Kansilämpömittari täytyy tyrkätä paikalleen myös. Quote
mikko k Posted August 6, 2023 Posted August 6, 2023 Suosittelen myös lisäöljypohjaa öljyn määrän lisäämiseksi. Niin ja se alkuperäinen öljynjäähdytin kannattaa jättää paikoilleen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.