Jump to content

IRS muutos


Recommended Posts

pitää muistaa ettei kaikki kuplan IRS osat ole samoja, esim 1302/1303 IRS palikat eivät ole osiltaan kokonaan samoja!

 

Edittiä...

 

73 ja uudemmissa siis aika pehmeät takajouset, joten perä painuilee vakio 73-> IRS sauvoilla 200 essohepoillakin jo melkoisesti.

Link to comment

http://www.fvwa.fi/kupla/180-takajousituksen-tiedot

 

Tietoja mm. vääntösauva muutoksista ym.

 

Yhdistelemällä Turon tiedot pituuksista Veteranen-Servicen tiedot paksuuksista saadaan seuraavaa:

 

25x553mm Splitit syyskuun loppuun –52 (alustanumeroon. 1-397022)

24x627mm Zwitterit ja Ovaalit 10/52 - 8/59 (alustanumerot 1-397023 - 2.528667)

Samat sauvat vasen ja oikea.

 

22x553mm 9/59 - 8/66 (alustanumerot 2.528668 - 117000001)

21x553mm 9/66 ja eteenpäin (alustanumerot 117000001 ->)

23x???mm "Jäykempi malli" Todennäköisesti pitempi malli -70 -> (alustanumerot 1102141186 ->)

Vasen ja oikea merkittyjä

 

Lopulta:

22x676mm IRS vääntösauvat (Myös vasen ja oikea merkityt)

 

Sekä neljä eri tyyppistä vääntölattaa.

 

Splitit ja paksutolpat -> 1-397022 sekä 2.528668 - 117000001

Zwitterit ja ovaalit 1-397023 - 2.528667 sekä “jäykempi malli” 1102141186 ->, (Vääntösauvat menevät vääntösauvan kannen läpi).

IRS:in oma lyhyt latta. (joita löytyy sekä kaksois lattana että yhtenä lattana.)

Link to comment
Hyvä tietää, onhan tässä jo osia tiedossa. Eli jos laitan 71-72 malliset IRS vääntösauvat, onko ajo-ominaisuudet siltikin kuin kapealla moottoriveneellä? :D

 

Riippuu iskareista, siitä kuinka kovaa ajetaan ja millä pinnalla...

Link to comment
Hyvä tietää, onhan tässä jo osia tiedossa. Eli jos laitan 71-72 malliset IRS vääntösauvat, onko ajo-ominaisuudet siltikin kuin kapealla moottoriveneellä? :D

 

Ei pelkästään yhteen osaan tuijottaen voi sanoa onko löllö vai jämäkkä takapää. Vaikuttavia tekijöitä paljon joista esim painolla ratkaiseva merkitys mikä jousi ok. iskareiden vaikutusta monesti aliarvioidaan ja ovat entistä tärkeämmät mitä kovempaa kuljetaan. Tuleeko takavakaajaa, pehmeillä puslilla vai kovemmilla. Myös mitkä renkaat eli leveys ja profiili vaikuttavat aivan helvetisti tunteeseen miten perä muljuaa. Raidevälin, alustankorkeuden vaikuttavat myös miten kulkee mutkat.

 

Kuitenkin kupla on kevyt auto, vaikkakin takapainoinen. Jousituksen jäykkyydellä/pehmeydellä osamerkitys tuleeko ääritilanteissa ali vai yliohjaustaipumus ensin jne... Samassa paketissa pitää muistaa miten etupää toimii eli kumpi pää menttää pitoa ensin ja miten jne...

 

Oma suositus, laita aluksi vakiot vääntösauvat ja noiden ympärille kovaan menoon/tehoihin soveltuavaa palikkaa. Jos vielä tämän jälkeen tuntuu löllöltä, sitten jämäkämpää vääntösauvaa ja uusia säätöjä iskareihin jne... Älä myöskaan unohda taka-aurauskulmien merkitystä, niillä saat hienosäädettyä lähteekö takapää herkemmin vai huonommin sivulle:)

 

 

EDIT ajatuskatkos korjattu.

Link to comment

Huomasinpa tuossa että possun varsissa on kärjessä oleva pultin reikä keskellä, ja taas volkkari varsissa se ei oo keskellä. Vai onko jotain orkkislattoja joissa reikä keskellä, vai täytyykö ite tehdä reikä/modifioda latta että passaa 944:n varteen.

 

 

porka_irs.jpg

 

boxed_irs_arms_21.jpg

Link to comment
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...