Jump to content

Öljynpaineventtiilit


Recommended Posts

Vähän nyt kombosta kii millä konetta tehdään, mikä lohko, mikä pumppu, onko ulkoinen suodatin ja/tai jäähdytin, onko öljykanavia modattu yms.

 

Liian iso paine ei ole hyväksi, alkaa puskemaan - yleensä - öljynjäähdyttimen tiivisteistä ulos. Turhan usein näkee että ostetaan se isoin pumppu, ja vielä kiristetään ylipaineventtiililtä sekä jäähdytyskierron venttiililtä lisää.  Asia erikseen jos Bob Hoover modattu, isohko ulkoinen kierto, suodatin/jäähdytin ja jopa ruiskut männille lohkossa. Silloinkin riittää useinmiten se vakio 26mm pumppu hyvin.

 

Mä laskisin ton vielä vakiokoneeks, ellet nosta puristuksia, laita tuplakaasareita ja kierrätä reilusti vakiota ylemmäs kireellä nokalla.

 

Omakohtaisella kokemuksella menisin vakiopumpulla, vakioilla paineventtiileillä jousineen. Paineet riittää hyvin kun kaikki välykset on toleranssissa ja venttiilipesät on kunnossa. Ne kannattaa lohkosta tarkistaa ja mitat myös, kairata ylikokoon tarvittaessa

 

 

Edited by ovaaliheppu
Link to comment

En ole mikään koneenkasausvelho mutta noiden venttiilien toimintaan tutustuneena ymmärtänyt venttiilien suurimmat ongelmat näin.

Toisen venttiilin tehtävä on suojella jäähdytintä ylipaineelta, eli kylmä paksu öljy ei kierrä vakiokoneessa jäähdyttimen kautta. Eli kun paine on kova ei jäähdytin ole mukana toiminnassa.

Jos laitat isomman öljypumpun ilman modauksia venttiileihin tai yleensä öljyjärjestelmään, paine kanavissa pysyy niin isona että jäähdytintä suojaava venttiili ei aukea kuumana niinkuin sen kuuluu ja tiedossa jäähdytysongelmia. Eli tämä vanhanliiton viritystapa että laitetaan isompi öljypumppu kun "kyllä virikoneessa pitää olla isompi pumppu!" vaikka öljyjärjestelmälle ei olisi tehty mitään muutoksia on varma tapa saada itselleen ongelmia aikaiseksi.

  • Like 2
Link to comment
1 minute ago, Mikko Mäkelä said:

On ulkoinen öljynkierto ja huohotin boksi.

Ulkoinen öljynkierto ei oleellisesti vaikuta asiaan. Tietenkin ulkoiseen kiertoon pystyy rakentamaan paineenrajoituksen. Mutta taasen onko järkeä pumpulla nostaa painetta ja sen jälkeen ajaa se ulkoiseen kiertoon paineenlaskuun.

Link to comment
Posted (edited)

Eli oon virtsassa ton 32mm:sen pumpun kanssa, mikä tuli tuon öljynkierron mukana?

Kaikkinensa: oli 1300 ja nyt 1641. Lohko koneistettu, W100 nokka dellorto 40 tuplat, 1300 kannet avarrettu ja puristukset 8. Tuo suodatin öljynkierto letkulla. Ja huohotinboxi.

Kannattaako hommata nyt pienempi pumppu suosiolla?

Edited by Mikko Mäkelä
Link to comment

Melko raju pumppu tuohon settiin, vakio 26mm riittää hyvin. Tämä lienee katukäyttöön ajateltu? Nokka on kyllä hyvin lievä, vain hieman vakiota pirteämpi.

 

Mistä öljynkierto on otettu ulos? Öljypumpun kannesta? Onko vakio öljynjäähdytin paikallaan? Mallia doghouse?

Link to comment
Posted (edited)
18 minutes ago, mikko k said:

Melko raju pumppu tuohon settiin, vakio 26mm riittää hyvin. Tämä lienee katukäyttöön ajateltu? Nokka on kyllä hyvin lievä, vain hieman vakiota pirteämpi.

 

Mistä öljynkierto on otettu ulos? Öljypumpun kannesta? Onko vakio öljynjäähdytin paikallaan? Mallia doghouse?

Juu pumpun kannesta otettu ja on vakio jäähdytin. Katukäyttöön tarkoitettu.

Edited by Mikko Mäkelä
Link to comment

Siis voithan muokata venttiileitä niin että päästää kovankin paineen jäähdyttimelle ja kun noiden venttiilien kuvauksesta ei aina tiedä niin voi olla että hommaamasi korvaavat venttiilit ovat juurikin suunniteltu tekemään näin.

