-Alex- Posted October 2, 2009 Posted October 2, 2009 Niihän ne usein menee CSP:n linkeissä suoraan etusivulle, eipä taaskaan muistanut..korjasin ne. No, kuitenkin, vakio-osia aattelin käyttää. Quote
Hebster52 Posted October 2, 2009 Posted October 2, 2009 Lyhyemmillä vääntösauvolla saat hieman jäykemmän ja jos löydät splitin sauvat ne ovat jäykimmät. ;) Ja täältä saa vieläkin jäykemmät jos haluaa maksaa: http://www.swayaway.com/TorsionBars.php http://www.swayaway.com/TechRoom_VWguides.php Quote
-Alex- Posted October 2, 2009 Posted October 2, 2009 Taidan aluksi päätyä ihan standardi IRS osiin, jo muutamia tiedossa :) Quote
ARTO Posted October 2, 2009 Posted October 2, 2009 pitää muistaa ettei kaikki kuplan IRS osat ole samoja, esim 1302/1303 IRS palikat eivät ole osiltaan kokonaan samoja! Edittiä... 73 ja uudemmissa siis aika pehmeät takajouset, joten perä painuilee vakio 73-> IRS sauvoilla 200 essohepoillakin jo melkoisesti. Quote
Ketsa Posted October 3, 2009 Posted October 3, 2009 Eikös niistä 944 audeista saa jäykempiä vääntösauvoja IRS kupliin? Quote
-Alex- Posted October 3, 2009 Posted October 3, 2009 Hyvä tietää, onhan tässä jo osia tiedossa. Eli jos laitan 71-72 malliset IRS vääntösauvat, onko ajo-ominaisuudet siltikin kuin kapealla moottoriveneellä? :D Quote
Hebster52 Posted October 3, 2009 Posted October 3, 2009 http://www.fvwa.fi/kupla/180-takajousituksen-tiedot Tietoja mm. vääntösauva muutoksista ym. Yhdistelemällä Turon tiedot pituuksista Veteranen-Servicen tiedot paksuuksista saadaan seuraavaa: 25x553mm Splitit syyskuun loppuun –52 (alustanumeroon. 1-397022) 24x627mm Zwitterit ja Ovaalit 10/52 - 8/59 (alustanumerot 1-397023 - 2.528667) Samat sauvat vasen ja oikea. 22x553mm 9/59 - 8/66 (alustanumerot 2.528668 - 117000001) 21x553mm 9/66 ja eteenpäin (alustanumerot 117000001 ->) 23x???mm "Jäykempi malli" Todennäköisesti pitempi malli -70 -> (alustanumerot 1102141186 ->) Vasen ja oikea merkittyjä Lopulta: 22x676mm IRS vääntösauvat (Myös vasen ja oikea merkityt) Sekä neljä eri tyyppistä vääntölattaa. Splitit ja paksutolpat -> 1-397022 sekä 2.528668 - 117000001 Zwitterit ja ovaalit 1-397023 - 2.528667 sekä “jäykempi malli” 1102141186 ->, (Vääntösauvat menevät vääntösauvan kannen läpi). IRS:in oma lyhyt latta. (joita löytyy sekä kaksois lattana että yhtenä lattana.) Quote
Ketsa Posted October 3, 2009 Posted October 3, 2009 Hyvä tietää, onhan tässä jo osia tiedossa. Eli jos laitan 71-72 malliset IRS vääntösauvat, onko ajo-ominaisuudet siltikin kuin kapealla moottoriveneellä? :D Riippuu iskareista, siitä kuinka kovaa ajetaan ja millä pinnalla... Quote
ARTO Posted October 3, 2009 Posted October 3, 2009 Hyvä tietää, onhan tässä jo osia tiedossa. Eli jos laitan 71-72 malliset IRS vääntösauvat, onko ajo-ominaisuudet siltikin kuin kapealla moottoriveneellä? :D Ei pelkästään yhteen osaan tuijottaen voi sanoa onko löllö vai jämäkkä takapää. Vaikuttavia tekijöitä paljon joista esim painolla ratkaiseva merkitys mikä jousi ok. iskareiden vaikutusta monesti aliarvioidaan ja ovat entistä tärkeämmät mitä kovempaa kuljetaan. Tuleeko takavakaajaa, pehmeillä puslilla vai kovemmilla. Myös mitkä renkaat eli leveys ja profiili vaikuttavat aivan helvetisti tunteeseen miten perä muljuaa. Raidevälin, alustankorkeuden vaikuttavat myös miten kulkee mutkat. Kuitenkin kupla on kevyt auto, vaikkakin takapainoinen. Jousituksen jäykkyydellä/pehmeydellä osamerkitys tuleeko ääritilanteissa ali vai yliohjaustaipumus ensin jne... Samassa paketissa pitää muistaa miten etupää toimii eli kumpi pää menttää pitoa ensin ja miten jne... Oma suositus, laita aluksi vakiot vääntösauvat ja noiden ympärille kovaan menoon/tehoihin soveltuavaa palikkaa. Jos vielä tämän jälkeen tuntuu löllöltä, sitten jämäkämpää vääntösauvaa ja uusia säätöjä iskareihin jne... Älä myöskaan unohda taka-aurauskulmien merkitystä, niillä saat hienosäädettyä lähteekö takapää herkemmin vai huonommin sivulle:) EDIT ajatuskatkos korjattu. Quote
-Alex- Posted October 3, 2009 Posted October 3, 2009 Niin se kannattaa aloittaa vakio-osista. Edessä ja takana kaasuiskarit sekä edessä jäykempi kallistuksenvakaaja. Näkee sitten kun pääsee ajamaan uusilla rattailla uuden koneen kanssa. Quote
-AP- Posted October 3, 2009 Posted October 3, 2009 Edessä ja takana kaasuiskarit sekä edessä jäykempi kallistuksenvakaaja Mille alustalle tällainen varustus, sora vai asvaltti? Quote
-Alex- Posted October 3, 2009 Posted October 3, 2009 Asvaltillahan minä ajelen ainakin 98%:sesti, ehkä saattais olla hiukkasen mukavemmat ei-niin kovat iskunvaimentimet edessä. Quote
ARTO Posted October 3, 2009 Posted October 3, 2009 aika paljon sora-ajelua... ittellä tulee kuplien kanssa 0,5-0,1% kokonaisajomäärästä sorapinnalla. Quote
-Alex- Posted October 3, 2009 Posted October 3, 2009 Se oli 90% vähän liian karkea arvio :) Taitaa kallistua tarkemmin ajateltuna tonne 98-99% luokkaan, lähinnä firman pajalle menevä tie on soratie ja hiekkasärkillä on kans muutama soratie joita tulee ajeltua joskus. Quote
Sakke Posted October 4, 2009 Posted October 4, 2009 Jäykemmät IRS jouset löytyy myös vikoista kolkki variaattoreista. Quote
-Alex- Posted October 4, 2009 Posted October 4, 2009 Huomasinpa tuossa että possun varsissa on kärjessä oleva pultin reikä keskellä, ja taas volkkari varsissa se ei oo keskellä. Vai onko jotain orkkislattoja joissa reikä keskellä, vai täytyykö ite tehdä reikä/modifioda latta että passaa 944:n varteen. Quote
pipo_esa Posted September 30, 2012 Posted September 30, 2012 Saakos irssi kiinnikkeet hitsattua jos kori on pohjalevyn päällä? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.