Jump to content

6V sähköt, latausvalo hehkuu kuorman mukaan


Recommended Posts

Posted

Tuollaista ominaisuutta tullut ihmeteltyä jo useammankin auton kanssa. Eli mitä enemmän laturi antaa voltteja pihalle niin sen mukaan latausvalo kirkastuu. Max latauksen olen säätänyt 7.5 volttiin kaikki perus vermeet päällä. Pienellä kuormalla 6V pintaan ei hehku. Kun auton käynnistää, latausvalo sammuu heti kuten kuuluu jne. 

Säädin on mekaaninen Bosch kuten muissakin tapauksissa, tälläkin autolla ajetaan päivittäin ja systeemi toimii hienosti ja luotettavasti, ihmetyttää vain tuo ominaisuus. Toisaalta siitä näkee että latausta tapahtuu ja näkeehän sen myös laitteiden toiminnastakin.

Posted
8 hours ago, kärkkäinen said:

Eli mitä enemmän laturi antaa voltteja pihalle niin sen mukaan latausvalo kirkastuu.

Kun auton käynnistää, latausvalo sammuu heti

 

Nyt en ihan ymmärrä mistä on kyse. Miten "laturi antaa voltteja pihalle" jos auto ei ole käynnissä?

 

Hehkulankapolttimo on luonteeltaan sellanen pikku veijari, että se palaa kirkkaammin isommalla jännitteellä  😉

Posted

Mistä päättelit ettei auto ole käynnissä?😜 

-Auton käynnistäessä latausvalo sammuu heti. Lataus vähän yli 6V

-Valot ja muut normi kuormat päälle, latausvalo hehkuu aivan hiuksenhienosti. 

-Enemmän kierroksia, enemmän latausta, latausvalo hehkuu selvästi. Max lataus 7.5V

-Kaikki toimii, mutta tuo valon hehkuminen. 

-Onko selkeämpi?

Posted
16 hours ago, kärkkäinen said:

Mistä päättelit ettei auto ole käynnissä?😜 

-Auton käynnistäessä latausvalo sammuu heti. Lataus vähän yli 6V

-Valot ja muut normi kuormat päälle, latausvalo hehkuu aivan hiuksenhienosti. 

-Enemmän kierroksia, enemmän latausta, latausvalo hehkuu selvästi. Max lataus 7.5V

-Kaikki toimii, mutta tuo valon hehkuminen. 

-Onko selkeämpi?

Ainakin mun -63 räbässä tuo on ollut ihan vakiota, laturin valu hehkuu, liikennevaloissa vilkkukin on tyyliin "vilkunko vai en" ku kierrokset tyhjällä.. 
Latausvalo samalla hehkuttaa mittarissa.. Akku ei ole vikana.. En ole jaksanut päätäni sillä vaivata ku kierroksilla kummiskin esmes vilkku toimii ihan ok.. Eikö tuo ole 6v ominaisuus

Posted

Tuosta lontoonkielisestä tekstistä ei silti löytynyt vastausta asiaan. Ja juu, juuri tuollainen ominaisuus se on minullakin. Normaalina olen pitänyt ja autot on toimineet. 

Posted

Ei muutakuin ajoa, ja ei kannata vaihtaa 12v.. 6V kuplassa pitää olla 6V.. 
Mun mielipide, mutta eiköhän Metake/Tanhis varmaan tästäkin ristiinnaulitse..😁 "kyllä 12v pitäs olla" Paskat sanon minä 😅

Posted (edited)

Juu siitä ei ole pelkoa, varta vasten olen aina kunnostanut ja pitänyt orkkisvehkeet, eikä ole edes bensamittaria... ja auto daily driverina😎 Bensa eber myös aina, ja sekin orkkis 6V kunnostettuna.

Edited by kärkkäinen
Posted

Hehkuminen johtuu tietysti polttimon kannoille syntyvästä jännite-erosta. Kun auto ei ole käynnissä sytytysvirta kytkettynä tulee polttimon kannalle + ja polttimo maadoittuu lataussäätimen kautta jolloin polttimo tietysti palaa. Kun auto käynnistetään niin lataussäätimeltä tulee polttimolle myös +, ja polttimon pitäisi sammua koska molemmissa navoissa on sama jännite. Mikäli jompaa kumpaa kautta tulevan jännitteen johdoissa tapahtuu häviötä toista enemmän, ei jännite olekaan enää sama, ja polttimo palaa himmeästi. Esimerkiksi lataussäätimeltä 7,5 v ja mittaristosta 7 v, niin polttimo saa 0,5 v jännitettä.

Jonkin verran jännite-eroa vanhoissa autoissa esiintyy aina, ja polttimon hehkumista on pyritty välttämään riittävän pienellä polttimolla. 6 v kuplaan oikean kokoinen polttimo on 1,2 W, eihän paikallaan ole nyt 2 W polttimo?

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Posted

Noniin nyt kuulostaa siltä että siinä se ratkaisu on. Pitääpä huvikseen tarkastaa jääkö johonkin jännitettä ja mikä on polttimon koko.👍😎

Posted
1 hour ago, metake said:

Hehkuminen johtuu tietysti polttimon kannoille syntyvästä jännite-erosta. Kun auto ei ole käynnissä sytytysvirta kytkettynä tulee polttimon kannalle + ja polttimo maadoittuu lataussäätimen kautta jolloin polttimo tietysti palaa. Kun auto käynnistetään niin lataussäätimeltä tulee polttimolle myös +, ja polttimon pitäisi sammua koska molemmissa navoissa on sama jännite. Mikäli jompaa kumpaa kautta tulevan jännitteen johdoissa tapahtuu häviötä toista enemmän, ei jännite olekaan enää sama, ja polttimo palaa himmeästi. Esimerkiksi lataussäätimeltä 7,5 v ja mittaristosta 7 v, niin polttimo saa 0,5 v jännitettä.

Jonkin verran jännite-eroa vanhoissa autoissa esiintyy aina, ja polttimon hehkumista on pyritty välttämään riittävän pienellä polttimolla. 6 v kuplaan oikean kokoinen polttimo on 1,2 W, eihän paikallaan ole nyt 2 W polttimo?

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla
 

Lontoonkielisessä käy juurikin sama selväksi. Itselläni ei tuota ominaisuutta ole mutta johdotukset ovat uudet. Eli ei muutakuin kontakteja putsaamaan. 6V systeemi on huomattavasti säserämpi ottamaan nokkiin huonoista kontakteista kuin 12V ja siksi 6v->12v muunnos yleensä tuokin helpotusta ongelmaan vaikka alkuperäistä vikaa ei olekkaan korjattu.

 

Ja Urbantoylle kommenti että joskus kun tuo tallissa oleva ambulanssi on johdotusvaiheessa niin suunnitelma laittaa 6v ja 12v laturit kyseiseen autoon ihan vain muiden kiusaksi.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...