Link to comment

Ensimmäinen öljypumpun puoleinen mäntä/jousi ohjaa öljyä lauhduttimeen, sekä laakereille kylmänäkin. Sitten kun öljy lämpenee/notkistuu, niin mäntä nousee, öljynkierto menee lauhduttimen kautta. Taaimmainen jousi/mäntä taas ohjaa ylipaineen muistaakseni kolmosen pako nostinta vasten, joka aiheuttaa mielestäni kitkaa, joka taas vaikuttaa ykkösen/kolmosen pako nokan kulumiseen.

Edited by arvuuttaja
Link to comment
On 7/29/2024 at 12:36 PM, ovaaliheppu said:

Vähän nyt kombosta kii millä konetta tehdään, mikä lohko, mikä pumppu, onko ulkoinen suodatin ja/tai jäähdytin, onko öljykanavia modattu yms.

 

Liian iso paine ei ole hyväksi, alkaa puskemaan - yleensä - öljynjäähdyttimen tiivisteistä ulos. Turhan usein näkee että ostetaan se isoin pumppu, ja vielä kiristetään ylipaineventtiililtä sekä jäähdytyskierron venttiililtä lisää.  Asia erikseen jos Bob Hoover modattu, isohko ulkoinen kierto, suodatin/jäähdytin ja jopa ruiskut männille lohkossa. Silloinkin riittää useinmiten se vakio 26mm pumppu hyvin.

 

Mä laskisin ton vielä vakiokoneeks, ellet nosta puristuksia, laita tuplakaasareita ja kierrätä reilusti vakiota ylemmäs kireellä nokalla.

 

Omakohtaisella kokemuksella menisin vakiopumpulla, vakioilla paineventtiileillä jousineen. Paineet riittää hyvin kun kaikki välykset on toleranssissa ja venttiilipesät on kunnossa. Ne kannattaa lohkosta tarkistaa ja mitat myös, kairata ylikokoon tarvittaessa

 

 

Ja tässä on kaikille oikein hyvä video missä kerrotaan tästä Hoover modauksesta eli miten kuplan öljynkiertoa oikeaoppisesti parannetaan huomattavasti.

 

https://youtu.be/ubwhsLNM1wU?si=2Tp9uFZBuafcN1Wf

Link to comment
2 minutes ago, arvuuttaja said:

Jotenki minulla on vahva tunne, että tuolla jokkis puolella on jo kaikkea kokeiltu eri nimityksillä..

On varmasti, mutta tää ei oo mikään jokkisviritelmä ja todellakin toimii

Link to comment
12 hours ago, arvuuttaja said:

Ensimmäinen öljypumpun puoleinen mäntä/jousi ohjaa öljyä lauhduttimeen, sekä laakereille kylmänäkin. Sitten kun öljy lämpenee/notkistuu, niin mäntä nousee, öljynkierto menee lauhduttimen kautta. Taaimmainen jousi/mäntä taas ohjaa ylipaineen muistaakseni kolmosen imu nostinta vasten, joka aiheuttaa mielestäni kitkaa, joka taas vaikuttaa ykkösen/kolmosen imu nokan kulumiseen.

 

Mulla on muistikuva että tosta ylipaineventtiilistä että siitä on noin 4-5mm reikä suoraan öljytilaan. Tai sitten se on toi alapäässä oleva vapaareikä männän taa mikä jääny mieleen. Ohjeistuskin neuvoo kairaamaan tämän paineenpoistoröörin reilusti isommaks pumppua suurentaessa.  Muutaman koneen hooveroinut, lähinnä yli 2 litraisia, ja en pahaa sanottavaa ainakaan ole keksiny, onhan se aika näpertelyurakka kyllä.

 

 

 

 

edit: piti käydä oikeen kattomassa, vapaareikä siellä on, tonne 3 pytyn pakonostajan yläpään nurkille, josta koneistukset alas auki, joten ei tuon kautta kyllä mitenkään paineista nostajia ja nokkaa niin että ne kuluisi. Meinaan silloin olis työntötangon suojaputkien kautta venttiilikoneistokin saman paineen alla jo, ja koska vapaata tilaa niin toinenkin puoli paineistuisi, ja öljy tulisi teoriassa huohottimesta ulos ennen paineen kasvua (jos öljymäärä olis loputon)

 

Akseliin saa sorvattua öljyuran kaulalle myös jos sitä kaipaa, noita melko usein näki vanhemmissa hitsaamalla stroukatuissa vastapainoakseleissa joita myös nitrattu kauloiltaan.

 

441745.jpg

20240731_093434.jpg

20240731_092942.jpg

Edited by ovaaliheppu
Link to comment

Kolmosen pakopuolen nostinpesästä oli tarkoitus pulpattaa, ei imupuolen. Mutta mikä selittää taaimmaisen nokan kulumisen, jos öljyllä ei ole tekemistä sen suhteen. Mikäli ulkoinen öljynkierto tulee suodattimelle, niin siihen sopisi sitten esim. mocalin termostaatillinen ryöstölaippa öljyn jäähdyttimelle.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...